maarten zei:
... Een driehoek-schakeling vergt meer stroom dan een ster-schakeling ...
Ja, uitgaande van dezelfde spanning en prop. Als je overschakelt van ster naar driehoek, wil de propellor √3 keer sneller lopen. Vermogen loopt op met 3
e macht van toerental (of snelheid). Dus de prop vraagt √3*√3*√3 = 3√3 meer vermogen (ongeveer factor 5). Vermogen is spanning * stroom, de spanning is gelijk gebleven dus dat extra vermogen moet uit de toename in stroom komen, ongeveer een factor 5 hoger dus.
Let op: ster of driehoek maakt niets uit voor het maximale vermogen dat de motor kan leveren, dat wordt bepaald door de afmetingen. Jawel, grootte doet er wel degelijk toe, ondanks dat mijn vriendin telkens troostend tegen mij zegt dat formaat niet belangrijk is.
Algemeen bij elektromotoren:
* Toerental is afhankelijk van spanning.
* Koppel afhankelijk van stroom.
maarten zei:
... Een driehoek-schakeling leverd een groter koppel dan een ster-schakeling...
Nee, levert een lager koppel per Ampère (= Kt) en hoger toerental per Volt (= Kv), in beide gevallen met factor √3. In 'ster' wordt de stroom 'langer/vaker' gebruikt (loopt door twee spoelen) daarom meer koppel. (Verzoek aan de elektrotechneuten hier om mij vanwege de laatste zin niet meteen aan de hoogste scheider op te knopen danwel in het betreffende schakelveld te elektrocuteren

)
maarten zei:
... Dit stond er niet precies in, maar een van de twee moet meer toeren geven en dat zal dan wel de ster-schakeling zijn...
Nee, sterschakeling geeft het laagste toerental per Volt. Zie hierboven. De spanning verdeelt zich over twee spoelen, per spoel dus een lagere spanning, spanning bepaalt toerental, dus lager toerental (Verzoek aan de elektrotechneuten .... enz.enz.)
maarten zei:
... Het verschil in verhoudingen, is dat bij allemaal de 'magische' wortel 3 (1.73)?? ...
Ja. En √3 = tan(120) (we moffelen voor het gemak even een minteken onder de mat), hééé, da's wel erg toevallig ... maar niet heus. Kijk maar naar de takken van de sterschakeling, de hoek daartussen is 120 graden. Bij 'onze' BLDC motoren is de factor 1.80-1.85, waarschijnlijk omdat ze aangestuurd worden met een trapeziumvormig signaal in plaats van een zuiver sinus-vormig signaal. Eerder genoemde factor vijf is dus meer een factor zes.