wat kost een brandstof auto per jaar ?

• Topicstarter Topicstarter Stijn S
  • Startdatum Startdatum
S

Stijn S

Guest
ik wil nog een keer een andere auto en zat te denken aan een brandstof auto schaal 1:10, maar hoeveel kost een brandstof auto aan onderhoud per jaar? En hoe vaak moet er ongeveer een nieuw cilinder/zuigersetje in? tel hierbij niet de schade op die je bij een crash heb opgelopen.

alvast bedankt
Stijn Schalken

Hoeveel per jaar is moeilijk te zeggen, als hij al een jaar meegaat :lol:

Sommigen onder ons doen maar een halfjaar met een auto/motor :lol:

Een cilinderset kan een goede 8 liter meegaan.Onderhoud is heel verschillend van je rijstijl, rij je rustig dan heb je minder onderhoud nodig, rij je veel en ruw, tja, dan kost het je wel eens wat.
Ik heb op een halfjaar tijd een goede €200 uitgegeven aan onderdelen en brandstof...

Nounou...beetje minder afschrikwekkende praat mag ook wel :wink:
De hobby is maar net zo duur als je het zelf maakt. Als je even geen geld hebt, of geen zin hebt om het uit te geven, los je het goedkoper (primitiever) op, of laat het even staan. Verder hangt het er vanaf wat je rijstijl is, hoe vaak je rijdt, en of je in competitieverband of alleen rijdt scheelt ook.

Greetzz, Robbert

Savage26 !!! zei:
Nounou...beetje minder afschrikwekkende praat mag ook wel :wink:
De hobby is maar net zo duur als je het zelf maakt. Als je even geen geld hebt, of geen zin hebt om het uit te geven, los je het goedkoper (primitiever) op, of laat het even staan. Verder hangt het er vanaf wat je rijstijl is, hoe vaak je rijdt, en of je in competitieverband of alleen rijdt scheelt ook.

Greetzz, Robbert

Tja, ik geef altyd het ergste geval als voorbeeld he :lol: :wink:

Is goed, moet je dat alleen wel ff duidelijk maken. ZO schrik je mensen af om met de hobby te beginnen. En dat zou errug zonde zijn voor die mensen :D Als je een goede auto koopt, gaat die erg lang mee (HPI Savage... :wink: )

Greetzz, Robbert

Savage26 !!! zei:
Is goed, moet je dat alleen wel ff duidelijk maken. ZO schrik je mensen af om met de hobby te beginnen. En dat zou errug zonde zijn voor die mensen :D Als je een goede auto koopt, gaat die erg lang mee (HPI Savage... :wink: )

Greetzz, Robbert

Wat hij dus bedoeld is eigenlijk een Protechje ofzo. :lol:
Telkes als hij Savage zegt bedoelt hij nl Protech :mrgreen:

Je rijdt het goedkoopst door niet te rijden :) en het duurst als je heel vaak rijdt.

Ook de omgeving waar je rijdt speelt een rol, stof en steentjes kan de aandrijving sneller doen slijten dan een mooi stukkie schoon asfalt zoals circuits van clubs.

Belangrijk is het om je motor goed te behandelen. Bij slecht inrijden of een te arme afstelling zal de motor een korte levensduur hebben.

nee, ik had de mugen msx 3 in gedachten.
en alvast bedankt voor de reacties.

Sorry,

ik kan het even niet laten...

Waarom ga je niet zweefvliegen?

Rob

Ok,

ik had al sorry gezegd.....

Ik zal me proberen in te houden....

Rob

geef niet als ik op het platteland had gewoont dan zou ik het zeker gedaan hebben :D

het is gewoon duurder dan je denkt.
je brandstof je slijtage je banden zoals ik 5 liter perweek rijd/reed in de mooie zomer dagen lekker warm asfalt dan rijd ik perweek 1a2 setje banden 30a60€ brandstof 30€ dan als je veel rijd gaat er wel een wat stuk ;) het is gewoon heel moeilijk te zeggen wat het in een jaar kost.

@savage26

Ik vind het niet juist om het mild te houden. je kan mensen beter de harde waarheid vertellen dan weten ze waar ze aan beginnen inplaats dat je zegt mwah valt allemaal wel mee.als je maar voorzichtig doet enz. ik kan je nu vertellen deze hobby kost gewoon pakken met geld voor de 1 minder dan de ander maar ik denk dat je wel zo een 400€ perjaar kwijt bent excl de aanschaf en dan staat hij ook nog geruime tijd op de plank het is wel zo wat savage26 zegt al;s je het even minder breed hebt laat je hem even staan of maak je een primitive oplossing.

Iedereen heeft het over voorzichtig doen, en rustig rijden.
Nou ik weet zeker, dat iedereen met een brandstof auto na een keer of 5 rijden niet meer voorzichtig is.
Dan wil je namelijk meer, en sneller, dat is ook niet erg, maar dan word het wel duurder.
Ik weet niet of je een bijbaantje hebt, maar het verschil tussen een normale (geen wedstrijd) elektro auto en een simpele brandstof auto is wel heel erg groot.
Op basis van een jaar met slijtage en gebreken moet je zeker 450,- tot 500,- euro rekenen.
Kijk alleen al als je een nieuwe motor nodig hebt, ben je al 200,- euro kwijt, en heb je nog niets bijzonders.
En op het circuit gaan er minder snel dingen kapot dan op de weg of parkeer plaats.

Begrijp me goed, ik wil graag zoveel mogelijk mensen begroeten bij deze hobby, maar als je begint, en een half jaar later moet je stoppen omdat je toch de financieele middelen niet hebt, is het wel een zure appel.

Ik hoop je een beetje te hebben geholpen, en ik kan natuurlijk niet in iemand anders zijn portemonee kijken, maar dat is wel de big issue.

Klopt allemaal wat jullie zeggen. Ik blijf alleen wel bij m'n punt dat het net zo duur is als je het zelf wil (en kan) maken. :wink:

Greetzz, Robbert

Ja, als je een tijdje niet wilt kunnen rijde als je ff geen geld hebt is dat zo.
Maar het is toch hobby, en dan wil je er toch mee kunnen rijden als het weer goed is, en niet alleen als je er genoeg geld voor hebt?

als ik het even niet breed heb dan rij ik wel met me tamiya tl 01.
dus dan kan ik toch door gaan met rijden.
tja en anders zit er maar een ding op een bijbaantje :oops:

jah het kan idd erg verschillen van je rijstijl maar ook wat voor auto je rijdt en de onderhoudt is heel belangrijk van je mateteriaal.gewoon je auto goed schoonmaken filter opnieuw in de olie.effe alles checken en dan komt en wel goed.

groetjes van subaru 5#

uuh stijn een bijbaantje is zo wie zo erg slim.
het lijkt mij dat je met een tl-01 wil blijven rn toch wat snellers of dat nou brandstof is of electro het kost allebij toch wel klauwen vol geld.

zoa als ik nu mijn trekstarter gaat gewoon niet ( ik kan er ook niet mee omgaan hoor :twisted: ) dus nu moet k een rotostart kopen door dat ik een ochtendwijk heb is dat geen probleem. :wink:

Back