wat is op dit moment "de" onroad 1/10 auto?

• Topicstarter Topicstarter eddepet
  • Startdatum Startdatum
E

eddepet

Guest
wat is volgens jullie de beste 1/10 onroad auto?
prijs praten we ff niet over ,maar gewoon de beste auto
voor het indoor en outdoor racen...( niet voor drifting).

ook zou het mooi zijn als de onderdelen makkelijk te verkrijgen zijn.

ik ben namelijk op zoek naar een wat recentere auto die goed strak op de weg ligt.
ik rij nu met een tamiya ta05 carbon en alumium ,heerlijk autootje maar hier en daar
wat speling .....denk dat ik hem doorschuif naar mijn zoontje en ik wil dan een andere aanschaffen.

ik rij regelmatig binnen op vloerbedekking (indoor tennisbanen),en we rijden
regelmatig op glad asfalt en nooit op klinkers ofzoiets dergelijks.

ik zit zelf te denken aan een xray t2 of de t3.

ik hoop dat jullie hierover wat nuttigs kunnen zeggen.

het liefst alleen meningen op eigen ervaringen.

alvast bedankt

maar de t3 ziet er zeker gelikt uit.
heb m ook in t echt gezien.
kwaliteit is ook niks op aan te merken .
wat mijn favoriet is valt wel te raden.:)

Voor dat iedereen zijn auto de hemel in gaat prijzen......
kijk welke auto regelmatig wint is en maak daarop je keuze. Ik ben wel met Steph eens dat je ook de beschikbaarheid van de onderdelen bij je LHS (local hobby shop) in overweging neemt. Voor sommige merken (Tamiya, HPI, etc) moet je steeds uit buitenland bestellen.
Z

Welke auto wint is niet echt een goede graadmeter. Het merk dat het meest wint heeft vooral de beste rijders in dienst, zoals Tamiya met bv. Reinhard, Groskamp en Wilck. De grote titels (WK etc.) zijn het laatste decennium gewonnen door Tamiya en niet door Xray. Dit wil echter niet zeggen dat Tamiya de beste auto maakt, de 416 en de T2 2009/T3 zijn allebei topauto's. Dit geldt echter voor nog enkele chassis. Geef Reinhard een goede auto, en hij maakt altijd kans om te winnen. De keuze voor een merk is een gevoel, en zou ook afhankelijk moeten zijn van de verkrijgbaarheid van onderdelen etc. Dit laatste mag echter met internet bij geen enkel merk een groot probleem zijn.

Groet,
Marcel.

serpent hoor je ook wel redelijk veel over,maar heb daar zelf mijn twijfel over.

ook qua onderdelen schijnt het wat moeilijk te zijn.

Vergeet de corally rdx phi ''09 niet;)
Het best is gewoon om te kijken van welk merk je de onderdelen het beste/snelste kan krijgen bij jou in de buurt.

serpent hoor je ook wel redelijk veel over,maar heb daar zelf mijn twijfel over.

ook qua onderdelen schijnt het wat moeilijk te zijn.

Hmmm,

Dit is niet echt meer een aanrader; de mensen die er nog mee rijden gaan wel hard maar moeten erg zoeken naar de spares. Dit is geen courant model meer.

Verder denk ik dat een ieder de auto moet kopen die hij mooi vind; alle auto's in dit segment zijn goed; het is alleen persoonlijke smaak of je een Tamiya 416, Corally Phi'09, Xray T3, Yokomo BD5, TOP Photon, HotBodies Cyclone koopt of wat er verder in dat segment te krijgen is.

Als je de wereldkampioen alle chassis geeft en hem (of zijn monteur) een tijdje laat knutselen, gaan alle chassis waarschijnlijk in zijn handen even hard. Ook het onderdelenverhaal is leuk maar geen echt argument. Veel onderdelen zijn toch niet om de hoek te krijgen en moeten vaak besteld worden; beter is het om te kijken wat er in je omgeving gebruikt wordt, dan kan je nog eens iets lenen;-) Heb je even tijd om het zelf te bestellen.

groet,

Eric

ik denk niet dat je hier de info krijgt die je wil, namelijk een objectieve vergelijking, dus ga ik, als niet-expert, een poging doen:

Xray: topwagen, spares vlot verkrijgbaar ... van recente modellen. Het nadeel: elk jaar komt er wel een nieuw model (of soms zelfs meerdere versies) uit én van oudere (*) modellen is het niet altijd even makkelijk om vlot alle spares te vinden en dat is een ernstig nadeel IMHO. Daarenboven niet de goedkoopste wagen ... maar je gaf al aan dat prijs geen issue was.
Ook zal je van deze wagen veel info en setups vinden. De service en rijder-bijstand is excellent te noemen.
(* oudere = Xraywagens van een jaar of meer oud)
Bouwmanual is zeer volledig en prachtig werk met veel nuttige tips.
Xray-wagens zijn doordacht en robuust opgebouwd.
En ... bloedmooi chassis :)

Tamiya: Topwagen. Onderdelen zeer vlot te vinden al zal je soms idd eens naar het buitenland moeten gaan bestellen (maar is dat niet zo voor quasi ELKE auto?) als je snel de gepaste onderdelen wil hebben.
Ook voor deze wagen is er zeeeer veel info te vinden en gepaste setups.
Ook van deze wagen verschijnen regelmatig nieuwe evoluties ... MAAR je kan wel heel makkelijk onderdelen vinden van oudere modellen (zowat één van de sterkste kanten van Tamiya, IMHO)
De bouwmanual is een maatstaf op RC-gebied: zeer volledig!
Nadeel; duur omdat je voor verschillende setups vaak nieuwe onderdelen nodig hebt .. allemaal dus bij te kopen.

Schumacher: topwagen. Zeer robuust en knap doordacht. Heel eenvoudig om aan te werken. Prijskaartje ook goedkoper dan voorgaande wagens.
Mindere kanten: minder info over te vinden dan bij voorgaande omdat het gewoon niet zo'n wereldbekende wagen is.
Setup-wijzigingen, net zoals bij de Xray, eenvoudig door het aanpassen van shims en dus niet door verschillende en aan te kopen onderdelen.
Ook met deze wagens zijn topprestaties neergelegd. Jammer dat hij niet zo doorbreekt en dus niet door de meeste rijders gebruikt wordt en je dus minder snel een onderdeel kan gaan lenen bij een merkgenoot op een wedstrijd ... al valt dat tegenwoordig beter mee.
Voordeel van deze situatie is dan weer dat de Schuey-rijders onderling elkaar kennen en graag helpen.
Chassis is knap maar .. (I don't like purple :( )
Handleiding is zeker OK, maar minder geschikt voor een beginner. Zeker minder info dan in de excellente manuals van bvb Tamiya en Xray

Van andere wagens (TOP, Corally, Hot Bodies, ... ) ken ik omzeggens niets. Ik hoorde wel al zeer goede comments over de TOP-wagen. Van deze laatste zal je net zoals bij de Schuey niet zoveel collega merkrijders vinden als bij Xray en Tamiya.
Dus anderen moeten de vergelijking voor deze wagens maar aanvullen.
Ook de Hot Bodies is een topwagen maar ik heb er geen ervaring mee.

Losi: Heb ik zelf nooit mee gereden, maar kennissen van me wel. Het is relatief makkelijk om er in België onderdelen voor te vinden omdat we hier een grote invoerder hebben ... al heeft deze tegenwoordig ook wel problemen om stock aangevuld te zien maar dat is dezer crisis-dagen haast voor elk merk hetzelfde. Deze situatie is trouwens aan het verbeteren.
BUT: ik hoorde al van meerdere mensen dat de Losi een wagen is die helemaal afwijkt qua afstelling van de andere wagens. Als je dus weinig ervaring hebt in afstelling, zal je amper terecht kunnen bij andere piloten, tenzij je een andere Losi-rijder in je omgeving vind, die z'n setups wél onder de knie heeft en wil bijstaan met raad.

Da's wat ik ervan weet.
Als je mij laat kiezen, met onbeperkt budget, dan zou ik voor de Xray gaan ... maar gelukkig gebruikte ik ook mijn verstand en ging ik voor een Schumacher Mi4 :)
Jammer dat ik écht niet voor de paarse kleur ben, maar ja, dat neem ik er bij.
Voordelen waren voor mij de robuustheid van de wagen, het ongelooflijke werkgemak (zeer makkelijk aan te werken en onderhouden) én het feit dat zowat elk jaar een nieuwe versie uitkomt van de Xray en je dus na een jaar al met een verouderde wagen zit die je moeilijker kan doorverkopen als je wat nieuws wilt.

just my 2 ct's
Hoop dat je er iets mee bent

Laatst bewerkt:
tnx all.....het is me er niet veel makkelijker op geworden;-)
maar ik heb toch een beeld gekregen van de auto's en merken.

denk dat ik toch voor een xray t2 of t3 ga.

maar zoals onze belgische mede hobbyist ook al zei heb ik dan wel het nadeel dat
idd de modelen al snel verouderen doordat ze de modellen vook moderniseren.

sta nog open voor eventuele tips;-)

tnx all!....wie weet rijd een van jullie me nog eens om me oren:-))

De onderdelen tussen de T2 en de T3 zijn erg goed uit te wisselen. Daar waar Xray vroeger inderdaad veel nieuwe onderdelen had bij een nieuw model is dat nu beter geregeld.

Daarnaast zag ik Ludo zeggen dat Xray ieder jaar met een nieuw model komt, maar dat geldt wel voor veel modellen. Zeker voor Tamiya, zie de 416, 416WE en nu de 416X. Hoe dan ook. Ik denk dat elke wagen tegenwoordig goed is! Met je keuze voor Xray ga je sowieso niet de mist in.

...
Daarnaast zag ik Ludo zeggen dat Xray ieder jaar met een nieuw model komt, maar dat geldt wel voor veel modellen. Zeker voor Tamiya, ...

yup ;)
Ludo zei:
...
Tamiya: Topwagen. ...
Ook van deze wagen verschijnen regelmatig nieuwe evoluties ...

en Rogier (en anderen) heeft gelijk ...
Als budget geen issue is, ga dan voor een Xray!

Laatst bewerkt:
yup ;)

en Rogier (en anderen) heeft gelijk ...
Als budget geen issue is, ga dan voor een Xray!

Budget en spares zijn denk ik de belangrijkste punten. Voor mij persoonlijk komen de looks daarna pas. Wat ook een goede is om om je heen te kijken op de club (als je lid bent van een club). Waar rijden anderen mee? Dan kan je tips en setups uitwisselen.

Ik kan Rogier volledig bijtreden.
Ik koos voor een Schuey Mi4 omwille van het budget én omdat ik een paar zeer sympathieke en hulpvaardige Schumacher-rijders ken die me verder kunnen helpen en die ik zelfs mag opbellen voor advies als ik 'ns vast zit.
En ik ben nog steeds overtuigd van mijn keuze!
But nu val ik in herhaling :)

Back