Nog iets:
Borsteloze motoren kunnen lichter gebouwd worden omdat die borstels en collector natuurlijk ook wat wegen en vanwege de ruimte een groter motorhuis nodig is.
==> Vergelijken met een in prestaties vergelijkbare neodeem borstelmotor kom je met 2/3 van het gewicht uit.
Vergeleken met een ferriet motor heb je maar een minder dan 1/3 van het gewicht nodig.
(bijvoorbeeld: speed 600 van 220g vervangen door T15/10 van 76 gram)
Koolborstels werken als "remschoenen" en bij hele hoge toerentallen wordt het lastig om goed contact te blijven houden. Auto jongens lukt dat wel moeten daar veel moeite voor doen met met juiste veertjes, borstelmateriaal enz...).
Een borsteloze motor (binnenloper) kan probleemloos erg hoge toerentallen lopen.
Vermogen is kracht x snelhied, of bij een motor koppel x toeren.
==> Door hoge toeren kan je meer vermogen uit dezelfde maat motor halen.
Daarnaast heeft een borsteloze binnenloper een hoog rendement (minder verliedwarmte) en zitten de windingen aan de buitenkant waardoor ze goed te koelen zijn.
Je kan er meer vermogen in proppen voordat de motor te warm wordt.
==> Hierdoor ook weer meer vermogen mogelijk.
"meer vermogen mogelijk" kan je ook vertalen als "zelfde vermogen met een kleinere/lichtere motor mogelijk, of iets daartussen.
Voor praktisch gebruik heeft een binnenloper vaak wel een vertraging nodig. Dit nadeel heeft een buitenloper niet. Daar kan direct een grotere prop op. Vandaar dat borsteloze buitenlopers voor vliegtuigen nu het meest populair zijn.
Als je buitenloper 10% of meer van het totale vliegtuig weegt, dan klopt het meestal ruim met vermogen dat de motor kan leveren en wat het vliegtuig nodig heeft.
(kandidaat voor FAQ)