Wat is een goede kielplaat (FIN)

Heren
Wat is een goede kielplaat
1 met een rechte achterzijde en aan de voorzijde breed van boven en smaller naar de onderzijde
2 recht achterzijde voorzijde breed tot een bepaalde hoogte smaller en het laatste stuk rechte plaat
3 recht aan de achterzijde en recht aan de voorzijde over de volle lengte even breed

Gr Tom
 
Ik denk dat dit niet perse de goede vraag is. Behalve dat cosmetisch het ene misschien meer aanspreekt dan het andere.

De belangrijkste parameter voor een goede fin is de aspect ratio (dus de dikte tov de koorde (horizontale lengte)). Deze moet voor modelboten erg laag zijn. Ergens in de buurt van de 6 a 7% als dat qua sterkte en stijfheid haalbaar is. De andere belangrijke parameter is het profiel. Veel mensen gebruikten een Naca-profiel. Maar anderen hebben goede ervaringen met een afgeronde lat, dus dit is niet de belangrijkste parameter.

Het buigend moment wat werkt op de kiel is het grootst bij de romp en het kleinst bij de bulb. Dus zou je minder materiaal nodig hebben bij de bulb (vandaar dat veel mensen daar een kortere koorde gebruiken). Dat is echter alleen verstandig als je ook de dikte daar dunner weet te maken en dus de aspect ratio constant houd. Maak je alleen de koorde minder, dan zal de weerstand toenemen. (je wint wel een paar grammen gewicht).
 
Bram
6/7 % daar ben ik achter gekomen dunner geloof ik ook niet in maar je ziet tegenwoordig al een tijd gewoon een rechte plaat van boven en onder even breed dat is de trend
In de Marblehead klasse heb ik al zoveel type voorbij zien gaan
Maar nu ben ik bezig om een kielplaat te maken voor een RG 65.
Deze wil ik breed aan de boven zijde en dun naar onder 6 cm kiel kast naar 4 cm lood gewicht voorzijde recht en achterzijde 6 cm naar 4 cm
Ik ben benieuwd wat het effect daar van is ik heb het jaren geleden bij een M klasse gedaan aan de achter zijde 1 cm langer gemaakt zeilde bij weinig wind veel beter maar de oppervlakte was in verhouding met een RG 65 veel groter
 
Hoi Tom, mag ik je vragen wat meer punten, komma's en hoofdletters te gebruiken. Onderstaande zin moest ik meer dan 1 keer lezen voordat ik zeker dacht te weten wat je bedoeld. Ik heb er wat punten e.d. tussen gezet. Heb ik dat goed gedaan?
Deze wil ik breed maken aan de bovenzijde en dun naar onder. Zes cm bij de kielkast aflopend naar vier cm bij het loodgewicht. De voorzijde recht en achterzijde dus aflopend van 6 cm naar 4 cm

Wil je dan de dikte over de hele lengte hetzelfde maken, of wordt hij ook dunner naar onderen? Dat is natuurlijk wel gewenst, anders wordt de aspect ratio aan de onderzijde zo'n 9% ipv die gewenste 6%.
Als je hem dunner wilt maken, dan ben ik erg benieuwd hoe je dat gaat maken!
 
Bram
Ik heb een aantal kiel platen hier staan van de I om klasse 2 van de Marblehead klasse RG 65 klasse
Ik ben van plan om een nieuwe kiel plaat te maken voor de RG 65 die ik nu heb is in afmeting Breed 45 mm lang 320 mm dik over de hele lengte 4 mm
Van de I om klasse breed 86 mm boven (van onder de romp vandaan) bij het lood boven zijde breed 67 mm de achter zijde loopt recht naar beneden voor zijde loopt schuin toe dikte onder de romp 7 mm bij het lood 6 mm lengte 350 mm onderkant romp boven zijde lood dit is een ORG Dave Creed kielplaat
Mijn Marblehead kielplaat van Bantock is een standaard kiel je kan ze zien op zijn site die is boven 120 mm breed en onder 60 mm breed dik boven 10 mm onder 5 mm
De krachten van de M klasse en de RG 65 klasse zijn verschillend dus dan zijn de dikte van de platen ook weer anders
Je ziet in bij de grootte zeiljachten steeds meer een rechte plaat boven en onder even breed de dikte kan anders
Maar mijn grootste vraag is wat gaat er gebeuren als ik mijn kielplaat breder gaat maken bij weinig wind heb je en voordeel maar bij meer wind wat dan meer druk op de kielplaat

Gr Tom
 
Maar mijn grootste vraag is wat gaat er gebeuren als ik mijn kielplaat breder gaat maken bij weinig wind heb je en voordeel maar bij meer wind wat dan meer druk op de kielplaat
Je geeft eigenlijk het antwoord al. Bij weinig wind heb je voordeel van de lagere aspect ratio. Bij veel wind haalt de boot de rompsnelheid en is de golfmakende weerstand dominant. Dan zal je niet veel verschil merken.
 
bij weinig wind het je minder oprichtend moment nodig van je ballast gewicht, dus dan kan de vin korter hetgeen een lagere wrijvingsweerstand geeft (minder nat oppervlak)
Ik heb zelf wat twijfels over de extreem diepe vinnen, immers de dwarskracht grijpt dan lager aan waardoor het kenterend moment groter wordt in vergelijking met een kortere vin.
Verderr: eigenlijk zou de vin smaller moeten worden (zelfde oppervlak) maar dat levert constructieve problemen op Derhalve voeg je bij een langere vin nat oppervlak toe door de extra lengte.
koorde lengte verhouding is ca 6-7%. Graham Bantock had eerst 6% maar is recentelijk naar de 7 overgestapt, zie zijn site (sailsetc2.com)
 
Joost Bram
Ik ga steeds meer geloven in een kielplaat boven en onder even breed
Je moet dan gaan mixen een gemiddelde gaan nemen van oppervlakte kielplaat
Ik geloof ook niet zo om de dikte bij het gewicht dunner te maken
Met Aad heb ik hierover ook gehad 6/7% verhouding ik ga het uitproberen kijken hoe sterk deze wordt op mijn manier van maken

Gr Tom
 
Back
Top