wat is verchil da tusse stock en Pro stock

Stock is meestal met een 13.5-motor en voorgeschreven banden en regelaar, Pro Stock zie je vaak staan als het iets minder strak gereglementeerd is met vrije (0-graden) regelaar en/of motor met een minimaal aantal turns (bijvoorbeeld 10.5 of hoger)

Maar eigenlijk is het gewoon hetzelfde :-)
 
Stock betekend niets anders dan, “de minst snelle klasse” binnen een wedstrijdklasse van ongv dezelfde type auto’s, daarboven liggen weer kreten zoals pro-stock, superstock, modified, enz, allen vertegenwoordigen ze een bepaalde gradatie van snelheid of vrijheden aan!!

Feitelijk heeft het helemaal niets met bep type motoren te maken, het motorreglement is meer afhankelijk van de circuit-layout of wat de club/organisatie er mee wil, en om de snelheden "gereguleerd" laag/gelijk te houden, is er soms een strikt reglement (beperking van vrijheden) nodig bij bv een stockklasse!!
 
De belgen kennen een Pro-stok wat idd een 10.5T met een 0 graden regelaar is, motor en regelaar is dan vrij geloof ik. In Nederland is er een stock en dat kan per club verschillen maar vaak bestaat dat uit een verplichte motor en regelaar (of een zeer beperkte lijst) Beide versies werken wel met een minimale FDR, vaak rond de 4 tot 5.

Zo kent Nederland de F1 klasse een 21.5 turns en de tourwagen veelal een 13.5 turns

Maar het is eerder een benaming dan dat het een materiaalkeuze weergeeft want de pro-stock is ook een stock klasse (verplichte materialen en gearing)
 
Back
Top