Piccolo met windkracht 2 is al een ramp.
Mag je eigenlijk ook niet met een Zoom oid vergelijken. Het belangrijkste verschil zit ´m in de FP en CP rotor.
De FP heli is door het lage toerental in het nadeel wat hem welliswaar zeer crashvriendelijk en ´veiliger´ maakt, maar daarmee ook erg ´sponzig´ tijdens het vliegen en gevoelig voor wind. (Omdat hij traag reageert, door het lage toerental, heb je grotere stuurbewegingen nodig en dus meer tijd, die je weer niet hebt, etc... Het versterkt zichzelf). Mijn Hummingbird is bijvoorbeeld het enige model wat ik ooit met + exponentieel gevlogen heb (Futaba).
De CP heli heeft meestal een behoorlijk hoger toerental, waardoor de gyro werking groter is ( ´stabiliteit´), bovendien reageert hij veel sneller op stuurcommando´s en dat maakt het vliegen in wind heel veel gemakkelijker.
Neem daarbij het meer dan dubbele gewicht van de Zoom, wat natuurlijk ook in wind een voodeel is en je kunt wel nagaan dat de Zoom veel fijner buiten vliegt. Neem een 23cc Benzine Trainer en makkelijker kan het eigenlijk niet.
Het gaat er, zoals altijd, om wat je met de heli wil. Ik denk nog steeds dat de micro´s eigenlijk voor binnen zijn. Dan kun je met een micro heel leuk vliegen voor weinig geld. Buiten neem je liever een wat zwaardere heli.
De Zoom zit er wat tussen in. Eigenlijk is het hem net niet. Wil je binnen vliegen, upgrade je Piccolo dan eens naar CP, je zult versteld staan.
Wil je buiten vliegen neem dan een Logo, Eco, Raptor, Eolo, maar vergeet ook de Shuttle niet. Het zou mij niet verbazen dat de Zoom eigenlijk net te zwaar voor binnen (huiskamer, kleine zalen, zolder) is en net te licht om lekker met windkracht 3 - 4 buiten te vliegen.
Ben benieuwd hoe lang de Zoom als er wat problemen zijn geweest op indoormeetings welkom zal blijven. Tis eigenlijk vlees nog vis. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de Mini Laser 3D, Te snel/zwaar voor binnen te licht voor buiten. Leuk model, vult inderdaad een leegte, maar gewoon niet kopen, zonde van het geld.