Wat is nou eigenlijk een borstelloze motor??

  • Topicstarter Topicstarter Robert Jan
  • Startdatum Startdatum
R

Robert Jan

Guest
Hallo,

Aangezien ik zelf vlieg met borstelloze motoren en ik deze ook gebruik voor mijn profielwerstuk wil mijn leraar graag weten wat nou de eigenschappen en technische kant van een borstelloze e-motor zijn.

Alle info over een borstelloze motor is welkom :?: :?: :?:

alvast bedankt
 
Beste Robert Jan,
het is bijna niet te geloven als je op google de volgende woorden intikt wat er tevoorschijn komt :)

Definities van Borstelloze motor op het Internet:

De driefasige asynchrone motor of driefasige inductiemotor is een asynchrone elektromotor, gevoed door een 3-fasenwisselspanningssysteem. De motor wordt ook wel draaistroommotor of borstelloze motor genoemd. Een groot voordeel van dit type elektromotor is de onderhoudsvrije (geen koolborstels en commutator of collector) en compacte constructie. ...

als je wil kan je nog massa's meer info vinden, veel succes
 
Ik wilde graag een begrijpbare versie haha :wink:

Nou t gaat speciaal om waarom ik voor een borstelloze motor heb gekozen, gewicht, vermogen enzz in een vliegmotortje. Ik dacht dat er wel wat kenners zijn die het een en ander kunnen vertellen in vergelijking tot een normale e-motor. Bijv waarom zo'n klein motortje meer vermogen geeft als een normale.
 
Dat niet alleen. :roll:
Omdat ze geen borstels hebben, zul je ze zelf moeten schoonhouden.... :wink:
 
Nog iets:
Borsteloze motoren kunnen lichter gebouwd worden omdat die borstels en collector natuurlijk ook wat wegen en vanwege de ruimte een groter motorhuis nodig is.

==> Vergelijken met een in prestaties vergelijkbare neodeem borstelmotor kom je met 2/3 van het gewicht uit.
Vergeleken met een ferriet motor heb je maar een minder dan 1/3 van het gewicht nodig.
(bijvoorbeeld: speed 600 van 220g vervangen door T15/10 van 76 gram)

Koolborstels werken als "remschoenen" en bij hele hoge toerentallen wordt het lastig om goed contact te blijven houden. Auto jongens lukt dat wel moeten daar veel moeite voor doen met met juiste veertjes, borstelmateriaal enz...).
Een borsteloze motor (binnenloper) kan probleemloos erg hoge toerentallen lopen.
Vermogen is kracht x snelhied, of bij een motor koppel x toeren.
==> Door hoge toeren kan je meer vermogen uit dezelfde maat motor halen.

Daarnaast heeft een borsteloze binnenloper een hoog rendement (minder verliedwarmte) en zitten de windingen aan de buitenkant waardoor ze goed te koelen zijn.
Je kan er meer vermogen in proppen voordat de motor te warm wordt.
==> Hierdoor ook weer meer vermogen mogelijk.

"meer vermogen mogelijk" kan je ook vertalen als "zelfde vermogen met een kleinere/lichtere motor mogelijk, of iets daartussen.

Voor praktisch gebruik heeft een binnenloper vaak wel een vertraging nodig. Dit nadeel heeft een buitenloper niet. Daar kan direct een grotere prop op. Vandaar dat borsteloze buitenlopers voor vliegtuigen nu het meest populair zijn.

Als je buitenloper 10% of meer van het totale vliegtuig weegt, dan klopt het meestal ruim met vermogen dat de motor kan leveren en wat het vliegtuig nodig heeft.

(kandidaat voor FAQ)
 
Back
Top