Wat is er nu kapot?

• Topicstarter Topicstarter maarten000
  • Startdatum Startdatum
M

maarten000

Guest
Wat is er nu kapot?

Bij het opladen begon mijn accu (ikarus LiPo 2S1P, 7,4v, 800mAh) van een Ikarus Lama hard te sissen en waarschijnlijk nogal giftige gassen te spuwen. Gebruikte oplader is een GA-003. Er kunnen verschillende oorzaken zijn: accu en oplader in verkeerde volgorde aangesloten (accu zat al aan de oplader toen ik deze in het stopcontact deed), accu helemaal leeg gevlogen.

Mijn vraag is: wat is er nu kapot? Is alleen de accu kapot, of is ook de oplader kapot (slaat niet meer af?). Oplader ziet er prima uit, niets gesmolten, volgens mij is ie niet eens heel warm geworden tijdens het opladen.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Groeten,
[FONT=&quot]Maarten[/FONT]

Het lijkt erop dat je LiPo defect is. De oorzaak is altijd lastig te achterhalen, de lader kan stuk zijn maar ik verdenk eerder de accu.

Ja, de accu is zeker kapot, maar voordat ik een andere accu aan de lader leg ben ik wel benieuwd of ik dan weer het zelfde effect krijg.

Blijft altijd moeilijk. Ik gebruik ook die GA-003 voor mijn kleine accu's van de DF04. Nog nooit problemen mee gehad. Zegt niets over jouw lader maar ik heb ook nog niet eerder over een dergelijk defect gehoord.

ok, ik zal het dan toch nog maar eens proberen. Bedankt voor je reactie.

Proberen is prima maar meet de stromen en spanningen gedurende het hele laad proces en grijp in als er iets verdachts gebeurt.
Belangrijkste is dat je weet wat er moet gebeuren als alles goed is.
Dus blijf er bij en blijf meten tot je weet dat je accu vol is en het laden is gestopt.;)

Als ik naar de goede lader "gegoogled" heb: http://www.rc-discount.de/store/product_info.php?products_id=534
Dan lijkt het dat deze lader via de balancer stekker laad. Een 2s lipo laad je via de 3pins balancer aansluiting. De 3s lipo moet in de 4pins balancer aansluiting.
Je zou met een multimeter de uitgangsspanning kunnen meten. Waarschijnlijk is dit namelijk gewoon een "back-to-basic" Lipo lader met een uitgangsspanning van 4,2V per cel. Deze lader bestaat dan namelijk intern gewoon als 3 losse lipoladers. Voor elke cel een aparte lader. Deze zou je dan onbelast(dus zonder accu) op de output kunnen meten. Deze is dan als het goed is 4,2V per cel. (gemeten tussen 2 naast elkaar liggende pinnen.)

Wat is er nu kapot?

Bij het opladen begon mijn accu (ikarus LiPo 2S1P, 7,4v, 800mAh) van een Ikarus Lama hard te sissen en waarschijnlijk nogal giftige gassen te spuwen......

Gelukkig komen er geen giftige of andere nare stoffen of gassen uit een LiPo. Wat er uit jou LiPo is gekomen is voor het grootste deel kooldioxyde (CO2) met wat waterstof (H). Het enige gevaarlijke is dat die waterstof erg brandbaar is. Gelukkig komt er maar weinig vrij dus is dat gevaar niet zo erg groot.

Wat is er nu kapot?

Bij het opladen begon mijn accu (ikarus LiPo 2S1P, 7,4v, 800mAh) van een Ikarus Lama hard te sissen en waarschijnlijk nogal giftige gassen te spuwen. Gebruikte oplader is een GA-003. Er kunnen verschillende oorzaken zijn: accu en oplader in verkeerde volgorde aangesloten (accu zat al aan de oplader toen ik deze in het stopcontact deed), accu helemaal leeg gevlogen.

Mijn vraag is: wat is er nu kapot? Is alleen de accu kapot, of is ook de oplader kapot (slaat niet meer af?). Oplader ziet er prima uit, niets gesmolten, volgens mij is ie niet eens heel warm geworden tijdens het opladen.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Groeten,
[FONT=&quot]Maarten[/FONT]

Ik heb verders geen ervaringen met lipo maar van wat ik hier op het forum gelezen heb mogen lipo's nooit helemaal leeg gevlogen worden .... Maximaal 80% verbruiken van een volle accu geloof ik :confused:

Zit het probleem niet in het feit dat je hem helemaal leeg heb gevlogen ?

Tis maar een idee ;)

Hallo allemaal,

Wees voorzichtig met LIPO's!!!!!!
Ik hoor en zie de laatste tijd ernstige dingen over IN BRAND vliegen van LIPO's.
Mijn clubgenoten laden hun LIPO's in een oude pan o.i.d. met een bloempot er overheen.
en alleen als ze in de buurt zijn.
Dat vuur wordt veroorzaagt door die brandbare gassen en kan zeer heftig zijn.
Pas dus op voor uitgebrande hobbyshack's of erger nog Huizen.

Groeten Peppie

Ik snap niet waarom iedereen zo "bang" is voor lipos..
Ja ze kunnen gevaarlijk zijn maar niet zolang je er niet al te achterlijk mee omgaat.
Ikzelf laad ze gewoon in de huis op de lood accu zelf en ik heb nog steeds een huis:D
Ik denk dat het gewoon de nieuwigheid is oid, hoelang zitten er nu al geen lions in onze telefoons ?, het komt toch ook maar zelden voordat er 1tje boem zegt :rolleyes:
Ik blijf voorlopig lekker binnen laden...
Ja ik snap dat het het met een 12S pack anders is dan met mijn 2/3/4 S paketjes maartoch.

Hallo allemaal,

Wees voorzichtig met LIPO's!!!!!!
Ik hoor en zie de laatste tijd ernstige dingen over IN BRAND vliegen van LIPO's.
Mijn clubgenoten laden hun LIPO's in een oude pan o.i.d. met een bloempot er overheen.
en alleen als ze in de buurt zijn.
Dat vuur wordt veroorzaagt door die brandbare gassen en kan zeer heftig zijn.
Pas dus op voor uitgebrande hobbyshack's of erger nog Huizen.

Groeten Peppie

Hhhmmmm, na meer dan 6 jaar lipo gebruiken nog steeds geen problemen. Wel al enkele pakketten die slecht zijn of waarvan een cel bol stond, maar verder niets. Een paar weken geleden werd bij het laden een lipo ineens met een hele hoop gesis bol. Dit gebeurde ongeveer 20 seconden nadat ik hem op de lader had aangesloten en ja het was een lipolader en alle instellingen stonden goed. De oorzaak weet ik nog steeds niet, maar deert me ook verder niet. En nee, er kwam geen vuur of wat dan ook bij kijken.

Vele van die filmpjes op Internet zijn niet volgens de werkelijkheid. Bij velen is het laden geforceerd. Zo zwerft er een filmpje rond waar ze een kleine lipo op nicad stand laden met 5 ampere. Na korte tijd slaat de lader alarm, maar ze laten het laadproces doorgaan. Pas na 7 minuten ontploft de lipo met veel vuur. Dit filmpje was dus bedoelt om te laten zien hoelang het duurt voordat er werkelijk iets niet goed gaat.
Trouwens toen we vele jaren geleden met nicad's gingen vliegen had je ook zo een hetze tegen het gebruik ervan. Er gebeurde toen ook vele "ongelukjes" door verkeerd laden van de nicad's. Zo ben ik vaker naar huis moeten lopen omdat mijn autoaccu kapot was gegaan door het laden. Als ik geluk had dan was alleen maar de weerstandskabel verbrand en verder niets. Had ik pech dan moest ik ofwel lopend naar huis of een nieuwe nicad accu kopen.

Trouwens heel vaak zie ik nog steeds mensen met van die metalen kistjes om de lipo in te laden. Wat zal dat een leuke klap geven als er ooit iets gebeurd met die lipo. Als je dan toch iets wil doen als bescherming neem dan een pyrex ovenschotel en leg daar dan een plastic zakje zand op. Mocht er een vlammetje bij komen dan verbrand dat zakje en het zand valt op de vlam waardoor er geen zuurstof meer bij de brandhaard kan komen.

ps, een tijdje terug een losse cel die ik nog had liggen bewust kortgesloten om te kijken wat er zou gebeuren. Wat een teleurstelling, er gebeurde niets. Alleen het kabeltje dat ik gebruikte werd warm en dat was het. Lipo was toen wel leeg, maar niet ontploft of wat dan ook.......
Kids, please do not do this at home...........

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik sluit me bij Manuel en Theo aan. Ja, LiPo's kunnen in de brand vliegen maar dat gebeurt dus echt niet zo maar. Zoals Theo al schreef zijn er diverse filmpjes op het internet in omloop met flink fikkende LiPo's. Bij alle filmpjes die ik gezien heb was er opzet in het spel en de accu moest flink mishandeld worden om een fikkie te krijgen.
Helaas is het toch wel enkele keren gebeurt dat er wel iets fout is gegaan. Er zijn dus wel enkele auto's afgebrandt en zelfs een paar huizen. Wat daar precies mis is gegaan is een beetje duister maar het was wel steeds een accu die "iets" had meegemaakt. Een crash bijvoorbeeld maar er zijn ook accu's de mist ingegaan door een verkeerde instelling van de lader, te veel stroom of te veel cellen ingesteld bijvoorbeeld.
Met andere woorden zolang je de accu normaal behandeld, op de juiste manier laad en ontlaad dan zal er niet snel iets verkeerds gebeuren. Voorzichtig zijn met LiPo's is altijd goed dat wil zeggen, je moet voorzichtig zijn met alle accu's! Maar geen wildwest verhalen en overdreven angsten, gewoon je gezonde verstand gebruiken en opletten dat je alles goed instelt en gebruikt.

Kan het alleen maar eens zijn met Theo:p. Alle filmpjes die ik gezien heb met brandende lipo's waren als gevolg van absurde mishandeling. Elke geladen accu is een potentieel gevaar bij mishandeling. Wel eens gezien wat er gebeurt als je een steeksleutel op de polen van je auto accu laat vallen, kan je verzekeren dat je daar niet naast wil staan:confused:. Maar om hiermee te zeggen dat deze accu's gevaarlijk zijn vind ik te ver gaan. Kort gezegd, behandel je accu's netjes en er is niets aan de hand.

Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten. Gebruik gezond verstand bij het laden en gebruik van ALLE accus, welk type dan ook.

Stevo

Back