Wat is het meest gebruikt in nederland, mode1 of mode2 ??

Discussie in 'Beginners' gestart door baksteen, 21 okt 2015.

  1. baksteen

    baksteen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    10
    Hi,

    Na jaren van geen tijd, ben ik nu echt van plan om toch te leren modelvliegen.

    Het topic 'Zender kiezen' en behoorlijk wat andere topics hier, heb ik doorgelezen.
    Maar de vraag: wat het meest gebruikte systeem is in nederland (mode 1 of mode 2) is bij mij nog niet duidelijk.

    Op youtube, zie ik bij instructie- of demo filmpjes, vooral mode 2 langskomen (bv de boys van Flite Test)

    Is het zo dat de club eigenlijk uitmaakt of mode 1 of mode 2 wordt gebruikt ?
    Dus als ik naar een andere club zou gaan, heb ik dan kans om te moeten switchen ?
    (er zitten een paar clubs hier in de buurt)

    Mijn plan is, om eerst een simulator te kopen en daarmee in de winter de basic dingetjes te leren.
    Dan naar een club om les te nemen.

    Maar ook bij zo'n simulator moet je al kiezen tussen mode 1 en mode 2.


    Dus, wat wordt het meest gebruikt in nederland en waarom kiezen voor mode 1 of mode 2 ??

    Hoor graag van jullie !!
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel kort door de bocht zie je dat mode 2 redelijk terrein wint.

    alles wat ik in onze club tegenkom qua nieuwe mensen komt binnen met mode 2..
    Waarom? De zender stond al zo vanaf de modelbouwzaak. vaak dan.
    veel "speelgoed" is gebaseert op mode 2.
    als we zelf aan mogen raden, nemen de mensen meestal de mode over van hun instructeur. Wat in onze club regelmatig mode 2 is.
    Al hebben we ook nog mode 1 instructeurs..

    Waarom specifiek mode 1 of mode 2?
    persoonlijk.
    voor heli's gaan de meeste mensen voor mode 2. vliegtuigen is met mode 2 net zo makkelijk.
    mode 1 zie je eerder bij vliegtuigen voorkomen. bij heli's is het wat zeldzaam.. maar komt ook voor.
     
  4. baksteen

    baksteen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    10
    Ik nam ook niet aan, dat ik de eerste was die zich dat afvroeg :)

    Maar ik had dat topic nog niet gezien.
    Leuk om te lezen.

    Ik begrijp nu de afweging wat beter.

    Snap ik het goed, dat mode 2 handiger is voor vliegtuigen die je met de hand start ?
    Omdat je meteen rolroer en hoogte in de andere hand hebt ?? (dus gas openzetten, dan links vliegtuig starten en met rechts meteen controlle over hoogte en rolroer)
    Dit zou handig zijn voor zwevers met motor of vliegtuigen zonder landingsgestel ?

    En mode 1 een stabieler vliegtuig geeft ? omdat hoogte en rolroer gescheiden zijn ?

    Ondanks deze veel gestelde vraag, zou ik toch graag van jullie horen :)
    (iedereen is ooit een beginner geweest toch ?? :) )
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Binnen mijn vereniging ongeveer hetzelfde beeld. Veel nieuwkomers willen vliegen in mode 2. De belangrijkste reden is inderdaad dat de zender zo staat ingesteld.

    In het verleden werd er bij ons vrijwel alleen in mode 1 gevlogen. Ook door de instructeurs en dan ga je als nieuwkomer niet in mode 2 vliegen.

    Op dit moment hebben we meer mode 2 instructeurs al mode 1 instructeurs. De mode 2 instructeurs hebben het ook nog drukker.

    Denk ook dat het jezelf leren vliegen op een vliegsimulator en daarna voor lessen naar een vliegclub gaan geen goed idee is. Er is geen vliegsimulator die de werkelijkheid ook maar benaderd. Bovendien is de kans groot dat je je verkeerde dingen aanleert. Die moet je dan bij de vliegclub weer afleren en dat gaat moeizaam.

    Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van het gebruik van een vliegsimulator omdat deze te ver van de werkelijkheid af staat. Wil je toch een vliegsimulator gebruiken, doe dat dan om zaken die je tijdens instructie leert, te oefenen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij een handstart hoef je eigenlijk alleen elevator te geven.
    aileron is leuk, maar een zender in 1 hand corrigeert niet zo lekker. vaak corrigeer je dan te grof.
    dus gas open (doe ik bv even door de hendel even ergens achter te haken), beetje up trekken, weggooien en zender in 2 handen pakken.
    vanaf dat punt kun je echt gaan corrigeren.

    verder moet je altijd zorgen dat je geen "valse"input creeert. dus als je vol elevator geeft, zou ik in mode 2 ook aileron kunnen geven.
    dus moet je jezelf er op trainen dat je de hendel recht beweegt.
    ook roer kan namelijk je toestel een rare beweging laten maken, en gas ook.
    in de praktijk komt dit voornamelijk bij heli's naar voren als aandachtspunt, vliegtuigen zie ik het nooit ernstig naar voren komen.
    ga je echt hoog niveau vliegen, kom je het op een gegeven moment wel weer tegen, maar dan hebben beide modes zo hun uitdagingen.

    Kies je mode.. Liefst in overleg met je club natuurlijk.
    vanaf daar wen je vanzelf aan de voor en nadelen.
    Mode 2 komt tegenwoordig vaak voor, maar er zullen vast nog clubs zijn waar men voornamelijk mode 1 hanteerd...

    Meeste zenders kunnen trouwens met wat sleutelwerk omgezet worden van mode 1 naar 2.
    Zou je ff na moeten vragen als je een zender koopt.
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bij de keuze van een vliegmode (los van de naam die eraan gegeven wordt, want dat zorgt soms nogal voor verwarring) spelen een aantal zaken een rol.
    De eerste keuze die je moet maken is of je throttle links of rechts wil (en omgekeerd hoogte reps. rechts of links). Die keuze heeft oa. te maken met welke hand je bij voorkeur (intuitief) een toestel zou beetnemen voor een werpstart. En dat is meestal gekoppeld aan het feit of je links- of rechtshandig bent.

    Ik ben bijv. zelf linkshandig en vlieg throttle rechts en hoogte links. Ik zie meerdere linkshandige piloten kiezen voor throttle rechts en hoogte links. Dat verklaart meteen waarom veel meer mensen een mode kiezen met throttle links dan een mode met throttle rechts (er zijn namelijk veel meer rechtshandige mensen). Daar is trouwens een logische verklaring voor: je voorkeurshand is net iets beter ontwikkelt wat betreft fijne motoriek (bijv. schrijven, maar ook stickbewegingen), terwijl je met je ander hand/arm bij voorkeur minder fijne, maar krachtigere bewegingen uitvoert. Bij een werpstart is ten allen tijde onmiddellijke controle op hoogte een noodzaak (hoogteroer stick centreert ook automatisch), terwijl je de throttle stick in het geval van een werpstart in een positie (tot en met max. power) kan zetten (en laten staan zonder dat ie automatisch centreert) terwijl je het toestel met die hand weggooit.
    Let op: je intuitieve voorkeur kan door aangeleerd gedrag (bijv. veel gamen) overschreven worden...

    Dan komt nog de keuze waar je rolroer en richtingsroer wil. Over het algemeen worden sturing voor hoogte en de belangrijkste sturing voor richting op 2 afzonderlijke sticks geplaatst bij modelvliegen met vliegtuigen (in tegenstelling tot echte vliegtuigen waarbij rolroeren en hoogteroer op 1 stick zit). Ook daar zit een redenering achter: als je leert vliegen zijn je stuurbewegingen zeker in de begin faze niet altijd even zuiver. Als je een stick omhoog/omlaag beweegt zit er vaak ook een klein beetje links/rechts bij. Door de basisfunctie hoogte en de belangrijkste functie richting te scheiden van elkaar beïnvloeden beiden elkaar minder bij onzuivere sturing.

    Voor een rolroerkist vertaalt zich dit in een stickindeling waarbij throttle met rolroer en hoogteroer met richtingsroer gecombineerd wordt. Als in dat geval throttle rechts zit dan spreek je over mode 1, zit in dat geval throttle links dan spreek je over mode 4 (en niet over mode 2...)

    Iedereen is vrij om te 'kiezen' en het is niet de bedoeling om een voorkeurscombinatie op te dringen (er zijn altijd uitzonderingen)... ik wil alleen maar aangeven waar je rekening mee kan houden bij het 'kiezen' van een mode.

    Ook het feit of je vliegtuigen of heli's gaat vliegen maakt een verschil (maar ik heb begrepen dat het over vliegtuigen ging). Bij heli's worden roll en nick meestal op 1 stick gezet (beide stuurbewegingen die aan de tuimelschijf gekoppeld zijn). Ik heb jarenlang enkel vliegtuigen gevlogen, en de laatste jaren doe ik er wat heli bij, waarbij ik de stickindeling voor vliegtuigen (mode 1 in mijn geval) volledig overneem voor heli's... m.a.w. ik heb voor heli vliegen pitch/throttle samen met rol op de rechtse stick, en nick en yaw op de linkse stick zitten.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2015
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het belangrijkste is bij welke club je gaat leren vliegen.
    Zoals NPS al zei ben ik ook geen voorstander van jezelf leren vliegen.
    Als je iets verkeerd aanleert dan is het moeilijk om iets af te leren.
    Ik kan ook heel vaak aan iemand zijn vliegstijl zien of hij het zichzelf aangeleerd heeft en of het een wildvlieger is.
    Beter vanaf nul beginnen en naar een club gaan.
    En dan overnemen wat ze daar vliegen.


    Ik vlieg Mode1 en trainermodellen redt ik ook nog wel op Mode2.
    Mijn ervaring is dat mode1 rustiger vliegt omdat hoogte en rol gescheiden zijn.

    Mode1 komt uit Duitsland (model gooi je met de rechterhand en dan kan je met links meteen hoogte trekken)
    Mode2 komt uit de USA, dat is de reden waarom veel ARF modellen het zo in de handleiding hebben staan en beginners dat blindelings overnemen.

    Voor heli zou ik meteen de keuze maken van mode2, dat vliegt veel lekkerder dan een gedeelde tuimelschijf.

    Maar,, op naar een club in de buurt, kennismaken, vragen wat ze aanraden aan model, zender en zenderinstelling.

    Gert-Jan
     
  9. baksteen

    baksteen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    10
    THX voor de replys !!

    Heel leerzaam en interessant.:)

    Mijn interesse gaat idd uit naar vliegtuigen en zwevers met electrische motor.
    Vooral het type zwever als de DG-1000 en de Sky Soar vind ik erg mooi.

    Maar ik denk dat deze zwevers, niet in de categorie Beginners vallen :)


    Naar aanleiding van de reply's ben ik ook wel nieuwschierig wat ik verkeerd kan leren als ik een Simulator gebruik.
    Ik besef dat het in een simulator allemaal een stuk makkelijker zal gaan.
    En er is geen spannig om te crashen. Want bij een crash gaat er niks stuk en het kost je niks.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik vlieg mode 2 omdat ik het 25 jaar geleden zo van mijn vader geleerd heb.
    Hij vloog ook mode 2. Dus is zeker geen nieuwe trend.
    We zien wel dat beginners bij ons dikwijls mode 2 vliegen en dat er een hoop piloten die al een eindje langer vliegen meestal mode 1 nemen.

    Maar het hangt echt van de club af. Er zijn clubs waar er bijna uitsluitend met getrokken gas ipv geduwd gas gevlogen wordt...

    Anyway, ik vlieg ook met toestellen die je moet handstarten en ik gooi rechts (en ik stuur hoogte en aileron dus ook rechts).
    Leer je zuiver van opsmijten... ;-) Funjets zijn spannend :) (zeker nadat je direct naar je worp direct naar de stick moet en dus blindelings de stick pakt)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vloog F5B (zeer snelle electrozwevers) en die gooide ik met mijn rechterhand.
    Mijn gasschakelaar (want dit soort zwevers kan je niet vliegen met een gasknuppel, dat is gewoon aan of uit met een schakelaar) zat links.
    Dus als ik gooide had ik de zender in mijn linkerhand, met mijn vinger haalde ik de schakelaar om, het model vliegt dan gewoon uit je handen.
    Je kan dan met je linkerhand altijd wat hoogte geven en na een halve seconde had ik de zender in 2 handen.
    Na 2 seconden kon de motor weer uit, dan zat ik op 200 meter hoogte.
    Met landen gebruikte ik dan de gasknuppel om remkleppen (butterfly) te gebruiken.
    Je kan dan lekker doseren omdat we op een stip moeten landen.

    Met mijn normale zwevers is het hetzelfde, remkleppen op de gasknuppel zodat je lekker kan doseren.
    Ik ken weinig mensen (ook niet in het europese wedstrijdcircuit) die mode2 vliegen.

    Dan over de simulator.
    Bij een heli is het een perfect hulpmiddel om te leren hoveren en de heli te leren beheersen.
    Bij vliegtuigen vind ik het totaal niet realistisch, een echt model vliegt totaal anders dan een simulator.
    Zelfs de duurste simulators zijn niet te vergelijken met echt vliegen.
    Natuurlijk zijn er mensen die het op die manier geleerd hebben maar dat zijn er niet veel.
    Plus... en dat vind ik het grootste nadeel, er staat niemand naast je die zegt dat je het fout doet.
    Een model in de lucht houden is snel te leren maar om strak en netjes te vliegen, landingcircuits te leren, hoogte te houden is toch wat anders,
    Daarom zei ik ook, ik kan vaak zien of iemand het zichzelf aangeleerd heeft of niet.
    Dat heeft te maken met het plaatsen van het model.
    Met andere woorden, vlieg jij het model of vlieg je achter het model aan..
    En wildvliegers vliegen vaak om zich heen, of over zich heen.
    Een model vlieg je altijd voor je, niet om je heen.
    Dan het landen, als je goed leert vliegen dan staat het model voor je op het veld en ram je hem niet gewoon ergens neer.
    Bij de wedstrijden moet je ook je model voor je voeten landen, als je dat nooit geleerd hebt is dat heel vervelend want je leert foute dingen niet af.. dat slijt erin.

    Dan je modelkeuze.
    Je kan best met een zwever leren vliegen, dan zou ik wel een electrozwever nemen,
    De Sky Soar is volgens mij van EPP met een electromotor.
    Prima model om te leren vliegen.
    Multiplex heeft ook bruikbare modellen, de Easyglider, Solius en Heron.
    Maar je kan ook een houtbouw model nemen.
    Bij schade is dat goed te repareren.
    Dingen als de DG en ASW zou ik nog even vanaf blijven,, dat komt vanzelf.

    Van de zomer zijn we weer fanatiek aan het zweven in Maasdriel, Wijk en Aalburg, Enkhuizen en misschien Dalfsen.
    Je mag altijd langskomen, ook al ben je beginner, er staan genoeg mensen klaar om je te helpen.

    Gewoon even het draadje "Elektrosleepmeetings" in de gaten houden.
    Of op Facebook lid worden van de Elektro Sleep Groep
    https://www.facebook.com/groups/1418718178388603/?fref=ts
    Daar vliegen zwevers van 70cm tot 7 meter, omhooggetrokken door elektrosleep vliegtuigen,

    Gert-Jan
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Leren vliegen kan je niet met een simulator... en met name het landen (wat over het algemeen als de meest kritische faze van een vlucht wordt beschouwd) kan je enkel onder de knie krijgen door in de realtiteit tientallen, honderden keren aan te vliegen en net voor touchdown weer af te breken en opnieuw te beginnen. Er zijn zoveel nuances en details die niet in een simulator zitten waardoor elke 'echte' landing weer net ietsje anders is. Verder reageer je inderdaad anders wanneer je een (evt. zelfgebouwd) toestel aan de grond moet zetten (waarvan je weet dat het - soms veel - geld en tijd zal kosten om het te herstellen als het fout loopt) in vergelijking met een digitaal model dat na een paar seconden weer vliegklaar is na een crash.

    Eenmaal je een goede basis hebt (opnieuw het advies "ga naar een club i.p.v. het jezelf te willen aanleren") is een simulator wel handig om je vliegkunsten verder te verbeteren.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    wat is er mis in een simulator..

    1: het hele voortraject. Hoe zet je hem neer, hoe staat de wind (en wat doe je met die info) etc.
    2: beeld. met de beste wil van de wereld kan ik in de sim het ding gewoon niet goed zien. je moet VEEL dichter bij vliegen om het te zien, een afstand die in het echt gevaarlijk is. en vaak ga je automatisch op de afstand vliegen die je gewend bent..
    3: toestellen zelf. In de sim zijn bijna alle toestellen heftig overpowered, en lichter dan in het echt. dus vliegt het gewoon serieus anders.
    4: omstandigheden. De sim kan best wind geven. en zelfs vlagerige wind. maar de turbulente windcondities die je vlak bij de grond tegenkomt (en waar je dus last van hebt tijdens de landing) kom je eigenlijk niet tegen.
    dus zullen de landingen best goed gaan. tot je het in het echt gaat doen.
    5: Veld. in de sim heb je meestal alle ruimte van de wereld. in het echt is dat wel eens anders.. en niet ieder toestel wil graag naar de grond..

    Beginners zie je idd rondjes om of over zichzelf vliegen.
    toestel gewoon neerdonderen ipv landen.
    Regelmatig kunnen de beginners die al kunnen vliegen niet eens 2 keer over +/- dezelfde lijn over het veld vliegen (vereiste om hem netjes te landen)

    Kortweg, een sim is les zonder uitleg.
    Dat ding heeft geen ervaring. in dat ding gaan de toestellen niet kapot in vlucht.vleugels zijn er niet scheef op gezet. de roervlakken hebben geen opdonder gehad in de kofferbak..
    En leer je eenmaal iets verkeerd aan, ben je serieus lang bezig dat eruit te krijgen...
    vliegen is voor een groot deel automatisme. de correcties, wat te doen in de gegeven situatie.


    En het kan wel hoor. Ik heb mezelf leren helivliegen.
    vliegen in het echt, op mezelf. sim kwam later.
    sim gebruikte ik om de automatismes te oefenen, het echte vliegen kon ik verder oefenen.
    doe ik nog steeds. nieuwe dingen probeer ik ff in de sim, kijken wat er nodig is om de nieuwe manouvre te doen.
    en dan in het echt.
    Maar, heli begin je door te hooveren.
    stilhangen is stilhangen, kun je weinig fouts in aanleren.

    vliegtuig is tijdens de vlucht minder kritisch, maar de landing is wel even wat anders.
    Bij een vliegtuig zou ik de sim ook niet aanraden.. alleen in combinatie met echt vliegen, met iemand die het wel kan.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik gebruikte de sim wel om de automatismen aan te leren voor inverted vliegen. Want dan gaat de rudder weer andersom. Voor de rest: je leert het pas op het veld...
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bijna uitsluitend ;)
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Baksteen, waar woon je eigenlijk in de buurt, dan kunnen we je misschien een goede club aanraden, of is er misschien een ervaren vlieger in de buurt die het je wil leren.

    GJ
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    LOL
     
  18. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat zou ik toch willen nuanceren. Ik weet niet meer precies of ik nou begonnen ben met de simulator of met echt vliegen, maar ik weet wel dat ik profijt gehad heb van het oefenen op de simulator. Jezelf een beetje uitdagen door met verschillende omstandigheden en toestellen precies te landen waar je wilt, is op een simulator een stuk minder kostbaar. Daarna kon ik dat in het echt ook. Eigenlijk nooit serieuze schade gevlogen, dat moet haast wel door de simulator komen, of ik ben een natuurtalent ;)

    Wat betreft mode 1 of 2 zie ik eigenlijk weinig verschil, wat je links niet doet moet je rechts doen. Dus of je nou links- of rechtshandig bent, precies sturen moet je toch met beide handen. Wat ik alleen niet snap is waarom je bij een club dezelfde mode zou moeten vliegen als je instructeur. Of zijn soms behalve de sticks ook de kanalen gewisseld? Zolang elke functie op een vast kanaal zit, kan een leerling zender met kabel verbonden met de instructeur toch gewoon een andere mode hebben?

    Martin
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Naast dat je dingen verkeerd kunt leren van een simulator worden er ook nogal eens incorrecte dingen geleerd door foute beweringen die als waarheid in omloop zijn, dus blijf een beetje kritisch.
    (ook door mensen die best behoorlijk kunnen vliegen)
    Voorbeeld van een verder niet zo belangrijk issue;
    Dat is ook al beweerd in dit draadje:http://www.modelbouwforum.nl/threads/links-rechts-omhoog-omlaag.233290/
    Ik heb daar geprobeerd dit uit te leggen en te weerleggen maar dat heeft de schrijver kennelijk niet overtuigd nog tot een onderbouwd weerwoord gebracht helaas.:(
    Nu weet ik weinig van simulators, maar als die inderdaad zo werken kan dat er wel bij als puntje van wat er mis is met een simulator.

    Als je aandacht vooral naar zwevers uitgaat en je kunt iemand vinden die je met mode 1 kan helpen dan is de opzet zoals GJVO hier aangeeft zeker aan te bevelen. (veruit te prefereren naar mijn mening)
    Ik wil je dan aanraden dit nog eens goed te overwegen met de gedachte dat de meeste adviseurs vanuit een motorkistjes-achtergrond adviseren.
    Mode 2 kan een handicap zijn als je met zwevers vliegt, maar mode 1 vliegt gewoon ook goed voor motorkisten.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben begonnen met motorkistjes op Mode 2, toen was ik een jaar of 15.
    Dat heb ik zo'n 2 jaar gedaan.
    Daarna een tijd niet gevlogen maar wel met 1:8 auto's gereden en ook met hydroboten geraced.
    Toen ik in een modelbouwwinkel in Allkmaar ging werken werd ik uitgenodigd op een modelvliegclub en daar vloog iedereen Mode 1 (was ook verplicht om dat te vliegen).
    Dus met hulp van Gerben Mode 1 aangeleerd,
    Alleen tussendoor nog heli gevlogen op Mode 2 (wat voor een heli erg fijn is).
    Ook nog wel eens iemand vliegtuigen gelest op Mode 2, dat ging nog wel met een trainertje.
    Tot vorig jaar F5B wedstrijden op europees niveau gevlogen, daar vliegt 99% Mode 1, zoals ik beschreven heb.
    Dus gas op een schakelaar en butterfly of remkleppen op de gasknuppel.
    En nu weer wat schaalzwevers aan het opbouwen, remkleppen ook nog steeds op de gasknuppel.
    En ipv de gasschakelaar gebruiken voor gas gebruik ik die voor de sleepkoppeling.
    Maar bij motorkisten zit het gas gewoon weer op de knuppel.
    Knuppel naar voren is volgas, naar achteren is gas dicht, net als de remkleppen, knuppel naar voren is kleppen dicht en naar achteren gaat ie remmen (kleppen open).

    Maar als je even laat weten waar je ongeveer woont kunnen we wel eens op een veld afspreken, dan laat ik me wel door Bertus of Gerben omhoog sleuren en kan je even proberen te sturen met een zwever (Swift van 4 meter spanwijdte, dat is de kleinste die k heb staan)
    In het algemeen is zweven moeilijker dan motorvliegen omdat je moet plannen wanneer je moet landen, je hebt maar 1 kans.
    Vandaar dat ik aanraad met een electrozwever te beginnen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina