Wat kan een zoom 400 dat een hummingbird niet kan?

• Topicstarter Topicstarter jeroen
  • Startdatum Startdatum
J

jeroen

Guest
Hallo

In mijn zoektocht naar een nieuwe electro heli twijfel ik tussen een Hummingbird vanwege zijn voordelige prijs (en de vele info op dit forum erover) of een zoom 400 vanwege zijn kunnen en zijn volledigheid (vermoed ik).

Klopt deze stelling of kan een hummingbird zonder veel extra kosten dezelfde bewegingen als de zoom? Wat raden jullie aan voor een half-beginnende helivlieger.

Alvast Bedankt.

Het grootste verschil is dat de hummingbird FP (fixed Pitch) is en de Zoom CP (Collective pitch).
Daarnaast is de zoom een flinke slag zwaarder (niet veel groter) met (wat ik er van gehoord heb dan) erg goede vlieg eigenschappen. Omdat hij zwaarder is heb je ook sterkere motor / servo’s nodig. Je hebt ook 4 servo's nodig ipv 2 bij een FP Hummingbird (3 voor de CP hummingbird).
Al met al, een zoom is een stuk duurder. Denk zo'n 500€ tov 300€ voor de Hummingbird (ex Zender).
Voor een CP heli heb je ook een geavanceerdere zender nodig wat de CP versie ook weer een stuk duurder maakt.

Binnenkort (deze maand) komt century met een CP versie van de Hummingbird. (99$) Dus ik zou even een maandje wachten tot de gebruikers-ervaringen van dat ding komen.

Toch raad ik een beginner (als je dus wilt beginnen met een micro) een FP heli aan. Die kan beter tegen een crash omdat de bladen een stuk minder snel draaien.

Wat is een half-beginner? Kan je al hoveren?

Op een rij:

Zoom 400
Voordelen:
- Zwaar dus stabieler buiten. (minder last van de wind)
- Collective pitch = hogere rotorsnelheid = veel beter (directer) te besturen.
- Mogenlijkheid om 3D te vliegen.

Nadelen:
- Duurdere elektronica (motor servo’s)
- Meer servo’s nodig.
- Minder crashbestendig.
- Zwaardere accu nodig. (Lipo=duur)
- Nog weinig “tunning” (hoewel ik gehoord heb dat hij goed uit de doos vliegt) en andere onderdelen te verkrijgen.

Hummingbird FP
Voordelen:
- Goedkopere elektronica
- Veel onderdelen goedkoop (in verhouding dan) en makkelijk te verkrijgen en veel is uitwisselbaar met andere vergelijkbare microheli’s
- Erg crashbestendig. Vaak geen schade of soms een paar druppels seconde lijm

Nadelen:
- Heeft meteen een paar (goedkopen) upgrades nodig om goed/beter te vliegen. (Shaft colar, swashball, headstifner ed. )
- Licht... Je kan het als voordeel zien maar ik heb hem verzwaard (met zwaardere accus) om betere vliegeigenschappen buiten te krijgen)
- Lastiger te besturen. Hij is trager met reageren tov een CP heli. Je moet dus beter anticiperen.
- lullig staartmotortje die snel aan vervanging toe is. (Hat motor)

Interessante vergelijking.

Met half beginner wil ik zeggen dat ik over de heli zelf al de nodige kennis heb, ik heb er wel al wat uurtjes aan geknutseld (brandstof heli).
Wat vliegkunst betreft heb ik al enkele uurtjes geprobeerd en het hooveren begint te lukken. Ik ben volledig zelf didact dus alles vraagt zijn tijd :wink: .

Zijn de 2 heli's even goed in de huiskamer te viegen?

Cu Jeroen

Een micro is niet echt te vergelijken met een dikke brandstof heli.
Ik denk dan dat de Zoom het dichts in de buurt komt qua vlieg gedrag.

Hummingbird is prima in de huiskamer te vliegen. De zoom is een stapje gevaarlijker denk ik. Maar als je hem in de hand hebt (dus geen brokken maakt) is deze ook prima te vliegen binnen.

Toch raad ik een beginner (als je dus wilt beginnen met een micro) een FP heli aan. Die kan beter tegen een crash omdat de bladen een stuk minder snel draaien.

Dat vraag ik me af :roll: . Je werkt op een CP heli natuurlijk wel met een constant rotor toerental waardoor de kans dat jij tijdens de crash nog toeren maakt(lees schade groter) reëel is.
Ik deel je mening dat beginnen met een FP heli goed te doen is (cp maakt het toch weer ingewikkelder, minder plug and play).
FP scheelt een hoop euries ;).

Greetz,

Marc
(die bijna gewend is aan het idee van een Hornet CPII :), to be continued)

Leren vliegen is niet zo moeilijk met een FP. Ook het afstellen is erg makkelijk. Als ik die koppen zie van een CP ben ik blij dat ik na een crash niet zoveel te doen heb :) En dat hij minder vliegt, tja. het is voor binnen. Daar doe je toch niet zoveel. Het is erg leuk om binnen te klooien en te oefenen zodat je bij een grotere "echte" heli minder moeite hebt.

om even op de topic titel terug te komen, de zoom kan op zijn kop vliegen een hummingbird niet, dat is het grootste verschil.
hummingbird is een echte micro, eigenlijk ontwikkeld op indoor vliegen, de zoom is wat meer outdoor bestendig.
gaat wel meer aan kapot bij een crash, maar als je iemand zoekt die je leert vliegen (bij voorkeur leerling/leraar systeem) , hoef je helemaal niet te crashen

Het hoeft niet nee, met niets hoef je te crashen ;)
Maar die zoom lijkt me ook al stukken leuker als je echt wilt vliegen. Is ook meteen meer prijs :( Maar gerard, die zoom is klein, is die dan veel wispelturiger dan een grote? Net als met kleine vliegtuigen? Dus met wind een hele hoop handen vol :) Wel meer uitdaging natuurlijk ;)

Dus als er een eenvoudige goedkope manier is om een hummingbird op zijn kop te kunnen vliegen dan kan die net hetzelfde als de zoom (indoor dan toch). Kan dit voor de Hummingbird?

En een carboon is in grote mate te vgl met een hummingbird (veronderstel ik) maar die is naart schijnt wel met cp te kopen of heel eenvoudig om te bouwen (dus dan zou hij zelfde eigenschappen als de zoom verkrijgen). Is het dan de juiste redenering om voor de carboon te gaan ipv een hummingbird?

Keuzes maken is toch moeilijk (zeker als het budjet nie groot is en de vraag na kwaliteit groot :lol: )

De zoom is toch anders dan een hummingbird / piccolo met CP. Hij is zwaarder en een tikje groter. Wat ik verder gelezen heb is hij gewoon stabieler door een degelijker ontwerp. Zoom heeft ook een staart aangedreven door de hoofd motor en daarom is de staart ook stabieler.

Satoer zei:
hmmm toch wel: gewoon de bladen omdraaien: Video :lol:
ben benieuwd hoe je dan flipt tijdens een vlucht, moet een interessante gewaarwording worden :D
@tadango, de rotorspan van een zoom is groter, en de bladen zwaarder, een 3 cm langere bladen geven al een enorm verschil in stabiliteit, zelfs tussen een raptor 30 en 50 iod kan je dat al merken.
daardoor vliegt ie stabieler dan bv een hummingbird.
maar ook die is met veel wind instabieler dan een grote.
hoe groter hoe beter in de wind.

Ja. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar evaringen met de zoom in de wind. Kracht 4 staat er al snel. Het vliegt vast wel maar hoeveel werk is er nodig om hem dan onder controle te houde? Piccolo met windkracht 2 is al een ramp. Sterker nog, piccolo in de woonkamer in de buurt van de tafel en het raam staat open is al oppassen :)

Piccolo met windkracht 2 is al een ramp.
Mag je eigenlijk ook niet met een Zoom oid vergelijken. Het belangrijkste verschil zit ´m in de FP en CP rotor.

De FP heli is door het lage toerental in het nadeel wat hem welliswaar zeer crashvriendelijk en ´veiliger´ maakt, maar daarmee ook erg ´sponzig´ tijdens het vliegen en gevoelig voor wind. (Omdat hij traag reageert, door het lage toerental, heb je grotere stuurbewegingen nodig en dus meer tijd, die je weer niet hebt, etc... Het versterkt zichzelf). Mijn Hummingbird is bijvoorbeeld het enige model wat ik ooit met + exponentieel gevlogen heb (Futaba).

De CP heli heeft meestal een behoorlijk hoger toerental, waardoor de gyro werking groter is ( ´stabiliteit´), bovendien reageert hij veel sneller op stuurcommando´s en dat maakt het vliegen in wind heel veel gemakkelijker.

Neem daarbij het meer dan dubbele gewicht van de Zoom, wat natuurlijk ook in wind een voodeel is en je kunt wel nagaan dat de Zoom veel fijner buiten vliegt. Neem een 23cc Benzine Trainer en makkelijker kan het eigenlijk niet.

Het gaat er, zoals altijd, om wat je met de heli wil. Ik denk nog steeds dat de micro´s eigenlijk voor binnen zijn. Dan kun je met een micro heel leuk vliegen voor weinig geld. Buiten neem je liever een wat zwaardere heli.

De Zoom zit er wat tussen in. Eigenlijk is het hem net niet. Wil je binnen vliegen, upgrade je Piccolo dan eens naar CP, je zult versteld staan.

Wil je buiten vliegen neem dan een Logo, Eco, Raptor, Eolo, maar vergeet ook de Shuttle niet. Het zou mij niet verbazen dat de Zoom eigenlijk net te zwaar voor binnen (huiskamer, kleine zalen, zolder) is en net te licht om lekker met windkracht 3 - 4 buiten te vliegen.

Ben benieuwd hoe lang de Zoom als er wat problemen zijn geweest op indoormeetings welkom zal blijven. Tis eigenlijk vlees nog vis. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de Mini Laser 3D, Te snel/zwaar voor binnen te licht voor buiten. Leuk model, vult inderdaad een leegte, maar gewoon niet kopen, zonde van het geld.
:D

Ik ben het met Eelco eens dat het behoorlijk appels met peren vergelijken is. Een CP heli met "sp400-power" als een zoom of piccolo-pro zit een beetje op de rand voor binnen. In handen van een ervaren vlieger is het binnen wel te doen maar wel opletten want het pakt een stuk makkelijker snelheid op. Een gymzaaltje is dan al snel klein als je rond wilt vliegen.
Met een fixed-pitch-micro is een gymzaaltje zoiets als alle ruimte van de wereld. Aanvullend: een fixed=pitch klickt meestal gewoon uit elkaar bij onzacht contact met het een of andere object, een collective-variant heeft dan doorgaans direct schade...
Ik denk dat een Zoom een aardige parkflyer variant op de heli zal blijken te zijn dwz aardig voor buiten met niet te veel wind of in GROTE zalen voor de meer ervarenen. Rugvlucht is voor wat hier als "half gevorderd" wordt beschreven niet relevant en erger nog, voor de meeste vliegers, hoe geoefend buiten dan ook in het 3d-vliegen, zowiezo niets voor binnen.

Kort samengevat: voor binnen Hummingbird/piccolo-fun/aerohawk nemen tenzij je behoorlijk kunt vliegen en het model je ongeacht vliegpositie en orientatie in de hand kunt houden

Wil nog even aanvullen, er word daar over de Carbooon gesproken..

De Carboon is dezelfde heli als de hummingbird op de stickers en wat details na. Wel is de Carboon gelijk aan de V1 hummingbird, en de V2 hummie is al lang uit... Niet veel verschil tussen de V1 en de V2, het frame an canopy zijn gewoon lichter en stijver.

De dragonfly van GWS is ook een V1 hummingbird kopie, maar dan met grijze onderdelen :) . Overigens komt er nu ook en 2004 versie van de dragonfly uit, met standaard ball in swash, High authority tail motor (HAT), verstijfde rotorkop en shaft collar.

Gewoon maar even om wat verwarring weg te werken en er gelijk wat bij te maken :wink:

Niels
(P.s. ben het eens met Eelco en Arjen)

Ik had een eolo,heb er leren mee vliegen en heb deze verkocht voor een zoom.
Moet zeggen dat ik toch telkens met de eolo na enkele vluchten iets gebroken had.weegt ook veel zwaarde 1.5 kg t.g.o 500gr,met als gevolg dat als je met de eolo plotseling teveel gas lost ,deze als een baksteen naar beneden stort.
heeft me veel € gekost aan onderdelen.
de zoom kan je makkelijker redden uit een onverwachte situatie.
hout vasthouden,al na een 10 tal vluchten nog niets beschadigd :D
vind de zoom een veel betere heli...persoonlijk dan..

Back