Wat mag een Smit Rotterdam ongeveer wegen?

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 19 mei 2019.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    hallo een ieder,

    Ben voornemens om een twee tal accu's te bestellen voor mijn Smit Rotterdam. 6 Volt. 10Ah is zo rond de 1,5 kg 12 Ah is dan alweer zo rond de 2,2 kg. Waar kom ik het beste mee uit kwa diepgang? Iemand ervaring?

    Groet,

    Polite
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Polite, Lukt het allemaal een beetje? Welke motoren liggen er in? En ga je nog meer verbruikers plaatsen? Bij mijn Smit Finland kom ik ruimschoots uit met één 12 V 7 Ah accu. Maar buiten de 2 Bühlers is er alleen wat (led) verlichting en de aandrijving van de radar. Bijgaand een link met een oud bouwverslag. Daarin wordt een vaarklaar gewicht van 9,3 kg genoemd. Weet alleen niet of het dezelfde schaal heeft als jouw model. Maar als je de waterverplaatsing (niet de tonnenmaat) van het echte schip weet te achterhalen dan deel je die door de derde macht van de schaal. Bijv. 75x75x75. Gr. Klaas.

    http://www.haagsemodelbootclub.nl/reviews/smitrotterdam.html
     
  3. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  4. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    2300 ton volgens collega bouwers.
    maar dan kom ik niet uit op die 9 kilo.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roelof, Men haalt nog wel eens de tonnenmaat en waterverplaatsing door elkaar. Volgens mij is die 2300 BRT een inhoudsmaat. Wordt veel gebruikt bij zeeschepen, maar in dit geval heb je er niets aan.
    Waterverplaatsing is het gewicht van het schip + lading. Als voorbeeld. Mijn Smit Finland weegt 9,5 kg. Bij schaal 1:33 zou het echte schip 340 ton waterverplaatsing hebben. Dacht dat de boot zoals ze (met de bok) te water ging 270 ton woog. Met bunkers, drinkwater etc zit je dan zo aan de 340 ton. Geen idee hoeveel bunkercapaciteit die schepen hadden. Vaak zie je dat ze aan het begin van een lange sleepreis behoorlijk aan hun merk liggen. Wat wel belangrijk is dat je de boot achter voldoende diepgang geeft. Anders trekken de schroeven gauw lucht.
    Bedacht opeens dat ik nog wat info m.b.t. Smit Singapore zou kunnen hebben. Die werd bij Sander in Delfzijl gebouwd. De romp (zonder opbouw, sleeplier en motoren) woog bij de tewaterlating 2.200 ton. Eigenlijk was het schip een maatje te groot voor de werf. Men heeft zelfs het kanaal extra moeten uitdiepen om te voorkomen dat de kimkielen bij het te water gaan in de bodem hapten. Lees ook nog dat de sleepdraad een lengte had van 1.500 meter met een diameter van 76 mm. Lees ook nog dat ze een laadvermogen (DWT) had van 2.050 ton.
    Als we daar het gewicht van de romp, motoren en opbouw bij doen dan zitten we aan een geschat gewicht van 4.550 ton. Bij een schaal van 1:75 kom je dan aan een modelgewicht van ongeveer 10 kg. Het gaat hier natuurlijk ovre gegevens van het zusterschip. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bedankt Klaas. Ik was er al bang voor dat 2300 ton niet het juiste antwoord zou zijn. Je komt dan uit op 5.4 kilo. Die berekening tot 10 kilo van jou licht dan dichterbij het gewicht wat in het artikel genoemd wordt.
    Mijn Smit Rotterdam is inmiddels zo ver dat ze het water in kan. Ik hoop daar deze week tijd voor te vinden.
    Dan kan ik even met flesjes water kijken hoeveel gewicht er totaal in moet om haar op de waterlijn te krijgen.
    Groet Roelof. 20190514_215353~2.jpeg
     
  7. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hoi Klaas,
    Mijn Smit Rotterdam is schaal 1:75. En er liggen 2 Decaperm’s motoren in. Heb me laten vertellen dat deze motoren nogal wat Ah trekken, dus daarom had ik het idee om minimaal 10 Ah accu’s te plaatsen. Het liefst 12Ah uiteraard. Kwa maat passen deze ook wel, maar zijn een stuk zwaarder helaas.

    Gr, Dre
     
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Mannen,

    Uiteraard alvast bedankt voor jullie input.

    @Roelof_l zijn bevindingen wacht ik ook even af.

    Gr, Polite
     
  9. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Politie het kan even duren, want mijn schoonmoeder ligt plots in het ziekenhuis. Maar als de test is afgerond zal ik hier het totaal gewicht noemen. Momenteel liggen de motoren en accu er nog niet in vandaar dat ik je het totaal gewicht zal geven. Dan kan je zelf wel terug rekenen hoeveel ballast er bij jou in moet.
    Groet Roelof.
     
    Polite vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dré, Was nog niet helemaal wakker, want je had me al laten weten van de Decaperms. Soms is het lange termijn geheugen wat beter. In mijn S-F staan 2 12 V 7Ah accu's Samen wegen ze 5 kg. Een van de accu's is defect en dient puur als ballast. Maar bij mij zal de ABS romp een stuk lichter zijn. Gewoon even met en zonder je schip op de weegschaal stappen en dan weet je bij benadering wat er aan gewicht nog bij kan om aan de 9,3 kg te komen. Denk dat er met gemak 2x10Ah accu's in gaan. Als de ruimte er is zou ik voor 2 kleinere kiezen. Dan kun je nog wat "schuiven", tenzij je spanten/dekopeningen dat niet toelaten. Het is altijd weer puzzelen, maar vind dat zelf wel leuke uitdagingen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  11. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Interessante info Klaas, ik zelf heb de Rotterdam aardig zitten verbouwen van achtersteven tot hoofd mast, naar de smit Singapore, ben nu ruim 300 uren verder. de buhler motoren zitten erin, afgetopte schroeven van 50mm erop. de voormast heb ik geheel nieuw gemaakt van messing.
    En ik ben nog lang niet klaar lol
    Ik ga zelf 2x 12v 9 am/h plaatsen om zo dicht mogelijk bij die 10 kg te komen, elke motor krijgt zijn eigen vaarregelaar en accu en aansluit rail.
    Maar ik heb ook nog een vraag aan je Klaas.
    Ik zit mijn hoofd te breken hoe en waar ik de sleepkabel aan vast ga maken. het origineel vind ik niet sterk genoeg. In mijn optiek moet ik minstens een rubberbootje met mijn vrouw erin kunnen slepen.
    zijn er bestaande constructies of modificaties hierin?

    Gr Cliff
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Cliff, daar vraag je me iets. Jij hebt een Smit Singapore en ik een Smit Finland. Meestal sleep ik op de beting. De lier is bij mij puur cosmetisch. Heb ook een ontlastbare sleephaak. Bij mij zit onder de beting een soort oog, waar in alle gevallen de sleepdraad onderdoor gaat.
    De grotere slepers gebruiken allemaal hun sleeplier en gaat de sleepdraad over de bogen, die de draad vrij houden van allerlei obstakels.
    Indien je wilt gaan slepen zou je net achter de sleeplier een bevestigingspunt moeten maken voor je sleepdraad. Zit dat punt toevallig net in je opbouw, dan moet je dat gedeelte vast kunnen zetten. Op mijn S-F steekt het losse deel met een paar "tanden" onder het vaste dek en achter wordt de boel gezekerd met een paar kunststof werveltjes. Had aan de achterkant ook een paar magneetjes kunnen nemen. Zou me er iets verder in moeten verdiepen, maar dat wordt na het eten. Tot straks! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
  13. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    OK Klaas, ik wacht jou bericht even af, ik moet wel even vermelden dat bepaalde vakjargon mij niet helemaal bekend is. zoals beting?
    Ik ga wel slepen met de sleepkabel over de boog, de Singapore heeft er 1, dat wil zeggen ik ga voor de SMITWIJS Singapore.
    Zelf zit ik te denken aan 3mm gevlochten nylondraad met een blok eraan waaraan ik de langere sleepkabel kan aanhaken.
    Het originele schip had 1500 meter aanboort, ga ik dat op schaal doen kom je op 15 meter, dat gaat hem niet worden lol maar meer 1x 1,5 meter en 1x 2 of 3 meter.

    IK weet niet of je de foto ziet Klaas, maar de originele plaats voor de sleepkabel net boven de bak machinekamer, daar moet iets voor komen dat sterk genoeg is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cliff, De sleepkabel verdwijnt ergens voor de voorste sleepboog tussen de dekken. Probeer daar een vast punt te creëren, waar de sleepkabel aan vast kan.
    [​IMG]
    Het mooist is een verticale pin, die je met een servo kunt bedienen en zo de sleepkabel kunt los gooien.
    De sleepkabel zou ik van een 1 mm dikke lijn maken. Heb hier nog een gevlochten lijn liggen uit een oude raamhor, die daar perfect voor zou zijn. Is precies de goede diameter. De echte was 76 mm.
    Tussen de boot en het sleepobject een verzwaring aan de sleeplijn doen. Een metalen ring, die de sleeplijn doet zinken als er geen spanning op staat.
    Niets zo ergerlijk dan een sleeptros in een door een straalbuis ommantelde schroef. Heel gepiel om die er weer af te krijgen.
    Schat dat de trekkracht van je Smit Singapore rond de 1 kg zal liggen. In mijn Smit Finland liggen dezelfde motoren met 60 mm schroeven in een straalbuis.
    Heb een V-mixer tussen roer en regelaars en bedien motoren en roeren met één stick. Leuk om mee te manoeuvreren.
    Net als Dré kom ik van de (binnen)vaart en gebruik gemakkelijk vakjargon uit die tijd. Zal in jullie beroep niet anders zijn.
    De beting is een soort H-vormige bolder op het achterdek van een sleepboot en is bedoeld om de sleeplijn of tros op te beleggen of vast te maken.
    In principe is het ding zo sterk en verankerd in de boot dat je het hele schip er aan op moet kunnen tillen. Geldt alleen voor een binnenvaart sleepboot hoor!
    Heb er erg in dat een echte zeesleepboot zijn sleeptros/draad altijd lang is en in het water hangt. Dat is bedoeld om er wat "rek" in te krijgen. Ook zit er vaak een kunststof rekker tussen. Raad je aan om dat ook te doen. Zelf gebruik ik daar elastieken haarbanden of hoedenelastiek voor. Die haarbandjes vind ik dagelijks op straat. Vroeger liep ik in Sneek op de marktplaatsen dubbeltjes te zoeken en dat zit er nog steeds in gebakken. Kom nog steeds bruikbaar materiaal tegen. Hoop dat je iets aan deze "onzin" hebt. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel. Hieronder nog een link naar de Smit Nederland van Wolter Graaf, waarin ik heb laten zien hoe bij mij het dek zit gefixeerd. Succes verder met het afbouwen! Gr. Klaas.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-nederland.244597/page-12
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
  15. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Hey Klaas, wat leuk om te zien, ik heb nu ook de beting gezien op het achterdek van jou Finland. mooi schip overigens, 1 mm sleepkabel wil ik nog wel even mijn gedachten over laten gaan.
    En onzin is het overigens niet dat je schrijft hoor,, ik vind het wel heel mooi allemaal :)
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dré en Cliff. Mijn excuses, maar ik heb jullie vals voorgelicht m.b.t. het gewicht van de romp bij de tewaterlating. Schreef dat de motoren er nog niet in stonden.
    Maar in bijgaand filmpje kun je zien dat deze op de werf al werden geplaatst. Scheelt weer een beetje bij het model. Maar de 9,3 kg zal best kloppen.
    In het tweede filmpje zie je haar te water gaan. Zal een flinke plons hebben gegeven. Er zitten nog meer filmpjes in die serie, maar je weet nu de weg. En bedankt voor het compliment m.b.t. de Smit Finland. Wijkt behoorlijk af van de echte. Had wat meer voorwerk moeten doen. Tijd zat gehad, want de bouwdoos heeft 25 jaar staan wachten op betere tijden. Pas in 2009 aan begonnen toen we de zeilboot hadden verkocht. En ook nog een document gevonden met gewicht van het schip, laadvermogen en waterverplaatsing. Ben je weer even zoet. Gr. Klaas.





    https://www.giantmarine.com/download/ocean-towage/specs_singapore.pdf

    Lightweight (gew. romp) : 2.833 tons
    Deadweight (laadvermogen) : 1.985 tons
    Displacement (waterverplaatsing) : 4.819 tons (at summer draft)
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2019
  17. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ho maar hoor Klaas. Met deze waterverplaatsing zitten we aan de 11.4 kilo. Nog even en we hebben een karretje nodig om het schip te verplaatsen.
    Groet Roelof
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roelof, Die 4.819 ton is op het zomermerk en dat is het maximale. Ligt ze erbij als op het plaatje hieronder.
    [​IMG]
    Kan me voorstellen dat 9,5 kg ook zwaar genoeg is. Dat weegt mijn S-F ook en met het klimmen der jaren lijkt het steeds meer te worden. Dat ik haar voorover gebukt even te water zet komt steeds minder voor. En uit het water pakken op die manier gaat nog slechter. Maar heb een mooi hijstuigje gemaakt. Gr. Klaas.

    20181025_143020.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2019
  19. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Ik denk dat je met een gewicht van tussen 9.5 en 11 kg wel een heel mooi vaarbeeld krijgt Klaas en Roelof :)
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk het ook Cliff, maar heb er erg in dat ze met 11 kg het water bijna aan dek heeft. Het lijkt me wijzer om een paar cm vrijboord te houden. Sinds ik een paar andere schroeven achter mijn S-F heb kmt er bij volaan vooruit water door de kluisgaten aan dek. En helaas is dat dek niet geheel waterdicht. Ook bij schielijk sturen gaat het berghout onder water. Een beetje water onder in de boot kan geen kwaad, maar heb eigenlijk geen zin om haar na elke vaarbeurt uit te drogen. Doe je het niet dan krijg je op den duur toch een vochtprobleem. De echte slepers zullen met volle bunkers ook wel enorme waterbakken zijn geweest. Begin dit jaar stond ik met iemand te praten die op de Tempest had gevaren. Bij dat (en het zusterschip) zat de sleepdraad erg hoog en dat voer niet altijd prettig. Dus als je aan het slepen bent pas dan op dat je niet al te dwars gaat trekken. Wel spectaculair om de boot zo lekker in de sleep te laten hangen, maar je hebt zo water aan dek (en hoger). Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019

Deel Deze Pagina