Wat is er met de vogels en vissen aan de hand ?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Robbie TPC, 5 jan 2011.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Begin van de week was er een melding dat er duizenden vogels uit de lucht waren gevallen in de Amerikaanse staat Arkansas.

    Ook zijn er in Arkansas 100.000 dode vissen (hoofdzakelijk Baarzen) in de rivier en langs de oevers gevonden.

    In Louisiana zijn er rond de 500 vogels naar beneden gekomen.

    Gisteren is er een melding vanuit New Zealand gekomen dat er honderden Snapper vissen zijn aangespoeld op de stranden van Coromandel.
    Hundreds of snapper wash up on beaches - national | Stuff.co.nz

    Nu is er melding vanuit Zweden dat er 100 Kauwen uit de lucht zijn gevallen.
    Vogels vallen ook in Zweden uit de lucht - RTL Nieuws.nl

    Weet niet wat er aan de hand is maar dat de vogels geschrokken zouden zijn van vuurwerk vind ik een onzin verklaring. Als dat het geval is dan was Nederland na oud en nieuw bezaaid met vogellijkjes.

    Iemand een verklaring voor deze massale vogel en vis sterfte ?
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Doet me denken aan de serie "Flash Forward" die een tijdje terug op Veronica kwam!

    Zal wel iemand aan het proberen zijn in de toekomst te kijken :D
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoe zou jij je voelen weken lang zonder jas buiten met dit weer :lol:...

    nee geen idee en niemand nog op dit moment denk ik maar er zullen wel hordes onderzoekers opzitten.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Je kan beter vragen wat er met de mens aan de hand is. Ze zijn zo associaal dat ze nu in het bos of op de heide gaan wandelen met hun handen en dan die dieren los laten lopen. Gisteren toen ik vanuit mijn werk door het bos wandedel zag ik een groep reeën in paniek wegrennen met erachteraan een grote herdershond. Helaas kreeg ik die herdershond niet te pakken anders hadden de eigenaren hem bij de politie kunnen gaan ophalen tegen betaling van een leuke boete. Ook de afgelopen dagen enkele vandalen laten schrikken die op een voerplaats van de dieren de nodige vernielingen aan het doen waren. Helaas vond de politie het niet dringend genoeg om eens te komen kijken.

    Gedurende de laatste dagen ruim 15 reeën gezien in het bos hier in de buurt, daarnaast nog enkele vossen en enkele roofvogels als "groot" wild.
     
  5. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Ben het met je eens, maar wat heeft dit te maken met die vogelsterfte?

    Het zal mij niets verwonderen als er hier of daar iets goed mis gegaan is met radioactiviteit of één of ander gif.

    Groet,
    Theo
     
  6. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven

    mijn honden lopen ook los in het bos. ook al mag het tegenwoordig al bijna nergens meer. echter ik ben het wel met je eens dat ze niet achter wild moeten aangaan. we komen hier regelmatig reeen tegen en ik laat ze er niet achter aan gaan. kwestie van opvoeden toch?

    (ze lijken ook niet op schapen dus mijn border collies hebben geen interesse....)

    dode vogels ben ik hier nog niet tegen gekomen.
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De red wing black birds (een soort Merel) zijn onderzocht en wat ik kan uitmaken uit deze berichten is dat ze interne verwondingen hadden die dodelijke bloedproppen hebben veroorzaakt, verder zijn de organen onderzocht en gebleken is dat de vogels gezond waren.

    Officials: Beebe Birds Died Of Trauma - The Times Record: News
    Dead Birds Fall From Sky AGAIN In Louisiana, 300 Miles From Arkansas Incident Days Earlier

    Het lijkt er op dat ze door stress uit de lucht gevallen zijn, gezonde vogels vallen niet zomaar uit de lucht. Maar wat heeft ze zoveel stress bezorgt dat ze zich doodgeschrokken hebben ?

    Vuurwerk, vergeet het maar.
    Omweer/bliksem, lijkt me ook sterk.
     
  8. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    misschien moesten ze een deadline halen?
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Enig idee waar Roel uithangt?
     
  10. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Dit misschien?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    dit doet me denken aan een van de eerste scenes uit The Core, waar er ook een hele hoop vogels uit de lucht valt, na het wegvallen van het aardmagnetisch veld ofzo.
     
  12. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, dat is ze dan wel gelukt zo te zien.....
     
  14. Door het internet worden we van alles op de hoogte gehouden en gaan we vreemde links trekken.
    Als er tegelijketijd 100 vogels dood neervallen en er 50 km verderop een auto ongeluk gebeurt vinden we hier niets van. Maar gebeurt dit 3 keer binnen 1 week verspreid over de hele wereld is er ook niets aan de hand. Maar als imand hier weet van heeft en een link legt is er plotseling iets merkwaardigs aan de hand
     
  15. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    De vogels in Zweden zijn onderzocht, volgens het staatsveterinair instituut zijn de vogels door extern geweld aan hun einde gekomen.
    In de Kauwen zijn interne bloedingen gevonden, verder hadden ze geen verwondingen en de vogels hadden geen teken van ziekte of infectie, kortom de vogels in Zweden waren ook gezond.

    Extern geweld oorzaak dode vogels - RTL Nieuws.nl

    Ik denk dat er wel degelijk een verband is tussen de dode vogels in de US en Zweden...
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Als ik uit de lucht zou vallen had ik ook interne bloedingen. Handig onderzoek?
    Mijn theorie: Die beesten zijn bewusteloos geraakt door een of andere ranzige damp in de atmosfeer en zijn toen simpel dood gevallen. Bron van die dampen zal wel weer iets zijn zoals die aluminium fabriek in Verweggistan die met zijn bagger et halve rivieren systeem om zeep hielp.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  17. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Die vogels zijn gevallen als gevolg van het feit dat de lucht viel. Want als de lucht valt, zijn alle mussen dood. :D Misschien een flinke valwind. ;)
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik dacht dat dat meer van de hitte was.

    Aardige anekdote. In de jaren tachtig gingen we jaarlijks een aantal keren naar Denia (even ten noorden van Alicante). Toen maakten we het een keer mee dat tijdens een hittegolf de mussen echt dood van het dak vielen. Je zat op het terras, hoorde "plof", en daar lag er weer één. Sommige leefden nog, maar hoe je ze ook verzorgde, ze haalden het nooit.
     
  19. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Ik vind het nog niet zo vreemd. Boven schiphol vallen de vogels ook bij bosjes uit de lucht. Per jaar worden er zo'n 150 roofvogels afgeschoten, meer dan 80 wulpen enz. enz. Dit allemaal in het belang van de veiligheid ook al zijn er betere alternatieven.

    MVG. Robert.
     
  20. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dacht ergens gelezen te hebben dat er een vermoeden is dat er in het geheim proeven worden gedaan om op grote schaal het weer te beïnvloeden, wellicht zit het in die hoek.
     

Deel Deze Pagina