Wat kost het nou dat laden ?

Het werd me vandaag gevraagt en ik kan er geen antwoord op geven.
Omdat ik toch wel nieuwsgierig ben naar wat je nou aan stroom in je huisje gebruikt en enigszins stil wil staan bij het milieu leg ik de vraag hier neer. Ik heb echt geen idee welke formule hier toe te passen :)

Ik heb twee Robbe Compact 6S EQ's die beide tegelijk staan te laden.
De eerste laadt een serie van 6 2200 - 3S lipo's
De tweede laads in twee sessie ongeveer 42 AH in een loodaccu.

Wat kost me nu één AH stoppen in één aacu ?
Dus als voorbeeld een 2200 MAH accu volladen waar ik 1800 Mah in drop ...

dit kun je zelf prima uitrekenen .
bereken het aantal wattuur .zet dat om in kwh ,en zoek de kwh prijs van jouw leverancier.

nog beter is op een metertje op te halen bij conrad of een andere elektronica winkel .
dat is een metertje die je in het stopcontact stopt en daar de stekker weer in.

dan kun je de watts uitlezen ampere,s kwh .en zie je direct je sluipverbruik.
wel heb je natuurlijk allemaal spaarlampen in je huis en geen gloeilampen meer .
adapters voor internet via een schakelaar ed ??

groeten wiebe.

denk dat je dat meter kunt meten met zo'n meter aangezien hetgeen je in de accu's drukt niet hetgeen is wat er uit de wandcontaktdoos gehaald wordt tenminste niet 1 op 1

groetjes,
Paul

Bij hyperion accus staat het er op :)
voor mijn 5s 5000mAh is dat 0.1 kwh

Een probleem bij het uitreken is dat je de gemiddelde spanning van je accu in het laad procces moet weten. Hyperion pakt hier 3.85 V voor.

Wat het sommetje dan is : 5.0Ah x 3.85v x 5s

wat paul Vingerhoets al aangaf is dat dit dus niet 1 op 1 is, al hoewel de accu laders tegen woordig best efficient zijn. Mijn lader kan met 350 wat laden en er zit maar een klein ventilatorje op, zal dus iets van 20 to 40 wat verstoken, wat ook weer afhankelijk is van de stroom die je gebruikt met het laden. Maar pak een 80% efficienty.

Dan komt er nog de efficienty van de voeding bij 80%

Dan zou het laden van 4000 mAh 5s ( accu is als het goed is nooit leeg )

4.0Ah x 3.85v x 5s / 0.8 / 0.8 = 120 W. En als je dus nu een uur lang laad verbruikt hij 120Wh. Niet veel dus, en dit is dus de theory, pratijk zal in de beurt zitten.

Bart,

Eens kijken:

Ik heb twee Robbe Compact 6S EQ's die beide tegelijk staan te laden.
De eerste laadt een serie van 6 2200 - 3S lipo's
De tweede laads in twee sessie ongeveer 42 AH in een loodaccu.

Ik ga er even vanuit dat dat een 12v loodaccu is.

Dan heb je dus 12*42 = 504 Watt geladen.

Als je 6 3s lipo's laadt, zeg 2A per lipo, dan heb je dus 12*11.1 = 133.2 Watt geladen

Laten we nu zeggen dat je dit in 1 uur voor elkaar krijgt. Dan heb je in dat 1ne uur dus 504+133.2 = 637,2 Watt geladen. Aangezien dat over 1 uur is, is dat dus 637Watt/uur, oftewel 0.6kW/uur.

0.6kW uur zal iets van 10 cent kosten ofzo?

In werkelijkheid zal het hoger uitvallen, omdat je laders niet 100% efficient zullen zijn, en ik van nominale spanningen uitgegaan ben, maar bv. een volgeladen loodaccu al op 13.6 volt zit en een volgeladen 2s accu op 12.6.

Het zal dus waarschijnlijk rond de 1kW/h worden.

denk dat je dat meter kunt meten met zo'n meter aangezien hetgeen je in de accu's drukt niet hetgeen is wat er uit de wandcontaktdoos gehaald wordt tenminste niet 1 op 1

Nee, maar wat je uit de doos haalt moet je wel betalen...

Of je het nu in je accu drukt, of verloren gaat aan warmte verliezen, maakt niet uit..

De meter meet wat je verbruikt en moet betalen.

Johan

dat soort stroommeters hadden we vorige week bij mij op het werk (karwei) in de aanbieding voor 10 euro.

@hezik: 12V x 42 Ah is geen 504 Watt, maar 504 Wh (Watt-uur, geen Watt per uur zoals jij aanduidde), dus het maakt bij deze rekensom totaal niet uit hoelang je erover doet, je hebt gewoon 0,5 kWh verbruikt na een voltooid laadproces.

Back