Wat is voor jullie de leukste tak van modelbouw?

Wat vinden jullie de leukste tak van modelbouw?( auto's, heli's, vliegtuigen, boten etc). Wat biedt voor jullie de meeste uitdaging?

Ben zelf alleen een heli vlieger, maar wellicht dat ik er in de toekomst een auto bij neem.

Gr

ik ben begonnen enkele jaren geleden met plastiek modelbouw van boot tot auto!
hier heb ik mijn creatieve kant enorm mee kunnen verfijnen en heb het altijd leuk gevonden.
sinds een jaartje heb ik mijn éérste rc auto gekocht (e-revo brushless) en nog twee buggy's 1/10, hiermee rijd ik regelmatig mee met veel plezier alsook het pimpen ervan is echt wel fun!
vorige maand ben ik begonnen met mijn eerst quadcopter te bouwen waar ik eigenlijk nog steeds mee bezig ben.
en verleden week heb ik ook nog een heli 450 bij hobbyking gekocht en alle electronica.
dus kort samengevat is dan mijn hobby uitr de hand aan het lopen is! :schrik:
het is echt een passie waar ik elke dag enkele uurtjes mee bezig ben.
mijn voorkeur van auto's zijn mijn e revo vanwege de snelheid, en het vliegen ben ik nu eerst nog aan het oefenen op de sim!
:cool:

Heb alle gebruikelijke takken gedaan (op de huidige crawlers en trucks e.d. na)

Begonnen met schaalboten (bouwen erg leuk, maar daarna blijft het varen een beetje achter qua funfactor)
Daarna (of eigenlijk, tegelijkertijd) auto's, zowel brandstof als electro en da's ook gaaf maar ik krijg na een tijdje het schompes van iedere dag schoonmaken, de hoge slijtage en de vele schades, wat je ook doet: De enige manier om een auto heel te houden is naar mijn mening toch nog steeds om er niet mee te rijden...
Toen ook maar eens vliegtuigen geprobeerd en dat was weer een heel andere uitdaging: bouwen is net zo leuk als bootjes, maar het moet opeens ook nog eens licht, recht, netjes etc etc.
Vliegen is al zeker zo leuk als autootjes, echter er gaat normaal gesproken minder vaak wat kapot.
Intussen kwamen de motorfietsjes (Graupner Elec-rider) en dat was helemaal lachen, minstens zo leuk als vliegtuigen maar toch weer die slijtage en schades.
Uiteindelijk de heli's en dat was het! Uiteraard aanvankelijk ongelofelijk veel schade maar om een of andere reden, waar de schades bij autootjes de reden was om weer eens wat anders te gaan doen, bleef met heli's de uitdaging gewoon sterker (dan de afkeer van repareren).
Tegenwoordig is het helivliegen ook nagenoeg schadevrij, dus dat blijft echt leuk.

Op dit moment "blijft het beperkt" tot motorfietsjes (Nuova Faor SF501 Nitro, Venom GPV-1), auto's (Goeiekope Conrad nitro offroad en FG Marder) en heli's (heleboel....)

Groet, Bert

OP het moment absoluut de helikopters ,
maar heb vroeger erg genoten van de R/C auto's ,

ben ook van plan om er weer eentje aan te schaffen...

Groeten Ray....

Alles heeft zijn charme.

Begonnen met plastic plakvliegtuigjes zoals velen. Daar ben ik ondertussen terug mee bezig met de kinderen want het is een goed leerprocess voor te schilderen en netjes alles af te werken. 't is ook iets om even snel op een avond wat aan te doen en dan te laten rusten.

Daarna RC vliegtuigen, vanwege familiale redenen moeten opgeven. Dan met schaalboten begonnen met de vrouw en kinderen, dat is best leuk en je kan je creatief uitleven maar niet zo spannend.

Even monoI speedboten gedaan, dat was terug 'kicken' maar er was te weinig interesse in de club om dit blijvend te doen.

Ook even RC auto gedaan, maar tenzij je echt investeert kan je toch niet mee met de rest. Dus die auto (truck) is nu gebruikt door de kinderen om rond het huis te spelen

Nu terug in het RC vliegen aan het stappen, heli's blijf ik af - lijkt me te moeilijk en te duur. En ik knutsel liever vliegtuigen in elkaar ook.

alles heeft zijn eigen voordelen

Patrick

Drift al een jaar of 10 met 1/10 onroad. Heb een tijdje in dienst gezeten en daar PRTL Cheetah gereden, dus na mijn diensttijd toch eens naar de RC tanks gaan kijken. Heb daar uiteindelijk toch wel helemaal mijn ding in gevonden en al een redelijke collectie opgebouwd inmiddels.

Het driften is dus een beetje op een zijspoor geraakt, maar vind ik nog steeds geweldig om regelmatig te doen. De tankbattles met de vereniging BTN waar ik lid van ben vind ik toch wel het leukste en gezelligste om te doen.

De tanks zijn voor mij het leukst omdat je er eigenlijk nooit klaar mee bent, er is altijd wel weer iets van detail wat dan zomaar in je opkomt wat je er weer aan toe kan voegen. Ook het bouwen van diorama voor ons battlefield is iets waar je gewoon mee bezig kan blijven.

@Brutus: Ben je zo veel met die autotje's aan het sleutelen ja? Had verwacht dat je er minder snel schade aan hebt dan aan de heli's.

@Carnage15783: Doe je echt battles met die tanks? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Gaat dat auto rijden in je eentje niet snel vervelen? Lijkt me echt iets voor op de baan met een boel andere auto's of niet?

Ook alle takken doorlopen van auto's over vliegtuigen over bootjes en terug. Eigenlijk wel altijd aan mijn grootste liefde blijven plakken, modelvliegen en sinds kort ook helis maar dat gaat me minder goed af:D

Stevo

@Carnage15783: Doe je echt battles met die tanks? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Tanks volladen met explosieven en elkaar afknallen :mrgreen:
haha, nee, battles worden met IR gedaan ;)

Zelf ben ik zo'n 10 jaar geleden begonnen met RC vlieguigen, toen kwam er een boot bij , toen een hovercraft, toen een heli en daarna ook maar eens een tank aangeschaft!
Allemaal heel leuk om te bouwen/vliegen/varen maar vliegtuigen vliegen blijft voor mij nogsteeds de grote favoriet!
Met de tanks het bos in is ook altijd wel lachen. (@ carnage: binnekort weer een keer tijd? )
Laatst met de hovercraft vs driftwagen was ook heel leuk om te doen btw!

Groeten

Laatst bewerkt:
Vind het allemaal leuk.

De nadelen op een rijtje
- auto: onderhoud / schoonmaken.
- bootje: reddingsactie na omslaan
- heli: vliegende cirkelzaag (beperk me dus tot huiskamerheil's)
- vliegtuig: hoop oefenruimte nodig

Op dit moment vind ik vliegen het leukst omdat het nieuw voor me is. Beetje "rondzweven" met een gemotoriseerd 50cm schuimpie op een speelveldje in de wijk.

Het is een kwestie van smaak.

Alles is leuk.
Ben ooit begonnen met bootjes, toen stockcars, modelvliegtuigjes.
Daarna gestopt tot ik van school af was.
Weer begonnen met boten, hydro's.
Onderdelen en motoren waren amper te koop.
Met een vriend weer aan de auto's begonnen, eerst de Serpent Impact, daarna 1:8 en electro.
Veel gereden bij de MACH.
Nadeel van auto's, je moet alles kopen, banden slijten binnen 15 minuten, alles is vrij prijzig.
Ik ben na de autootjesperiode gaan karten (100cc) dat was goedkoper.
Toen bij Muco gaan werken en weer met modelvliegen begonnen.
We waren zo'n beetje de eersten in Nederland die met electro vlogen, destijds al met dikke Plettenbergen.
Weggegaan bij Muco, had genoeg van modelbouw.
Na een tijdje toch maar heliles genomen, en 2 jaar fanatiek heli gevlogen.
Vario, Kyosho, brandstofhelies.
Heli vind ik erg beperkt, als je het kan is het niet leuk meer (maar dat is mijn mening, met de toenmalige helies kon je geen 3D vliegen).
Toch maar weer de vliegtuigjes opgepakt en tot op heden heb ik daar erg veel plezier in.
Vooral het wedstrijdvliegen is erg leuk, al vlieg je niet in de top mee, het is erg gezellig en je leert iedere keer weer bij.
Je ontmoet mensen, vooral als je ook zoals wij europees vliegen, met dezelfde passie en dat maakt erg makkelijk vrienden.
Verder is het erg fijn om gewoon lekker in het zonnetje te zitten en te wachten tot je weer mag vliegen.
GJ

@Brutus: Ben je zo veel met die autotje's aan het sleutelen ja? Had verwacht dat je er minder snel schade aan hebt dan aan de heli's.

Gaat dat auto rijden in je eentje niet snel vervelen? Lijkt me echt iets voor op de baan met een boel andere auto's of niet?

Als je op een goed circuit rijd, en je kunt rijden zal het best wel meevallen.

Maar sowieso, je bent altijd je auto aan het schoonmaken na off road, en vaak eindigt een middagje rijden met de laatste keer dat je die ene boomstronk raakt o.i.d....
Zelfs als je niks kapot hebt, ben je na twee tankjes rijden (2 x 45 minuten) ook een uurtje bezig alles weer schoon en in orde te krijgen.
Gemiddeld 1 keer per maand een (meestal lichte) schade

Heli's: een keer in de twee a drie maanden kijk ik ze goed na, voor de rest uitsluitend visuele inspectie en laden. 1 keer in de twee maanden rotorbladen poetsen. Meer niet.
Schade: hooguit 1 keer in de 5 jaar met mijn eigen heli's, met de vliegschoolhelis nog steeds minder dan 1 keer per jaar

Rijden verveelt niet, ook niet in je eentje, al is het met een club gegarandeerd veel leuker. Geld ook voor vliegen trouwens.
Als het in je eentje niet leuk is, heb je de verkeerde hobby. Geld voor alles behalve sex....

Groet, Bert

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar het bouwen en uitvinden.
Oplossingen bedenken.

Zodoende kom je toch meer richting de vrachtwagens, boten trekken me ook nog steeds echter nemen deze vaak al snel veel ruimte in en zit er toch net wat minder techniek in dan bij de vrachtwagens.

Vrachtwagens zijn wat dat betreft toch wel zeer verschillend en je kunt het zo gek maken als je wilt. Rijden doe ik minder dan het bouwen zelf.

Voor mij zijn de helikopters nog het leukst, daar raak ik nooit op uitgekeken.
Vliegen ermee houd je scherp, en als je scherp bent kun je er eindeloos van genieten.
Heerlijk ontspannen vliegen doe ik met de Calmato Sports.
Ik heb ook een boot gehad, maar die is gezonken, voor mij geen boot meer.
Een race auto had ik ook, een Serpent, wat ging dat hard ! maar de schades, viezigheid en slijtage kon ik geen hobby meer noemen, weg ermee.

Waar begon dit ook al weer? Als jongen van 14 stond ik op een grasveld waar de buurman bezig was met een helikopter. Zo'n kasje met een antenne van 3 meter, je kent het wel, fantastisch!

Inmiddels een zoon van 20 die op een moment zegt "Pa ga je mee een nitro auto kopen van Marktplaats". Nou toen begon het gedonder.
Vliegtuigen, boten en auto's genoeg gehad, maar de helikopters bleven de aandacht trekken.

Voor de gein toen een E-Sky King3 gekocht :2gunfire:
Enkele KDSen en HK's allen in de 450 klasse. Inmiddels bijna allemaal vergane glorie op één HK na welke in een alom bekende Huey UH1 fuselage zit.

Door een toeval kwam ik met iemand in contact die een paar Robbe Moskito's had staan. Perfecte trainings heli's. Gemakkelijk met sleutelen en heerlijk om mee te vliegen.

Sleutelen en restaureren blijft toch ook mijn ding daarom aan de gang gegaan met een Kavan Jet-Ranger en een Graupner Bell 212.

De Jet Ranger is inmiddels bij een nieuwe eigenaar in Os.
Op dit moment vlieg ik met;

HK-450 (Huey UH1 elektro)
Moskito Basic OS 6,5cc (ragbak)
Moskito Sport OS 10cc (mijn mooiste heli - loep zuiver)
Moskito Sport Irvine 7,5cc (bouw project)
Graupner Bell 212 DBD 10cc (koppijn project)
Kyosho Caliber30 (nooit aan beginnen)

Met andere woorden dus een heli vlieger :banana:

Back