wat is nu eigenlijk het verschil tussen 2 en 4 takt

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door jordys, 19 jun 2006.

  1. jordys

    jordys Guest

    dit vraag ik me nu al maanden af maar heb nog geen echt atwoord gevonden

    ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....

    alvast bedankt
     
  2. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Google is your best friend !

    Maar ook op dit forum staat heel veel info.

    Ik rij zelf beide !!
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    2-takt is een verbranding per slag, de brandstof komt via de poorten in de cylinder naar binnen en spoelt de net verbrande door naar de uitlaat.

    4-takt is in 2 slagen. waarbij brandstof via een klep in de kop binnen komt, ontbrand en weer via een klep ontbrand naar buiten gaat.

    www.howstufworks.com kan je daarbij helpen.
     
  4. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Hier 2 plaatjes waarop je het verschil kan zien

    De 2 Takt ( 2 stroke )
    [​IMG]


    Hier de 4 takt ( 4 stroke )

    [​IMG]



    Groetjes,

    John
     
  5. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Een two stroke (twee takt) maakt een complete arbeidsslag in twee slagen (één omhoog en één naar beneden) samenpersen & aanzuigen -> verbranding & spoelen.
    Een viertakt maakt vier slagen voor een complete arbeidsslag. Aanzuigen -> samenpersen -> verbranding -> afvoeren.

    Een viertakt is een stuk milieu vriendelijker doordat er veel minder onverbrande gassen de uitlaat ingaan.
     
  6. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    :lol: :lol: :lol:

    Kan hier wel uit afleiden dat je nog nooit een 4 takt motorke hebt zien lopen in een autooke :)

    Want dan durf je echt niet te zeggen dat ze milieu vriendelijker zijn !

    Met een beetje gas erop is de rookpluim naast mijn 4 takt ruim een halve meter breed ! En dat is met "low smoke" brandstof. :lol: :lol:
    En dan heb ik het nog niet over de stank, uitlaatje wordt veel heter, dus de hete olie stinkt ook veel erger ! Heeft ook een voordeel, na twee keer starten heb je een tafel voor je alleen :)

    Bij grotere motoren heb je wel gelijk hoor !

    Het grote verschil tussen 4 takt en 2 takt is het geluid, de trekkracht, het mindere vermogen en het feit dat je behoorlijk aan het pionieren bent !

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13085

    Daar staat heel veel info, incl een paar filmpjes en foto's van mijn auto !
     
  7. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Het grote verschil zou moeten zijn, dat bij een 4 takt de olie niet door de brandstof gemengd wordt, of behoeft te worden. Helaas is dit bij de kleine motoren niet het geval en blijkbaar wordt het dan meteen een rookgenerator ;)
     
  8. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Wat dus niet persee een nadeel is... zo'n mooie rookpluim is gaaf om te zien hoor !

    Maar ookal rookt ie flink, de 4 takt loopt wel heel zuinig, kan ruim 2x zo lang rijden met een tank dan met mijn 2 takt ! Zelfde type auto.
     
  9. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Bedoel je zo iets?

    [​IMG]

    Groetjes Hans.
     
  10. jordys

    jordys Guest

    mega erg bedankt voor jullie reacties het is me nu helemaal duidelijk
    zelf vind ik het geluid van een 4-takt veel mooier dan van een 2-takt
    maar ze zijn zo duur:p

    in ieder geval bedankt voor jullie moeite
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik bedoelde ook meer het principe, niet perse de kleine motortjes :D

    Oh ja, een viertakt heeft een carter met olie voor de smering, een tweetakt zit de olie in de brandstof.
     
  12. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Duur ? Motor is 199 dollar en gaat 10x langer mee...

    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJRW8&P=7

    @ burp... helaas alweer fout.. als het gaat om vier takt nitro motors... geen olie in carter... daarom gebruik je noodgedwongen brandstof met heel veel olie... ik gebruik 20% synth olie ! :)
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    @snoebel Ehhhh, volgens mij moet je nog even naar mijn post kijken....

    Er staat toch echt dat een viertakt olie in een carter heeft en een tweetakt de olie in de brandstof heeft.....dus alweer goed!! :D
     
  14. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Een 4 takt nitro motor heeft geen carter met olie.

    Teniminste de kleinere, zoals mijn 4.4 cc niet.
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    En dan voor de laatste keer een quote :D
     
  16. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
  17. jordys

    jordys Guest

    ze zijn geodkoper dan ik dacht
    is iets om over na te denken
    wat zijn de algemene verranderingen die je aan je chassis moet verrichten

    ps de motor van mijn nitro auto is geen ABC motor
    en is een 1,75cc oftewijl een p*kke inhoud:p
    en hij heeft dr al heel wat litertjes op zitten als ik hem bekijk ik gok dat die nog 8-12 liter te doen heeft
    en mischien nog wel minder.
    dus mischien dat een 4-takt wel leuk is
    maar het is een 1/10 chassis past die daar wel op ??
    alvast bedankt
     
  18. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Lees het topic maar eens door. Staat heel veel info in, ook wat verwijzingen naar andere forums.

    Voor een paar auto's zijn standaard kits te krijgen, je hebt sterkere koppeling nodig, andere tandwiel overbrengingen, andere uitlaat en wat meer zaken.

    Ik weet niet hoe technisch je bent, hou rekening met best wat uitdagingen als je eraan begint !

    Maar tis wel heel gaaf om te doen, voor zover ik weet zijn er maar een paar in NL die het gedaan hebben.

    Ja deze motor is speciaal voor 1:10.
     
  19. jordys

    jordys Guest

    ben heel techisch haha
    doe havo/vwo en zo dus moet wel lukken
    maar je hebt gelijk het wordt een mega opgave
    maar dan heb je ook wat
     

Deel Deze Pagina