ik denk niet dat je hier de info krijgt die je wil, namelijk een objectieve vergelijking, dus ga ik, als niet-expert, een poging doen:
Xray: topwagen, spares vlot verkrijgbaar ... van recente modellen. Het nadeel: elk jaar komt er wel een nieuw model (of soms zelfs meerdere versies) uit én van oudere (*) modellen is het niet altijd even makkelijk om vlot alle spares te vinden en dat is een ernstig nadeel IMHO. Daarenboven niet de goedkoopste wagen ... maar je gaf al aan dat prijs geen issue was.
Ook zal je van deze wagen veel info en setups vinden. De service en rijder-bijstand is excellent te noemen.
(* oudere = Xraywagens van een jaar of meer oud)
Bouwmanual is zeer volledig en prachtig werk met veel nuttige tips.
Xray-wagens zijn doordacht en robuust opgebouwd.
En ... bloedmooi chassis
Tamiya: Topwagen. Onderdelen zeer vlot te vinden al zal je soms idd eens naar het buitenland moeten gaan bestellen (maar is dat niet zo voor quasi ELKE auto?) als je snel de gepaste onderdelen wil hebben.
Ook voor deze wagen is er zeeeer veel info te vinden en gepaste setups.
Ook van deze wagen verschijnen regelmatig nieuwe evoluties ... MAAR je kan wel heel makkelijk onderdelen vinden van oudere modellen (zowat één van de sterkste kanten van Tamiya, IMHO)
De bouwmanual is een maatstaf op RC-gebied: zeer volledig!
Nadeel; duur omdat je voor verschillende setups vaak nieuwe onderdelen nodig hebt .. allemaal dus bij te kopen.
Schumacher: topwagen. Zeer robuust en knap doordacht. Heel eenvoudig om aan te werken. Prijskaartje ook goedkoper dan voorgaande wagens.
Mindere kanten: minder info over te vinden dan bij voorgaande omdat het gewoon niet zo'n wereldbekende wagen is.
Setup-wijzigingen, net zoals bij de Xray, eenvoudig door het aanpassen van shims en dus niet door verschillende en aan te kopen onderdelen.
Ook met deze wagens zijn topprestaties neergelegd. Jammer dat hij niet zo doorbreekt en dus niet door de meeste rijders gebruikt wordt en je dus minder snel een onderdeel kan gaan lenen bij een merkgenoot op een wedstrijd ... al valt dat tegenwoordig beter mee.
Voordeel van deze situatie is dan weer dat de Schuey-rijders onderling elkaar kennen en graag helpen.
Chassis is knap maar .. (I don't like purple

)
Handleiding is zeker OK, maar minder geschikt voor een beginner. Zeker minder info dan in de excellente manuals van bvb Tamiya en Xray
Van andere wagens (TOP, Corally, Hot Bodies, ... ) ken ik omzeggens niets. Ik hoorde wel al zeer goede comments over de TOP-wagen. Van deze laatste zal je net zoals bij de Schuey niet zoveel collega merkrijders vinden als bij Xray en Tamiya.
Dus anderen moeten de vergelijking voor deze wagens maar aanvullen.
Ook de Hot Bodies is een topwagen maar ik heb er geen ervaring mee.
Losi: Heb ik zelf nooit mee gereden, maar kennissen van me wel. Het is relatief makkelijk om er in België onderdelen voor te vinden omdat we hier een grote invoerder hebben ... al heeft deze tegenwoordig ook wel problemen om stock aangevuld te zien maar dat is dezer crisis-dagen haast voor elk merk hetzelfde. Deze situatie is trouwens aan het verbeteren.
BUT: ik hoorde al van meerdere mensen dat de Losi een wagen is die helemaal afwijkt qua afstelling van de andere wagens. Als je dus weinig ervaring hebt in afstelling, zal je amper terecht kunnen bij andere piloten, tenzij je een andere Losi-rijder in je omgeving vind, die z'n setups wél onder de knie heeft en wil bijstaan met raad.
Da's wat ik ervan weet.
Als je mij laat kiezen, met onbeperkt budget, dan zou ik voor de Xray gaan ... maar gelukkig gebruikte ik ook mijn verstand en ging ik voor een Schumacher Mi4

Jammer dat ik écht niet voor de paarse kleur ben, maar ja, dat neem ik er bij.
Voordelen waren voor mij de robuustheid van de wagen, het ongelooflijke werkgemak (zeer makkelijk aan te werken en onderhouden) én het feit dat zowat elk jaar een nieuwe versie uitkomt van de Xray en je dus na een jaar al met een verouderde wagen zit die je moeilijker kan doorverkopen als je wat nieuws wilt.
just my 2 ct's
Hoop dat je er iets mee bent