wat is goedkoper?

  • Topicstarter Topicstarter volle yoghurt
  • Startdatum Startdatum

wat is goedkoper?

  • elektro heli

    Votes: 0 0,0%
  • maakt niet heel veel uit

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    139
V

volle yoghurt

Guest
heej.

ik wil heel graag verder met heli vliegen.
ik vlieg nu een graupner 47G.
en ik vroeg me af wat op tenduur goedkoper is benzine of elektro
qua aanschaf, onderhoud, accu's en benzine enz.
daarom heb ik deze poll gemaakt.
als je de poll gedaan hebt wil je dan ook even zeggen waarom jij denkt dat het ene goedkoper is of juist het andere duurder.

groeten.

PS: ik weet dat de 47g niet te vergelijken is met een niet coxioale heli.
 
Brandstof heli is goedkoper, met name de benzine motoren.

Maar.... op termijn zal de electrische heli goedkoper worden, tenminste de lipo's...
 
Hoef je geen poll voor op te zetten. Als we over een gelijke klasse heli praten (30/50/60/90), is een brandstof heli ten alle tijde goedkoper. Is al meerdere malen besproken.
 
elektra is goedkoper
brandstof kost ook zat!!!
als je veel vliegt !!
brandstof heeft veel meer onderhoud nodig dan elektra
vind ik hoor,,
ik heb het wel eens uitgerekend
is een lipo goedkoper als brandstof

groetjes baileys
 
heb je dat in een excel bestandje gezet of kan je dat maken?

groeten
 
Er gaat qua performance en endurance (m.i.) NIETS boven een brandstof Heli (Turbines ff buiten beschouwing gelaten) :mrgreen:

Mocht ik als vrije Heli vlieger niet in een woonwijk wonen, dan wist ik het wel.
Een brandstof Heli :D

Elektro Helikopters zijn eigenlijk ondingen :o
Li-Po's zijn niet ongevaarlijk (kunnen ontploffen) en na een vliegbeurtje van 10 minuten kun je de Li-Po voor weer een uur aan de lader hangen enz.

Maar ja, het milieu/omgeving wil (tenslotte) ook wat :(

Om deze reden, vlieg ik (vooralsnog) elektro.
In de nabije toekomst zal er zeker een 50 of 60 series brandstof Heli bijkomen :D
 
keej daar heb ik wat aan
ja dat is waar het geluid!:(

nou ik heb ook op een filmpje gezien dat je binnen kan vliegen met een brandstof heli:P
het nadeel was alleen dat je vergast word en dat hij alles stuk maakt:P

over die lipo: als hij ontploft is het niet zo erg ik zit tenslotte bij de brandweer:P
nee zo moet ik er niet over denken :P
 
tot maatje 2000gram is electro goedkoper, daarboven eigenlijk brandstof, bij de aanschaf dan!!
lipo's slijten minder hard dan brandstof zegmaar :wink:

en in performance hebben de electro motoren ook aal de brandstof motoren ingehaalt, alles is mogelijk in electro. in endurance wint brandstof (helaas) het nog wel ja :lol:
 
ik heb gehoort dat benzine heli's makkelijker te vliegen zijn omdat ze zwaarder en stabiler zijn.
of klopt dat niet?
 
dat is ook zo
ga je naar een 50 of 90 size heli is een brandstof
goedkoper,,
maar als je een trex of een zoom
dan is dat goedkoper
hoeveel tankjes haal je uit een fles coolpower
weet het niet precies
maar je kan uit een flightpower accu al gauw
200a250 keer eruitvliegen
en een lipo kost je dan
80a90 euro
hoeveel flessen is dat kwa brandstof
al gauw 5 of 6
kost ook 35 euro de fles
als ik het mis heb moet e het zeggen
zo denk ik er over
dat het bij groete heli goedkoper is ben ik het eens
maar met de kleinere geloof ik het niet


of het stabieler is met een brandstof
hoe groter je vkiegt hoe stabieler het is
is mij vertelt
heb zekf met een sceadu gevlogen en gelest
vliegt zeker heel stabiel

groetjes baileys
 
Ik had een tijdje geleden eens een keer wat uitgerekend.

Vergelijking Brandstof -> Elektro

Heli 1 Logo 10
Heli 2 Raptor 30


Vliegbewegingen elke dag 2 vluchten van 10 Minuten
5 dagen in de week

LOGO10
Nodig voor Logo 10 2 x Lipo 4S1P 4400Mah 10C/15C a 95,- totaal € 190
Laadcyclus van de Lipo houden we op 250x
Aantal vluchten per week 10
Per accu kunnen we dus 250x 10 minuten vliegen dat is 2500Minuten
voor 2 accus komen we uit op 5000 minuten vliegtijd
Kosten per minuut Lipo vliegtijd is dan 190/5000= € 0,038 p/m

2 x Lipo FlightPower 4S1P 3700Mah 20C/30C a 149,- totaal € 298
Vliegtijd hou ik op 9 Minuten
Laadcyclus van de Lipo houden we op 300x
Aantal vluchten per week 10
Per accu kunnen we dus 300x 9 minuten vliegen dat is 2700Minuten
voor 2 accus komen we uit op 5400 minuten vliegtijd
Kosten per minuut Lipo vliegtijd is dan 298/5400= € 0,055 p/m

In geval van Nimh accu's 4200Mah kom je op deze berekening
Vliegtijd Nimh hou ik op maar 8 minuten
Nodig voor Logo 10 2 x 12 cel Nimh 4400Mah a 90,- totaal € 180
Laadcyclus van de Nimh houden we op 600x
Aantal vluchten per week 10
Per accu kunnen we dus 600x 8 minuten vliegen dat is 4800Minuten
voor 2 accus komen we uit op 9600 minuten vliegtijd
Kosten per minuut NiMh vliegtijd is dan 180/9600= € 0,019 p/m

RAPTOR 30
Branstof nodig voor vlucht 200CC x voor 10 minuten
Voor 5000 minuten hebben we dus nodig 50000/10 * 200cc = 100000cc is 100 Liter
100 Liter is ongeveer 26,45 Gallon

1 gallon Coolpower 15% kost € 19,- totaal kost het dus 19 *26,45= € 502,55

Per minuut Brandstof vliegtijd kom je dan op 502/5000 = € 0,10 p/m


Conclusie voor de 30 serie helicopter isde Brandstof heli 80 tot 500% duurder dan elektro vliegen


Heli 3 Raptor E620
Heli 4 Raptor 50


Raptor E620

2 x Lipo Flightpower 6S1P 3700Mah 20C/30C a 219,- totaal € 438
Laadcyclus van de Lipo houden we op 300x
Aantal vluchten per week 10
Per accu kunnen we dus 300x 8 minuten vliegen dat is 2400Minuten
voor 2 accus komen we uit op 4800 minuten vliegtijd
Kosten per minuut Lipo Flightpoweris dan 438/4800= € 0,091 p/m


RAPTOR 50 Brandstof
Branstof nodig voor vlucht 250CC x voor 10 minuten
Voor 4800 minuten hebben we dus nodig 4800/10 * 250cc = 120000cc is 120 Liter
120 Liter is ongeveer 31,7 Gallon

1 gallon Coolpower 15% kost € 19,- totaal kost het dus 19 *31,7= € 602,30

Per minuut Brandstof vliegtijd kom je dan op 602,30/4800 = € 0,125 p/m


De Raptor E620 is in dit geval +/- 37% goedkoper in vliegen dan de Raptor 50
Brandstof versie




Gr Hans
 
mooi uitgerekend!

en als je elektriciteitskosten erbij betrekt:

3700Mah 80% heropladen das ongeveer 3A gedurende 1 uur op 22.2V,
dat is 3A * 22.2V = 0.066kWh per cyclus, stel 15 cent per Kwh=

1 Eurocent per cyclus van 9 minuten (dus de batterij kost 3€ 'extra' aan elektriciteit)
Brandstof is 125 Eurocent per even lange cyclus, in onmiddelijke kost is dat 125x zo duur :lol:
 
Die berekening is zo krom als een klontje....

Het houd absoluut geen rekening met vliegstijl. Gooi er een beetje 3D in en daar gaan je minuten. Je houd ook geen rekening met rente, immers moet je voor electro alles "vooraf" betalen, bij benzine, of nitro niet. Dan nog een punt, doe deze berekening eens met benzine ipv nitro...

Dag electro....

Maar...
Ik vlieg toch electro omdat:
1. Ik kan het me veroorloven
2. Het maakt veel minder geluid
3. Beter voor het milieu

Dit in geen speciale volgorde.

Als je een vergelijk maakt, moet dat wel eerlijk gebeuren.
Electro zal ongetwijfeld goedkoper worden, maar is dat mijn inziens nog niet.
 
heej jongens! bedankt..
maar waar zijn in de berekeningen de aanschaf van de heli en de electronica en de motor?
 
Brandstof kost geld, electro kost geld...

Je kan met beide blijven gaan, geld absorberen ze als een spons... echt ongelofelijk. Persoonlijk denk ik dat het niet veel uitmaakt, electro of brandstof.

De enigste manier om goedkoper te vliegen is ELECTRO en NIET crashen en NIET constant alles UPGRADEN of MEER vermogen willen. Dan vlieg je goedkoop! Zeker als je een rustige vlieger bent zul je dan veel geld besparen, maar 1 crash op de accu en je bent het voordeel weer kwijt.

Cheers,

Richard
 
Benzine of diesel van je auto ook meerekenen om op t veld te kunnen laden.. :D

Ik vlieg electro.
Jaaren brandstof (vliegtuigen) gevlogen..
Die bagger die er aan t eind van een vliegdag op zit.
(en in je bekleding of achterbak kruipt en er nooit meer uit wil)
 
Back
Top