wat is het beste???

ik ben op het moment bezig met een F-16 van jepe. Nu wil ik hier een andere fan in leggen, omdat de jepe fan toch wel prijzig is.

Nu zag ik bij wemotec twee types die ik op zich kan gebruiken. De midifan en de HW 620. Het verschil hierin is dat de midifan een iets hogere stuwdruk heeft maar een iets lager luchtstroom snelheid. En de HW620 heeft dat natuurlijk andersom. (dit is bij dezelfde motor en evenveel aantal cellen en precies evenveel watts)
Als je een hoge topsnelheid wil halen wat kun je dan het beste nemen. De hogere stuwdruk of de hogere luchtstroomsnelheid???

groeten paul

hogere luchtstroomsnelheid heeft dan de voorkeur.

Kijk ook eens naar andere 90 mm fans.
Schübeler DS-51, aeronaut

Als je een toch net iets beter wil dan wemotec: http://home.vrweb.de/schuebeler.impeller/home_e.html
Schijnt ook zeer goede ducted fans te hebben, volledig uit carbon. Ze zijn ongeveer gelijkwaardig met jepe, maar wel iets goedkoper denk ik. Het hangt ervan af of je voor die laatste 10 procent een meerprijs wil betalen...

Niels

(ik heb overigens geen ervaring met ducted fans hoor, ik verkondig aleen wat ik op the E-zone gelezen heb...)

Er spelen meer faktoren een rol, zoals inlaat diameter van het model, uitlaat diameter van de "tailcone", lengte van de tunnel en luchtweerstand van het te vliegen model. Ik denk dat het een lange en stenige weg is om deze goedkopere fannetjes optimaal te laten presteren. Je moet dan waarschijnlijk investeren in verschillende motoren en/of akkupacks.

De kracht van het JePe concept is nu juist dat alles al is uitgezocht en je niks meer hoeft te testen. Alles is nu juist geoptimaliseerd om DEZE F16 als een speer te laten vliegen.

De ervaring leert dat de meeste vliegers uiteindelijk toch over gaan tot aanschaf van de juiste JePe motor/fan combinatie en dan is het voorheen aangeschafte "goedkope alternatief" dus uiteindelijk duurder.

Ik heb die Midifan en HW620 wel eens in actie gezien (Duitsland, Aspach), maar het waren toch meer "slowflyers" in vergelijking met de optimaal uitgeruste JePe F16.

Mijn advies: Even doorsparen, dan heb je echt iets leuks!

Hmm....Kennelijk kunnen ze in Helmond behalve hele beste turbines ook erg goede fannetjes maken. Als we de heren nu eens samen aan het werk zetten krijgen we dan hele beste turbofans?

Back