Wat is jouw ultieme zwever?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Valerius, 1 jan 2018.

  1. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Het nieuwe jaar is begonnen, mogelijk met frisse voornemens in een brak hoofd. Ik wens jullie in ieder geval een geweldig jaar in goede gezondheid toe.

    Hebben jullie nog woeste plannen voor deze hobby aankomend jaar? Mogelijk een nieuwe zwever?

    Ik vroeg mij af wat voor jullie de ultieme droom zwever is... als alles kon, voldoende ruimte, genoeg ervaring, vrije tijd, financiële middellen en een perfecte plek om te vliegen, wat zouden jullie dan kopen? Of wellicht heb je je ultieme zwever al in bezit...

    Met de beperkte kennis die ik nu heb spreekt LeskyComposite (http://www.leskycomposite.at/) mij erg aan. Met name de Pace VX3.8 geschikt voor elektro aandrijving. Een impulsaankoop zal het echter niet worden, de levertijden bedragen momenteel ca. 2 jaar. Een impressie;

    E890AD83-90E0-400A-910A-81DA1B4DEF75.jpeg

    CE525159-1724-4E6B-BD54-542042E0C582.jpeg

    FCF21B2A-DBC1-47BA-900C-4C2ED1F15C4D.jpeg

    6E45CF85-0178-49DF-AA6B-5282C69A6142.jpeg

    7FAAF5D2-7B3D-41AD-8DF6-8E240DB09ACB.jpeg

    Wat is jouw ultieme zwever?
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Heb ik inderdaad al ;)

    De fashionista van topmodel :)

    Screenshot_2017-11-30-08-29-41.png
     
    Valerius vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jij ook de beste wensen voor 2018.
    Ik heb eigenlijk mijn droommodellen al gehad.
    Maar mag ik je iets aanraden, ik weet niet wat totale de prijs is van de Lesky maar die zal niet ver af zitten van een veel mooier gebouwd model.
    Ik heb hem gehad, perfecte afwerking, alle onderdelen zijn ook los te koop mocht je schade vliegen en in ieder geval ook geen 2 jaar levertijd.
    De vleugels zijn ook vol carbon dus je kan er prima mee gooien en smijten.

    Ik heb hem in 495cm gehad maar hij is er ook in 430cm.
    Op te bouwen als electro maar ook als zwever.
    En als je een schaalmodel wilt... de JS1 (ook gehad en is te zien als Berrie naar een sleepmeeting gaat).
    En verder is er zoveel leuks te koop.

    https://www.windwings.de/deu/mistral4900.html

     
    Valerius vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Zelf heb ik de Pace VX van 2.5 meter welke trouwens niet meer leverbaar is.
    Ik gebruik hem op de helling, hoe beter de helling en hoe beter de wind hoe fijner het gaat. Ik zou hem echt niet (voor erbij) willen missen.
    Als thermiek kist is het helemaal niets. Ten eerste is hij daar te zwaar voor, ten tweede is het bochtengedrag volledig afgestemd op de helling en constant sturen. Niet op een thermiek bocht.
    De prijzen van Lesky zijn goed te noemen voor de kwaliteit, en de leverbaarheid van onderdelen is uitstekend, zowel qua levertijd én qua prijs.

    Wanneer je vooral op goede hellingen vliegt en wilt wachten zou ik de VX3.8 als fijne kist kunnen voorstellen. Wanneer je je vaak ook 'op de vlakte houdt' zou ik eerder een van de twee genoemde modellen kopen.
     
    Valerius vindt dit leuk.
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Helaas, die bestaat nog niet, zit wel al enkele jaren in mijn hoofd. Maar nu moet deze nog uitgewerkt worden en wanneer dat gaat gebeuren staat nog in de sterren.
     
    Valerius vindt dit leuk.
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb mijzelf de vraag wel vaker gesteld "wat is mijn ideale zwever?"

    Maar elke zwever is een verzameling compromissen en er is niet 1 zwever die alles kan omvatten.

    M'n Orca komt, voor hoe ik het zweven beleef, aardig in de buurt omdat ik er bijna altijd onder alle omstandigheden en overal erg lekker mee kan vliegen. Maar mijn vraag naar een anders dan al het andere superlichtweer thermiek floater heeft mij doen besluiten een Plus aan te schaffen (wacht nog op zijn 1ste vlucht zodra het weer mee gaat werken)

    Maar ik vlieg ook graag met zelfgebouwde houten modellen en zou ook ooit eens een model van de ASW28-18 willen hebben.
    Als het er anders uitziet dan al het andere vind ik de vliegeigenschappen iets minder belangrijk en gooi ik ze van het duin...

    Kortom.... Er is zooooo veel leuks te koop en te bouwen voor elk budget en mate van ervaring..... Moeilijk om daar 1 antwoord op te geven.

    En tijdens het wachten op Plus-weer heb ik verzonnen dat ik er een vliegende vleugel bij wil die ook een beetje kan thermieken......ik heb dus net een belachelijk bedrag neergeteld voor een droomkist en de volgende model borrelt alweer omhoog...... Echt een verschrikkelijke hobby! :hammer::hammer:
     
    Valerius en Ariel vinden dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is geen hobby maar een verslaving.
    Ik ben destijds gestopt met F5B vliegen omdat dat lichamelijk niet meer ging en had het idee dat ik dan geld over zou houden.
    Een F5B model is toch zo'n 2000 a 2500 euro en ik had er 2 of 3.
    Daarna even gekeken of F5J iets voor me was met de voll carbon Kappa maar dat vond k zo makkelijk en langzaam dat ik me stond te vervelen.
    Toen heb ik maar een turbine gekocht met model, een paar boxermotoren en modellen daarvoor, en wat zwevers betreft, voor een duizendje of 12 aan zwevers.
    Omdat mijn Graupner MX22 niet genoeg kanalen had om de grootste zwevers te kunnen sturen maar meteen een nieuwe Jeti zenderset gekocht.
    Daar kwam toen ook nog een opslag bij van 120 m2 om de modellen neer te kunnen zetten.

    Een paar maanden later ging het lichamelijk zo slecht dat ik niks meer durfde te vliegen omdat ik niet op mijn geweten wil hebben dat ik iemand doodvlieg dus een paar mededelingen hier op het forum en de modellen hebben goede baasjes gekregen.
    Van het geld dus eerst een cabrio gekocht en toen de Porsche maar van de arts mag ik ook geen snelle auto's meer rijden, dus die ook weggedaan.

    Nu heb ik nog een zender, 2 vliegtuigjes en net een multicopter aangeschaft om te knutselen.

    En het rare is... ik zit nu weer naar modellen te kijken, nadeel is alleen dat ik geen vervoer heb om ergens te gaan vliegen.
    Dus dan zou het een modelauto moeten worden om weer te racen in Heemstede.

    Het zou beter zijn om postzegels te gaan verzamelen.
    Ik zit nu wat met cryptomuntjes te spelen, dat levert tenminste wat op.. alleen is het geen modelvliegen, vooral het sociale aspect mis ik een beetje.
    Als je bij een leuke club zit dan hoef je niet eens te vliegen.
    Ik wil ook weer naar de sleepmeeting in Kampen, beetje bekende gezichten zien en lekker aan de kroketten zitten.

    GJ
     
    jve en Valerius vinden dit leuk.
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    E
    We zullen er rekening mee houden en extra kroketten inslaan.;)


    Dan weer in-topic: voor mij bestaat de ideale zwever niet, want er is ook geen vliegdag hetzelfde. Soms heb ik weinig tijd, en dan volstaat een kleine zwever met elektromotor. Ga ik naar een sleeptreffen dan mag het een slagje groter zijn, en als ik in de bergen vlieg dan bij voorkeur zo rond de 3 meter. Makkelijk mee naar boven te sjouwen en toch groot genoeg om hoog te kunnen vliegen. Verder heb ik zelfs twee indoor zwevers en een paar echte thermiekzwevers. Op zolder ligt ook nog mijn oer-Flamingo die ik al ruim 33 jaar in bezit heb. Daar pak je zelfs op 20 meter hoogte nog een bel mee op.

    Maar de grootste gemene deler van mijn ideaal is: geen motor, wel (semi-schaal) en onder een mooie cumuluswolk.
    Een paar van mijn vliegtuigen:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    jan brilman, aurectar, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Ik ben dan weer niet van de prestatie modellen. Ik prefereer oud hout. Als je met een zwever elke bel kan pakken is voor mij de uitdaging weg. Daarintegen deel ik de tik met Justus het model moet niet alledaags zijn. Dus heb ik een ka3 van 4 meter, lekker om op de normale dag mee te vliegen.
    Voor het gooi en smijtwerk heb ik een Lunak van 140cm span.
    Maar ik vlieg meer motor. En om toch het zweven daarmee te combineren heb ik een Taxi2400 met een zg62 op resonantie uitlaat. Hopenlijk kan ik deze inzetten op het treffen van nijverdal en kampen. Maar in kampen heeft flymax van mij een kop koffie tegoed.
     
    Valerius en flymax vinden dit leuk.
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dan zorg ik voor de koeken!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor dit jaar: mijn variant van de Adamas.
     
    Valerius vindt dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Moeilijk om te kiezen, dat is zeker. Ik kies uiteindelijk altijd voor n zwever, maakt niet uit wat als het maar zweeft. Ik vind het nog steeds prachtig wanneer een kist een belletje oppakt en naar grote hoogte stijgt. Vooral als je er n beetje voor moet werken en het dan lukt. Een ultieme kist heb ik (nog) niet, ik vind alles prachtig, favoriet is nu RES en F5J en vindt de wedstrijden hiermee erg leuk. Heb nu n Friendly F5J besteld.
    Afgelopen jaar m'n motor-A gehaald en ga het komend seizoen me ook op het slepen toeleggen.
    Daar hoort n sleper bij en dat wordt de Pawnee (m'n favo motorkist).
    Het gesleept worden vindt ik ook prachtig en zeker mooi dat je zelfs je (niet de lichtste) F3J kist zonder sleepkoppeling (met klittenbandje) op hoogte krijgt. Met mn sleepkist kan ik ook dan n keer iets terug doen. We zullen zien, het blijft n prachtige hobby.
     
    serge pot, arno888, flymax en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Voor mij is het dat volgende droomproject. Het kan vanalles zijn. Moet net even passen in de omgeving, eigen mogelijkheden en ervaringen.
    Was het 2 haar geleden een F3K, zelfbouw vacuum baggen. Is het nu de Moswey3. Deze kist heb ik in het echt gezien en vond hem toen al heel erg mooi. Er is toevallig net een sleepvliegtuig op de club. Ik was het bouwen van epoxy carbon pylon racers even zat, op zoek naar iets moois van hout. En altijd al een mooie grote schaal zwever willen hebben.. En toen vond ik de freeskit op internet..
     
    jve en Valerius vinden dit leuk.
  14. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Gaaf! Dat lijkt me, juist op een helling, inderdaad een heerlijk vliegtuig.

    Onderstaand fimpje heeft mij enthousiast gemaakt over dit merk. Het betreft overigens een Pace V4 welke meer het formaat (3 meter) van jouw toestel heeft. Toegegeven, het filmpje wordt extra leuk door de omgeving en natuurlijk het hoedje van de piloot...;);



    Mooie avond!
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Daniel Lesky bouwt op een hele ouderwetse zware manier.
    Toen hij net begon heb ik vaak contact met hem gehad en hij wist van toeten nog blazen.
    Nog steeds gebruikt hij hele zware (160 grams) weefsel, vacumeert hij niet en de oermodellen worden niet cnc gefreesd maar eerst uit hout gebouwd.
    Je kan Lesky echt niet vergelijken met bouwers uit Tjechie en Roemenie, die bouwen veel mooier en beter.
    Op de helling vliegt alles wel, dan kan gewicht geen kwaad maar voor een mooie thermiekzwever moet je niet bij Lesky zijn.
    Hoewel de kisten er wel mooi uit zien.

    Voor topspul, voor ongeveer dezelfde prijs, moet je hier zijn.
    http://www.aer-o-tec.de/de/index.php/aktuell/

    GJ
     
    Valerius vindt dit leuk.
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Je bent niet meer ij de tijd GJ.
    Lesky bouwt nu wel degelijk uit gefreesde mallen. En ja hij gebruikt veel 160 gram weefsels zonder vacuüm.
    Dit zoals vrijwel iedereen die hardschalen modellen maakt. Daardoor blijft de huid stabieler omdat het wat dikte krijgt.
    Zijn modellen ziij daarmee wel zwaar, maar voor gebruik op goede hellingen is dat geen bezwaar, ik heb zelf wolfraam ballast voor mijn Pace.
    Verder is de bouwmethode gemakkelijk waardoor de prijs redelijk blijft. Mijn Paces waren rond de € 650,- en dat is voor een vol carbon model dat vrijwel onverwoestbaar is niet duur. Veel minder althans dan vergelijkbare F3F modellen van die maat.
    Van Aer-o-tec is de Crossover het meest vergelijkbaar en die is ruim 2 x zo duur. Ook wel beter voor veel diversere doeleinden trouwens.

    Als ik één zweef toestel zou mogen/moeten kiezen wist ik het nog niet. Waarschijnlijk geen Lesky, maar wel iets van tussen de 3 en 4 meter met een motor.

    Nogmaals, als het er 2 zouden zijn dan in ieder geval ook mijn Pace VX.
     
    Valerius en easy vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, dan is dat iets van de laatste 2 jaar want zolang ben ik niet meer met hem in contact.
    Bij de eerste modellen had hij niet eens een (ik ken het nederlandse woord niet) Blutrinne, dus de achterlijsten waren best dik.
    Maar volgens mij worden hardschalen modellen toch uit hooguit 100 grams weefsel gebouwd.
    Zelfs de grote door Paritech gebouwde F3B modellen Helix zijn opgebouwd als 49 grams glasweefsel, 93 grams carbon, sandwichmateriaal en dan weer 49 grams weefsel.
    En wat betreft de prijs loop jij weer achter Rick.
    Ze zijn best prijzig geworden en dan zijn dit de standaard versies.


    Pace Wing ---- 630 Euro ( Segler oder Elektro, mittlere Härt

    Pace Elektro groß V4 --- 1220 Euro ( mittlere Härte, H )

    Pace Elektro schmal V4 --- 1200 Euro ( mittlere Härte, H )

    Pace Segler V4 --- 1190 Euro ( mittlere Härte, H)

    Pace Elektro oder Segler VX3.8 --- 1700 Euro (mittlere Härte, H)

    Pace VX4.9 --- 2600 Euro ( harte Ausführung, Version 2017, Segler und Elektro ident )

    Pace FX² --- 3300 Euro ( harte Ausführung, Version 2017, Segler und Elektro ident )

    GJ
     
    Valerius vindt dit leuk.
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dan heb je niet door wat een hardschaal model is.
    Die hebben een opbouw zonder sandwich, dus alleen en glas toplaag van rond de 50 gram en dan één of meestal meerdere lagen carbon.
    Lesky gebruikt in de lichtste 2.5 m VX (ik kan alleen daarover spreken uit ruime ervaring) voor de binnenste vleugelhelft 2 x 160 gram en voor het buitendeel 1 x 160 gram. Voor de zwaardere uitvoeringen in het middendeel 3 x 160.
    Voordeel van de hardschaal constructie is:
    Relatief makkelijk te bouwen, zonder vacuüm.
    Uiterst degelijke huid, geen deuken of wat dan ook.
    Relatief flexibel ivm sandwich daarom vrijwel om breekbaar

    Nadeel: Zwaar.

    De Freestyler een van de beste F3B/F3F modellen is in sandwich constructie leverbaar in vele uitvoeringen en daardoor gewichten maar ook in hardschaal. Die wordt alleen voor F3F en fun gebruikt. Door het hogere vleugel gewicht is hij trager om de meeste assen en daarom vliegt die alleen lekker als hij flink geballast is, minstens op 3.8 kg of tot het maximum FAI gewicht voor deze toestellen van 4.6 à 4.8 kg. Dan is hij optimaal voor 20 à 25 m/s wind.

    Van Paritech komt de Helix het meest overeen met de Pace V4 en de Helix is met € 900,- duidelijk goedkoper. De Pace echt véél stabieler en belastbaarder. Aer-o-tec is weer veel duurder.

    Nogmaals voor Nederlandse omstandigheden zou ik géén Pace kopen, maar omdat ik regelmatig in de bergen vlieg wil ik er altijd een bij hebben.
     
    Valerius en Ariel vinden dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb geen ultieme zwever, elke zwever is zoals al aangegeven, een compromis. Wel heb ik een voor mijn smaken volledig passende vloot. (nou ja, mijn erg vaak gerepareerde F3F Solaris zou vervangen kunnen worden. Wie weet loop ik tegen een waardige tweedehands opvolger op.)

    Meestal vlieg ik in het vlakke land, thermisch.

    Het allerliefste vlieg ik daar mijn JS1 1:3 met 7mtr spanwijdte en 14.5kg vlieggewicht. Deze pure zwever kan natuurlijk alleen middels slepen de lucht in komen, dus daar ben ik van afhankelijk.
    Met mijn ADAMAS heb ik een electrozwever gemaakt dat voor mijn toepassing het dichtst bij ultiem (naar mijn smaak) in de buurt komt.
    Maar ja, mijn 2mtr Skyfall blijft een aardig kistje, de elektro Supra is ook erg prettig. Om maar niet te spreken over hoe ultiem een geballasteerde F3F Pitbull is aan een goed dragende helling!

    Voor het eerst in 33 jaar zit ik zonder echte wens wat nu voor zwever te maken. Een existentiele crisis van formaat.....
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2018
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    LOL !!!
     
    aurectar en Valerius vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina