Wat is het min. staart rotor toerental van een 1.8 m benzine mechaniek.

Hallo mede forum leden,
Zelf heb ik een SSM benzine trainer, die bestaat uit een skyfox kop en de complete staart is van Vario, dit word standaard zo geleverd, ik wil deze ombouwen naar elektro maar stuit op een paar problemen met de ombouw set van SSM, mijn overzetting onder was 40/60 boven 86/14 nu schrijft SSM boven voor 85/15, bij de ombouw set zitten 2 lagerplaten een tandwiel met 20 tanden en een 5 mm dunnere kegelrad, het tandwiel met 20 tanden komt in plaats van die met 15 daarom schuift de tweede trap 5 mm naar achteren daarom het kleinere kegelrad, ik vloog normaal met 1085 op de kop en op de staart 6667, bij de om bouw word dit 1100 om 4675 mijn vraag is, kan ik hier mee vliegen.
Groeten,
George

ik vlieg mijn BT met 1150 RPM; draait de Zenoah sneller heb je een onrustige heli met veel lawaai,
draait die veel langzamer woord hij onrustig en wiebelig (paddelstang-heli),
fb heli zou tussen 1000 en 1200 kunnen, voor fbl kan het misschien iets hoger zo als 1100 tot 1270 RPM.

Jammer voor de ombouw naar elektro.

Groet
Uwe

Hallo Uwe,
Het is zeker jammer maar maakt teveel lawaai voor de club, maar deze is meer als 25 jaar oud maar doet het nog steeds goed, mij gaat het om het toerental van de staart normaal op benzine 6667 maar na ombouw volgens ssm nog maar4675.
Groet
George

Goed geschreven, "maakt te veel lawaai voor de club", ha ha,

... voor de touren op de heckrotor zou ik zeggen, te laag,
zeker met een benzine motor zou je een behoorlijk onstabiele staart krijgen,
een elektromotor zou het misschien iets beter kunnen compenseren,

maar zijn dan niet andere bladen voorgeschreven ???
als je grotere bladen voor de heckrotor hebt, zou het kunnen, maar ik weet het niet zeker .

Groet
Uwe

Hallo Uwe,
Dat is de pest hier in het heuvelland 4 brandstof kisten te gelijk in de lucht is toegestaan anders teveel lawaai, de gemeente mag wel met bosmaaiers en kettingzagen zonder limiet werken, maar on topic te blijven ssm zegt niks over andere bladen op de staart, ik durf het eigenlijk ook niet aan omdat ik er aluminium bladen op de staart gezet heb en in een testvlucht is een bladhouder in volle vlucht af gebroken en heb het blad nooit meer terug gevonden, daarna heb ik alle kunststof delen vervangen voor nieuwe, ook de hoofd bladhouders, verder had ik geen schade,met geluk een zachte landing.
Groet George

wouw, George, dat is even maar zweten hohh !

verder kom ik nu ook niet,
dat enige wat ik weet, misschien bij Vario mechanieken kijken (benzine, nitro, elektro)
wat zij voor verhouding gebruiken van hoofd-rotor naar staart-rotor ...
of vraag maar aan Bert (@brutus:), die weet ook een boel over dat thema.

suc6,
Uwe

Hallo Uwe,
Ik ben al in gesprek met Bert over dit onderwerp, hij weet inderdaad zeer veel over Vario, ik weet niet hoeveel db jou BT maakt de norm bij ons is 78 db ik zat daar iets boven.
Groet George

bij ons is de norm ook 78 db,
met de oude T Rex 600 nitro ben ik boven, maar de Gaui NX4 nitro ligt onder, zelf bij vol gas (2500 RPM hoofd),
maar mijn 2 Benziners (Trainer en Bell 47G III) liggen ruim boven het limit,
maaaar, tijdens de meting was veel wind en turbulentie,
en van het gevoel is de Trainer zelf nog rustiger als de kleine Gaui ...

dus wij gaan de metingen herhalen ... , je hoort het !

de uitlaat is wel groot en goed bij de BT:

en de uitlaat van de Bell is ook o.k. dacht ik:

Groet
Uwe

Hallo Uwe,
Ik had de standaard uitlaat er op zitten die van de bell, maar bij mij zat er nog een zg20 op tegenwoordig is dat een zg 26, ik denk dat de norm 25 jaar geleden niet zo hoog lag, toen kon alles, bij onze oosterburen is het ook niet zo erg maar worden ze ook steeds strenger boven 5 kilo alleen vliegen bij een club.
Groet George

Back