wat is het stil

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door packard, 17 nov 2006.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Nu het wat minder stil is , even een follow up.
    Mijn vergelijkstankje is een stunttank van nominaal 60cc, die prettig in de Mickey past. Daarom zijn de buitenmaten 60x43x24 . Dat is dan bruto 61,24 cc.

    Intussen heb ik een geslaagd epoxy model en een blikken variant. Om het maar toe tegeven, ze zijn even zwaar!. (19 gram).Ik heb bij de epoxy versie rvs 3mm pijp gebruikt en bij het blijk 3 mm messing. De epoxy tank is zo zwaar omdat ik te veel hars heb gebruikt. Het eerste probeersel was n.l. lek in het laminaat en hij is nog niet dicht, maar wel heel zwaar en veel te groot geworden.

    De weg via het latoen loper heb ik ook overwogen.

    Ik heb in huis 0,15 mm messing. Dat weegt per dm*dm 13 gram. Blik van 0.20 mm weegt dan 16 gram. Als je nog dunner gaat in messing, ik heb ook 0,10 en 0,05 , verlies je stevigte en moet er zondermeer een extra drager bij, b.v. balsa.

    Een compromis kan worden een balsa huis van 1,5 wanddikte, binnen en buiten met 25 grams glasdoek bekleed. Of, bierblikjes aluminium met balsa omkleed. In alle gevallen kan de wonder epoxy gebruikt worden, die methanol bestendig is.

    Om het heel moeilijk te doen, heb ik ook 0,5 mm aluminium . Dat weegt 13 gram per dm*dm.
    De aap uit de mouw is hier het solderen. Ik heb pas 4 cmm rups gelegd en ik weet niet meer waarom het toen wel lukte en alle keren daarvoor niet. Maar.... zou het lukken om reproduceerbaar Al te solderen, dan levert dat wel een mooi , stabiel tankje op. Ik durf niet met epoxy op het Al te komen. Daar heb ik in het verleden al narigheid meegehad, door invreten van het Al.

    Zoals de Engelsen zeggen : Food for thought !

    Daar nu blijkt, dat er behoefte is aan Mini tankjes voor MTR, wil ik me daar ook wel over buigen.
     
  2. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Ik doelde met mijn opmerkingen vooral op de kleine tankjes die voor de mini team race worden gebruikt, zie onderwerp MTR tank.
    Volgens mij kun je voor een 10 cc tank, als dat de max. inhoud is voor MTR, heel goed 0,05 mm latoen gebruiken. Vraag is dan nog even wat je onder max. inhoud verstaat, alleen tankinhoud, of ook de rest van de slanginhoud. En welke vorm kan zo'n 10 cc tank krijgen. Als ik dat weet (wie?) kan ik wat gaan uitproberen.
    De wat grotere tanks, zoals genoemd bij de Mickey, zou ik van 0,1 mm maken.
    Overigens durf ik het wel aan om ook een grotere tank van 0,05 mm te maken. De pijpjes moeten dan met wat meer aandacht (extra kraagje op de tank solderen, pijpje ook in de tank vastsolderen) aangebracht worden en de tank moet goed 'ingepakt'worden ingebouwd.
     
  3. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Zie het als een uitdaging, maar probeer eens te werken aan een tank zonder hoeken :p
    Het zijn altijd die hoekjes die je een extra pitstop doen maken als je echt voluit vliegt.
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Owen, ik heb gekeken op Barton's forum bij Teamrace.(in Mini Goodyear) Daar zijn een aantal artikelen over tankjes. Wat is er mis met de vorm van de tankjes, die daar worden getoond? Het gaat om trapezium vormige tankjes met de grootste dikte aan de voorzijde. Men heeft daar ook trucs voor de pijpjes. Als ik het goed begrijp , gebruiken ze glasvezel/polyester plaat als basismateriaal.

    Ik heb het idee dat , wanneer de brandstof in een wig wordt gedreven, je meer kan aanzuigen. Hoe stel je je een tank zonder hoeken voor? Moet dat een bolvorm worden of een cilinder?
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Sorry, daar zie ik het woord MTR tankjes, maar niet meer, doe ik iets fout?
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    ga naar:
    www.lijnbesturing.nl
    Druk op "mini teamrace"
    scrol nu naar beneden
    druk "op tankjes"
    druk "op lees verder"


    Er staat ondertussen best wel wat info. Mochten mensen nog wat te publiceren hebben mail het naar Marco.
    Kijk ook eens op de links pagina. Ik heb hier zoveel mogelijk links verzameld. Ik denk dat het een makkelijk startpunt is om info te zoeken op het web. Mochten mensen nog links hebben die er niet bij staan mail ze even dan zet ik ze erbij

    Groet Robert-Jan
     
  8. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Glasvezel tankjes zijn zwaar. Veel zwaarder dan de tankjes die onze loodgieters kunnen maken...
    Probleem met trapezium tankjes is dat ik ze nog nooit echt leeg heb kunnen vliegen, op eentje na, alleen daar was de motor niet op af te stellen.
     
  9. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Owen, het lukt me niet, plaatjes naar je toe te sturen van Mini Good Year tankjes(vanaf Barton). Ze zijn er wel. Er staan leuke details op over het aanbrengen van de pijpjes. De knapen die op de Barton site schrijven, moeten toch ook ervaring hebben met leegdraaien etc.? Ik geloof je, wanneer je zegt dat de glasfibertankjes zwaarder zijn. de Engelsen lijmen ze van 1mm polyester plaat. Dat houdt ook al in dat ze alleen geschikt zijn voor diesels.
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Geen probleem hoor, ik ken de tankjes die daar op staan.
    Tot nu toe hebben we de laatste druppel ook nog neit echt nodig gehad, behalve tijdens onze 3.49 vlucht $!%$#%^%^#@ Daar kwam nog opeens een pitstop om de hoek kijken in ronde 96.
    Alleen volgend jaar met de 14.5 meter regel, gaat de laatste druppel waarschijnlijk zwaarder tellen.
    Wij zijn er in elk geval nog helemaal niet over uit wat we met de tank gaan doen komend jaar...

    Ik heb ook geen idee wat de loodgieters hier voor blik gebruiken. Heb alleen zelf een keer een glas tankje gemaakt, naar voorbeeld van de engelsen, en die was bijna twee keer zo zwaar als het blikken tankje. Wel makkelijker te bewerken, dus mischien is dat een rede dat ze veel glastankjes gebruiken in Engeland.
     
  11. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Bedankt voor de informatie. Ik zie absoluut geen voordeel in een tank met ronde hoeken, of een cylinder- of bolvorm. Juist scherpe hoeken helpen om de laatste druppel brandstof daar te krijgen waar hij hoort. Ronde vormen leiden in dit geval veeleer tot instabiliteit van de brandstof. Vooral het laatste beetje zal zich dan onrustig voor de opening van de aanzuigpijp bewegen. Hierdoor zal de motor bij bijna lege tank onregelmatig gaan lopen en waarschijnlijk niet de laatste druppel gebruiken.
    De fabricage van de tank wordt er ook moeilijker door.
    De vorm van de tank(s) op de foto en tekeningen van de site van marco leeflang lijken mij goed, met een aanvulling. Ongunstig is de rechte hoek aan de buitenzijde van de tank, waar zich aan de onderzijde de aanzuigopening bevindt. Hier kunnen, boven de aanzuigopening, nog druppels brandstof blijven hangen, terwijl de motor al stopt, doordat juist op het aanzuigpunt geen brandstof meer aanwezig is. Ik zou er voor kiezen om die hoek schuin te laten lopen. Uiteraard breder uitlopend naar de onderzijde en naar het aanzuigpunt. Dit betekent dat de voor-en buitenzijde van de tank ook een beetje schuin lopen. Wellicht kan dit ook nog worden geminimaliseerd door alleen de voor- of de buitenzijde schuin te laten lopen, als de rechte hoek maar schuin en breed naar beneden gaat lopen. Nadeel is hier ook een wat lastiger te maken tank, maar het loont volgens mij wel de moeite. Een plaatdikte van 0,05 mm kan echter heel goed bewerkt en gevormd worden. Verder lijken mij ook een goede uitlijning en een stabiele en trillingarme montage in het vliegtuig aandachtspunten bij het tot de laatste druppel gebruiken van de brandstof.
    Ik doe (nog) wel niets aan MTR, maar ik ga eens een paar tankjes maken.
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik ben het geheel met je eens. Mijn reactie over bollen en cilinders, was juist om dit helder te krijgen. Er zal in welke tank dan ook een wig of trechter moeten zitten, waar de rest brandstof zich verzamelen kan. De oude huisjes tank is zo slecht nog niet, alleen moet er een puntdak op het huisje.
    In de praktijk wordt dat bereikt door van een rechthoekige tank de buitenste wand puntvormig uit te stulpen. ( een soort pyramide).Je ziet dat wel vaker bij grotere reservoirs, ter verstijving. Hoe men dan doet, weet ik nog niet. Je zou het buitenpaneel kruiselings kunnen vouwen. Met een stuk papier lukt het ogenschijnlijk. Maar de eindmaten ?

    Afmetingen voor een trapeziumvormige tank zouden kunnen zijn:

    lengte 30 mm, hoogte 20 mm, breedte voorzijde 20 mm, breedte achterzijde 5 mm. Alle maten inwendig van de tank. Het volume is dan 10,00 cc.
    brandstofleiding aan de voor zijde of in de punt van de pyramide.
     
  13. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Kijk, een echte F2C tank, ontworpen door de echte team racers.
    [​IMG]

    Juist om er voor te zorgen dat er nergens meer een restje brandstof blijft hangen, geen enkel hoekje in de tank :p
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    bouw een tank van een vingerhoedje of een sigarenkoker :p
     
  15. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    ik heb nog een soort gelijk tankje maar dan 10cc, vraag is waar je aan dergelijke brandstofslang kan komen.
    volgens mij heeft Rob Metkemeijer een dergelijk tankje op zijn model of gehad.
    zal een fotoootje plaatsen.

    nadeel wel is dat de vulling aan de zijkant plaats vindt en je bij MTR dus geen drukvulling mag toepassen.
    erg mooie tankjes, volgens mij nieuw ook niet te betalen.
     
  16. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Tomas Metzlick vraagt er slechts 250 euri voor :)
     
  17. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Bedankt voor de foto, dat maakt een hoop duidelijk. Het geheel ziet er professioneel uit, al kan ik niet goed beoordelen hoe de tank werkt met alle regelvoorzieningen. Ik laat het me graag uitleggen. Maar volgens mij, spreek me maar tegen als het niet zo is, is het de bedoeling van MTR om alles simpel, betaalbaar en vooral leuk te houden.
    Maar nog even verder van gedachten wisselen over de vorm. Het is me niet geheel duidelijk waar de aanzuigopening in de tank zit, dus graag even aangeven en het principe van de tank uitleggen.
    Het enige ronde overigens van de tank wordt gevormd door de romp van het kunststof gedeelte. De kegelvorm is op zich goed bruikbaar om de brandstof te dwingen naar de voorzijde van de tank. De achter- en waarschijnlijk voorzijde zijn recht en dus zijn er hoeken. Ik denk dat hier slim het nadeel van de ronde vorm wordt opgevangen door een soort opvangkamertje, wat als een soort trechtertje aansluit op de aanzuigopening. Hiermee wordt de relatief onrustige brandstof uit het kegelvormige deel opgevangen en tot rust gebracht t.b.v. het volledig leegmaken van de tank.
    Ik hoor graag hoe het zit.
     
  18. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Echt waar?!?!
    :roll:
    Geloof dat MTR per jaar meer kost dan een "3 weken naar Hawai met 2 personen" vakantie.
     
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    En dat voor 1 wedstrijd van 3 races van 4 minuten.

    Hoeveel is ( 3 weken X 2 persoen X Hawai ) / ( 3 races X 4 minuten) ?


    Groet Robert-Jan
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik vond die reisjes naar Hawai altijd al flut, Nu weet ik het zeker.
     

Deel Deze Pagina