Wat is het eerste vliegtuig wat jij ooit gevlogen hebt ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Gammapooka, 12 nov 2005.

  1. on_vier

    on_vier Guest

    Easystar
     
  2. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Ben ooit lang geleden begonnen met een bouwdoos vaan een Westerly met 4.08 cc os daarna een van tekening gebouwde Das Litle Stick ook met 4.08 cc later met tunepipe.

    Gert-Jan
     
  3. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn eerste radiobestuurde vliegtuig(je) was pakweg 45 jaar geleden de Topsy van Graupner, een 1 kanaals vliegtuigje met escapement en een Cox Babebee 0,8cc motortje.
    Was op een gegeven ogenblik weggevlogen, elastiek stuk, en na een advertentie in een plaatselijk huis aan huisblad is hij weer teruggebracht en was verder nog helemaal in orde.:-D
    Daarvoor vloog ik met lijnbesturing. en was de SULS Recordtrainer mijn eerste model wat het echt deed, met een Webra 1,5 cc dieselmotortje
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2009
  4. bram

    bram

    Lid geworden:
    11 aug 2008
    Berichten:
    609
    Locatie:
    Purmerend
    Protech cessna 400

    mvg Bram
     
  5. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Mijn zelf gebouwde extra300 depron parkflyer! En hij is nog steeds heel, na een vlucht of 12 ;)
     
  6. RC Pilot AJ

    RC Pilot AJ

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    112
  7. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Mijn eerste vliegtuig was een mini-onderzeebootje van Hobbytrade.. Mooie tijden in de badkuip

    Nee mijn eerste vliegtuig was een X-twin, die ik na een week kapotmaakte door 'de propellor te vervangen zoals de handleiding zei' maar ik kreeg een nieuwe van de winkel . Die ligt nu kapot op m'n burea omdat ik nog geen verstand had van accu's etc. Veel van geleerd, maar niet heus.

    Toen lama v4, net zo f**ked up als die Xtwin, ben er al zowat het dubbele aan kwijt geweest dan de prijs zelf (90 euro) voor reparatie upgrades enzo, nu weer wat onderweg omdat de assen krom waren, en ik er nog geen plezier van heb gehad.

    Toen easystar, gister eerste grotere vlucht gemaakt, heb geen goede lader dus batterijen waren weer f.. up, dus vannacht wat verscheept vanuit Hongkong, volgende week weer wat bestellen

    Fox voor m'n B-day, electronica dus gister verscheept, nu ga ik niets verknallen!



    Duidelijk, toch?
     
  8. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    mijn eerste was een B1 zwever en dan een zwever graupner AMIGO das was ongeveer 32 jaar geleden
    ik was 12 jaar en een 2kanaal sanwa zendertje
     
  9. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    44 jaar alweer.. zo zo :rolleyes:
     
  10. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    eerst een protech skyraider, daarna een felix 100 epp gevolgd door een shockflyer uit 6mm depron zonder richtingsroer, daarna kwam er een carson eurofighter, toen een shockflyer uit 3mm, en voor in de voortuin (pleintje 20x25m) een nutball. nu ben ik bezig met een swift/zagi achtig vleugeltje.:D


    Groeten,
    Sam
     
  11. boatfreak2

    boatfreak2

    Lid geworden:
    18 jan 2004
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Roermond
    Mijn eerst echt rc auto was een protech booster II
    Was wel een vrij goede rc auto alleen heb ik die kapot gereden op een hoge put deksel toen helemaal kapot
    Daarna een paar rc boten gehad.
    Nu Heb ik alleen vliegtuigen en een micro rc helicopter.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Hey, die herken ik ! Ik had ook een Sanwa zendertje 2 kanaals, en een Dandy van Graupner.
     
  13. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    een rainbow van aviomodelli
     
  14. firefox309

    firefox309 Guest

    even draadje heropenen ;)

    mijn eerste was een amigo 2 van 32j oud.

    nu inmiddels 3jaar tot schroot herleid.
     
  15. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    twin star van multiplex
     
  16. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    schaal 1:1 Cessna 172 :D
    eerste modelvliegtuig was een Staggerwing C-17 3-kanaals parkflyer. Eerste brandstofkist een +10 jaar oude Charter
     
  17. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    IK.....:cool::cool::cool::cool:

    een robbe ranger.....

    steffe


    [​IMG]
     
  18. Taurus Flyer

    Taurus Flyer Guest

    Mijn eerste (motor) vliegtuig

    Mijn eerste succesvolle RC motorvliegtuig, het jaartal kan een jaartje eerder of later zijn. Het is een "eigen ontwerp".

    Daarvóór had ik al een zelf ontworpen zwever gebouwd waarvan ik nog de vleugels en romp heb, deze was twee kanaals tip-tip.

    Dit vliegtuig werd (uiteindelijk) bestuurd middels drie kanalen:

    [​IMG]

    Twee kanalen voor richting, één kanaal voor hoogte middels een twee standen gaspositie van de Webra Glow Star.

    Zender was eigenbouw evenals de ontvanger de stuurmotoren van het fabrikaat Metz, de twee kanaals hiervan heb ik nog.

    Toen werd nog met superregeneratieve ontvangers gewerkt, enorm gevoelig, reikwijjdte was geen probleem.
    De ontvanger was in staat de toonpulsen van de diverse signalen te onderscheiden middels elektronische (Schumacher) filters.
    Voor het schakelen van de stuurmotoren werden relais gebruikt.

    Selectiviteit, het onderscheidingsvermogen van die tonen, was het grootste probleem voor mij door de beperkte meetapparatuur die ik tot mijn beschiikking had, vandaar de drie kanalen.

    De zender op de foto is nog een tweekanaals zender dus de Webra Diesel zit waarschijnlijk nog op het toestel,
    Vanuit dit toestel zijn later diverse varianten ontstaan waarmee ik uiteidelijk ook wedstrijden vloog.

    De vierkanaals zender uit die periode zie je op de tweede foto links

    [​IMG]

    Deze is simultaan hetgeen inhoudt dat twee toonpulsen gelijktijdig konden worden uitgezonden.
    De tweekanaals heb ik moeten slopen om de latere te bouwen. Ik kan me nog herinneren dat de eindtransistor AF118 toen iets van 12 gulden kostte.
    Voor de boot daarvóór, kon ik toen nog twee parallel geschakelde japanners gebruiken

    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. ammo

    ammo

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dendermonde - Belgie
    Mijn eerste vliegtuig was (in 1972) een kleine Snoopy van Hegi met 4 cc Enya motor.

    Grtz
    Ammo
     
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    mijne was 3 maanden geleden, een graupner discus 2ct;)
     

Deel Deze Pagina