Wat is een goede indoor ontvanger?

Rob

Forum veteraan
De ACT Pico 4 uP ontvanger kost zo'n EUR 40, 00 en lijkt me daarmee een interessante indoor ontvanger.

Wie heeft er inmiddels ervaring met deze ontvanger; wat valt er te melden over reikwijdte, storingsgevoeligheid en andere interessante zaken?

Aanrader??????

Rob.

Ik ben er ingetrapt, helaas. Al bij het eerste aansluiten viel me op dat mijn rolroer servo in de neutraalstand begon te reutelen. Servo gewisseld, zelfde resultaat. Ontvanger weer teruggewisseld voor de oude MPX pico 3/4, alles weer in orde. Toch maar eens even in de holiday geprobeerd (met brommende rolroer servo), vage neutraal stand op de rolroeren(dat viel te verwachten met dat gereutel), even iets verder weg vliegen, jawel storing op ongeveer 50 meter afstand. Oude ontvanger weer terug gebouwd en weer heerlijk storingvrij verder vliegen.

Inmiddels heb ik er bij clubleden z'on 4 exemplaren gezien en allemaal waardeloos. Dat gereutel op de rolroeren is bij een holiday al onacceptabel en dan nog storing ook! Bij ons heten ze dan ook ACT pico 4 DOWN.

Te koop: zgan act pico 4 up, extra plat model, lichte beschadiging door stoomwals.

jup ik heb dezelfde ervaringen met de act ontvanger. heb hem laatst gekocht om mijn skyfl## geschikt temaken voor de 35Mhz band van de FX18

de rolroer en hoogte servo vertonen inderdaad dezelfde stuipen in stil stand bij motor aan is hier niets meer van te merken... er is met dit toestel goed mee te vliegen maar ga binnenkort voor de zekerheid een andere aanschaffen.

zou de miniturisatie toch deze ontvanger te fragiel hebben gemaakt.

groet,

vinze

ACT Pico 4up

Ook mijn 4 aangeschafte pico 4 upjes voldoen niet, ook hier weer dezelfde symptonen.... Mailtje gestuurt naar ACT dat ze een nieuwe vacature vacant moeten stellen voor de research afdeling en hopelijk snel al die rotzooi bij hun leveranciers terughalen......maar of het helpt..!!!!

Klopt, op de eerste aansluiting jutter alles...

Heb dit zaterdag gemerkt.....met Slowmo...
(rudder op pen 1 = aileron aansluiting)

Als ik deze op pen 3 (officiele rudder aansluiting) zet dan is dit over.

Nadeel is, ik kan dan niet op één stick vliegen...bij MPX Cockpit MM zijn de functies gekoppeld aan een vaste servo....althans dat dacht ik... nalezen van de handleiding..blijkt dat knuppel bezetting mode 4 gelijk is aan mode 2 behalve dat rudder en ailleron omgewisseld zijn....kan ik gelukkig per model instellen...

Probleem in zoverre opgelost... onvangen is bruikbaar op 3 kanalen zolang je de eerste aansluiting mijd....timing van de startpuls t.o.v. eerste servo puls..is niet goed..

Ook de gewichts besparing (geclaimt gewicht 4,5 gram) valt tegen dit is (zwaar afgerond) het gewicht van het printje', met behuizing en kristal word deze ruim 6 gram...

P.S. als jullie dan toch allemaal je ACT 4 uP weg willen gooien ik houdt me aan bevolen..

Koop er voorlopig geen nieuw, maar gratis of bijna voor niks....

Pico 4up ontvanger

Nou Dirk, ik heb nog een 35er en een 40er, ik neem eerst even contact op met de leverancier om te kijken of ik ze nog vergoed kan krijgen, zo niet, een baksteen opsturen naar ACT, en de pici 4upjes naar jou...... Altijd nog wat lichter dan een baksteen hoor......! :lol:

De grotere micro 6 van ACT doen het bij mij wel prima (ook gebruik in grotere "7.5cc" electro kisten)
Als ze echt geen geld willen teruggeven, mischien wel ruilen voor deze micro 6?

Daarnaast voo indoor (maar ook buiten voor holliday) erg tevreden met simprop indoor 2000 ontvanger. (gewone servo aansluitingen, gewoon groot kristal.

Ontvangertjes van jeti zijn ook klein (servo, kristal standaard) en werkt bij een vriend prima.

:(
Om de ontvanger zo klein en ligt mogelijk te maken moet je gaan besparen op de onderdelen als je het kastje al hebt weggelaten. Om gewicht op de onderdelen te besparen blijven eigenlijk alleen maar de spoelen over want de overige onderdelen zijn meestal al de kleinste bruikbare onderdelen. In een ontvanger zitten een aantal spoelen die gewoon nodig zijn. Er zit ook meestal een "extra" spoel (soms twee) in die niet perse nodig is. Als je die spoel(en) weglaat win je misschien en halve tot één gram. 8)
Het probleem is echter dat de ontvanger gevoelliger wordt voor allerlei storingen als je die spoel(en) niet gebruikt. Omdat die "storingen" echt overal vandaan kunnen komen kan ik geen advies geven om er iets tegen te doen. Als je tegen het ene iets doet kan het volgende tevoorschijn komen! :( De enige echte oplossing is het gebruiken van die extra spoel(en). :?
Jullie snappen nu hopelijk waarom die "grotere" onvangers dus minder of geen last hebben van die "storingen", die spoel(en) zit er in!! Er zijn in het verleden meer ontvangers geweest die "uitgekleed"waren maar die toen vrijwel onbruikbaar bleken voor modelvliegen. Als ik me goed herinner was er een Simprop type bij. Ik heb eens een paar uur met meet apparatuur zitten stoeien om die ontvanger maar zo goed mogelijk af te regelen maar helaas. :?
De enige mogelijkheid die er nu nog is om de ontvangers nog kleiner te maken is het gebruiken van (veel) hogere frequenties. Spoelen kunnen dan zelfs in de vorm van printbaantjes gemaakt worden (zie de GSM telefoontjes). Helaas is er in Nederland geen plaats vrij in de 400Hz of de 900MHz band. :( Als we daar eens frequenties toegewezen zouden krijgen dan zouden we meteen ook van die lange antennes af zijn! 8)

Groeten,
Ernst Grundmann.

Multiplex Pico 3/4 doet t prima als indoor ontvanger is ook gevoelig voor storing op grotere afstand maar is een prima indoor en parkfly ontvanger.
Is niet heel veel duurder als de act...................Peet....................8)

Micro ontvngers zijn allen op basis van de zelfde IC's gemaakt..

Één ontvanger IC Toshiba (beste ?) of Motorola (goedkoopste) hierbij zijn wat spoeltjes en ander klein grut nodig..

Het signaal dat uit de ontvanger komt moet nog (ontleed en)verdeeld worden over de Servo's.....dit kan op twee manieren met 'klasieke' logica = een aatal IC op de juiste manier koppelen...of d.m.v. een microprocessor met bijbehorende software... dit is wat ACT gedaan heeft..
conclusie het decodeer programmatje werk dus niet goed..of is heel kritisch, wat inhoud als jouw zender iets afwijkt in de timing, de microprocessor dit verkeerd interpreteerd..

PPM codering bestaat uit een start puls (vaste lengte) gevolgd door pulsen voor de servo's die een variabele lengte hebben, gescheiden door een vaste pauze....aangezien de meeste alleen op de eerste aansluiting = standaard aileron problemen hebben denk ik eerder dat het een software kwestie is...

De reikwijdte is 'normaal' voor het type ontvanger met een antene van standaard 40cm (groter dan 50M op de grond met ingeschoven antenne = 300M met uitgeschoven antenne in de lucht)

@Dirk: ik wist dat jij de ACT pico 4up in je Slowmo had zitten en toen ik de eerste reacties las over storingen met deze ontvanger en de film van jouw indoorvliegen even terugdraaide dacht ik wel meteen 'aha, geen wonder.....'

Goed..... even resumeren;
- ACT pico 4up in de regel geen goede ervaringen
- Alternatieven:
* ACT micro 6; echt licht genoeg voor Ennu/Slowmo etc?
* Simprop 2000; kwanta kosta?
* MPX pico 3/4; hoor ik alleen goede dingen over, zag bij Bert hele kleine stekkertjes zitten, is dat standaard (hoe doe je dat met Hitec servo's) en wat kost deze ontvanger ongeveer?
* Jeti; welk type?
- Ik heb zelf de Hitec feather 40 MHz en had daar tussen de 35 MHz collega's bijna tot het einde geen storingen mee maar aan het einde durfde ik de lucht niet meer in vanwege vervelende tikken (ik was al blij dat ik de hele dag kon vliegen, tsjonge wat een spanning in het begin). Hoorde hierover van Bert ook al geen positieve geluiden dus van deze koop ik dus ook geen tweede.

Graag weer jullie adviezen.

Rob.

Ik had dit weekend bij mij aan ontvangers 2x ACT micro6 en 1x Multiplex Pico 4/5 Met geen enkele ontvanger problemen. Ook niet met die Azarr antenne.

Theo Coenen zei:
Ik had dit weekend bij mij aan ontvangers 2x ACT micro6 en 1x Multiplex Pico 4/5 Met geen enkele ontvanger problemen. Ook niet met die Azarr antenne.

Ech nie?
Dus het stuiteren van de depronal was duimstoring? :P

Aan het lijstje toe te voegen:
Simprop indoor scan ontvanger.
Heb ik en Willem goede ervaringen mee.
Wel de div draden en servo's iets uit de buurt houden aub.

Als je al meerdere zendkristallen heb (zoals ik) is deze ontvanger goedkoper dan een andere met 3 kristallen erbij...

die jeti ontvanger, is de Jeti REX 5plus

rex5.jpg

http://www.jetimodel.cz/eng/hlavnien.htm

deze ontvanger heb ik ook, heb er alleen nog maar een paar vluchten mee gemaakt...
evenveel storing als de ACT-6 (maar lijkt toch net wat beter (en kleiner :P ))
hoeveelheid storing is afhankelijk van het model :oops:
(had/heb vooral veel storing in een holiday 8ig model)

@Niek
Bij nadere bespreking met Arjen en de ervaringen van zondag met de drenalyn bleek duidelijk dat ik mij in de buurt van de ramen als ik van het licht naar het donker draaide moeite had met het vliegbeeld van de drenalyn en soms niet goed zag hoe hij lag. Hierdoor heb ik hem zaterdag overgecorrigeerd waardoor ik de sterkte van het asfalt moest testen.

@Joost: vreemd, op bv de Devine site van Theo Schoorl wordt de Jeti Rex 5 toch als prima ervaren.

Het blijft echt een moeilijk gedoe die indoor ontvangers. Steeds als ik denk het wordt die ontvanger, dan hoor je er wel weer een minder goed bericht over.

Simprop 2000 of
Simprop scan of
MPX pico3/4 dus????????

Rob.

@Rob Nieuwe Multiplex 3/4 hebben nu ook gewoon UNI stekkers, op de ''oude" modellen zaten JST = heel kleine stekkers, en moet je servo's en regelaars met deze speciale stekkers hebben of ombouwen.....

Simprop 2000 ontvanger zijn héél slecht leverbaar...

Simprop Scan...vraag het Niek, zat op zijn Rogalootje..

Hitec Feather...zeer wisselende kwaliteit (Heel slordig soldeerwerk!!!)

Die pico met uni stekkers is opeens weer interesanter. Mini kristal vind ik een nadeel (heb al grote kristallen), maar dat hoeft voor een ander niet zo te zijn.

Mijn simprop indoor 2000's komen bij Peet vandaan, maar dat was een paar jaar geleden. Was goedkoop. denk rond 40 euro.

Even wat anders: Hebben jullie al eens gedacht aan een extra ontstoring als je last heb van tikjes? (condensatortjes 10n - 47n over aansluitingen en eventueel ook van aansluiting naar motorhuis)
Ik heb altijd behoorlijk ontstoorde motortjes, dus mischien heb ik daardoor geen problemen met types waarbij anderen wel last hebben.

Back