Wat is het meest gebruikt in nederland, mode1 of mode2 ??

Discussie in 'Beginners' gestart door baksteen, 21 okt 2015.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bruno, no offence maar waarom ben je nu zo op wippo gebeten? Hij heeft an sich toch niets beledigends, ergelijk, puberaal of storend gezegd?
    Omdat hij graag met drones racet?
    Die zoemende muggen zijn ook mijn ding niet, maar wel de zijne en hij geeft gewoon zijn tips en ervaringen die hij heeft.
    Heb zelf 1 maal met een mini drone eens gevlogen (en ik vlieg mode 2) en ik was er direct mee weg.
     
  2. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    Bedankt dries
    Vreemde manier van communiceren heeft bruno
    Ik ben gewoon een volwassen man die na 15 jaar vliegen
    Op zowel mode 1 als 2 zijn ervaring deelt nadat hij een man of 6 heeft leren vliegen
    Dat deze ervaring niet strookt met die van bruno dat kan uiteraard altijd maar om me dan meteen weg te zetten als egocentrische puber is in mijn ogen sneu
    Bij deze uitgeschreven
    Back on topic graag !!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als dat niet zo was had ik niet gereageerd. De manier waarop hij zich uitlaat over georganiseerd modelvliegen en degenen op dit forum die anderen proberen te helpen voorkomen dat ze stomme dingen doen, is voor mij typisch pubergedrag. Althans, ik ken het alleen van pubers.
    Maar dat gaat uiteindelijk over. :yes:
    Vandaar dat het in zekere zin schokkend is te ontdekken dat er volwassenen op dit forum zijn, van wie je mag verwachten dat ze beter zouden weten, die er nog steeds zo over denken.:frustie:
    Maar iets eerder had ik al een voorgevoel dat het de verkeerde kant op ging.
    In eerste instantie werd in dit topic namelijk op heldere wijze aangetoond dat er geen 'betere' modes bestaan. 'Prima', denk je dan, 'zijn die fabeltjes eindelijk ook eens doorgeprikt'.
    'Dit is goede informatie voor iedereen die het allemaal nog moet ontdekken'.
    Komt er vervolgens iemand doorheen blèren 'dat er WEL een "betere" mode is'. Dat is contraproductief en verwarring stichtend. In 1 keer het hele topic om zeep. Kun je je voorstellen dat ik dan even terugbijt.
    Tegenover zijn 6 piloten met mode 2 heb ik er, met even zoeken, zo 10 die met mode 1 beter uit de vingers komen.
    Is 1 daarom beter? Nee, natuurlijk niet. Het geeft alleen aan dat er geen 'betere' mode is.
    Dan gaat mijn antwoordmode van (default) ironie:p:D over in sarcasme.:eek::mad:
    Niet DAT hij met drones racet (integendeel, lijkt mij heel leuk, maar wel met zicht op het model, niet dat gedoe met videobrillen enzo), maar WAAR.
    In een bos, of all places.:weetnie: :mad: Dat snapte ik in eerste instantie niet eens, omdat je toch niet op het idee komt dat je zoiets überhaupt in de openbare ruimte gaat proberen? Boven een afgelegen weiland, MET toestemming van de eigenaar? 'Lekker doen' zou ik zeggen...
    Maar op een plek waarvan je hoort te weten :rtfm: dat modelvliegen niet is toegestaan, vind ik onverantwoordelijk.
    Dat we nu gezeik-no-end hebben vanwege dreigende inperkingen voor het modelvliegen als geheel kan toch moeilijk worden toegeschreven aan de georganiseerde, goedwillende modelvliegers?
    Juist dit soort gedoe op plekken waar het helemaal niet thuishoort, is de aanleiding.
    En daarvan heb ik, die zelf niets verkeerd doet, last van. Hoe gek is het dan dat ik uit mijn slof schiet?
    In dat licht mag het logisch zijn dat ik in opstand kom als iemand, die zich hier naar eigen zeggen mee bezighoudt, -ook nog eens daarop gebaseerd- 'advies' komt geven.:(
    Zo kwam het helemaal niet op mij over, vandaar. Het was de combinatie van bovengenoemde zaken die bij mij het 'troll catcher' alarm deed afgaan.
    Disclaimer: Ik heb eerst rustig tot 175 geteld voordat ik dit antwoord schreef...;)
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In die tijd had je ook een filmpje kunnen kijken over drone racing. Ik heb niks met drones maar dit soort filmpjes (in een bos!) vind ik prachtig en volgens mij ook van alle gevaar of overlast ontdaan.
    Ik ben het dan ook niet met je eens dat het modelvliegen hiermee om zeep zou worden geholpen.



    Vorige week is het NK gehouden IN Hoog Catherijne, ook zo'n plek waar de reguliere modelvlieger niet komt. Maar het is wel prima gedaan en ook geen gevaar voor jouw en mijn hobby, denk ik.



    Overigens ben ik het wel met je eens dat het niet nodig is je tegen de hele georganiseerde modelvliegwereld (KNVvL en clubs) te keren omdat een hoogbejaarde LB-vlieger niet weet wat drone racing is :))!!!)
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2015
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Machtig mooi filmpje ! maar ik begrijp na alle commotie rondom die drone`s nog steeds niet waarom de modelvliegsport daar bij gehaald wordt.
    Het heeft namelijk helemaal niks gemeen met modelvliegen.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In deze discussie toch wel, we gebruiken dezelfde zenders....
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zucht,

    dit topic ging over Mode 1 vs Mode 2. Verschillende mensen uit verschillende disciplines kwamen met hun pro's en con's. Ik zag zweven, F3B, F3A, drone racen, 3D vliegen, ...
    Ja, ook wippo kwam zijn zegje doen en vanuit zijn ervaring en zijn beleving opperde hij dat voor het drone racen mode 2 handiger vindt. Prima toch?
    Ja zelfs tot LB toe en éénhandige sticks die in feite niets met het topic te maken hebben maar een beetje leuke geschiedenis erbij is leuk om te lezen. Echt waar.
    Ook wordt de stelling mode 2 vs echte vliegerij mooi ontmanteld.

    En dan ga jij (half) cynisch reageren op hem.
    Heb je überhaupt gevraagd WAAR hij racet? Misschien in een stukje prive bos in z'n tuin?
    Hij heeft misschien nare clubervaringen gehad?

    Het eerste filmpje is een mooie duiding: het gaat over de organisatie van een dronerace, eigenlijk een proefevenement om een draaiboek te genereren voor verdere events.
    Er wordt duidelijk vermeld dat het over privé terrein gaat, en de circuits zijn afgezet met linten en koerscommissarissen.

    Zoals reeds gezegd: heb het zelf niet met die drones, want ik ben een vliegtuig man (ik ben gek op vliegtuigen).
    Het droneracen is meer een videogame, met een zender als controller in mijn ogen.
    Voor mij persoonlijk leunt het zelfs dichter aan bij speedwedstrijden met RC auto's dan met modelvliegen.

    Wordt je hier boos van, neem dan even de tijd om terug blij te worden.

    Ik had persoonlijk meer last deze middag van die plakker die me op de E40 constant in m'n bumper liep te hijgen en met z'n lichten duidelijk liet blijken dat hij mijn maximum snelheid niet leuk vond.
    De middelvinger nam ik er maar bij.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Aan allen,

    Arjan en Dries weten het goed te verwoorden, het zou allemaal niet zo'n punt moeten zijn.
    Maar mijn ervaringen met club- en organisatiehaters zijn inderdaad erg slecht:
    Kleuter c.q. puberachtig gedrag. Mokken als ze niet alles maar kunnen doen wat hen in het hoofd opkomt. Gewoon hun gang blijven gaan, ook als ze is uitgelegd dat ze daar de belangen van de modelvliegers als groep mee kunnen schaden.
    Of je dus wilt of niet, dat kleurt je beeld van iemand die zich ook in die richting uitlaat.
    In real life, maar in het bijzonder op internetfora.

    Ik weet niet of jullie weten wat er op dit moment aan de andere kant van de Grote Haringvijver gaande is op gebied van regelgeving voor modelvliegen, maar dat ziet er slecht uit.
    De AMA heeft ooit besloten alle multirotorvliegtuigen te omarmen en ze met alle gebruiksvormen (FPV, racen) daarvan een plekje in de organisatie te geven. Dat gaf een flinke stijging van het ledental te zien.
    Maar omdat de AMA door de FAA (de 'eigenaar' van het luchtruim) nu als belangenbehartiger van de hele groep -niet bemande, niet professionele luchtvaartuigen- wordt gezien, worden alle restricties -die reacties zijn op misdragingen van multirotoreigenaars- nu automatisch ook van kracht voor de andere groepen onder de AMA paraplu. Dat dit een enorme impact op het, zeg maar, 'klassieke' modelvliegen heeft mag duidelijk zijn. Een enorme misrekening van de AMA. De -terechte- woede onder de 'klassieke' modelvliegers is groot.

    Wat dat betreft lijkt het er op dat men in Nederland gelukkig slimmer te werk gaat, al moet ik nog zien hoe dat afloopt. Van onze huidige overheid, die alles wat geen economische waarde heeft zo snel mogelijk uit zijn lijden probeert te verlossen, hoef je als groep van 15.000 wedstrijd- en vrijetijdssporters niet op enige compassie te rekenen. Wat hoop ik toch dat ik dat mis heb....

    En ja, ik kende video's van parcoursraces ook, wist alleen niet dat dit (in Nederland) ook in een bos gebeurde. Vandaar mijn -ik geef het toe- flauwe poging tot humor ('bosje hupsafladders').
    Heel spannend allemaal, al heb ik pas echt bewondering voor de eerste, die zonder videobril tussen de bomen door slalomt.
    Maar laten we wel wezen, als je het aantal filmpjes telt met video's, geschoten vanaf multirotors die overduidelijk op plekken zijn geweest waar ik als modelvlieger ook niet hoor te komen, dan mag je er vanuit gaan dat met bosracen ook niet gedoeld wordt op wat we in die video zagen: een goed georganiseerd evenement waar geen regels worden overtreden zodat het later niet tegen ons allemaal gebruikt kan worden.
    Ik ben tot nog toe pas 3 multirotorvliegers tegengekomen die zich wel heel verantwoordelijk opstelden en die hebben ook mijn respect. Nogmaals, ik vind het geweldig interessante stukjes techniek.
    Maar de praktijkervaring dat de gemiddelde multirotorvlieger het een zorg zal zijn of de klassieke modelvliegerij last zal hebben van zijn gevlieg, maakt mij uiterst wantrouwig. Ik zie dus bij zo'n bosrace al een soort flash mob die zich lekker uitleeft, totdat er onraad (een controlerende overheid) dreigt en men snel ergens anders verder gaat (vergelijk motorcrossers, mountainbikers, stropers en drugsafvaldumpers in natuurgebieden).
    Nogmaals, ik hoop dat ik ongelijk heb, maar als dat niet zo is (ik geloof overigens nooit dat dat soort figuren er eerlijk voor uit durft te komen dat hun lol boven het algemeen belang van modelvliegend Nederland gaat) zou ik graag horen hoe de bosracers het allemaal wel aangenaam en legaal houden.

    En dat de concensus is dat het geen !@#$% uitmaakt welke stickmode er gevlogen wordt.

    @dries: Ondanks het hierboven geschrevene ben ik blij (7,5 op een schaal van 1-10), dank voor het hart onder de riem :beer:
     
  9. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    ^Leuk verhaal voor de maandagavond, maar volgens mij was de vraag welke mode het meest gebruikt wordt in Nederland. Ik denk eigenlijk dat dat mode 2 is.

    Martin
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Ik denk eigenlijk dat dat mode 2 is.
    en zoals al aan gegeven zal die groep alleen maar groter worden door de RTF modelen. Ik zelf vlieg mode 1 en heb heel even geprobeerd om naar mode twee te gaan ( ging ook heli vliegen), dat was na dat ik al 20 jaar vliegervaring had, maar dat heb ik op gegeven. Ik weet niet hoe het bij Futaba is( al hoe wel ik daar nu mee vlieg ) , maar Spektrum heeft al heel lang dat de kanaal indeling bij mode 1 en mode 2 precies het zelfde is, daarom kun je dus ook een mode 1 en mode 2 met de kabel verbinden en op deze manier les geven.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Logisch toch, anders zou je mode 1 en mode 2 ontvangers hebben.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ongeveer alsof er losse up- en down-lijnen te koop zouden zijn?:D
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Niet echt, er waren tijden dat de kanalen gewoon gekoppelt waren aan de bewegingen op de gimballs.
    En ik weet dat zo ie zo, vroeger dit bij futaba 2.4 zenders niet mogelijk was. En bij analoge moest je het intern ook ompluggen, dat kon bijvoorbeeld bij de robbe teratop, maar er waren ook zenders waar dat absolut niet mogelijk was. om dat de gimballs op de printplaat zaten.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit was een inside joke, die mogelijk alleen gesnapt wordt door F2 vliegers......
    Gimballs? :rolleyes::weetnie:
    Bedoel je soms 'sticks'?:yes:;)
    De eerste proportional zender die ik bouwde had ook alles vast aangesloten. En geen mixers, dual-rate , enz.
    Dit is na de ombouw van Mode 2 naar 1:
    [​IMG]
    Het is allemaal zoveel simpeler/complexer geworden....
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Als ik zo bij ons op de club kijk dan is het inderdaad duidelijk mode 2. Ik ben met slechts enkelen een uitzondering met mode 1.

    Toen ik wilde starten met modelvliegen (nu zo'n 3 jaar geleden) heb ik bij de aanschaf van een zender voor mijzelf de afweging gemaakt (na het bestuderen op internet wat het verschil in modes was) welke ik het beste kon nemen. Zat nog niet bij een club en ben puur op het gevoel af gegaan: mode1 leek mij gewoon het fijnste.

    Nieuwe leden worden dus wel allemaal naar mode2 verwezen, omdat de instructeurs mode2 vliegen en een nieuw model dan ook makkelijk in te vliegen is. In mijn geval heb ik mezelf leren vliegen met een simulator, en mijn kisten vlieg ik ook altijd zelf in.

    Wat mij betreft geen nadeel dus, voor mijn eigen gevoel is mode 1 beter. Wat een ander vind is niet belangrijk :)
     
  16. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Wel grappig eigenlijk, zit net nog mijn video te kijken van mijn eerste vlucht ooit. Toch leuk dat ik op het idee was gekomen om het te filmen :)

    Weet nog goed dat ik bijna in m'n broek scheet van de schrik, zo spannend was het. Hahaha!

    Had vooraf een weekje op de simulator geoefend.

    (had enkele youtube filmpjes van Xjet gezien, hoe ik daar toen bij ben gekomen weet ik niet meer. Maar vliegen leek me gewoon erg gaaf om te doen en heb toen een AXN gekocht)




    Vanaf die dag is het allemaal vrij snel gegaan..
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2015
  17. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Helaas voor alle mensen die overtuigt zijn van hun eigen gelijk, maar stickmode heeft niets te maken met nauwkeurigheid of precisie. Het is een persoonlijke voorkeur, en de 1 is niet inherent beter dan de ander. Dit is wetenschappelijk aantoonbaar door de wereldwijde wedstrijdresultaten op een rij te zetten met de stickmodes erbij. Dan zul je zien dat er niet 1 stickmode 'beter' werkt dan een ander, dat is allemaal lariekoek.

    Mode 2 is voor mij de meest logische, en komt ook het dichts bij 1:1. Rol/hoogte op 1 stick, en dan rudder/gas apart. In Nederland kom je op veel clubs mode 1 tegen. Het is altijd aan te raden een club te vragen welke stickmode daar de meest gebruikte is, ivm, met lessen, al begint dat argument tegenwoordig steeds meer te vervallen, daar er veel aan de kabel gelest wordt, en dan maakt de stickmode niet uit.

    Ik kan beide stickmodes vliegen, maar mijn 'natuurlijke mode' is 2. Als er echt een rare panieksituatie zou ontstaan, reageer ik instinctief 'op mode 2'.

    In de heliwereld bestaat er meer voorkeur voor mode 2, ben je beginner en wil je ook heli's gaan vliegen, zou ik dus mode 2 aanraden. Maar niet omdat ik denk dat dat perse beter is.

    Bij mijn weten is mode 1 de meest gebruikte mode in NL. Bij mijn club in elk geval wel. Dit heeft vnl te maken met 'vroegah' toen het met de techniek en kisten zonder aileron logischer was om mode 1 te vliegen. Tegenwoordig is mode 2 veel meer in opkomst, ik denk ook omdat het het meest lijkt op hoe het in een gewoon vliegtuig zit. Mensen die dus thuis op een sim of bv. met iets silverlit-achtigs al gaan vliegen, hebben de keuze meestal onbewust al gemaakt.

    En, los van bovenstaande, als je eenmaal een stickmode vliegt, is het nagenoeg onmogelijk om nog echt structureel te wisselen.

    Wat betreft F3A.. de al jarenlang heersende kampioen in NL, zowel binnen als buiten, vliegt mode 2. Als ik mij niet vergis, de wereldkampioen ook, maar daar ben ik niet zeker van.

    Het idee dat voor precisie een bepaalde stickmode beter zou zijn, is gebaseerd op de foutieve aanname dat er 'belangrijke' en 'minder belangrijke' functies zijn. Je zou dan de 'belangrijke functies' op de dominante hand willen hebben (dus mode 2, als je rechts bent). Echter, er zijn geen belangrijke of minder belangrijke functies. Je rudder is net zo belangrijk als je rol, en je throttle net zo belangrijk als hoogte. Je hebt ze allemaal evenveel nodig en dient ze even precies te sturen.

    Couplings hou je altijd. Bv. tussen rol/hoogte en throttle/rudder (mode 2) of bij rol/throttle, rudder/hoogte (mode 1).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2015
  18. Hermanusb

    Hermanusb

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    609
    Mode 2 omdat ik dat prettig vindt.
    Ik stuur liever met rechts ivm betere controle vd hand
     
  19. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Mode 1 omdat ik het zo geleerd heb en nu gewend ben.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Jij stuurt met rechts omdat je dat zo aangeleerd hebt, niet omdat je controle van die hand beter is. Ik ben linkshandig maar moet er niet aan denken om de swash met mijn linkerhand te sturen.
     

Deel Deze Pagina