Wat is een goede FP buiten heli ??

Hallo,

Wie kan mij vertellen wat een goede FP buiten helicopter is? Ik wil niet 3D vliegen en zou misschien ook wel met een CP kunnen vliegen.

Wie kan mij de mogelijkheden een beetje vertellen, ik zie zoveel informatie op het internet dat het nu een beetje onduidelijk wordt.

Alvast bedankt.

Henk

Hi Henk,

Ik denk dat de walkera cb180d of de walkera 4g1b of een vergelijkbaar model qua grootte (bijvoorbeeld van Esky) een goede FP is voor een budget prijs. Geen topkwaliteit, maar het vliegt. Ikzelf heb eerst een 4g1b gehad. Die kon binnen en zonder (zeer weinig) wind buiten worden gevlogen. Om echt buiten te kunnen vliegen heb je (minstens) een 450 size nodig. Als je nog niet eerder met een rc heli hebt gevlogen raad ik een co-axial aan, de lama v4 bijvoorbeeld.

Daarna heb ik op ehirobo.com een combinatie pakket met een walkera 4g6 (snoeikleine 3d heli) en een copterx ae v2 gekocht. Daarnaast om beter nose-in te oefenen een lama v4 co-axial. Deze lama v4 kan niet buiten vliegen. Bij de combo zat ook een goede zender (goedkoper type, dus goede kwaliteit, maar niet top-notch); de wk2801 pro. Hier heb ik nog steeds veel plezier van (n.b. wel de pro versie kopen).

Ik heb leren hoveren met de walkera 4g1b en de 4g6. De meeste feeling heb ik door simulatie software (realflight g4.5) gekregen. Met wat gepruts kun je met je met een 4 kanaals zender in realflight oefenen, ook 3d vliegen (ik gebruik daar nu uiteraard mijn wk2801 pro voor). Hierbij is het mogelijk specifieke modellen te downloaden via het knife edge forum van realflight.

Nu vlieg ik alleen nog maar met de copterx 450 met duurdere electronica voor precieze controle. Deze kan ook in stevige wind (3/4 bft) nog goed gecontroleerd worden. Als je voorzichtig bent is dit dus ook een goede heli voor buiten. Ik heb er nog nooit een 3d move mee gemaakt (ja ok.. 1 keer en dat liep erg slecht af :P ). Voor deze helicopter moet je wel weten waar je mee bezig bent. Zoek hiervoor op youtube naar mikey's rc channel, zoekterm "Cheapest Trex 450 clone helicopter build / setup #1". Voordat je gaat vliegen eerst contact op dit forum zoeken over afstellen voor forward flight / beginner setup.

Wat ik nog wil toevoegen is dat bij FP (fixed pitch) de versnelling naar boven afhankelijk is van een toerental verschil, wat trager reageert dan een Collective pitch die door het verstellen van de bladen ("pitch curve") bij ongeveer gelijk toerental directer reageert. Bij een collective pitch heb je dus een throttle curve, die vaak rond een bepaalde waarde vaststaat (toerental) en een pitch curve, die bepaald hoe snel de heli naar boven gaat. Bij FP heb je dus geen pitch curve maar wel een throttle curve. De vertraging heb ik bij mijn Fixed pitch (FP) als zeer storend ervaren (daar kwam ik later dus pas achter). Ik denk dat daarom CP makkelijker te vliegen is. Blijft wel zo dat bij FP vaak een crash vaak minder schade veroorzaakt. Daarnaast is de gemiddelde FP goedkoper, de onderdelen ook.

groet,

Alex

Laatst bewerkt:
De meeste FP's kunnen duidelijk minder wind aan dan CP's. Dus goed buiten kunnen vliegen is relatief. In principe geldt hoe zwaarder, hoe beter, maar extra gewicht betekent ook vaak meer schade bij crashes door bijvoorbeeld een windvlaag. Je kan ook doen wat ik doe, alleen vliegen bij goed weer op een beschutte plek, en vaak is er later op de avond of 's ochtends ook vrijwel geen wind. Dan kun je zelfs met een sub micro FP als de Solo Pro prima buiten terecht. En zo'n lichtgewicht heeft vaak als voordeel dat je bij een crash direct verder kan vliegen.

Wat is je vliegervaring trouwens tot nu toe? Dat is ook bepalend voor de keuze natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Dank je wel Alex en indoorvlieger voor de info.

Ik heb de Walkera 5G6-1, 4#3B, HM4, HM52 (geloof ik :confused:), de Solo Pro en nog wat 3 kanaal spul.
Verder heb ik ook nog de Graupner 47B ( mijn eerste 4 ch helicopter)
Het zijn allemaal binnen heli's en ik wil heel graag naar buiten, daar is toch meer ruimte.

Nu ik het voorgaande zo heb gelezen denk ik toch dat ik opzoek ga naar een KDS 450, ik heb hier heel veel goeds over gelezen en je kunt het 3D vliegen uitschakelen :)

Groeten,

Henk

Walkera C180D wordt als ultieme stap na een coaxiale heli gepositioneerd (ook door Robbe, blue arrow plus is een CB180D), mijn ervaringen zijn anders.

Te groot/zwaar voor binnen en te klein voor buiten, wellicht dat je er leuk mee kan hooveren in een gymzaal ofzo.

Buiten verlijd het apparaat enorm op de wind, geef wat gas bij en de hekrotor kan het niet verwerken. Met wat aanpassingen (oa direct drive tailrotor) schijnt deze heli wel vliegbaar te zijn.

Van de opvolger (CB180Z) met centrale brushless motor schijnen de tailrotor tandwielen van peperkoek te zijn.

Denk dat je met een kleine FP (minder kans op schade) of grote coax meer lol buiten hebt.

Just my 2 cents.

Hi Flying Bastard,

Ik ben het met je eens dat FP helies van het C180D formaat niet veel wind kunnen hebben. Nog kleiner lijkt me daarom ook niet echt verstandig, mits je inderdaad een gymzaal hebt. Ik denk dat een coaxial altijd binnen moet vliegen, groot en klein (lama v4 zeker!); het stabilisatie systeem reageert op wind alsof het verplaatsing is en corrigeert daar ook naar. Elke windvlaag is dan aanleiding voor een plotselinge, ongewenste stuurcorrectie.

De 450 size HK450/copterx/trex modellen zijn echt "something else"; die rammen zo door wat vlaagjes of een windkrachtje 3/4 heen, zonder problemen. Zon kitje is verkrijgbaar vanaf 50 Euro en met de juiste electronica crash je je ook niet snel een buil. (electronica juist heel goedkoop of heel robuust)

groet,
Alex

Laatst bewerkt:
Ik zit ook te dubben wat ik het beste als opvolger kan nemen voor mijn lama 4.
Eigenlijk wil ik wel een FP, maar dan wel 1 waarmee je fatsoenlijk buiten kan vliegen.
Binnen heb ik gewoon te weinig ruimte, en met de lama buiten vliegen kan alleen als er geen zuchtje wind is.

Vind zelf de overstap naar een CP wel groot, maar naar een FP die niet buiten kan vliegen vind ik ook zonde.

Heb ook gekeken naar een KDS450 of copterx.
Zijn mooie heli's, alleen de vraag is waar kan je het beste mee beginnen.
Wil zeker niet gelijk 3D vliegen of zo. Als de optie erop zit is leuk, maar voorlopig niet ;)
Eerst maar eens controle krijgen over een FP/CP toestel.

Las wel dat je bij de KDS een Flymentor kan monteren(of laten monteren).
Heeft iemand ervaring hiermee?
Wat ik op youtube zag kan je het zo wel eerst goed leren, en dan bijv. later uitschakelen.

Wie o wie heeft er een goede raad. ;)

De nieuwe Multiplex FP gooi en smijt buiten heli, kun je je heg zelfs mee snoeien..

Ik heb inmiddels een KDS 450 gekocht. De Idle up functie kun je uitschakelen en daardoor kun je geen 3D vliegen. Eerst hier maar gewoon mee leren vliegen en daarna maar eens kijken naar 3D.

Ben er erg blij mee, mooie heli.

Groeten,

Henk

De nieuwe Multiplex FP gooi en smijt buiten heli, kun je je heg zelfs mee snoeien..

heb effe lopen googlen en moet zeggen dat het er wel goed uit ziet.
Nadeel is dat ik nog geen enkele shop gezien die hem verkoopt (weet niet zeker of ie al te koop is).
En een duitse site heeft hem voor 357 euro te koop.
En dat vind ik wel veel geld en dan zonder zender en lipo's :(

Ik heb inmiddels een KDS 450 gekocht. De Idle up functie kun je uitschakelen en daardoor kun je geen 3D vliegen. Eerst hier maar gewoon mee leren vliegen en daarna maar eens kijken naar 3D.

Ben er erg blij mee, mooie heli.

Groeten,

Henk

Hoi Henk,

Welke KDS heb je dan? De 450S?
Is het een groot verschil met een coax of valt het te doen (ligt natuurlijk ook van de persoon af)?

Het grootste nadeel denk ik van een CP is dat je veel moet afstellen.
Het voordeel van de lama is dat ik hem van de plank pak, en lipo erin en gaan.
Na een crash effe weer neerzetten en dan weer verder vliegen. (ja ben volgens mij wel lui ingesteld)
Nadeel van de lama is wel dat ik nu vaak een bladestrike krijg als ik "snel" de bocht om wil.
Tevens is het binnen vliegen ook wat saai aan het worden en buiten is een stuk leuker, maar met een zuchtje wind tegen komt ie niet meer vooruit.

Dus ik ben benieuwd naar je ervaring tot nu toe

Hoi Stimpy,

Het is heel wat anders dan een coax. En zoals je hieronder zelf al zegt, in huis vliegen wordt een beetje saai en buiten kun je niet vliegen als er wind staat en in Nederland staat er meestal wel wind.

Daarom ben ik over gegaan op een KDS 450S (maar hij is wel helemaal geupgrade met alu parts dus eigenlijk is het een 450C) hiermee kan ik naar buiten en daarna verder met 3D. Langzaam aan beginnen en flink oefenen op de simulator.

Hoi Henk,

Welke KDS heb je dan? 450S?

Het grootste nadeel denk ik van een CP is dat je veel moet afstellen.
Het voordeel van de lama is dat ik hem van de plank pak, en lipo erin en gaan.
Na een crash effe weer neerzetten en dan weer verder vliegen. (ja ben volgens mij wel lui ingesteld)
Nadeel van de lama is wel dat ik nu vaak een bladestrike krijg als ik "snel" de bocht om wil.
Tevens is het binnen vliegen ook wat saai aan het worden en buiten is een stuk leuker, maar met een zuchtje wind tegen komt ie niet meer vooruit.

Dus ik ben benieuwd naar je ervaring tot nu toe

Back