Wat is slim?

Ik denk dat je eerst moet afvragen wat je zoon leuk vindt. Vind hij een buggy leuk of mischien een DTM of rally. Want je schrijft dat je bij hem het gevoel voor techniek wil aanwakkeren. Dan denk ik dat je met iets moet komen wat hem aanspreekt.
Voordeel van een tamiya straatchassis zoals de tt-01, tb03 en anderen is dat het zelfde chassis met verschillende kappen te krijgen is. Dus iets vinden wat bij zijn interesse aansluit is daarmee al iets makkelijker. Verder denk ik dat een kwalitatief beter chassis misschien nog iets te hoog gegrepen is voor een jonge beginner. Een TB03 is mooi en er is veel instelbaar. Maar wil je dit al? Een TT01 is relatief simpel (en erg robuust) en er is nog weinig aan in te stellen. Dus bouwen en gaan. Ik denk dat dat beter is voor een beginner. Een coureur begint ook niet meteen met een Formule 1 wagen maar die begint ook eerst in een kart.
Eerst de techniek en het rijden onder de knie krijgen en daarna pas gaan bezig houden met het afstellen.
Mocht je zoon liever een off road buggy ofzo willen dan zal iemand anders tips moeten geven over een off road chassis want daarin ben ik niet echt thuis.
Maar mijn advies: ga eens met je zoon naar een RC winkel die een leuk assortiment heeft. Laat hem rond kijken en laat je adviseren door de verkoper. Misschien staan er al gebouwde chassis' in de winkel en kun je ze vast houden en bekijken.

Hier trouwens een pagina met allemaal handleidingen van tamiya chassis'
RC Manual & Setting Sheet Download

Hier kun je eens kijken hoe elk chassis in mekaar zit. Dan heb je zelf ook al een beetje een idee hoe het zit en wat er makkelijk uit ziet en wat niet.

succes met de keuze

Bedankt voor de reactie.
De interesse van mijn zoon gaat uitsluitend naar on road, dus deze keuze is gemaakt.
We kiezen voor de TT 01, ik ben mij ervan bewust dat dit een instapper is.
Maar lijkt ons toch een leuke auto om mee te beginnen en eens te kijken in hoeverre de interesse blijft bestaan.
Wat heel mooi is dat er hier heel veel info te halen is, en er mensen zijn die de moeite nemen om tips te geven.

JanPiet

ESC

Bedankt voor de reactie.
De interesse van mijn zoon gaat uitsluitend naar on road, dus deze keuze is gemaakt.
We kiezen voor de TT 01, ik ben mij ervan bewust dat dit een instapper is.
Maar lijkt ons toch een leuke auto om mee te beginnen en eens te kijken in hoeverre de interesse blijft bestaan.
Wat heel mooi is dat er hier heel veel info te halen is, en er mensen zijn die de moeite nemen om tips te geven.

JanPiet

Hallo daar was ik weer.
We zijn begonnen om de TT01 in elkaar te zetten.
Dit is een pakket zonder ESC en batterei.
Heeft iemand een tip wat de beste keuze is voor ESC, er zijn hier wel erg veel soorten van in omloop.
Misschien verstandig om bij de keuze rekening te houden met ( in de toekomst ) de aanschaf van een snellere motor?

Groet JanPiet

Welke Tt-01 heeft u dan gekocht? Want zover ik weet worden alle TT-01 bouwdozen met een esc geleverd (teu-101bk of de teu-104bk , bij deze laatste heeft u een externe BEC nodig).
Maar terugkomend op uw vraag, een regelaar voor een borstelmotor kost tegenwoordig niet zoveel meer. Voor ongeveer 35 euro heb je een regelaar die sterke motoren aan kan (denk bijvoorbeeld aan een corraly mms4)
Wat betreft de sterkere motor voor een TT-01, ik zou niet veel sterker gaan dan een 19 turns motor. Het gaat dan al behoorlijk hard. Ik heb alleen geen idee of er nog een beetje borstelmotoren leverbaar zijn aangezien iedereen overgaat op brushless.

We hebben de TT01 E, via E Bay
Bij nader inzien stond er nog in kleine lettertjes bij dat er geen ESC bij zat, dit was dan ook op de doos doorgekrast.
Dus voortaan beter lezen.
En zijn geen regelaars die geschikt zijn voor borstel en brushless motoren?

JanPiet

Ik heb zelf nog een paar LRP TC spec regelaars.
die kan beide soorten motoren aan.
Die waren 5 jaar geleden echt duur ( 200 euro )
Is wel een ouder type,
maar waarschijnlijk 2e hands wel te vinden.

De nieuwere LRP of Hobbywing regelaars weet ik niet of ze beide kunnen.
Een compleet Ezrun (brushless) setje ( 17,5 turns ) is ook een goede optie.
Slijt bijna niet en word niet erg warm.

Back