Wat is wijsheid?

• Topicstarter Topicstarter doeLauw
  • Startdatum Startdatum
D

doeLauw

Guest
Met aarzeling maak ik deze topic aan. Weet namelijk hoe vervelend het kan zijn dat er weer een beginner komt aanzetten met dubbele of behandelde vragen. Maar toch zou ik jullie advies graag willen hebben.

Vroeger veel met rc auto's in de weer geweest en dat is denk ik de rede geweest waarom het zo enorm kriebelt. Na het vliegen met een pico micro heli leek het me leuk om iets te kopen voor binnen wat een beetje te besturen was. Na flink wat nalezen hier en elders heb ik een lama v4 aangeschaft. Super gaaf al had ik het van te voren enorm onderschat dat vliegen. Nu heb ik er alweer wat gesleuteld (upgrades/xtreme) en kan ik me woonkamer doorscheuren.

Volgende stap is buiten vliegen. Was erg te spreken over de e-sky pakketten kwa aanschaf en relatief goedkope upgrades. Maar na veel research hier en elders krijg ik telkens het gevoel dat het verstandiger is iets fatsoenlijks aan te schaffen.

Wat te doen?
Direct vliegen met een e-sky belt-cp (of dergelijk) en ik ken mijzelf .... hier geld in stoppen door middel van upgrades.

of

Een heli bouwen, leren over elektronica/heli werking?

Heb op het oog een trex clone, de copterx 450SE v2. Om na aanschaf hier rustig fatsoenlijke elektronica in te bouwen. Dit laatste proces lijkt me ook enorm gaaf.

Jullie mening is welkom!

Ik heb zelf dezelfde weg afgelegt als jou, eerst autos en toen helies, ook een lama v4 als beginner, maar heb nu een belt cp v2, en ik wil het niet afkraken, maar als je alleen de lama hebt gevlogen, laat de belt in de winkel staan en koop een fixed pitch helie..

CP helies zijn enorm lastig om te bouwen en of af te stellen, dwz, wil je ze goed vliegend krijgen, heb je als beginner een hulp nodig(vliegleraar, of een ervaren vlieger..).

Ik vlieg nu al 1 week, en het gaat vrij aardig, maar ik rij al 2 jaar auto en vaar al 3 jaar boten, dus ik heb iets meer stickgevoel( dat zeiden ze bij de mbs.. althans..) ze geloofden zelf ook niet dat ik na 1 week al kon hoveren.. het is NIET MAKKELIJK!!! zelfs heel moeilijk!

Beginneling zijn we allemaal geweest, ik begrijp je vraag dan ook wel, maar een goed antwoord hierop lijkt me moeilijk te geven, ligt namelijk erg aan je situatie/plannen.
Als je hulp hebt van een ervaren modelhelivlieger is beginnen met een 450 een prima oplossing. T-Rex KDS, Copterx oid)
Je kunt dan nog kiezen voor een complete set met besturing, of een kit en daar zelf (betere) electronica enz. inzetten.....op een gegeven moment, als je verder gaat wil je toch beter spul hebben dan wat er in een RTF set zit.

Heb je daarbij een flink bedrag te besteden kun je zelfs gerust met een 500 beginnen, maar dat is relatief erg veel duurder.
Maar als je geen ervaren hulp hebt, is de kans van slagen op deze manier niet erg groot.

Je kunt ook kiezen te beginnen met een Fixed pitch heli, bv E skyHoney bee of een Walkera FP.
Deze vliegen niet geweldig, maar je leert er veel van en als je die in de lucht kunt houden lukt het ook met een 450.

Maar of een Esky Belt verstandig is?

Misschien is het dus het beste eerst erg veel te lezen wat de voor en nadelen van diverse helies zijn, en wat er het best bij jouw mogelijkheden past.

succes met je keuze.

Laatst bewerkt:
Zat in hetzelfde schuitje als jij en Anko,
heb ook eerst gereden en toen over op de heli.
Lama V4 voor binnen, maar wat daarna.
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een trex 450.
Heb ook gelijk gekozen om een kit aan te schaffen zodat ik de werking en elektronica ging snappen.
Toen kwam het afstellen, wat een hels karwei als leek.
Veel gegoogled en finless bob gekeken maar toen werd het duidelijker.

Ik kan deze heli nu aardig in de lucht houden maar dit heeft dan ook te maken met het vele simmen wat ik vooraf heb gedaan.
Dus het is niet onmogelijk maar het is een fantastische uitdaging.

Ik kan alleen maar zeggen: Succes!

Groeten Chris

Bedankt voor de nuttige reacties!

Mss is een FP goedkoop onderdelen model als de honeybee FP v2 een slimere keuze om buiten de vliegen. Lekker goedkoop alles onder de knie krijgen. Ben alleen zo bang dat hij alleen zonder wind te vliegen is. Zijn er nog andere leuke FP opties? Of heeft de honeybee fp genoeg kracht om met een beetje wind te vliegen. Lama is kansloos in de wind :).

De HoneyBee FP is wel met een beetje wind te vliegen. Je zult nog wel even bezig zijn om het hoveren onder de knie te krijgen. Dat lukt ook best buiten met een beetje wind. Alleen rondvliegen met wind gaat lastiger want de staartrotor heeft weinig vermogen. Je zult dan wel eens flink moeten tegensturen. Of het lukt gewoon niet.

Je kunt ook naar indoormeetings gaan om het rondvliegen met je FP onder de knie te krijgen. En je ervaringen weer toepassen op het buiten vliegen. Gaat dat allemaal redelijk dan kun je voor een CP gaan. Althans zo heb ik het geleerd.

Ik ben zelf ook net begonnen met de Esky cp v2 van v-nix.

De eerste paar dagen was inderdaad wel even wennen! Echt niet makkelijk, maar kleine sprongetjes maken (zodat ik bij verlies aan controle snel weer op de grond stond) heeft me uiteindelijk na een week leren hoveren.

Ik reageerde in het begin te traag waardoor de helicopter flink wat ruimte nodig had om te hoveren (en die is er niet in mijn tuin, dus ik moest veel geforceerde landingen maken). Nu begin ik het in de vingers te krijgen: Zodra de helicopter neigt te verplaatsen meteen een hele kleine correctie.... en eigenlijk al weer terug naar de middenstand nog voordat de correctie lijkt te werken.

Hoveren op lage hoogte , dus in het grondeffect, maakt het wat lastiger om de helicopter stil te houden. Het grote voordeel is natuurlijk dat je juist door die lage vlucht snel een "nood" landing kunt maken. Ik heb ervoor gekozen eerst te leren hoveren in het grondeffect (en daardoor kon ik snel landen als het mis ging). Toen dat een beetje ging ben ik op een meter hoogte gaan zitten, en daar is het inderdaad makkelijker, dus op die hoogte oefen ik nu verder.

Inmiddels heb ik de heli ruim 4 weken en ben ik in staat om hem op 1 meter hoogte binnen een vak van 1 bij 1 meter stil te houden.

Ook met wat wind vliegen is erg leuk, wind onder de rotor geeft meteen extra lift en daardoor schiet de relatief lichte heli omhoog. Rustig pitch/gas minderen (en op tijd weer meer pitch/gas) en kalm blijven is dan het devies

Het feit dat het een CP is (en geen FP) maakt het misschien iets lastiger om te leren hoveren maar je kunt veel meer met een CP. En dan heb ik het niet alleen over 3D (want dat is voor mij nog ver weg) maar je kunt bij wind veel sneller reageren door de pitch te veranderen dan door (alleen) het toerental van je rotor te veranderen. En dat laatste moet helaas bij FP.

Ik volg een vliegcursus op internet en die is netjes opgebouwd van leren "schuiven" over de grond om de controls te leren kennen, via hover naar diverse oefeningen om vertrouwd te raken met het zien van je heli vanuit verschillende standpunten.

Ik heb nog geen moment spijt gehad van de Belt-CP V2. Hij is uitdagend genoeg om nog een tijd plezier van te hebben, maar tegelijkertijd niet zo kostbaar dat je meteen leegloopt bij een crash. En hoewel het niet eenvoudig was (behoorlijk wat tijd gevlogen nu, ik schat ongeveer 6 uur) vond ik het tot nu toe goed te doen.

Ik heb geen enele minuut op een sim gezeten, want buiten in het echt vind ik veel leuker. Totale crashkosten tot nu toe:

4 * blades
2 * feathering shaft
1 * main shaft
1 * blade clamps
1 * rotor head

Kijk maar eens bij v-nix... ik schat ongeveer 60 euro.

Als ik blijf hangen aan deze hobby zal mijn volgende heli wel een 500 Trex (compatible) ding worden. Tegen die tijd weet ik ook veel beter wat ik wil.

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen tot nu toe hebt!

Groet!

Ik ben zelf ook direct begonnen met een 450 size (een KDS450S). Ben wel begonnen met veel simmen en heb inmiddels denk ik al meer dan 24 uur simmen erop zitten. Daarnaast inderdaad buiten rustig het hooveren onder de knie krijgen (je merkt echt dat simmen dan geholpen heeft!) En vooral belangrijk dat je in eerste instantie niet met teveel wind wil gaan vliegen. Zoek rustige dagen uit en een veld waar je geen last heb van windvlagen oid.

Ook dit alles is nog geen garantie voor succes. Ik ben inmiddels ook gecrashed en ben na het vervangen van de nodige onderdelen weer bezig met het opbouwen van de heli. Iets wat ook behoorlijk wat tijd kost, maar wel erg leerzaam en interessant is vind ik zelf!

Ik ben zelf ook net begonnen met de Esky cp v2 van v-nix.

De eerste paar dagen was inderdaad wel even wennen! Echt niet makkelijk, maar kleine sprongetjes maken (zodat ik bij verlies aan controle snel weer op de grond stond) heeft me uiteindelijk na een week leren hoveren.

Ik reageerde in het begin te traag waardoor de helicopter flink wat ruimte nodig had om te hoveren (en die is er niet in mijn tuin, dus ik moest veel geforceerde landingen maken). Nu begin ik het in de vingers te krijgen: Zodra de helicopter neigt te verplaatsen meteen een hele kleine correctie.... en eigenlijk al weer terug naar de middenstand nog voordat de correctie lijkt te werken.

Hoveren op lage hoogte , dus in het grondeffect, maakt het wat lastiger om de helicopter stil te houden. Het grote voordeel is natuurlijk dat je juist door die lage vlucht snel een "nood" landing kunt maken. Ik heb ervoor gekozen eerst te leren hoveren in het grondeffect (en daardoor kon ik snel landen als het mis ging). Toen dat een beetje ging ben ik op een meter hoogte gaan zitten, en daar is het inderdaad makkelijker, dus op die hoogte oefen ik nu verder.

Inmiddels heb ik de heli ruim 4 weken en ben ik in staat om hem op 1 meter hoogte binnen een vak van 1 bij 1 meter stil te houden.

Ook met wat wind vliegen is erg leuk, wind onder de rotor geeft meteen extra lift en daardoor schiet de relatief lichte heli omhoog. Rustig pitch/gas minderen (en op tijd weer meer pitch/gas) en kalm blijven is dan het devies

Het feit dat het een CP is (en geen FP) maakt het misschien iets lastiger om te leren hoveren maar je kunt veel meer met een CP. En dan heb ik het niet alleen over 3D (want dat is voor mij nog ver weg) maar je kunt bij wind veel sneller reageren door de pitch te veranderen dan door (alleen) het toerental van je rotor te veranderen. En dat laatste moet helaas bij FP.

Ik volg een vliegcursus op internet en die is netjes opgebouwd van leren "schuiven" over de grond om de controls te leren kennen, via hover naar diverse oefeningen om vertrouwd te raken met het zien van je heli vanuit verschillende standpunten.

Ik heb nog geen moment spijt gehad van de Belt-CP V2. Hij is uitdagend genoeg om nog een tijd plezier van te hebben, maar tegelijkertijd niet zo kostbaar dat je meteen leegloopt bij een crash. En hoewel het niet eenvoudig was (behoorlijk wat tijd gevlogen nu, ik schat ongeveer 6 uur) vond ik het tot nu toe goed te doen.

Ik heb geen enele minuut op een sim gezeten, want buiten in het echt vind ik veel leuker. Totale crashkosten tot nu toe:

4 * blades
2 * feathering shaft
1 * main shaft
1 * blade clamps
1 * rotor head

Kijk maar eens bij v-nix... ik schat ongeveer 60 euro.

Als ik blijf hangen aan deze hobby zal mijn volgende heli wel een 500 Trex (compatible) ding worden. Tegen die tijd weet ik ook veel beter wat ik wil.

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen tot nu toe hebt!

Groet!

Internet cursus? Wil ik graag weten welke...En misschien met mij nog veel meer andere beginners. Waar vind je dat?

Besloten dat het zoiezo een cp wordt.

Nu nog an het afwegen welke of een belt-cp of op me gemak een copterx bouwen. Van het laatste leer je wel een hoop. Ken mijzelf als het een beetje lukt met de belt-cp is het al gauw te min.

Van het laatste leer je wel een hoop. Ken mijzelf als het een beetje lukt met de belt-cp is het al gauw te min.

Ik denk dat je een CP helie een beetje onderschat, ze zijn echt heel lastig om te vliegen hoor!;) Eentje ''ff'' bouwen als 1e CP helie is NIET te doen zonder de hulp van een ervaren piloot.... zoveel dingen die afgesteld moeten worden..

Begin dan slim, en kies er 1 die RTF is zoals de Belt cp, dat is afstellen, en vliegen, (dus nog steeds niet RTF!!!) ;)

Kan je ook omdraaien Anko...
Als je hem toch af moet stellen koop dan die CopterX, heb je in ieder geval al een wat betere heli in handen (persoonlijke mening).
Ik zou eerst beginnen (heb ik ook gedaan) met zoveel mogelijk te lezen over afstellingen, hoe een RC heli precies werkt, en wat je precies allemaal aan moet schaffen.
Dan Alle basis setup filmpjes van Finless bob bekijken op helifreak.com.
Vind je het dan nog steeds leuk (want dat is wat de hobby grotendeels eigenlijk is)..
Dan zelf die heli bouwen, en af en toe filmpjes terugkijken als je twijfelt.
Vervolgens stapje voor stapje (Rad's flightschool etc.) leren vliegen met je heli.
Je kan voor de zekerheid een ervaren piloot je setup nog eens na laten lopen (moet je je woonplaats even vermelden in je profiel, dan reageerd er vast wel iemand)

Dan is het best mogelijk om met lage kosten te leren vliegen met een Cp.

Ik dank iedereen voor hun input :worship:.

Heb gekozen voor de weg van "eerst leren vliegen en afstellen tegen betaalbare kosten". Wanneer ik het een beetje onder de knie heb komt er toch wel een goeie 400 serie. Belt cp v2 aangeschaft om te leren en ga hier niets aan upgraden (inversteren) behalve crash reparaties.

Back