Wat is "red rosin paper"? Kun je hier goed een vleugel mee maken?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Super Lex, 11 jan 2016.

  1. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi,

    Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe ik snel een rc-vliegtuigje kan bouwen (hellingvlieger). Daarnaast niet met teveel gedoe & liefst ook niet te duur. Doel is gamma-eps te gebruiken en niet teveel glas en carbon. Ik heb al een vleugel met bruin papier bespannen, werkt goed, en dat is volgens mij voor een span onder 1m zonder versterking bruikbaar. (Ik laat het weten als ik een vliegtuig klaar heb en getest heb)

    Mijn vragen:
    Heeft iemand ervaring met het bespannen van eps met bruinpapier of met "red rosin paper"?
    Wat is "red rosin paper" in het Nederlands? Waar kan ik dit kopen?



    Website met uitgebreid onderzoek naar de beste methode van bespannen:
    http://flitetest.com/articles/super-strong-waterproof-foam-core
     
    Von W vindt dit leuk.
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Red rosin paper (rode hars papier) lijkt te worden gebruikt als onderlegmateriaal bij het verwerken van vloerbedekking of als afdekmateriaal bij uitvoering van werkzaamheden.

    Het is nogal zwaar, 141-166 gram per vierkante meter. Daarom lijkt het me niet zo geschikt als bekledingsmateriaal.

    Het wordt onder meer aangeboden door alibaba http://dutch.alibaba.com/m/red-resin-paper-manufacturers.html
     
  3. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi N.P.S,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik heb de link op alibaba ook gevonden. Waar ik naar op zoek ben is wat voor product dat in het nederlands is? Ik kwam wel "bouwpapier" tegen, maar ik weet niet of dat hetzelfde is. "rode hars papier" vond ik nergens op internet. Misschien anders maar via alibaba bestellen inderdaad.

    Volgens de tabellen hieronder uit het bijgevoegde artikel in mijn vorige post is red rosin qua gewicht vergelijkbaar met fiber glass maar levert vergelijkbare orde van kracht? Als ik even snel reken met jouw gewicht per vierkante meter voor een vleugel van 1.5m: 2*0.2*1.5*150 = 90 gram (20cm brede vleugel (gemiddeld), beide kanten, 1.5m lang). Je geeft aan dat dat zwaar is? Ik heb geen idee namelijk.

    In ieder geval weet ik wel dat balsa + epoxy + spanfolie bij mij heel wat zwaarder uit kwam, maar ik ben geen ervaren bouwer dus ik kan me goed voorstellen dat dat heel wat lichter kan.

    groeten,
    Alex

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Alles is relatief...

    Het veelgebruikte Oracover weegt afhankelijk van de kleur 64-109 gram per vierkante meter. Oralight 36 gram per vierkante meter. Dat is inclusief lijm.

    Het is maar wat je er mee wilt doen.
     
  5. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi N.P.S,

    Wat ik ermee wil doen is het in plaats van balsahout, fiberglas of carbon gebruiken, dus als materiaal die sterkte aan de vleugel geeft. Ik denk dat bij een constructie van EPS + oracover niet veel extra stevigheid wordt toegevoegd en de vleugel snel zal breken?

    mvg
    Alex
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het red rosin papier is niet alleen bedoeld als afwerkmateriaal, maar het moet de vleugel ook sterkte geven.

    Licht 1,5 mm balsa weegt 150 gram per vierkante meter. Daar komt nog lijm en een afwerkmateriaal bij. Dan is red rosin paper zo gek nog niet.

    Het gebruik van red rosin paper als afwerkmateriaal is dan een leuk experiment. Modelbouw in plaats van het tegenwoordige modelkoop.
    Ben wel benieuwd naar de treksterkte van het papier.

    Wacht de resultaten af!

    Veel succes.
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Ooit, lang geleden, heb ik een 'Schuimpje', een deltavormige hellingvlieger met een vrij dik profiel, bekleed met oude kranten. Opgebracht met behanglijm en afgewerkt met een vernis of mogelijk G4 (G4 tast schuim aan, dus dat weet ik niet zeker meer). Vloog prima, was stevig genoeg (veel en dik schuim) is uiteindelijk gesneuveld toen hij in het water landde (nou ja landde!). Daar kon het papier toch niet heel goed tegen.
    Zag er met de strategisch gekozen 'koppen' in de krant heel aardig uit.

    groet,

    Erik
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Misschien beetje vergelijkbaar: de ondertussen redelijk bekende Zlins zijn ook uit dergelijk schuim gemaakt.
    Mijn eerste vleugel was Oracover bespannen, mijn tweede vleugel met bruin kraftpapier (met verdunde houtlijm) en geverfd.
    Dit voegt geen extra gewicht eraan toe.
    Met de papier bespannen vleugel is stijver dan de Oracover vleugel, maar die was op zich ook al behoorlijk stijf. Aan twee kanten bekleed levert dit toch ook zeer goede resultaten op.
     
  9. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb de kern getest, dit is met bruin papier, voor de 50cm variant. Hij brak ergens tussen 3,75-5 kg. Ik denk met een carbon staaf voor een 75 cm vleugelhelft genoeg.
    De eps kern weegt 21 gram, het gelijmde papier 23, totaal dus 44 gram

    20160111_184207.jpg

    20160111_184225.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2016
  10. roi.waters

    roi.waters

    Lid geworden:
    13 jan 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    DE
    Ik denk dat de vertaling bouwpapier is (http://www.joostdevree.nl/shtmls/bouwpapier.shtml) in duits ook `Estrichpapier`. Her rosin (hars) is oorspronglik in de tijd om 1850 Colophonium gewest (Moritz Friedrich Illig). vandaag geeft in America noog fabriken die het red rosin paper produceren (http://www.wrmeadows.com/red-rosin-paper-multi-purpose-building-paper/). In de engels wikipedia geeft ook en artikel over red rosin paper (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Red_rosin_paper).
    Sorry voor mijn slecht neederlands.
    Roi


    Gesendet von meinem YOGA Tablet 2-1050F mit Tapatalk
     
  11. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Roi,

    Dank voor deze complete uitleg. Ik ga uitzoeken welk bouwpapier het beste geschikt is. Ik had inmiddels joostdevree zijn site ook gevonden onder de zoeker bouwpapier en ik denk dat ik daarmee een selectie kan maken. Als ik dat met bouwpapier ga proberen laat ik het resultaat weten.

    mvg,
    Alex
     
  12. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hey Lex,

    Ik ben hier tijdelijk niet zoveel te vinden op het forum daarmee dat ik je draadje nu pas lees.
    Schuim met met papier bespannen is tegenwoordig een handelsmerk van mijn modellen geworden zie de draadjes van de Zlin, Puma mk5 en X-24 en nog wat andere modellen waarover we hier niets grschreven is.
    Hier mijn recept vor goedkope, stevige en simpel te bouwen lowtech vleugels. Kern niet van eps maar xps, de gele, groene of blauwe schuim die is veel beter te bewerken dan de gewone piepschuim en vaak harder en geeft een veel gladder oppervlak. Onder en boven een klein liggertje voorzien voor een span van ongeveer 1m is een hardhouten liggertje van 2x5 of 3x5 meer dan voldoende dat krijg in de lucht niet stuk, de liggertjes leg je plat in het profiel dit geeft op voorwaarde dat ze goed verlijmd zijn met de kern merr sterkte dan als je ze rechtop zou zetten. Een carbon buis heb ik ook al geprobeerd maar dat past niet in het lowtech concept en is zeker niet beter, wel duurder.
    Als neuslijst gebruikt ik glasvezel versterkte tape die ik om de de voorkant van het profiel plak, hetzelfde doe ik aan de achterlijst maar dan niet om de achterlijst geplooid maar een smaller tape onder en boven. Die tape is niet echt nodig maar geeft toch een degelijkere neuslijst en achterlijst zeker welkom bij de vaak iets hardere landingen bij het hellingzweven. Dit alles bekleed je dan met bruin inpakpapier en als je alles een beetje degelijk uitvoert heb je een zeer sterk en mooi strak vleugeltje dat zeker niet zwaarder gaat uitvallen dan oracover bekleding of balsa beplanking

    Dirk
     
  13. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hey Dirk,

    Super dat je reageert! Dit is precies de info die ik nodig heb, met name tips over de ligger. Ook mooi om te horen dat je hier al goede ervaringen mee hebt. Als ik verder ben met het bouwen laat ik van me horen.

    Mvg
    Alex
     

Deel Deze Pagina