Wat is er in Duitsland aan de hand?

Discussie in 'Duikboten' gestart door MDBG, 19 jan 2013.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wat is er in Duitsland aan de hand?
    Op de Sonar pagina's staat het ook al.
    En als ik dit artikel lees is de modelbouw scheepvaart niet meer in Duitsland gewenst op de beurzen, 1 dag zou er dan nog maar zijn.
    Er zijn verenigingen die uit protest op de dagen shows houden bij hun verenigingen.
    Wie heeft hier al meer over gelezen of gehoord.
    Het artikel begint met een logo rechtsboven van een verbod op schepen.
    Lex en Roel hebben jullie al wat gehoord of gezien?
    Hein

    Der internationale Tag der Schiffsmodellbauer - SchiffsModell.net
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Hier was dit ook al aan de orde.

    Groet,

    Ad
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    bekijk de catalogen eens van de grote leveranciers
    meer moet er niet over gezegd worden
    de scheeps modelbouw is voor hun afgeschreven

    gr raf
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dat blijkt nu ook wel.
    Zelfs op de beurzen zijn de modelboten niet meer gewenst of maar op een dag.
    Maar ik denk dat ze er wel van terug komen om de modelboten te verwaarlozen.

    Hein
     
  5. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Ik denk idd zoals Raf zegt; dat de scheepsbouw voor de grote leveranciers is afgeschreven.
    En ik denk niet zoals Hein zegt; dat ze hier wel op terugkomen, en wel om de volgende rede;
    De levensduur van modelschepen is toch jaren, we hebben allemaal toch wel modellen van 10 jaar of meer. Daar tegen over is de levensduur van vliegtuigen toch aanzienlijk korter ze komen gegarandeerd eens ongewild naar beneden ( en dan is de kliko weer voor de helft gevuld ). En dan heb je nog de modelauto's idem dito, er is er geen één van 10 jaar of ouder.
    Het is wel jammer dat we op beurzen geweerd wordt, hier wordt je niet vrolijk van.

    Hans
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.623
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ga 100% met Hans mee.
    Scheepsbouwers bouwen langzaam.
    Schippers varen langzaam.(behalve Lex dan;)
    Resultaat: minder schade.
    Daaruit volgt: commercieel minder interessant.
    Resultaat: minder nieuw scheepsaanbod.

    De laatste paar Beurzen in Neurenberg hebben Lex en ik flink moeten lopen om nog een paar nieuwe schepen te zien. (behalve chinese RTR-rommel)

    2012 Graupner: Laatste "bouw" - schip was een loodsbootje met 2 hydrojets.
    Verder een Racing Micro Magic RTR-set inclusief 2,4 gHz zender (ondertussen ook al helemaal uitgekauwd) en verder snel spul en een aantal hele mooie schepen van de Premium Line. Prachtig, dat laatste, maar er valt niks aan te bouwen! (Ja, voor zo'n gek als ik die een geluids- en stoommodule in een Titanic meubelt...)

    Robbe: 2011 laatste nieuwe schip. De "Sylt". Prachtig model van een patrouillevaartuig! Prijs, inclusief beslagset, aandrijfset en brugdetails: meer dan 1400 euro. Voor de rest: Geen scheepsnieuws.

    De enige die nog wat nieuws hadden staan in 2012 was Krick, maar ook die kopen een aantal van hun modellen in het Verre Oosten in. En dat leidde bij een collega-modelbouwer tot zeer grote frustratie, omdat er een aantal elementaire zaken ab-so-luut niet klopte...

    En ja, ik heb ook gelezen dat Sinsheim geen scheepsmodelbouw toelaat, maar dat daar een apart evenement voor komt. Tja... Je kunt dat ook positief opvatten, natuurlijk. De schepen namen wellicht teveel ruimte in of zo...

    Wat ik erg vind is het feit dat de "opvolgers" in de scheepsmodelbouw, onze kinderen (kleinkinderen) op deze manier absoluut niet gemotiveerd worden om nog een leuk scheepje te bouwen. Die moeten het straks leren via "the hard way" zoals een aantal ouderen onder ons het ook moesten leren.
    Is dat kwalijk? Ja, omdat de moderne jeugd de zaken "gisteren" in huis wil hebben en morgen wil varen. Met een bouwpakket kun je de bouwtijd enigszins verkorten, "from scratch" bouwen duurt gewoon lang.
    Aan de andere kant: op deze manier hou je wel de "die hards" over. Die modelbouwers die echt de tijd in hun model willen steken.

    En als ik rondkijk op een Werkschependag zie ik genoeg mooie schepen die echt niet bij Graupner, Robbe, Krick vandaan komen, maar die gebouwd zijn uit het bekende sinaasappelkistenhout... Ze zijn er best wel, die scheepsmodelbouwers, ze zijn alleen te bescheiden.
    En dat laatste geldt ook voor de "aan-de-verkeerde-kant-van-het-wateroppervlak-vaarders".
    Véél te bescheiden. En dat laatste meen ik oprecht.
     
  7. swingkid

    swingkid

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    38
    Locatie:
    opmeer
    Beetje kort door de bocht naar mijn mening .
    Ik heb 1 12 jaar oude en een zeker 20 jaar oude en auto staan (een m02 en een grasshopper II) waarbij de vorige eigenaar de grasshopper gewoon regelmatig gebruikte .
    Op marktplaats zie ik vrij veel oude auto's te koop.
    De auto's en vliegtuigen zijn denk ik gewoon populairder (zijn bv rtr te koop , je kan al jong overal en altijd rijden ).
     
  8. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    En dat is dus precies wat Hans en Roel zeggen! Leuk dat je het even bevestigt, want daar zit de kern van de zaak.

    Je hoeft er geen moeite voor te doen, behalve er een bedrag voor op tafel leggen. Je kunt het op het internet bestellen, zodat het thuis wordt afgeleverd en je er zelfs de deur niet voor uit hoeft. En uitzonderingen daargelaten wordt het meeste van dat spul niet echt oud.

    Dat er zoveel tweedehands worden aangeboden zegt ook iets over hoe dit spul wordt beschouwd. Als een gebruiksartikel, dat je wegdoet als je er op uitgekeken bent, bijvoorbeeld omdat er een nieuwe versie van is (zoals bij mobieltjes).

    Kortom: commercieel véél interessanter!

    Het is ook niet voor niets dat men in Duitsland spreekt van ModellSPORT als men het over auto's en vliegtuigen heeft en niet van ModellBAU. Dat is een wereld van verschil.

    Maar laten we wel wezen: de modelBOUW lijdt al tientallen jaren onder een afnemende belangstelling door de opkomst van de televisie, de computer, computerspelletjes en al die andere vormen van vrijetijdsbesteding die door de welvaartsmaatschappij mogelijk zijn geworden. Dit gedoe van die beurzen is eigenlijk niet meer dan een volgende stap in dat proces....
     
  9. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Uitzonderingen bevestigen de regel.
     
  10. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ben ik het niet helemaal mee eens rob.
    nitro auto's hebben wel degelijk aandacht nodig en dat is echt niet allemaal 1,2,3, en rijden. was dat maar waar.
    en oudere auto rijden er inderdaad niet veel meer. en waarom ?
    niet omdat er geen intresse voor is maar omdat de onderdelen gewoon duur zijn. en als er geen intresse voor oude auto's zou zijn waarom brengt tamiya dan zoveel vintage modellen opnieuw uit ?
    maar dat doen ze dan wel in een enigzins gewijzigde vorm.

    punt is volgens mij dat iedereen steeds minder te besteden heeft en dat de grote maatschappijen daarom maatregelen gaan nemen.
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Je hoeft er geen moeite voor te doen, behalve er een bedrag voor op tafel leggen. Je kunt het op het internet bestellen, zodat het thuis wordt afgeleverd en je er zelfs de deur niet voor uit hoeft. En uitzonderingen daargelaten wordt het meeste van dat spul niet echt oud.

    Boten bestel je toch ook via internet? Tenzij er een lokale modelshop is natuurlijk, maar dan nog. Wie bestelt er nu niet via internet, veel meer opties, onderdelen, prijstechnische voordelen etc.

    Ook vliegtuigen, hetzij arf modellen en helemaal heli's vereisen de nodige basiskennis om het tot een goed vliegend geheel te brengen. Dan moet je nog leren vliegen. Dat de instapdrempel voor het vliegen mede door de schuimpies en kleine electroheli's finacieel een heel stuk lager is geworden heeft ook zo zn voordelen. Mensen zijn sneller geneigd iets te kopen en het te proberen.

    Vroeger (1994, in de de tijd dat de eerste arf vliegtuigen nog onbetaalbaar waren) moest ik ook eerst 3 maand bouwen voordat mijn eerste model gereed was. Om alles bij elkaar te sparen waren er vele kranten nodig die ik bezorgt had om de zaak te financieren.

    Een ander voordeel van de schuimpies is dat 2 rechterhanden geen pre meer zijn. Crash je dan pleur je het ding in de kliko en koop je een nieuwe. Als je maanden aan de bouwtafel had gezeten dan piepte je wel anders. Had je echt een band met je model.

    Dat veel mensen op eigen houtje gaan proberen te vliegen, dat is natuurlijk goed voor de handel. Vroeger ging iedereen naar een club, tegenwoordig is het wildvliegen en crashen de normaalste zaak van de wereld.

    Dat er zoveel tweedehands worden aangeboden zegt ook iets over hoe dit spul wordt beschouwd. Als een gebruiksartikel, dat je wegdoet als je er op uitgekeken bent, bijvoorbeeld omdat er een nieuwe versie van is (zoals bij mobieltjes).

    Tsja.. ook MP staat vol (schitterende) werkschepen. Wat moet je daar van zeggen. Mensen stoppen, willen wat anders, ruimte en budget vrijmaken... En dan heb ik het niet over de overmaat aan zooi die er uiteraard ook te koop staat. MP blijft een goed platform om je spullen te verkopen.

    Het is ook niet voor niets dat men in Duitsland spreekt van ModellSPORT als men het over auto's en vliegtuigen heeft en niet van ModellBAU. Dat is een wereld van verschil.

    Die markt is de afgelopen 20 jaar zo veranderd... als ik de tijd en ruimte had om te bouwen deed ik het direct weer. Echter ook in de modelvliegerij zijn er nog meer dan genoeg echte kits en (scratch) bouwers. Dat zal in vegelijking met de modelschepen nog steeds een kleinere ploeg zijn. Maar ook bij de boten zie je een grote tak RTR modellen..

    Maar laten we wel wezen: de modelBOUW lijdt al tientallen jaren onder een afnemende belangstelling door de opkomst van de televisie, de computer, computerspelletjes en al die andere vormen van vrijetijdsbesteding die door de welvaartsmaatschappij mogelijk zijn geworden. Dit gedoe van die beurzen is eigenlijk niet meer dan een volgende stap in dat proces....

    Diezelfde welvaartsmaatschappij zorgt er ook voor dat wij onze hobby kunnen uitvoeren, goedkoop is anders. En misschien is de jeugd van tegenwoordig meer gebrand op gadets, zon-zee-zuip-soa-ziekenhuis vakanties etc. Ook modelvliegclubs hebben moeite om nieuwe jongere leden te vinden.

    Misschien dat de schepentak een imagoprobleempje heeft in de ogen van de jeugd. Dat "bootjes" meer iets is voor "oudere mannen" en dat zij liever iets "gavers " willen zoals een (3D) heli..?? Wie zal het zeggen?

    Weet uit eigen ervaring dat de OEH en AAH kreten rijkelijk vloeien als men staat toe te kijken bij een 15cc heli die door de lucht schiet... snelheid en geluid doet een hoop met mensen, net als met auto's. Als het imponerend is scoort het. Zowel positief als negatief.

    Iets wat wel in jullie nadeel werkt is dat je daadwerkelijk 2 rechterhanden en kennis nodig hebt om een scheepsmodel goed te kunnen bouwen. En geduld en doorzettingsvermogen. Misschien dat die laatste 2 nog wel zwaarder opwegen in de huidige gehaaste maatschappij.

    Dat vervolgens een complete tak helemaal geweerd word op een beurs vind ik wel een kwalijke zaak. Om de ruimte zal het niet gaan denk ik. De ruimte die mijn 280cm spanwijdte 1/4 Piper inneemt om maar eens wat te noemen, daar kan je makkelijk 10 boten voor neerzetten. Een klein pluspuntje als die tak zijn eigen dag krijgt is dat je alleen het daadwerklijk in boten geïnteresseerde publiek aantrekt.

    Dat fabrikanten maatregelen treffen als een tak achterblijft in de verkoop wegens te weinig animo... dat is overal hetzelfde. Niemand wil verlies draaien.

    Misschien dat er in de botenwereld meer gepromoot moet worden in de vorm van meetings/ opendagen. Neem bijvoorbeeld grote helimeetings, hetzij nationaal en internationaal. Die opkomsten zijn over het algemeen erg hoog. En dan heb ik het niet alleen over de vliegers zelf. Veel spektakel en publiek.

    Dat soort evenementen zijn in de botenwereld veel minder aanwezig, of vergis ik me? Zo ja wat is daar dan de reden van?
    __________________
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    meer evenementen ????
    we doen reeds met de club een 25 tal evenementen per jaar
    er zijn maar 52 weekeinden in een jaar hoor
    de dagen dat het vriest kan er gewoonweg niet gevaren worden
    vanaf april worden de meeste weekeinden terug voor de modelbouw opgestart en dit gaat zo door tot november
    onder de verlof periode is het ook wat stiller omdat dan de meeste met vrouw en kroost op verlof gaan en het is dan te gek om iets te organiseren waar geen deelnemers naar toe komen

    wat wild vliegen aan gaat is gewoon weg "het mag niet"en is dus strafbaar
    ik zit niet te wachten op het eerste ongeluk dat er aan komt dat zeker niet
    maar het gaat niet lang duren of het komt er van
    in duitsland is er verleden jaar weer iemand verongelukt

    het idee is van ik koop het en rij/vlieg/vaar er mee waar en wanneer ik wil
    maar dat is dus buiten de wet om en dus strafbaar

    gr raf
     
  13. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    dat strafbare geldt volgens mij alleen voor vliegen raf.
    ik heb nog nooit een bekeuring gehad als ik aan het crossen was, maar dat deed ik dan ook niet in een woonwijk of zo
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Geen idee hoe de regels in België zijn m.b.t. het wildvliegen. Echter in NL wordt het wel gedoogd, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet. In de praktijk vertaald zich dat vaak in heli's en kleinere en lichte (schuim) modellen. Ik ga ook niet met mijn Piper wildvliegen. Gezond en veilig verstand moet blijven overheersen. Echter dat is weer een discussie die los staat van dit topic.

    Dat jullie club aan 25 evenementen deelneemt is spectaculair in mijn ogen. Denk dat er weinig clubs zijn die dat kunnen evenaren. Ik bedoelde meer de modelbotenhobby in het algemeen. Iets wat misschien weer wordt tegengewerkt door de hoge brandstofkosten die mensen ervan weerhoud grotere afstanden af te leggen voor een meeting. Uitzonderingen daargelaten. Ik heb mijn meeting range teruggeschroeft naar max 1- 1.5 uur rijden, mits het goed weer is.

    Misschien dat de vergelijking met de heli events niet helemaal correct is, een groot deel van die events is in wedstrijdverband, iets wat met schepen e.d. moeilijker te realiseren is. Daarbij gaat er bijv. in de 3D heli competities een hoop geld om. Ook niet onbelangrijk om dat soort zaken in stand te houden.

    Dat de hobby het zwaarder te voorduren heeft zie je bijvoorbeeld ook terug in het feit dat clubs soms jaren op zoek zijn naar een nieuwe locatie en vervolgens de handdoek in de ring gooien en alleen op papier nog bestaan. Dat met dank aan alle verstikkende regeltjes in dit kikkerlandje.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jonkie
    het word "gedoogd"dus het mag niet
    hier kunnen ze je model en auto in beslag nemen waar je mee naar het terrein gereden bent waar je aan het vliegen was
    hier zitten we met meer striktere regels dan in nederland en ze gedogen hier minder
    zo moet je een vergunning hebben om op eender welke publieke vijver te varen(voerbootjes)
    B.MSA heeft BV de vergunning voor het zilvermeer en voor de dieplaan in genk
    MYCL heeft de vergunning voor de molenvijvers in genk
    deze club vaart wedstrijden en is volgens mij de beste club voor mensen die willen deelnemen aan wedstrijden
    hier hun kalender op deze site
    Kalender
    hier de club van boom maar de kalender is nog leeg en zal binnen kort online komen
    Schelse Scheepsmodelbouw
    en hier de B.MSA kalender de nieuwe komt binnen kort ook online
    Schelse Scheepsmodelbouw
    zie hier het belang van de clubs
    het zijn hun die vaardagen/wedstrijden in richten
    zo weet je steeds waar je naar toe kunt door het jaar heen
    en kan je de dagen die belangrijk zijn in je eigen kalender mee opnemen
    een forum en facebook draagt daar natuurlijk ook toe bij
    en zo hoeven we niet wilt te gaan varen want er is wel steeds ergens iets te beleven
    is het niet opportuun om een topic te maken met constructeurs die nog wel materiaal voor model schepen produceren aan te leggen
    met directe links naar hun websites
    gr raf
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Het gaat toch wel hard met de reacties.
    Ik denk dat we het ook zelf wel een beetje schuld zijn dat de modelboten aan het verdwijnen zijn.
    De modelbouwers zijn af en toe al aan het "zeiken" (en nu schrijf ik het maar zo als ik er over denk), dat een model niet goed is.
    Dit gebeurt al als men één foto heeft gezien van het model wat de fabrikant op de markt wil brengen dat het niet goed is.
    De details zijn nooit goed en de schaal niet.
    Zijn wij niet een beetje te veel verwent?
    Vroeger, en dan spreek ik over 35 jaar geleden kocht je een model en dan was apart een set te koop met het beslag.
    Nu zit alles in een doos en de prijsverschillen zijn echt niet zo groot als je het verhoudings gewijs bekijkt.
    Onze modelbouw eisen zijn veel groter geworden en alles moet bewegen en zijn functie hebben op het model.
    Een fabrikant kan gewoon niet meer aan de hoge eisen voldoen wat de modelbouwer stelt en dan ook nog voor een spotprijs leveren.
    Als je bekijkt wat de kritiek was op de eerste VII C en later de 212 dat was niet mals hoor, bij de slepers hoor je deze kritiek niet zo.
    Men maakt het zich zelf wel.
    En ik schrijf alleen over duikboten nu.

    En wat de treffens betreft, die zijn er de laatste jaren ook niet zoveel meer.
    En dan bedoel ik niet op de gehele modelboten maar alleen de duikboten.
    Een 30 jaar geleden ging ik het ene jaar naar Keulen en het andere jaar naar Neurenberg met mijn duikboten.
    De enige vereniging voor model duikboten die er was waren de U-boot Freunde Köln.
    Later kwamen er treffens bij in Gorinchem en Mijdrecht.
    Begin jaren 90 was er op de Linkeroever in Antwerpen een 2 jaarlijks duikboot treffen 3x.
    In Keulen waren er vaak rond de 150 varende modellen op een treffen en een stuk of 15 Nederlanders, afgelopen jaar was er geen enkele Nederlander in Keulen.
    In Biddinghuizen zijn er denk ik ruw geschat ook zo een 50 modellen, en dat is een treffen waar je naar uikijkt.
    Nu is alleen nog Keulen 1x per 2jaar, Mol (Zilvermeer) en Biddinghuizen voor modelduikboten.
    En op deze treffens komen ook steeds minder mensen.
    Het wordt ook gewoon te duur en de "oudere" modelduikboot bouwer heeft het vaak "wel gezien", het hoeft niet meer zo nodig.
    De kosten om een model varend te houden stijgen ook.
    En wat Raf schrijft van zoveel treffens is een van de redenen dat het ook kapot gaat.
    Het is prachtig dat er mensen zo veel moeite doen om iets te organiseren.
    Ik heb zelf een op Landgoed Ekenstein een treffen gehad en hadden we 25 mensen met boten maar dat lukt nu ook niet meer.
    Te veel treffens wordt de spoeling voor de organiserende vereniging ook te dun.
    De mensen gaan niet meer overal heen.
    De kosten van brandstof zijn nu te hoog.

    En kijk nu eens wie van de mensen die begin jaren 90 een model hadden en wie vaart daar nog van?
    Als ik de oude lijsten bekijk van hoeveel mensen in Nederland en België actief waren en wat nu nog actief is.
    Dan blijft er weinig over.
    En varen met een duikboot mag je in principe in iedere vjjver in Nederland mits je de vissers niet in de weg zit.
    Dus dat probleem hebben we niet, als ik ga varen is het altijd "wild".
    En ik heb nog nooit problemen gehad met een controle en, de politie is zelfs geïntreseerd.
    Ik denk dat de modelbootbouw langzaam uitsterft in Nederland.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2013
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik denk toch dat we met een gemiddelde van een 40 mensen per vaardag geen slechte score hebben in mol
    en dit neem nog steeds toe
    dus een vergelijk met Nederland gaat hier niet op
    de reden kan zijn dat de mensen er minder over lullen en meer komen varen
    ook dat België niet zo lang/breed is heeft voordelen
    de reisweg is niet zo lang en we zitten tussen drie landen in dus zowat in het center
    en dan hebben we mooi helder water wat ook niet altijd voorhanden is.
    zoals ik nog heb geschreven( en daar blijf ik bij) is dat je beter naar een paar treffens gaat per jaar die belangrijk zijn en waar je weet dat er volk naar toe komt dan nergens meer heen gaan
    als de mensen niet meer naar clubs heen gaan dan moet je niet verschieten dat deze steeds minder gaan organiseren omdat de animo begint te tanen .
    wij kunnen nog steeds alles gratis doen omdat de club heel efficient draait en dus weinig onkosten heeft
    we hebben verleden jaar een 100 euro uit gegeven aan panne koeken deeg en papier/inkt en verzekering
    dit hebben we terug binnen gehaald doordat we 100 euro van de stad Genk als subssiedie hebben bekomen
    het hebben van een clubhuis en dergelijke is allemaal wel mooi maar kost handen vol geld
    aan verzekeringen en dergelijke .
    maar hoe mooi je club ook is zonder leden die willen komen varen ben je nergens.
    bij B.MSA is de keuze gemaakt om geen wedstrijden te varen maar meer aan thema dagen te doen met de oppervlakte schepen .en dit allemaal tussen de wedstrijd dagen van de andere clubs door ;maar er komen dan ook wel een groot aantal deelnemers op af.
    op de poolrun hadden we met 60 lopende meter tafels niet genoeg en het stond er echt wel vol met modellen en er waren voldoende deelnemers
    wat we wel meer zien is dat mensen BV vanuit brussel en frankrijk aan carpoolen doen.wat ook een manier is om te bezuinigen.
    vanuit nederland lijkt dat niet zo te lukken .
    en dan nog niet te spreken van de regeltjes die ze hier hebben
    elke vaardag moet goed gekeurd worden door: de stad,politie,brandweer en de groen dienst
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2013
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    En hoeveel duikboot treffens zijn er in België per jaar?
    Je hebt een voordeel dat je centraal in België zit en er ook uit Frankrijk en Duitsland komen.
    Biddinghuizen is voor Frankrijk en Duitsland al te ver.
    Voor mij is Mol ook voor een dag te ver, het is enkel reis 300km en dat is retour 600km voor een dag varen.
    En dan heeft het niets meer over "lullen en meer komen varen" te maken.
    En met de prijzen van diesel in Nederland doe je dat niet elke maand even naar een duikboot treffen te gaan..
    Hier in Nederland kun je beter geen subsidie vragen bij de gemeente.
    Dat roept veel verpichtingen op en werk.

    Hein
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    Hein (ik heb je effe ontplonkt)je hebt ongelijk
    verleden jaar waren er mensen van keulen in biddinghuizen dus het is niet te ver
    we hebben 6 vaar dagen in België wat duikboten aan gaat
    voor de resterende dagen varen de mensen bij hun eigen club
    of gaan naar een treffen in het buiten land
    hier kost de diesel 1.434 en in nederland 1.435 en dit is niet het goedkoopste tankstation
    dus zoveel verschil zit er niet in en dus ja ik weet wat diesel kost
    hier in België kan je niet anders dan via de stad gaan of je bent illegaal bezig
    dus ja het kost werk en als VZW heb je nog meer verplichtingen maar heb je ook voordelen
    en om dan voor de club 100 euro te laten liggen en toch hetzelfde werk moeten doen is wat onnozel niet ???
    en ik was in Keulen en toch heb ik daar Nederlanders gezien al hadden ze spijtig genoeg geen boot bij en dat vind ik dus zonde
    naar een treffen gaan en geen boot mee nemen ???
    maar ja daar zullen andere zaken bij spelen waarvan ik niet op de hoogte ben
    zo nu terug de plonk lijst op want das genoeg gezeverd voor vandaag

    gr raf
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.623
    Locatie:
    Betuwe
    Da's niet altijd zo, Hein.
    Kijk naar de 2 vaardagen in Amersfoort (2010 en 2011)
    Heeft Maarten keurig subsidie voor gekregen en een heleboel medewerking van de gemeente, zoals dranghekken, marktkramen, 230V stroom, zwerfkasten, 100 meter verlengkabel voor krachtstroom, partytenten van de wijkvereniging, mobiel toilet...
    En ja, dat roept inderdaad werk op: kabels leggen, dranghekken plaatsen en opruimen, partytenten en kramen plaatsen en opruimen enz enz.
    Hebben we met 4 man opgebouwd (Paul, Lex, Maarten en ik) en met een stuk of 6 man afgebouwd. (Paul, Maarten, Lex, een meneer waarvan de naam mij even ontschoten is en Harm die spontaan langer bleef om te helpen. En verder ruimde iedereen keurig zijn kraampje op en bouwde het af bij het naar huis gaan.
    Politie hield 's nachts een oogje in het zeil en patrouilleerde 1 x per uur langs de locatie.
    Het kan dus prima...
    Dit jaar hopen we weer zo'n weekend te organiseren in September.
     

Deel Deze Pagina