Wat is er in Duitsland aan de hand?

Discussie in 'Duikboten' gestart door MDBG, 19 jan 2013.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ja Roel ik was daar ook en het was goed georganiseerd en zeker terug van de partij als het dit jaar weer door gaat
    brecht zal dan ook wel weer mee komen mijn gedacht
    hopelijk brand ik dan weer geen pomp op in de type 21
    de famillie joris was er toen ook bij mijn gedacht
    gr raf
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Doe eens niet zo negatief Raf,
    Je reageert zelf hier.

    Wie heeft een stukje keukenrol voor deze man?
    Hij komt uit zich zelf hier reageren en heeft over zich zelf zo een uitspraak.
    Jammer.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2013
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Roel, zo een gemeente moet je koesteren.
    Er zijn weinig gemeentes in Nederland die dat doen.
    Modelbouw vereniging de Hitjesvijver in Brunssum bestaat nu 30 jaar en kreeg niets van de gemeente.
    Ze mochten in het Schutterspark varen en dat was het.
    Koester de gemeente goed Roel.

    Hein
     
  4. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    Maar om terug te komen op de vraag van dit bericht het is idd jammer dat de jeugd geen heil meer ziet in mooie modelbouw ,laat staan de grote bedrijven die ze produceren ,verdomd jammer als je toch kijkt naar modellen als de robbe manhattan 74 en de graupner moonraker,beiden in bezit,de jeugd heeft geen zin meer om dagen achter mekaar bezig te zijn met modelbouw,en als ze onverwachts een model van opa krijgen omdat deze niet meer in staat is om het model te onderhouden .wordt hij zonder blikken en blozen op marktplaats gepleurd,laten wij nou degene zijn die deze manier van tijdverdrijf nog redelijk in ere houden.dan zal het best wel goedkomen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2013
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hier mijn Zwitserse perspectief

    Vorig jaar heb ik misschien 15 maal gevaren, waarvan 5 maal in goed geroganiseerde modelbouwdagen in een zwembad, en een paar maal bij mijn bijna ter ziele vereniging in Winterthur.

    Op die zwembaddagen waren allerlei soorten schepen en duikboten aanwezig. Voor een niet maritiem land opvallend veel. Vooral veel van die grote Russische duikboten (typhoons en Akulas). Maar ook veel dolfijnen, U-zoveels en een prachtige Oostenrijkse U7 (Holland klasse). Eigenlijk bloeit het scheepvaartgebeuren hier best - en is iedereen zeer aardig en beleefd. Redelijk veel buitenlanders ook ( duitsers, nederlanders, italianen, oostenrijkers e.d), met voornaamste hoofdbreken het vervoeren van een boot over de EU grensomdat sommige Duitse Zölners die dingen als "kunstwerken" zien met navenante invoerrechten en plichten.

    Ik ben met mijn boot een paar maal naar Nederland gereden en volgend jaar heb ik de Mol, Biddinghuizen en Weense duikbotendagen al genoteerd. Overigens worden die dan vanuit Duitsland bezocht omdat ik volgende week naar Dusseldorf verhuis.

    Freek
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Maar als je kijkt hoeveel verenigingen er wel niet in Duitsland zijn en hoeveel modelbouw treffens vindt ik het wel vreemd dat het zo die kant opgaat.
    Er zouden in Duitsland meer dan 700 verenigingen zijn.
    Maar als je kijkt hoeveel mensen in Nederland actief zijn en ik bedoel niet het forum dan zijn het ook steeds minder.

    En kijk maar eens wat een mooi model op Marktplaats of Ebay wat die modellen kosten.
    Dat is net of je goud koopt zo duur zijn de modellen.
    Maar zoals al geschreven heeft de jeugd geen interesse meer.
    Wel in de computer.
    We hebben toch ergens iets niet goed gedaan.
    Bij de HMBC staan in de agenda maar 17 datums van dagen dat er iets te doen is.
    En dan is het meeste ook nog in Den Haag.
     
  7. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Tjonge, deze discussie heeft een flinke vlucht genomen sinds mijn vorige posting. Het is zeker zondag...

    @ Marc2: ik zeg ook niet dat die rtr's helemaal geen aandacht nodig hebben, ik probeer alleen aan te geven dat het wel van een heel andere orde is dan zelf maanden of jaren lang aan een modelschip zitten prutsen en dat dat laatste meer geduld vereist dan de gemiddelde mens tegenwoordig heeft.

    @ Jonkje: mijn opmerking over het internet was niet meer dan een illustratie van het feit dat mensen weinig moeite meer hoeven doen om een varend, rijdend of vliegend model te bemachtigen. Dat kopen via het internet voordelen heeft is de discussie niet. En dat geldt ook voor de voordelen van de welvaartsmaatschappij.

    In het algemeen: ik probeerde met mijn verhaal aan te geven dat een groot aantal factoren er voor heeft gezorgd dat de consument geen (of heel weinig) tijd meer wil spenderen aan het zelf bouwen van een model. Dus verschuift ook in de modelbouwwereld de nadruk naar snel, kant-en-klaar en zonder bouwvaardigheden nodig te hebben. En de commercie volgt dat, al was het maar uit overlevingsdrang.

    Noem het maar "tijdgeest". Een heel mooi voorbeeld van die tijdgeest, niets met de modelbouw te maken hebbend? Het verschijnsel van de krasloten. Nu kopen, nu resultaat.
    Men heeft geen tijd en geduld meer om te wachten, men wil alles, men wil het nu en met zo min mogelijk moeite. En in dat licht gezien is tijdrovende modelbouw de grote verliezer...

    Nogmaals, ik chargeer het een beetje. Maar dat doe ik om de grote lijn duidelijk te houden. We kunnen ons wel in allerlei details gaan verliezen en elke opmerking wegnuanceren, maar dan wordt het een eindeloze en richtingloze discussie......
     
  8. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Zonder een ieder die hier zijn of haar mening heeft gegeven tekort te willen doen, denk ik dat de oorzaak simpel is.
    Het gaat over beurzen, veelal financiëel gedragen door fabrikanten en/of importeurs, deze hebben een ander doel dan modelbouwers, nl. geld verdienen.
    Het is op een beurs veel goedkoper om een net op te hangen en daarmee een ruimte te creëren voor vliegen met heli's afgewisseld met rijden voor auto's. Schepen, tja die hebben water nodig, de aanleg van een bassin is duur en alleen te gebruiken door schepen.
    Het is gewoon een simpel kosten/baten plaatje, voeg dat bij alle andere redenen die al naar voren zijn gebracht en de moderne mens die leeft, werkt en koopt in de fast-lane bepaald door gedrag wat er te koop zal zijn.

    groet,
    Paul
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Paul,
    dat heb je mooi omschreven en ik denk dat er wel een heel hoge kern van waarheid inzit.
    De vraag ging trouwens ook over de beurzen.
    Het verloop zal wel de "Tijdsgeest" zijn zoals Rob omschrijft.

    Hein
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    De vaardag Amersfoort zal waarschijnlijk op 8 september 2013 zijn. De subsidie is weliswaar van de gemeente maar wordt verstrekt door de buurtcommissie. Bestemd dus voor activiteiten in de wijk. Vorig jaar geprobeerd in een andere wijk maar dat kwam niet van de grond. Kinderen hebben het er nog steeds over. Eind januari begin feb. weet ik 100% zeker of ik de subsidie heb. In de wandelgangen heb ik al gehoord dat het voor 95% wel in orde zal komen.
     
  11. Denko

    Denko

    Lid geworden:
    14 feb 2011
    Berichten:
    70
    Locatie:
    België
    Ik denk echt niet dat het aan boot en duikboot evenementen ontbreekt in de BeNeLux en Duitsland. Het probleem is denk ik, zoals sommigen hier al aanhaalden, enerzijds een imagoprobleem en anderzijds een afzetmarkt en dus economisch probleem.

    Het aanbod bootkits neemt inderdaad zienderogen af, maar daar hebben we deels zelf schuld aan: wat we zelf maken vinden we beter. Al was het maar omwille van het sentiment. botenkits worden er dus minder gekocht. Boten geraken ook niet zo vaak beschadigd, wat dus ook weer in de afzet scheelt. Boten moeten ook niet afgesteld of uitgelijnd worden door een proffesional zoals (race)autos en helicopters: ook weer minder verkoop. Ook wat zenders betreft zijn we een heel economisch volkje: meestal koop je 1 of 2 zenders, en daar blijft het doorgaans bij.

    Mensen hebben ook steeds minder tijd: kinderen, files, en allerlei sociale en officiele plichtplegendheden slurpen alsmaar meer van de beschikbare tijd op. En in tegenstelling tot wat sommige mensen zeggen, tijd kan je niet maken... iedereen heeft er evenveel van. Je kan het enkel vrijmaken. Maar hoe meer verplichtingen, hoe minder je kan vrijmaken. Ik ken heel wat mensen die maar al te graag modelbouw zouden doen als hobby, maar er gewoon de tijd niet voor hebben. Vandaar ook dat de producenten voelen dat RTR en ARTR meer kans maakt verkocht te worden. Maar ik denk niet dat de fabrikanten ons hebben opgegeven, kijk naar de nieuwe catalogus van Graupner: die USS Nimitz aircraftcarrier (artr) is nieuw dacht ik. Ze blijven dus wel proberen!

    Maar misschien het belangrijkste van al is dit: iets wat me opgevallen is op dagen zoals aan het zilvermeer, dag van het park, openvaardag in Boom,... iedereen vindt het allemaal knap en mooi. Maar als er een raceboot tussenzit geniet die alle aandacht. Ook al is die RTR, en zet je het naast een prachtige zelfgemaakte cargo of duikboot. Mensen apprecieren steeds minder de bouw ervan en verliezen zich in wat het kan. Ook met duikboten valt dit op: de eerste vraag die je vrijwel zeker krijgt is: hoe diep kan die gaan?

    Mensen houden van spectakel, dat is altijd zo geweest (vraag maar aan de Romeinen). Als we dus willen dat onze hobby meer aandacht krijgt zullen we dus voor spectakel moeten zorgen. En hoe opwindend wij het zien varen van onze creaties wel mogen vinden, buitenstaanders vinden dat maar flauwe koek.

    Zo, mijn 2cents... :)
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen

    Denko,
    dat heb je mooi geschreven.
    Een speedboot of een race auto vinden de mensen mooier.
    Het gaat snel en is spectaculair.
    En als wij op schaalsnelheid varen met onze modellen dan valt de toeschouwer in slaap.
    Een model, bv de Skipjack, wat snel vaart vindt men wel mooi.
    En als het maar diep gaat-kan.

    En zo als je schrijft.
    Wat we zelf maken vinden we beter.
    Want de beschikbare modellen vinden we nooit goed genoeg, een voorbeeld bv, die uitlaat moet iets meer naar voren-achteren op het model.
    Daar is op het forum wel eens een hele discussie over geweest bij een model van een VIIC.
    Terwijl er zo veel VIIC's gebouwd zijn in de periode 1938 / 1945 dat ze heel veel verschillen onderling hadden.
    En het is iets wat je op onze schaal op afstand van 1 meter in het water niet eens meer ziet.
    Dus er worden ook steeds vaker onderdelen bij anderen gekocht of zelf gemaakt.
    Dan zegt de fabrikant op een moment, die modelboten brengen veel te weinig op stop er maar mee.
    Bij de slepers kocht je vroeger het model en apart een set met het scheepsbeslag.
    En we zouden zelf ook stoppen met de productie als we zelf een bedrijf hadden.

    Maar een ding nog.
    Het is geen kwestie van tijd maar van Prioriteit!
    Als je wilt kun je tijd vrij maken.

    Hein
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Hier nog een uitzondering. Ik rij af en toe met oude Kyosho modellen, eentje is tegen de 25 jaar oud. Er is best nog wel wat belangstelling voor dat "vintage" spul, vooral omdat het vaak degelijker is dan veel huidige modellen, of vanwege de goede herinneringen eraan.

    Maar in de regel is er op korte termijn meer te verdienen aan auto's, en vliegend materieel. De kans op schade en de daarna nodige onderdelen of complete vervanging van het model is groter. En de tijdgeest is inderdaad ook snel, snel, snel, instant. RTR sluit daar goed op aan.

    Persoonlijk vind ik het wel jammer, want in principe zou RTR een mooie introductie kunnen zijn voor mensen die er tegenaan hikken iets te moeten bouwen, en zo, met relatief weinig risico, in de hobby kunnen stappen, om daarna misschien verder te gaan, als het bevalt. Maar zoals het nu gaat draait het steeds betere RTR aanbod de klassieke kits de nek om.
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hier zit naar mijn mening ook nog een andere reden achter, namelijk dat veel mensen zich niet eens meer kunnen voorstellen dat iemand zelf zoiets kan / wil maken. Dit ligt zo ver buiten hun eigen belevingswereld, dat er geen enkele gemeenschappelijke basis is op grond waarvan je een gesprek zou kunnen beginnen. Dan ligt een snelle auto of boot al veel meer voor de hand.
    Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt tijdens micropullingwedstrijden. Telkens maar weer de vraag "Waar kun je die dingen kopen?" Als je dan begon uit te leggen dat bijna alles zelfgemaakt is en dat je meestal begint met een paar stukken ruw aluminium, was de interesse al snel weg of zakte het gesprek af naar het niveau "Hoe hard kan hij en wat kost zoiets?"
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2013
  15. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Daar kan ik me wel in vinden wat Micropuller zegt.
    Ik heb ongeveer 13 jaar aan m`n stoomvrachtwagen gewerkt..... en ALS ik hem onder stoom heb buiten (komt een paar keer per jaar voor) dan vinden mensen het prachtig, maar de jeugd stelt vaak vragen als, hoe hard kan die, ontploft ie wel eens, waar gaat het water heen ?
    Dat ding lekt, dat stinkt (antaciet gestookt).....

    Met name als men de bouwtijd hoort en dat alles zelf gemaakt is zakt de interesse al snel weg.

    Ik vind het echt jammer dat de modelboten tak aan het afsterven is bij de grote fabrikanten.
    Al is het wel zo dat bij sommige modellen de prijzen in mijn optiek kant nog wal raken.
    Het is er allemaal niet echt betaalbaarder op geworden....

    Ik had interesse in de Graupner Altona stoom barkas.
    Kijk in de winkel..... € 600 voor een doos vol ABS.....
    En daar komt nog een pittige beslagset bij !

    Dat vond ik echt te gek voor woorden.... ik ben zelf gaan bouwen maar zulke prijzen helpen niet om de aspirant scheepsmodelbouwer aan de gang te helpen.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    het probleem dat er nu is ontstaan is echt erg
    als er nu Bv hier op het forum iemand wilt beginnen met boten te bouwen
    welke moet je hem dan aan raden ???
    vroeger een katya ,antje neptune en dergelijke
    nu kun je dus niets meer voor stellen want er zijn geen bootjes meer voor een beginneling
    in de handel te koop
    sommige hebben er nog een paar op stock staan maar dat is it

    gr raf
     
  17. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Voortaan de bouwdozen uit Engeland halen.
    Deze zijn meestal met beslag erbij en de prijs verschilt echt niet veel met graupner/robbe.
    De rompen zijn meestal van polyester gemaakt, dus stevig.
    Heb er al eens een over laten komen uit Engeland en gebouwd.
    Mooie modellen hoor.
    Heb nu nog 3 modellen staan 2 in doos en een waar aan ik nu mee bezig bent.
    Een engelse lifeboat.
    Speurmaar een op de site van model slipway.

    Groetjes,
    Eric
     
  18. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo eric

    de site was wel bekent maar voor een beginner in de modelbouw niet zo maar eventjes te doen om een doos in engeland te bestellen
    stel je voor iemand van 12 -13 jaar die er mee wint beginnen en een springer tug niet mooi vind

    wat zou je hem aan raden ???

    gr raf
     
  20. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @ Raf,

    Klopt wat je daar zegt, een beginner koopt niet zo snel bootjes in Engeland.
    En voor een 12 - 13 jarige is het moeilijk om iets te vinden.

    Model Slipway had hele leukje kleine bootjes voor beginners, maar zie dat de site is verandert.
    Mijn link stond ook op de site en nu niet meer.
    Zal eens kijken of ik nog iets tegen komt.

    Maar het ging er ook even om dat je niet van Robbe/ Graupner afhankelijk hoeft te zijn.
    Mijn voorkeur is om Engelse modellen te bouwen, deze zijn stevig en erg compleet.
    Maar dit ook even voor de gevorderde bouwer die nog wel eens een model zoekt.


    Groetjes,
    Eric
     

Deel Deze Pagina