Ik ben geen antenne deskundige, dus neem me niet kwalijk als ik het wat op z'n jan-boeren-fluitjes beschrijf en ook de diepgang in de materie niet beheers. Google is echter je vriend, dus daar kun je veel uitgebreider informatie vinden. Enkele zaken heb ik al opgezocht. Zie onderaan.
De radiogolven, die op de antenne staan worden door de massa gereflecteerd (vooropgesteld dat de massa groot genoeg is). Door deze reflectie ontstaan er twee sets radiogolven, de oorspronkelijke en de gereflecteerde, die volkomen identiek zijn en bij elkaar opgeteld mogen worden.
De massa werkt dus als een tweede antenne, die de image antenne wordt genoemd. Als er op deze image antenne rechtstreeks radiogolven van de zender binnenkomen zijn deze nooit exact in fase met de radiogolven, die op de antenne en de image antenne staan. Als ze in tegenfase zijn kunnen ze elkaar zelfs opheffen.
Als het massavlak te klein is, geeft het geen of geen goede reflectie. Vandaar het advies om op z'n minst één servo zonder ferrietkern aan te sluiten. Op dit forum moet er ergens een draadje staan, waarin dit advies een spectaculaire verbetering leverde. Ik heb er lang, maar vergeefs naar gezocht. Misschien, dat één der meelezers dit nog weet te vinden?
In Wikipedia heb ik een artikel gevonden, waarbij de monopole antenne wordt beschreven en wordt vergeleken met een dipool:
Monopole antenna - Wikipedia, the free encyclopedia
Tevens een artikel over de image antenne:
Image antenna - Wikipedia, the free encyclopedia