Wat is plane? Waterkoeling uitlaat vraagje.

  • Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Hallo beste waterraggers,

Ik heb een tweetal vraagjes namelijk:

1) Wat is nou precies "plane". (en hoe herken je zoiets dan) Zoekacties leveren niks op (google probeer ik zo).

2) Ik heb op mijn graupner Cobra een waterinlaat in de romp voor de koeling. Het is deze

1427.1.jpg


Nu is mijn vraag, moet je nu perse die uitlaat gebruiken? Of mag je ook een andere uitlaat maken aan de achterkant of zijkant van de boot? Als ik redelijk hard ga dan komt er bij mij geen straaltje water uit de uitlaat (ik heb hem achter de boot gemaakt). Ik heb een klein idee dat als je die wateruitlaat gebruikt die er op zit dat dan het water er ook als het ware weer uitgezogen wordt (Maar ik kan er ook naast zitten) en dat die dus beter zou werken als mijn oplossing.


Setup, hydrospeed 500 met vertraging, kyosho race 360pt motor met rokraft 120 navy regelaar en zo'n High-performance racing prop 30mm

Groet,
Erik
 
Plane wil zeggen dat de boot nagenoeg geen weerstand meer ondervindt van het water.....hij ligt dan als het ware op het water.
Wat betreft in/uitlaat, als er maar een pisstraaltje uit je uitlaat komt, krijg je niet genoeg water inlaat.
Natuurlijk kan dat komen omdat de boot in plane gaat en het water niet meer raakt thv de inlaat.
Persoonlijk ben ik meer voor een waterpickup aan de spiegel, of nog beter, achter de schroef zodat het water door de schroef in de pickup wordt geperst.
 
Plane is dat je boot OVER de boeggolf heen is gevaren, dat het het water wat de boot normaal voor zich uit moet duwen. Omdat hij er overheen is vaart hij hoog over het water en heeft er ook weinig contact meer mee waardoor je erg weinig weerstand hebt (de wat uitgebreidere uitleg :wink: )

Mzzls.............Daniel........................ 8)
 
Uiteraard kan je naar eigen inzicht eventueel een andere water uitlaat gebruiken, uiteraard wel erom denken dat het water er snel genoeg uit kan omdat het er anders ook niet meer in wil, wat resulteert in minder koeling.
 
Zelf werd mij ooit een aluminium roer gegeven met in het roerblad de inlaat voor het koelwater. Aangezien dit blad smal en lang was, dus diep stak, nam het altijd water op. Ongeacht of de boot in "plane' was of normaal voer. Ze bestaan dus, deze roeren. Alleen geen idee welke fabrikant ze op de markt brengt. Meest waarschijnlijke land van productie is de USA.
 
Back
Top