Wat is een goede uitlaat voor een ZG62

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Harry van Melick, 18 mrt 2008.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo

    Wij hebben op ons modelvliegveld hier in Spanje de beschikking over 2 sleepkisten, een (Rodel) Jodel Remorqeur met een ZG45 en een (FraesFritz) Piper Pawnee met een ZG62.

    Vooral de Piper kan nog wel wat extra vermogen gebruiken en aangezien de ZG62 van dit toestel een gewone TC demper heeft zijn we op zoek naar wat beters, bijvoorbeeld een resonantie uitlaat.

    Het merkwaardige is dat de Jodel met zijn ZG 45 minder moeite heeft met mijn 6 kilo zware Swift S1 dan de Pawnee met zijn ZG62.

    Overigens hebben we de 3-blad propeller vervangen door een 2-blad 24x10 en dit scheelt al heel wat.

    Mijn vraag derhalve, wat zijn jullie ervaringen op dit gebied en wat is er aan te bevelen?


    Bij voorbaat dank en groetjes,

    Harry
     
  2. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    ja hier geraken we natuurlijk aan KRUMSCHEID dempers
    heb nog eentje meegebracht van Sinsheim (beurs)
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Wat bedoel je met 'minder moeite hebben'? Waar schort het bij de piper aan?

    Kan geen gegevens vinden voor die piper, wat is de span en wat weegt het ding?

    Met een betere uitlaat win je vermogen, maar verwacht geen wonderen.. een motor gaat echt niet ineens 2 keer zo hard lopen. 5~10% verschil ligt meer in de lijn van verwachting.
     
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Sorry, foutje van mij, ik haalde 2 toestellen door elkaar, de Piper Pawnee is van :Schneider Modell

    Het probleem is dat de Piper soms ineens onderuit zakt en wel zonder een aanwijsbare oorzaak.
    Het lijkt echter dat hij dan gewoon vermogen te kort komt maar het kan ook aan de sleepvlieger liggen die tijdens het, voor de vlieger, rugwind gedeelte van de sleep teveel hoog geeft.

    Dit, 'tussen de oren' effect ontstaat doordat de snelheid van het toestel dan ogenschijnlijk sterk toeneemt.

    De Jodel is hier in ieder geval veel goedmoediger.

    Groetjes,
    Harry
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008
  5. hezik

    hezik Guest

    Grofweg 10,5 kg en 2m70 spanwijdte dus.. met een 6kg sleper er achter moet die motor dus 16,5 kg de lucht in sleuren.. misschien is dat gewoon net iets teveel voor een 62-er (weet het niet hoor, geen ervaring met die motoren).

    Wat bedoel je met onderuit zakken? stalled hij? Als hij stalled zou je een kleinere prop met grotere spoed kunnen overwegen, om de vaart er meer in te houden..
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ik denk inderdaad dat het een 'Stall' is maar dan zonder over een vleugel weg te vallen.

    Ben het helemaal met je eens dat iets meer snelheid zou helpen, zeker bij de Swift S1 met zijn HQ1 profiel.
    Het ligt ook niet aan de betreffende vlieger van de zweefkist want zo gauw de toestellen 6 of meer kilo wegen doet dit fenomeen zich bij allen voor DG 600, ETA ezv. alleen met mijn ASW 28, 6180 gram heeft hij geen moeite maar dit komt waarschijnlijk door het vleugelprofiel HQ3 14 %

    Harry
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008

Deel Deze Pagina