Wat is veilige min. Lipo voltage bij belasting

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 19 aug 2020.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik vlieg met mijn freewing Avanti tot de telemetrie aangeeft dat voltage van de laagste cel 3.6v aangeeft. Dit is dan als ik volgas geef. Dan is belasting hoger natuurlijk. Is het ook nog verantwoord om dan bij belasting nog tot 3.45 te gaan? Als je daarna half gas geeft loopt laagste cel weer op tot ca. 3.75 v
     
  2. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.434
    Locatie:
    Noord Brabant
    Met deze gegevens is niet te bepalen tot hoever een lipo is te ontladen.
    Je moet er voor zorgen, dat na de belasting, de lipo in onbelaste toestand, dus niet half gas, maar motor uit.
    De cel spanning binnen enkele minuten uit zichzelf hersteld naar 3.7 Volt per cel.

    Het kan best zijn dat je tot 3.2 volt onder volle belasting de lipo kunt ontladen.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga door tot 3.0 of bij hoge belasting 2,9 Volt per cel.
    Ze komen dan weer terug tot 3,6 Volt, meteen onder de lader en geen centje pijn.
    Nou gaan er meteen weer mensen schrijven dat ze dan stuk gaan.. onzin, ik trok er 100C uit en ze deden het minimaal een jaar prima.
    Daarna kocht ik nieuwe pakketten maar ik heb nog steeds packs die ik gebruik uit die tijd (6 jaar oud).

    GJ
     
  4. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.434
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja het gaat er om of de accu zichzelf kan herstellen tot 3.6 a 3.7 Volt.
    Bij 3.65 Volt hoeft het niet meteen aan de lader.:)
     
  5. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.757
    Er doen veel verhalen de ronde. lipo vol is 4,2, leeg is 3 en nominaal is 3,6 volt.

    Toen ik ergens in de jaren 90 overstapte naar lipo's voor het indoor vliegen en de Holiday hadden we cellen van Kokam. De CEO van Kokam J.J. Hong was zelf modelvlieger en was ook actief op het Amerikaanse forum. Hij gaf aan dat onder normaal gebruik je bij 3 volt moest stoppen. Echter bij zware belasting kon je gaan tot 2,5 volt mits de accu zich snel herstelde naar boven de 3 volt. Dan bleef de lipo goed. Nu echter hoor je de wildste verhalen over vol en leeg, waardoor bijna niemand meer zeker weet hoe en wat. In de begin jaren deden we zelfs niet aan balanceren, want dat was er nog niet. Nu gebruik ik die lader nog steeds voor mijn indoor lipo's en die blijven goed. Een enkele keer gebruik ik dan mijn grote lader met balancer, maar dan merk ik geen verschil.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kokam is kwalitatief wel een stukje beter dan wat er nu verkocht word.
    De ingenieurs van Fullymax zeggen, 2.8-2.9 onder belasting en dan meteen laden naar minimaal 3,8 Volt.
    In de beginperiode heb ik ook F5B gevlogen met de Kokams 3000, 400-450 Ampere was geen probleem.
    Maar wel opwarmen, 1 keer niet gedaan, gloednieuwe accu was binnen 10 seconden om zeep, ook niet meer goed te krijgen.
    Bij normale belastingen kan je gewoon je regelaar afslagspanning op 2,9 instellen, dan hoef je niet bang te zijn dat er wat fout gaat.
    Na een minuutje zit de spanning dan weer boven 3,4 Volt, dan kan je nog 1 keer gas geven en dan zal het klaar zijn.

    GJ
     
  7. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.434
    Locatie:
    Noord Brabant
    En niemand weet het naadje van de kous en er wordt van alles door elkaar gehusseld.

    De 4,2 Volt is in onbelaste toestand bij een volle accu.
    3 Volt in belaste toestand met een flinke stroom.
    Nominaal 3,7 of 3,6 Volt of iets daar tussen in.

    Ik zou bij een 0,1C belasting niet verder de accu spanning laten dalen tot 3,4 Volt.
    Maar bij een 100C belasting kun je makkelijk naar 2,9Volt gaan.
    In dit laatste geval gaat de weerstand van de bekabeling als ook de interne accu weerstand mee spelen.
    Waardoor de gemeten spanning onder last bij de regelaar altijd echt meetbaar lager is, dan de daadwerkelijke spanning intern bij de accu.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jawel hoor, ik weet het naadje van de kous, of chinese panty.
    Je kan even lager gaan dan 2.9 Volt onder belasting maar dan moet ie direct weer op spanning gebracht worden.
    Dus laden, op de lader tot ie rond de 3,8 Volt zit.
    De spanning bij >100C werd direct op de stekker gemeten, 6mm stekkers en 6mm draden, verlies is daar minimaal.
    Het verlies gaat pas in de regelaar en de motor zitten, daarom worden die ook warm.
    Ik heb nog nooit warme kabels of stekkers gehad bij deze modellen en stromen.
    De belasting is ook maar kort, dat scheelt ook.
    In dit soort regelaars staan ook alle beveiligingen uit, pas achteraf zie je of het goed gegaan is.

    GJ
     
  9. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.434
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je nu niet direct de accu kunt opladen of op spanning kunt brengen, tot hoever kun je hem dan leeg trekken?
    Dat is in mijn situatie meer regel dan uitzondering.
     
  10. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.757
    Dan niet lager gaan dan 3 of veiliger 3,2 volt. Ook als je hem maar met weinig amperes belast dan niet onder die 3 of veiliger 3,2 volt gaan.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.584
    Locatie:
    Groningen
    Let vooral op de temperatuur na de vlucht. Is de accu heet dan ben je te ver gegaan. Temperatuur is het belangrijkste, want door de hitte beschadigd de cel. Onbelast moet hij weer terug komen tot 3.5V of hoger. Het beste is 3.6V of meer. Het laatste beetje uit de accu vliegen zorgt voor de meeste hitte. Ik vlieg liever iets korter en doe dan vele jaren met mijn accu's. Leeg vliegen tot het randje heeft meestal geen lange levensduur....
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als een accu heet wordt dan is ie om te beginnen de accu niet voorverwarmd.
    Een accu wordt niet heet van te ver ontladen maar van hoge interne weerstand.

    GJ
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.584
    Locatie:
    Groningen
    Mijn ervaring is anders. Ik merk erg duidelijk dat de cellen warm beginnen te worden na 75% van de nominale capaciteit te hebben verbruikt. Dat gebeurd ook met lage stromen van 2C. De weerstand loopt op als de cellen leger worden en dat merk je, voorverwarmd of niet. Voorverwarmd zal je het minder merken maar de cellen warmen zelf ook op en na een paar min zijn ze op werk temperatuur.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Normaal zou het moeten zijn, als de accu voorverwarmd is en je normale C waarden trekt (10-20C) dat de accu kouder uit het model komt dan ie erin gegaan is.
    Ik heb 1 keer op een wedstrijd een accu helemaal leeggevlogen zien worden omdat die de limiter verkeerdom aangeschakeld had.
    Normaal schakelt de limiter de motor uit maar deze schakelde hem in en kan dan ook niet meer uitgezet worden.
    Die kist heeft met 100C de accu echt helemaal leeg getrokken.
    De motor was bloedheet, de accu was warm maar vooral, het leeg wel of ie gevacumeerd was.
    Celspanning zal 0 geweest zijn.

    GJ
     
  15. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.434
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat ervaar ik ook.
     
  16. EFG

    EFG

    Lid geworden:
    29 jun 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Amstelveen
    Zet een lipo tester/Buzzer erop.(ze foto) Per definitie is je lipo onder 3V stuk. De lipo buzzer meet op cell niveau afzonderlijk. De laagste spanning is aftelbaar. Zet het op vb 3,4V en (vliegen/Rijden/varen) tot wanneer het piept
    je batterij gaat "nooit stuk" of onder de 3V. , Je geniet meer en verbruikt het max van een volle batterij en je gaat jaren mee.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.584
    Locatie:
    Groningen
    Die hoor je niet..... Daarnaast is een Lipo niet direct stuk als deze onder de 3V komt. Telemetry via de zender is een veel betere keus als bewaking als je dat hebt. Regelaar cut-off is het beste.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat een onzin, een lipo kan je kortstondig lager dan 2.8 volt ontladen.
    Als je ze daarna weer snel naar storage laad is er niks aan de hand.

    GJ
     
  19. EFG

    EFG

    Lid geworden:
    29 jun 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Amstelveen
    Bazzman, Ik zou je willen adviseren om aan de regels te houden van de fabrikant. Voor de rest van de adviezen mag je natuurlijk zelf bepalen.
    zie foto voor meer info. IMG_9154.jpg
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.674
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welke fabrikant is dit want dit lijkt me gewoon een modelbouwverhaaltje.
    Ik heb echt contact gehad met een fabrikant, dus niet met een labelplakker.
    Minimale spanning onder belasting, 2,8 Volt.
    Dan zo snel mogelijk weer naar storage niveau brengen.
    Opslag bij 3,85 Volt bij 18 graden.
    Nieuwe packs niet meteen volledig belasten, er zit een conservingsmiddel in dat de IR wat hoger maakt.
    Dat is weg na 1x ontladen en laden.


    GJ
     
    AER en Tadango vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina