Hi Henk,
Ik denk dat de walkera cb180d of de walkera 4g1b of een vergelijkbaar model qua grootte (bijvoorbeeld van Esky) een goede FP is voor een budget prijs. Geen topkwaliteit, maar het vliegt. Ikzelf heb eerst een 4g1b gehad. Die kon binnen en zonder (zeer weinig) wind buiten worden gevlogen. Om echt buiten te kunnen vliegen heb je (minstens) een 450 size nodig. Als je nog niet eerder met een rc heli hebt gevlogen raad ik een co-axial aan, de lama v4 bijvoorbeeld.
Daarna heb ik op ehirobo.com een combinatie pakket met een walkera 4g6 (snoeikleine 3d heli) en een copterx ae v2 gekocht. Daarnaast om beter nose-in te oefenen een lama v4 co-axial. Deze lama v4 kan niet buiten vliegen. Bij de combo zat ook een goede zender (goedkoper type, dus goede kwaliteit, maar niet top-notch); de wk2801 pro. Hier heb ik nog steeds veel plezier van (n.b. wel de pro versie kopen).
Ik heb leren hoveren met de walkera 4g1b en de 4g6. De meeste feeling heb ik door simulatie software (realflight g4.5) gekregen. Met wat gepruts kun je met je met een 4 kanaals zender in realflight oefenen, ook 3d vliegen (ik gebruik daar nu uiteraard mijn wk2801 pro voor). Hierbij is het mogelijk specifieke modellen te downloaden via het knife edge forum van realflight.
Nu vlieg ik alleen nog maar met de copterx 450 met duurdere electronica voor precieze controle. Deze kan ook in stevige wind (3/4 bft) nog goed gecontroleerd worden. Als je voorzichtig bent is dit dus ook een goede heli voor buiten. Ik heb er nog nooit een 3d move mee gemaakt (ja ok.. 1 keer en dat liep erg slecht af

). Voor deze helicopter moet je wel weten waar je mee bezig bent. Zoek hiervoor op youtube naar mikey's rc channel, zoekterm "Cheapest Trex 450 clone helicopter build / setup #1". Voordat je gaat vliegen eerst contact op dit forum zoeken over afstellen voor forward flight / beginner setup.
Wat ik nog wil toevoegen is dat bij FP (fixed pitch) de versnelling naar boven afhankelijk is van een toerental verschil, wat trager reageert dan een Collective pitch die door het verstellen van de bladen ("pitch curve") bij ongeveer gelijk toerental directer reageert. Bij een collective pitch heb je dus een throttle curve, die vaak rond een bepaalde waarde vaststaat (toerental) en een pitch curve, die bepaald hoe snel de heli naar boven gaat. Bij FP heb je dus geen pitch curve maar wel een throttle curve. De vertraging heb ik bij mijn Fixed pitch (FP) als zeer storend ervaren (daar kwam ik later dus pas achter). Ik denk dat daarom CP makkelijker te vliegen is. Blijft wel zo dat bij FP vaak een crash vaak minder schade veroorzaakt. Daarnaast is de gemiddelde FP goedkoper, de onderdelen ook.
groet,
Alex