Wat kan wel / niet met NimH

  • Topicstarter Topicstarter FX
  • Startdatum Startdatum
Beste mensen
Ben niet zo'n electronica freak. Maar hoe zit het nu met ontladen
van de NimH tijdens gebruik.
Ik heb een 380 motor van ik denk 6 V. (Iets kleiner dan de 400 serie)
Hij zit bij de ARF kit die ik bij Conrad heb gekocht.
Maar er staat niets op de motor, en ook niet in de
beschrijving die er bij zit. :cry:

Nu wil ik 6 (tot 7 NimH) accu's aansluiten van 2400 mAh elk op deze
motor.

Maar kan het zijn dat zo'n klein motortje te veel vraagt van deze
cellen, of valt dit wel mee. :?:

grt, FX
 
>Nu wil ik 6 (tot 7 NimH) accu's aansluiten van 2400 mAh elk op deze
motor.

wat voor accu's zijn het ? Sub-C cellen, AA, AAA ?

het type accu geeft je een idee welke stromen ze kunnen leveren, de capaciteit is de 2de indicator.

vb,

AA 2400 cellen zullen nooit hogere (vb, 7 A) stromen aankunnen
goede Sub-C 2400 cellen zullen makkelijk 20-30A aankunnen.

natuurlijk spelen kwaliteit en fabrikant ook mee.

Patrick
 
Hoi

Bedankt voor je reply.
Het zijn penlite batterijen, merk Conrad. Gekocht bij Conrad.
Dus ikzelf heb geen idee wat ik hiervan mag verwachten.

Kijk, ik moet er toch wat mee kunnen. Want als
je een vliegregelaar koopt staat er iets als lipo (2 / 3) of 10 penlite batterijen.
Tenminste, bij die van mij.

Ik ga gewoon proberen en zie wel waar het schip strand, of was
het nou vliegtuig :D




grt, FX
 
Penlite batterijen zijn altijd "lastig" er zijn er die behoorlijk "Hochstromfest" zijn, maar ook die als je ze met slechts een paar Ampères belast volkomen instorten ..... goedkope no-name/eigen label zijn sowieso "verdacht" maar ook sommige "merk" celletje bakken er weinig van ... (maar deze hebben dan vaak weer andere 'goede' eigenschappen zoals een lage zelfontlading, handig voor je wereldontvanger, maar niet om mee te vliegen/varen/rijden).....

NiMH Penlites geschikt voor o.a. digitale spiegelreflex camera's zijn tot zo'n 10A 'probleemloos' te belasten ...
 
hhhmmmmmmmmmmmmmmmmm
Voor de digitale camera........, maar daar heb ik weinig aan met
een Sony Cybershot 707 met vast accupack :P :P

Okee, het wordt dus gewoon uitproberen.

Maar weet je dan of een speed 400, wat een iets grotere
motor is, ruim over die 10 A heengaat :?:
Dan heb ik gewoon een beetje een idee wat ik kan verwachten.

Ik laat het weten als ik de boel gekoppeld heb, maak
er wel een filmpje van.

Nee, beter nog, twee korte filmpjes, één aan het begin
van de motorloop, en één dertig minuten later als de
kracht van de accu's wat gaat afnemen. Daar kan ik dus
mooi die Sony camera van me voor gebruiken. :D

Nogmaals dank, grt FX
 
Een speed 400 zal maximaal iets van ongeveer 9Ampere vragen.
Persoonlijk zou ik ze niet als vliegaccu gebruiken.
Ik vlieg al een tijdje met KAN 1050Mah accu`s op een speed 400 en dat gaat zeer goed. Deze accu`s kosten ongeveer 2,50 euro per stuk en kunnen tot 20A piek leveren.
Voor meer informatie kun je even op de site van battman kijken: http://www.batt-mann.de/
Hier kun je ook een lijst downloaden waar veel informatie op staat.
 
Hoi

Ik zou reageren als ik wat had uitgetest. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: , toch............
En belofte maakt schuld.

http://home.hetnet.nl/~fxfamily/electrom.jpg

Heb de motor, regelaar en 6 * 2400 mAh penlite's (tot de strot vol) aan elkaar geknoopt.

Zender aangezet, gas gegeven, en wat denk je...............

Jahhhhhhhh, hij doet het.
Maar bij bijna volgas geeft ie de geest, voltmeter ertussen gezet
en wat blijkt, hij trekt het voltage gelijk richting de 4.2V En dan stopt de
toevoer naar de motor, en functioneert alleen nog de ontvanger en servo's etc.
Maar dat is ook de bedoeling, zodat je altijd nog rustig naar benenden kunt zweven.

Toen heb ik er 7 * 2400 mAh penlite's van gemaakt, maar dat is enkele sec volgas
en dan stopt ie weer door te laag voltage.

Toch maar lipo's, of is dat de oorzaak niet ??

grt, FX
 
Het is een modelzwever van Conrad.
Een compleet pakket, incl motor en prop.
Dus alles zou in balans moeten zijn.
In de beschrijving staat dat het een rs-380ph motor is.
Dus ik ga uit van 6 V.
Er staat niets over motor en prop gegevens.

Ik zal kijken of er ergens iets met zeer kleine
lettertjes op staat, maar volgens mij niet.

Heb met google rs-380ph ingetikt en vond het volgende:
http://www.rc-store.nl/info/c-17e-3-kanaals.html
En daar gebruikt hij 8AA batterijen

http://www.leeselectronic.com/motor-RS380PH.htm
Hier zijn ze 7.2 Volt die motortjes.


Ik denk dat ik het aantal cellen maar eens ga opvoeren naar 8 of 9.

Volgens die link van rc store zou hij 10 minuten kunnen vliegen op 8 penlite's

Terwijl ik met mijn motorzwevertje alleen maar een beetje hoogte wil maken, en
dan rustig naar beneden zweven.

grt, FX
 
Heb een proef opstelling gemaakt met vliegtuig, regelaar
en accupack.

De boel even flink laten blazen 8) 8) 8) 8) op 8 penlite's. a'2400 mAh
Mijn haar is gelijk in model gefohnd.
De motor en regelaar werden er gelukkig niet heet van.
Maar naar verloop de tijd doortikte en de motor de koolborstels
even flink aan het gladblazen :lol: was begon het toch een beetje te stinken.
Maar ik had geen idee wat dit was, totdat, ja ja................
Totdat het accupack ineens begon te roken. :roll: :roll: :roll: :roll:
De veren die de accu's goed in het pack klemmen werden
zo heet dat deze gewoon aan de onder en bovenkant
dwars door het pack heen begonnen te smelten.
Heb de motor toen maar even gestopt.
Volgens mij doe ik iets niet goed.
Heb waarschijnlijk toch een lipopack nodig.

Geniet van de foto.
http://home.hetnet.nl/~fxfamily/DSC05411.jpg


Heb de ramen boven even tegen elkaar opengezet, ruikt niet echt prettig.
 
Die accubakjes zijn niet geschikt voor hogere stromen (volgens mij tot maximaal 5A). Voor vliegen zijn ze zowieso niet geschikt, te onbetrouwbaar. Even een accupack solderen lost dit probleem op. Gebruik wel goede soldeerlipjes.
 
voor mij zijn die accubackjes nooit geschikt. Ik zie ze vaak als ontvanger pack bij boten ook....

jongens toch, 1 slecht contactje en je boot is ervan door.

Patrick
 
hhhmmmmmmmmmmmmmmmmmmm


Hoe was het ook weer, door schade en schande wordt men wijs :?:
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Denk dat ik gewoon lekker een set bestel bij de EPPShop, neem ik gelijk een vliegende vleugel
met borstelloze motor, regelaar en lipopack.
Dat lipopack kan ik dan gelijk gebruiken voor deze motorzwever.

Weet iemand trouwens nog een goede lipo(SNEL)lader 220V / 12V voor een leuke prijs / aanbieding :?:

En bedankt voor de reactie's. grt, FX
 
Even voordat je met Lipo`s aan de gang gaat en je huis af fikt: lees eerst even op het forum hoe je deze accu`s moet behandelen.
Je zult de eerste niet zijn die de brandverzekering kan bellen.
En van snelladen is geen sprake, de gemiddelde Lipo kun je met 1C laden (op zich snel genoeg natuurlijk).
Als lader kun je de Ultramat 14 van Graupner nemen (ongeveer 79 euro), deze kan op 12 en 230V werken.
 
Back
Top