wat is het beste manier om een motor te stoppen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door St@m, 31 mrt 2005.

  1. St@m

    St@m

    Lid geworden:
    30 mrt 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Groningen
    wat is het beste manier om een motor te stoppen?

    ik doe het door middel van de uitlaat dicht te houden, maar as ik dan weer wil starten moet ik eerst de gloeiplug eruit halen en een paar keer aan de trekkoord trekken om de overtollige brandstof eruit te gooien en de gloeiplug te drogen.
    doe ik dat niet dan kom ik niet door de compressie heen, ik neem aan dat de motor verzuipt als ik de uitlaat dicht houd, toch?
     
  2. David

    David Guest

    vliegwiel stop zetten, is toch het beste!!!!!
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    En dan niet met de vinger maar met de achterkant (handvat) van een schroevendraaier oid.
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Jij en ik doen het ook gewoon met de vinger Roelof.....
     
  5. M-artijn

    M-artijn

    Lid geworden:
    15 okt 2004
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Someren
    ik hou altijd mijn vinger op de uitlaat en ik heb nergens last van?

    is het dan toch slecht voor je motor?

    gr.martijn
     
  6. Nickmt

    Nickmt Guest

    ik houd altijd m'n vinger op de uitlaat, sommige draaien hun gloeiplug eruit maar dat lijkt me niet echt gezond voor de motor.

    Grtn Nick
     
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Het beste is om gewoon je vliegwiel te stoppen.
    Gewoon als de motor stationair draait, duim erop en hij is uit, niet twijfelen, gewoon je duim ertegenaan drukken, of zoals Roelof zegt, met de achterkant van een schroevendraaier, of een stokje hout.......


    Het dichtknijpen van de uitlaat "smoort" de motor en zal hem eigenlijk doen verzuipen.
    Ook zal je bij een 1/8 wedstrijdauto lelijk je vingers verbranden op die manier......
    Nu is het wel zo dat je bij sommige auto's moeilijk bij het vliegwiel kunt, dan zal je het wel moeten doen middels de uitlaat......
    Het dichthouden van de luchtopening van de carb. zie je ook wel eens, maar is ook af te raden i.v.m. vuil.
     
  8. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Vuil??? De luchtinlaat heeft normaal toch een filter?

    Het dichtdrukken van de uitlaat gebruik ik alleen als noodvoorziening, kheb al eens een paar keer een mooi ringgetje op mijn wijsvinger gehad :oops:

    Ik doe altijd 2 dingen, gaatjes op de luchtinlaat dicht drukken (jaja met schone vingers) en de rem indrukken. Motor slaat dan na 10 sec af.

    Het vliegwiel tegenhouden is gezien de "stress" op het metaal niet de beste manier, je werkt immers een verbranding tegen. Zorg er wel voor dat zodra je motor uit is dat je je zuiger even in de laagste stand zet.
     
  9. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    En waarom is het van belang dat de zuiger in de laagste stand staat Nismo? Ik blijf natuurlijk een beetje een brandstofleek, maar ik ben bereid om te leren :wink:
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    @Nismo

    Wat het nut is van je rem indrukken, een auto heeft toch normaal een koppeling?.......

    ik weet niet of je je eens in kunt leven in het feit dat niet iedereen hier met een INS-box rijdt.
    Dus met 2 vingers op de gaatjes gaat niet lukken......
    Mochten mensen wel een foam filter hebben en dus dit luchtfilter dichtdrukken, kan het goed dat je vuil DOOR je filter in je motor drukt..... (snap je me?.....)

    En als ik een motor stop met de vinger, is de "stress" op het materiaal nou niet zo erg dat het kapot gaat....... hij staat niet met een pok stil........

    @Jaap, zuiger in de laagste stand omdat wanneer de motor afkoelt hij bovenin weer meer gaat klemmen, en staat je zuiger daar nog dan kan dit schade veroorzaken.......
     
  11. cupra

    cupra Guest

    brandstofslang voor toevoer dichtknijpen 10/15 sec en slaat af
     
  12. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    NOOIT de motor met je vinger op het vliegwiel uitzetten!!!! Ik heb regelmatig helpers met diepe wonden richting het ziekenhuis zien vertrekken, de laatste keer was dat Ries Ermen als ik me niet vergis. Oorzaak: rijder gaf perongeluk gas of zette de zender uit.

    Of wat dacht je van een stakker die zo gewend was de duim op het vliegwiel te drukken, dat deze het bij een op hol geslagen auto ook probeerde......

    Leer jezelf dan aan het met de achterzijde van een schroevendraaier te doen.

    Zelf druk ik altijd de uitlaat dicht. Motor verzuipt dan wel iets, maar start daarom juist beter (tenzij je de motor erg rijk hebt staan) Zorg dat je een doek op zak hebt. Is ook handig als je tijdens een westrijd een uitlaat reparatie moet doen...

    Door brandstof toevoer af te knijpen, gaat deze armer lopen en lijkt mij niet best voor de motor
     
  13. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    @M7H .... nee :lol:

    Je motor wil lopen jij werkt dat tegen, dat is hoe dan ook slecht hoe minimaal het ook is. Daarnaast zie idd het gevaar hier van.
    Ik zie maar 2 opties:

    1 - Inlaat dicht en als dat niet kan
    2 - Uitlaat dicht

    Trouwens, dat uitlaat dicht truukje kan je ook gebruiken bij het weer starten (even extra brandstof) .... 8)
     
  14. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Ik zie zoals nismo schrijft geen gevaar in het stoppen door de uitlaat dicht houden behalve de kans op een verbrande vinger bij een hele hete uitlaat. Bij het stoppen met het vliegwiel werk je inderdaad de motor tegen en dat is denk ik niet zo goed voor de lagers... Het dichtknijpen van de brandstof slang is ook niet goed omdat de motor dan armer gaat lopen....

    Er blijven dan dus nog maar 2 mogelijkheden over... De luchtfilter dichtknijpen of de uitlaat dicht houden...

    Of bedoeldje je dat ook met inlaat dicht nismo?
    Als dat zo is is dit een echo van jouw verhaal :D ;)

    Groeten, Thomas
     
  15. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Yeps!
     
  16. Stijn S

    Stijn S Guest

    je vinger aan de uitlaat branden gaat voor de meeste Hpi's niet op,
    omdat ze zijn uitgerust met een composiet uitlaat(soort kunstof)
    wat alleen maar lauw wordt van tempratuur.
     
  17. NickRc

    NickRc Guest

    Hey,

    Ik stop de motor ook door middel van iets te drukken op het vliegwiel.(ik gebruik de achterkant van een kwast, of te wel een stukje hout)

    Nick 8)
     
  18. Stijn S

    Stijn S Guest

    het doe het altijd met mijn vinger, maar dan moet hij stationair wel goed staan ik heb namelijk al een keer een wondje er aan over gehouden toen hij stationair te hard liep.
     
  19. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Kun je niet gewoon de gas-trim helemaal naar beneden zetten ?
    Dat doen ze op mijn vliegclub ook?
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Dat bedoelde ik voorheen met op de rem drukken, moet je wel je motor optimaal hebben afgesteld anders werkt het niet. (ook @M7H)
     

Deel Deze Pagina