Wat is het nut van deze "*spoel*"?

Hallo allemaal, even snel een korte vraag. Ik zie het steeds voorbij komen op foto's van de elektronica (setup) van een toestel, en ik vraag het me nu echt waar het voor dient. Ik denk dat het een soort spoel is met maar 4 of 5 windingen steeds:

Dit is een voorbeeld van de spoel die ik bedoel:

www.imagebam.com/image/4a0c2f233508157

Wie weet het? 't is vast heel simpel en ongetwijfeld een domme vraag:P

Ciao!

Dit is om te voorkomen dat hoogfrequent storingen (die altijd in enige mate ontstaan bij het schakelen van inductieve belastingen -de motor dus...-) via de aansluitleidingen terugkomen bij de ontvanger.
Vaak gaat het zonder ook nog prima, maar soms heb je dit nodig.

En er is niets doms aan je vraag!:thumbsup:

thanks ron;)

ik had inderdaad al het een en ander gelezen over het verlengen van servo kabels. Ik heb laatst nog een stuk of 20 servo kabels van ca 20 cm per stuk op de kop weten te tikken. Nu lijkt het me dat het verlengen van servo kabels in een easystar (maximale lengte van zo'n servokabel is dan denk ik 20-25cm) geen problemen of storingen kunnen veroorzaken?

ciao!

Gewoon gedraaide servosnoer gebruiken dan heb je geen spoel nodig. Ik heb op deze manier servosnoeren van ruim één meter gemaakt en nog nooit storing gehad, niet met 35MHz en niet met 2,4.

Bij 2,4GHz systemen zijn ferrietkernen niet nodig; bij 35 en 40MHz systemen uit voorzorg wel. Het feit dat je nooit een probleem hebt gehad betekent niet dat het onnodig is. Het kan goed gaan zonder maar bij bepaalde servo's/regelaars/ontvangers/draadlengtes en onder ongunstige omstandigheden kun je wel degelijk last krijgen van storing. De opmerking "Gewoon gedraaide servosnoer gebruiken dan heb je geen spoel nodig." is een beetje kort door de bocht.
Ik rij al 28 jaar motor en heb nog nooit een ongeluk gehad; de conclusie dat een helm dus niet nodig is durf ik niet te trekken...zelfde verhaal voor ferrietkernen.

Kort door de bocht..... ben ik het niet mee eens, ik ben niet de enige die het op deze manier doet, ik ken er vele met elk een andere setup onder verschillende omstandigheden met zelfs nog langere kabels en nooit problemen gehad. En dan spreek ik niet over kistjes van een paar honderd euro, maar eerder een paar duizend. Maar goed baat het niet dan schaadt het niet.

Wat betreft de spoel in het snoertje van sommige regelaars: dat laat ik meestal gewoon zitten.

Laatst bewerkt:
Spoeltje

Het feit dat er door de fabrikant een spoeltje in de draad zit geeft aan dat dit ook werkelijk nodig is. Want elke fabrikant zal die kosten besparen als het kan.

Maar (zoals in dit geval) kan de storing uit de esc komen. En sommige ontvangers hebben daar last van. Maar vast niet alle. Deze spoeltjes worden vaak als laatste redmiddel gebruikt. Er is al een serie van 1000 stuks gebouwd in de fabriek, en toen kwam er een probleem boven tafel.

De fabrikant zal na die 1000 stuks snel een aanpassing van het ontwerp doen zodat dit dure spoeltje eruit kan. Het kan dus zijn dat je een identiek product van latere datum krijgt waarin dit redmiddel niet meer nodig is.

De fabrikant zal na die 1000 stuks snel een aanpassing van het ontwerp doen zodat dit dure spoeltje eruit kan. Het kan dus zijn dat je een identiek product van latere datum krijgt waarin dit redmiddel niet meer nodig is.
Is dit een feit of iets wat je zelf bedenkt....? Voorzover ik weet hebben alle regelaars met een switch BEC erin zo'n ferrietkerntje. De Himodel regelaars van TS, de Dymond regelaars die ik heel wat in gebruik heb, de Castle Creations regelaars die ik gebruik.....

Ik ga ook niet meer reageren ook.
De vraag van TS is beantwoord. Het is een ferrietkern, bedoeld om storingen tegen te gaan. Alle fabrikanten gebruiken ze maar niet iedere modelbouwer gelooft dat het nodig is. Mooie samenvatting toch? ;)

@PH AJH,

Zo`n spoel is niet altijd noodzakelijk. Dit is afhankelijk van de technische opzet van de ontvanger. Als er voldoende aandacht aan besteed is dan zou de RF ontkoppeling van van de servo aansluitingen voldoende moeten zijn. Echter zijn ze er in de modelbouwwereld heer en meester in om zelfs fundamentele componenten weg te laten om zo ruimte en geld te besparen. Dus de uitgang van een multiplexer direct aan de servo`s. Ook op RF gebied is er veel troep gemaakt waarbij schakelklikken van de regelaar zich makkelijk lieten mengen in het RF deel van de ontvanger via de voedingslijn, servo puls lijn of zelfs via de antenne. En hierbij heb ik het over de oude 35 en 40MHz systemen. Tegenwoordig zijn de 2.4GHz systemen minder gevoelig voor dit soort storingen omdat een groot deel van het RF path in DSP gebeurt.

Toch wel....! Zie o.a. waarnaar al werd verwezen:

[170062] verlengkabel

Overigens dienen de ferrietkernen er voornamelijk voor, dat bij MHz ontvangers de groundplane (oftewel de massa) niet te veel antennesignaal oppikt, wat een verstoring van het antennecircuit tot gevolg heeft. Deze ontvangers hebben een 1/4 golf antennecircuit, wat betekent dat de massa de helft van de antenne vormt. Met de ferrietkern zorg je er voor, dat de lange kabel niet meer meedoet als groundplane. Je moet echter op z'n minst één servo zonder filter aansluiten om voldoende groundplane over te houden.
Om ook de signaaldraad naar de servo te ontkoppelen is nog een extra r-c filter nodig. O.a. de ontstoorfliters van Futaba bevatten daarom naast de ferrietkern ook nog een r-c netwerkje.

Dat er bij 2,4 GHz ontvangers minder noodzaak is voor deze ontstoorfilters komt niet door de manier van signaalverwerking, maar doordat de storingen, die motoren veroorzaken niet hoger reiken dan zo'n 300 MHz. Zelfs het middenfrequent van 2,4 GHz ontvangers ligt al veel hoger. Bij bijv. Futaba FASST ligt dit op 800 MHz.
Overigens hebben 2,4 GHz ontvangers een 1/2 golf antennecircuit, dus zoiets als een groundplane ontbreekt.

Laatst bewerkt door een moderator:
........ Overigens hebben 2,4 GHz ontvangers een 1/2 golf antennecircuit, dus zoiets als een groundplane ontbreekt.

Het komt maar zelden voor maar hier schrijf je iets dat niet klopt Jan. Ook de 2,4GHz ontvangers hebben een antenne dat 1/4 golflengte lang is. De golflengte voor 2,4GHz is namelijk 12,5cm en de antenne is ongeveer 3cm lang. Dan is het een simpel rekensommetje. ;)
Overigens zijn er diverse goedkope 2,4GHz ontvangers op de markt die wel twee "antennes" hebben maar waar er één van aan de ground is gelegd. Ik heb me in het begin afgevraagd wat daar het nut van is. Wel dat blijkt eigenlijk simpel te zijn, het is de tegenpool (groundplane) van de echte antenne. Het beste kan je die twee antennes netjes in elkaar verlengde leggen voor een optimale ontvangst. Je hebt echter geen antenne diversety dus kan dit systeem op bepaalde momenten en posities kortstondig last hebben van het wegvallen dan de ontvangst.
Spektrum heeft dat ook.

SPM9545-450.jpg

Zij lossen het diversety probleem op door twee (of soms zelfs meer) van deze satellieten te gebruiken. Dat is op zich een uitstekend systeem. Maar denk er om, voor optimale ontvangst moet je deze antennes netjes in elkaars verlengde leggen zoals op de foto!

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Ernst, 2,4 GHz gebruikt ook 1/4 golf antennes. 't Was ook veel te laat om nog iets te posten ...... :oops:

De ontvangers kennen (voor zover ik weet) echter geen groundplane perikelen. Waardoor dat komt weet ik niet, dat moet ik nog eens een keer navragen.

In de zender gebruikt men bij de meeste merken een dipool antenne en die gebruikt geen groundplane. Bij sommige merken, zoals Hitec, de ontvangers ook. Daarbij wordt de coax door een messing busje van 31 mm lengte gevoerd en daaraan vastgesoldeerd. Vanaf het soldeerpunt heb je dan de 31 mm antenne, zoals je die bij andere merken ziet. Het messing busje vormt daarbij één kant van de dipool. Bij de zender zit dat dan in zo'n scharnierende, kunststof behuizing, bij de ontvanger zit er een krimpkousje omheen.

Alle antennes moeten een groundplane (aardvlak, of tegenpool in goed Nederlands) hebben om goed en effectief signaal te kunnen uitstralen of te ontvangen. Dat de 2,4GHz veel minder last heeft van problemen daarmee komt simpelweg door die hoge frequentie. Het benodigde oppervlak of draadlengte is een heel stuk kleiner. Daardoor is een effectieve tegelpool veel makkelijker te realiseren.
Bij de MHz zenders waren wij, de personen die de zender in de handen hadden, vaak een deel van die tegenpool. Er is heel vaak ergens een metalen deel waar wij de zender met de handen aanraken zodat wij met de aarde van de zender "verbonden" zijn. Een andere mogelijkheid is dat de binnenkant van de kunststof behuizing met een metaalhoudende verf is ingespoten. Dat vormt dan een capacitieve koppeling met onze handen en zo dus weer de tegenpool.
Maar dat gaat allemaal weg weer erg ver :offtopic:.

Toch wel....! Zie o.a. waarnaar al werd verwezen:

[170062] verlengkabel

Ik heb daar nog wat gepost. Grappig om te zien dat het ontstoren van een HF ontvanger iets heel anders is dan b.v. het ontstoren van een FPV videosignaal. B.v. bij het gebruik van een ferrietkern wordt bij een HF ontvanger de externe stoorbron aangepakt terwijl dat bij het videosignaal over het algemeen de interne stoorbron is.

Overigens dienen de ferrietkernen er voornamelijk voor, dat bij MHz ontvangers de groundplane (oftewel de massa) niet te veel antennesignaal oppikt, wat een verstoring van het antennecircuit tot gevolg heeft. Deze ontvangers hebben een 1/4 golf antennecircuit, wat betekent dat de massa de helft van de antenne vormt. Met de ferrietkern zorg je er voor, dat de lange kabel niet meer meedoet als groundplane. Je moet echter op z'n minst één servo zonder filter aansluiten om voldoende groundplane over te houden.

Dit klinkt heel aannemelijk maar waarom mag de "massa" eigenlijk niet teveel antennesignaal oppikken? Waar krijgt de ontvanger dan precies last van? En heb je daar geen last van met één servo zonder filter?

Martin

Ik ben geen antenne deskundige, dus neem me niet kwalijk als ik het wat op z'n jan-boeren-fluitjes beschrijf en ook de diepgang in de materie niet beheers. Google is echter je vriend, dus daar kun je veel uitgebreider informatie vinden. Enkele zaken heb ik al opgezocht. Zie onderaan.

De radiogolven, die op de antenne staan worden door de massa gereflecteerd (vooropgesteld dat de massa groot genoeg is). Door deze reflectie ontstaan er twee sets radiogolven, de oorspronkelijke en de gereflecteerde, die volkomen identiek zijn en bij elkaar opgeteld mogen worden.

De massa werkt dus als een tweede antenne, die de image antenne wordt genoemd. Als er op deze image antenne rechtstreeks radiogolven van de zender binnenkomen zijn deze nooit exact in fase met de radiogolven, die op de antenne en de image antenne staan. Als ze in tegenfase zijn kunnen ze elkaar zelfs opheffen.

Als het massavlak te klein is, geeft het geen of geen goede reflectie. Vandaar het advies om op z'n minst één servo zonder ferrietkern aan te sluiten. Op dit forum moet er ergens een draadje staan, waarin dit advies een spectaculaire verbetering leverde. Ik heb er lang, maar vergeefs naar gezocht. Misschien, dat één der meelezers dit nog weet te vinden?

In Wikipedia heb ik een artikel gevonden, waarbij de monopole antenne wordt beschreven en wordt vergeleken met een dipool:

Monopole antenna - Wikipedia, the free encyclopedia

Tevens een artikel over de image antenne:

Image antenna - Wikipedia, the free encyclopedia

Dat er bij 2,4 GHz ontvangers minder noodzaak is voor deze ontstoorfilters komt niet door de manier van signaalverwerking, maar doordat de storingen, die motoren veroorzaken niet hoger reiken dan zo'n 300 MHz. Zelfs het middenfrequent van 2,4 GHz ontvangers ligt al veel hoger. Bij bijv. Futaba FASST ligt dit op 800 MHz.
Overigens hebben 2,4 GHz ontvangers een 1/2 golf antennecircuit, dus zoiets als een groundplane ontbreekt.

Een DSP ontvanger heeft zowiezo minder last van externe storingen omdat er zowel zeer steile FIR en FFT filters gebruikt worden en het bijna onmogelijk is (tenzij via VCC) om een RF signaal in de core van de DSP te mengen. Dus een 35MHz DSP ontvanger heeft veel minder last van externe storingsbronnen.

En bij 35MHz en 40MHz wordt er geen 1/4 golf antenne gebruikt. op 35MHz is een 1/4 golf: ((300 / 35) / 4) = 2.14 meter! dan zou de draad dus 107cm moeten zijn. Volgens mij zijn die draden niet langer zo`n 60cm.

Je zou eerst de discussies over 35 MHz ppm- versus pcm-ontvangers eens moeten lezen. Je weet dan ook, dat het niet-waarschuwen bij toenemende storingen voor velen een reden was/is om voor vleugel vliegtuigen ppm-ontvangers te verkiezen boven pcm. Je kunt namelijk ook nog eens in de software gaan filteren, maar op een bepaald moment komen bij storingen de zendersignalen niet meer door. Het grappige is daarbij natuurlijk wel, dat men deze bezwaren bij 2,4 GHz ontvangers blijkbaar niet meer heeft.

Op 35 MHz is een 1/4 golf inderdaad 2,14 meter, dus zou de antennedraad ook deze lengte moeten hebben. Dit is onwerkzaam. Bij onze ontvangers maakt de antennedraad daardoor deel uit van een antennecircuit. Bij de betere ontvangers bestaat dit circuit uit een verlengspoel, 2 afstemspoelen en wat omhullende componenten. Kleine en budget ontvangers doen het wat eenvoudiger, maar hebben altijd nog een verlengspoel en een aanpassingsnetwerkje. Voor de ontvanger lijkt het daardoor, dat de antenne 2,14 meter lang is. In werkelijkheid vormt de antennedraad dus alleen een impedantie-aanpassing en is de lengte van dat draadje de keuze van de fabrikant.

Over MHz ontvangerantennes is overigens ooit een faq gemaakt. In dit bestek is het verhaal van forumer fbk, dat ik er bij heb geplaatst, het meest interessant:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

[edit]
..........Vandaar het advies om op z'n minst één servo zonder ferrietkern aan te sluiten. Op dit forum moet er ergens een draadje staan, waarin dit advies een spectaculaire verbetering leverde. Ik heb er lang, maar vergeefs naar gezocht. Misschien, dat één der meelezers dit nog weet te vinden?

Draadje inmiddels toch gevonden. Daarin een vermakelijk stukje hoe iemand het bereik test (posting #8 ). Het trefwoord was "lolly":

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd > [/edit]

Back