Wat is nou een goede (goedkoop) auto autootje voor rc vliegtuig transport?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Ralphie, 11 jun 2018.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Hallo Allemaal.

    De topic zegt het al:
    Ik ben aan het kijken voor een auto welke vooral bedoeld is om mijn grotere vliegtuigen fatsoenlijk in de auto te krijgen.

    Ik heb nu een BMW sedan. Bij deze zit er achter de achterbank een stalen plaat om het geheel stijver te maken. De achterbank kan dus niet neerklappen.
    Daardoor past bar weinig in.
    Aangezien het een Sedan is kan ik alleen vliegtuigen kwijt in de breedte op de achterbank.
    Een 700heli gaat nog net wel.

    Eigenlijk is een kleine station of een hatchback al prima.
    Maar aangezien het een 2de auto is zoek ik iets dat te zwaar is (vanwege de wegenbelastingen).

    Graag jullie meningen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Kia Picanto

    klein, licht, goedkoop en met de bank naar beneden veel ruimte
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb (al jaren) een Dacia Logan MCV van het eerste type. De 1.4 MPI, die rijdt wat mij betreft uitstekend en is prettig licht, goedkoop in onderhoud en uiterst betrouwbaar.
    Er past enorm veel in. Ik heb spanbandjes onder het dak en kan daar vleugels van meer dan 2 meter met gemak in opbergen.
     
    morgoth924 en Ralphie vinden dit leuk.
  4. rolf

    rolf

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noorwegen
    takbox.jpg

    Ook 2e hands goed te vinden.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb vorig jaar 4 vliegtuigen (2 charters, een HK Spacewalker en een Calmato laagdekker) en een .50 heli meegehad naar twee fly-inns, in een gewoon tweedeurs Opel Corsaatje....

    Een BigLift, plus een Charter plus een Spacewalker plus een .50 heli lukt ook nog wel.

    Twee .60 heli's, startkist, kantenmaaier, generator en een stuk of vier zenders zijn ook geen probleem.
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    vorig jaar op vakantie naar Oostenrijk met mijn vrouw samen in een Mazda MX-5, naast de bagage voor 1 week ook nog 2 vliegtuigen, laadspullen en zender mee......

    Nu naar het veld met de MX-5 gaan mee, de MPX Heron, de funglider, een drone, 2x DLG dit alles op de bijrijdersstoel, dan kunnen met dak dicht ook nog 2 kleine modellen op de hoedenplank mee en de zenders en laadkoffer gaan in de kofferbak.....................
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Nissan Note?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dure grap een extra auto om vliegtuigen te vervoeren (aanschaf, onderhoud, verzekering, belasting, brandstof e.d.). Misschien is een aanhanger een optie.
     
  9. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    In principe kan je in elk stationwagen of hatchback een hoop kwijt, gewoon even de achterbank neer en klaar!

    Veel is afhankelijk van jou budget natuurlijk. En natuurlijk ook wat je verstaat onder "grotere" vliegtuigen. Voor sommigen zal een vlieger van 160cm span al behoorlijk groot zijn, terwijl anderen neerkijken op alles wat minder dan 2 meter is... heel relatief allemaal.

    Ik weet niet hoe eea in Nederland zit, maar in Belgie heb je bvb 'lichte vracht' (doorgaans bedoelt voor goederentransport, geen achterbank dus - type opel combo/peugeot partner) waar je een verlaagd tarief voor de belastingen geniet.
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Jaren met een Mitsubishi COLT CZ3 hatchback gereden. Achterbank en voorstoel bijrijder kunnen helemaal plat wat een totale lengte van 230cm van dashboard tot achterklep opleverde en een totale vleugel lengte van 250cm van bovenop het dashbord.

    Sopwith Pup van Toni Clark (1:3,3) en de 1:3 Sukhoi 31 van Airworld gingen er moeiteloos in.

    Topauto. Heb nu een station maar de Colt was practischer
     
  11. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik heb maar een kleine auto Hyundai i10 maar daar hang ik een aanhanger aan
    met een binnenruimte van B 90 L 192 H 50 Cm daar past veel in met een beetje passen
    en dan heb ik nog de kofferruimte van de auto.
     
  12. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Een dakkoffer of een aanhanger vind ik geen optie.
    Wellicht als ik een keer mee ga met een groep dat jaarlijks voor een paar dagen naar Duitsland gaat om te vliegen, dan wel.

    Ik heb een dubbeldekker met vleugels die niet deelbaar zijn en bijna 2m lang zijn. En het vliegtuig past net niet goed in mijn auto (overdwars met allerlei fratsen lukt wel).

    In principe elke hatchback met een voorbank dat bijna volledig naar achteren kan is een goede optie.
    Ik ga de genoemde autos eens nader onderzoeken.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ralphie vindt dit leuk.
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een camper of een caravan? Heb je ook aan het veld de nodige gemakken.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zal de club leuk vinden als de hele parkeerplaats iedere zaterdag vol met campers of caravans staat :D :D :D
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    er zijn er al 2 met camper..
    aangezien wij geen clubhuis hebben, kan zo'n camper toch nuttig zijn als iemand koffie is vergeten..

    Ralph, vroegah had Rinus een Ford mondeo, hatchback. hij had zijn leuning plat, en eigenlijk kon hij alles erin krijgen wat hij heeft.
    inclusief zijn grote rode gevaarte met 2 m vleugel.
    Nu had hij wel het voordeel van een vlakke laadvloer, en de ruimte tussen dak kofferbak en bodem koffer was nog redelijk.
    volgens mij had hij zelfs vals gespeelt, en had hij heel de achterleuning van de achterbank eruit gesloopt.

    Wat is het probleem bij het in de auto zetten van de dubbeldekker, de lengte of de hoogte van het toestel?
    mijn ultimate heeft ook een hoge staart, en staat hoog op zijn wielen, is in een hatchback lastig languit te zetten.
    alleen is de mijne 1,5 lang, vleugels van 1,4 meter.. past evt precies overdwars..

    mijn edge (1,80 lang) zou ook een probleem zijn in een hatchback..
    of ik moet hem op zijn zij vervoeren, en het stabilo eraf halen (wat ook kan bij dat toestel)
    wordt hij wat lager..
     
  17. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Hallootjes,

    Het toestel waar het om gaat is de Oxai Citrin. Het probleem is de lengte van de fuselage.
    De 2 vleugels zijn niet deelbaar, maar die passen wel.
    Maat het model is langer dan de vleugels breed zijn.
    [​IMG]

    Als mijn achterbank een skiluik had of kon inklappen was het allemaal opgelost.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    o, jij kan heel de bank niet plat gooien?
    die uitdaging had ik nog ff niet in de gaten..
    Dan wordt het inderdaad wel erg kritisch.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    He???? Wie koopt er (als modelvlieger) nu een auto waarvan de bank niet plat kan?

    Is letterlijk het ALLEReerste waar ik naar kijk, en heb meerdere keren een koop voorbij laten gaan vanwege dat (een keer een bloedmooie en in perfecte staat verkerende Alfa 155).

    Neerklapbare achterbank en trekhaak, zijn voor mij onverbiddelijke vereisten.
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  20. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Sinds ik besmet ben geraakt met het H1N-RC virus is mijn kijk op de wereld ook helemaal veranderd hoor :)
    e.g. Vroeger zag ik mooie open weilanden. Nu zie ik overal mooie potentiele vliegplekken.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018

Deel Deze Pagina