Wat mag een Smit Rotterdam ongeveer wegen?

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 19 mei 2019.

  1. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hoi Klaas ik zal zodra ik de kranen heb besteld en die er weer op heb samen met de accu's het schip even wegen. ik wil proberen net onder de 10 dan wel op de 10 kg uit te komen. ik zal zo wie zo mijn achterluik in het dek gaan tapen om het waterdicht te houden.
    Gr Cliff
     
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja dat achterluik is nog wel een pijnpuntje. De eerste eigenaar van mijn schip wilde haar statisch maken dus dat luikje kwam niet zo krap. Maar ik wil er wel mee gaan varen en dan is een te klein luikje geen optie. Wordt opnieuw maken en dan puzzelen om het waterdicht te krijgen.
    Groeten Roelof

    P.s.
    Zeker een mooi hijswerktuig Klaas. Misschien 'leen' ik dit idee wel.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2019
  3. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.484
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mag best hoor Roelof. Zorg wel dat de banden aan de onderkant wat verzwaard worden. Anders duurt het veel te lang eer de boot er overheen kan. Bij mijn tuigje heb ik wat rubberbanden in een stuk fiets(binnen)band gestoken. En wat gaatjes in de fietsband gemaakt, opdat er geen lucht en water in blijft hangen. En het moest zoals gewoonlijk weer eens goedkoop. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2019
    Roelof_l vindt dit leuk.
  4. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hoi Roelof
    Dat luik achter ga ik met transparante tape afdichten tijdens het varen. ook mijn schip was een statisch model.
    Het idee met de tape heb ik van mijn tijd toen ik met speedboten aan het varen was (van voor de tijd van de brushless)
     
  5. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Cliff ik dacht er over om met een doorzichtig randje kit het luikje vast te plakken. Mocht ik er dan bij moeten, dan kan ik hem weer open maken. Maar ik weet ook niet of het handig is hoor.
     
  6. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hoi Roelof,
    Dat zou je kunnen proberen, als de stuurstangen eenmaal goed op de roeren en servo zitten, is dit op zich wel een ideetje :) alleen bij het losmaken er altijd kit achterblijft dat je moet schoonmaken.
    IK zit bij mijn luik eraan te denken om een dun elastiekje te gebruiken die elke Action per doos van 100 verkoopt. deze rekkers zijn naar schatting 1.5 mm dik,
    Door een kier van 0.5 mm te laten tussen luik en dek zou je in theorie de rekker ertussen kunnen duwen waardoor de rekker de waterkering vormt.
     
  7. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.484
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cliff, Hoe breed is de rand, waar het luik op ligt? Is het een optie om een kunststof luik te maken dat iets dunner is en dat op een rubber pakking te monteren met M2 of M3 schroefjes met verzonken kop?
    De moertjes lijm je dan onder de rand, waar het luik op ligt. Je hoeft voor de elastieken helemaal niet naar de Action. De postbode of postkamer heeft ze ook wel. Je zou ook de rand, waar het luik op ligt, dun kunnen insmeren met siliconenkit. Dan huishoudfolie er over heen en daar het luik weer op. Het kit vormt zich dan naar de onderkant van het luik en dan heb je na een paar dagen een perfecte pakking. Zorg wel dat ook de onderkant en randen van het luik goed zijn geconserveerd. Hier heb ik nog wel een partijtje M2 boutjes met verzonken kop. Helaas zijn die inclusief kop maar 4,2 mm lang. Als je deksel 2 mm dik is zou het misschien net kunnen, maar dan moet je de moertjes niet onder, maar in de rand lijmen. Een aluminium rand en daar M2 draad in tappen zou ook nog een optie zijn. Op het forum moeten wel voorbeelden staan van waterdichte luiken. Helaas zijn bij de oudere postings de foto's verdwenen.
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2019
    Cliff67 vindt dit leuk.
  8. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bedoel je deze Klaas? Een tijdje geleden al eens geleend om te kijken of ik er iets mee kon/kan. 20190523_180650.jpeg
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.484
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad Roelof. Onder het houten dek ligt een plexiglas waterdicht exemplaar. Wat mij daarbij tegenstaat is dat er toch water tussen de naden loopt en daar is het hout net het slechtst geconserveerd. Op mijn laatste model heb ik het dek en de opstaande randen van het ruim helemaal bekleed met styreen. Het deksel van styreen, met daarop de houten luiken valt er klem overheen. Op die manier kan er 2 cm water aan dek staan zonder dat het ergens tussen loopt. Het dek heeft aan weerszijden een 4 mm hoge gleuf om het water weg te laten lopen. Om een naad waterdicht te maken zou het een optie zijn om er vaseline of uierzalf in te smeren. Is het wel even waterdicht, maar wordt op termijn een smeerboel en die vettigheid trekt een hoop stof aan. Eigenlijk moet je dit soort constructies als bij de Smit Rotterdam en Smit Nederland bij de wortel aanpakken en de dekken en opstaande constructies aanpakken. Aan dek overal bij een opening een opstaande rand en daar overheen de elementen van de opbouw. En alles goed conserveren en zorgen dat het klemmend past. Desnoods zekeren met (verstopte) boutjes en/of magneetjes. Voor delen met een sleeplier of sleephaak een must. Jaren geleden ging bij een trekproef met mijn Bugsier de opbouw van de romp. Gelukkig stond die van binnen en buiten goed in de blanke en kleurlak. Bleef gelukkig drijven en minimale schade aan een paar relinkjes. Sindsdien gezekerd met een haakconstructie aan de achterkant (valt onder het dek) en aan de voorkant een paar schroefjes. Gisteren nog even een trekproef gedaan met mijn Smit Finland, maar meer dan 0,9 kg zat er niet in. Met de nieuwe schroeven is de snelheid wel hoger, maar de trekkracht onveranderd. Ben benieuwd heveel paaltrek jullie schepen gaan ontwikkelen. Leuk om jullie bevindingen hier ook aan te treffen. Gr. Klaas.
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  10. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Haha leuk idee. Nou als ik zover ben (en het niet vergeet) zal ik het ook eens proberen. Het lijkt me nu al leuk om het te weten. Ik zit nu nog met welke schroeven ik moet gaan zoeken. 3 of 4 blads en hoe groot.... ik heb nu die plastic BB schroeven maar die zijn echt niet geschikt om mee te gaan varen gok ik.
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.484
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roeof, Aan de schroeven is door Billing Boats nooit veel aandacht besteed. Zowel de Smit Rotterdam als de Smit Nederland serie hebben 4 bladige verstelbare schroeven in een straalbuis. Er staan foto's van op het net. BB levert bij beide modellen veel te kleine 3-blads schroeven. In een straalbuis horen afgetopte schroeven, die net vrij blijven van de straalbuis. De mooiste hiervoor (vind ik) levert Raboesch, maar die kosten dan ook wat. Bij Ali heb ik een aardig alternatief gevonden. 2x 60 mm schroeven voor € 7,50. Zit een beetje transportkosten op. Banggood levert passende schroefassen met dogdrive. Wel even op de lengte letten. Heb over de schroeven iets geschreven in het café. Gr. Klaas.

    https://nl.aliexpress.com/item/FATJ...88888&gclsrc=aw.ds&trgt=296904914040&device=t

    https://www.banggood.com/Stainless-....html?rmmds=category&ID=3419&cur_warehouse=CN
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2019
    Cliff67 vindt dit leuk.
  12. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hoi Roelof en Klaas,
    Dre en ik hebben deze schroef van Raboesh 50 mm afgetopt. kost een duit maar dan heb je ook wat.

    Om op jou reactie terug te komen Klaas, dergelijke waterkering heb ik geprobeerd, echter was de bouwer van mijn schip niet echt kien.
    Mijn luik zit iets te ver naar voren waardoor ik nu al bijna niet bij de roesassen kan komen om de m3 moertjes erop te draaien.
    Ik heb het wel geprobeerd echter toen kwam boven staande aan het licht.
    Dus ik ga tapen, evt lijm restjes kan ik met wasbenzine makkelijk verwijderen. en een beetje tape is gegarandeerd waterdicht.

    MvG
    Cliff
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.484
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cliff, Als de bevestiging van de roerhoorntjes op de roerkoningen steeds los komt, dan zou je hoorntjes kunnen kopen of maken die met één of twee boutjes op de as worden geklemd. Ik maak ze van het binnenwerk van een kroonsteentje en lijm daar een aluminium armpje om. Met een messing armpje kan je ook solderen. Moet je wel voldoende ruimte hebben om het ding er op te schuiven. Gr. Klaas.

     
  14. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hey dit wel een idee Klaas. Zodra ik toe ben aan de zender ontvanger en stuurservo ga ik dit zeker proberen.
    Mooie tip
     
  15. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Even een update hoever mijn schip nu is Klaas en Roelof.
    Vandaag de sleeptouwen gemonteerd
    (Zie foto’s)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Mijn schip weegt zie foto. 4.1 kg incl motoren schroefassen en schroeven.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.484
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaan er 2 12V 7 Ah accu's in Cliff? Die wegen 2,5 kg per stuk. Dan kom je al een aardig eind in de goede richting. Moeten ze voor het ballasten wel op de juiste plek te schuiven zijn.
    En de ribbels op het luik in het achterdek zijn die veroorzaakt door inwateren? Ik zou op zoek gaan naar een passend stuk(je) kunststof. Gewoon de tijd ervoor nemen en kijken of je iets bruikbaars tegen komt. Stukje perspex van een (reclame)lichtbak of iets dergelijks. Even de goede bril op zetten. Het houtwerk van mijn Smit Finland heb ik "verzopen" in de parketlak en daarbij speciaal gelet op de kopse kanten. Helaas is het houtwerk van Billing Boats niet van hoge kwaliteit. Slecht gelijmd triplex, met veel luchtinsluitingen. Heb wat zitten mopperen bij het zagen en snijden. Ook bij het lakken, want je kreeg de nerven bijna niet glad. Toch vaar ik er met veel plezier mee. Gr. Klaas.
     
  18. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Hoi Klaas,
    Het luikje achter is inderdaad nog niet klaar hoor. zit te denken aan een stukje styreen kunststofplaat / ABS,
    De accu's wegen 2,2 kg stuk 12v 9 ah die krijg ik dinsdag.
    Groeten
    Cliff
     
  19. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
     
  20. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.484
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, Je hebt helemaal gelijk. Heb niet goed opgelet, waardoor Roelof en Cliff op een dwaalspoor zijn gezet. Gelukkig heeft de Rotterdam wel 4 blads schroeven. En zit ik al jaren met 4 blads schroeven aan mijn Finland. Maar heb al meer geschreven dat ik mijn huiswerk beter had moeten/kunnen doen. Soms reageer ik te snel, waarvoor excuses. Ben weer helemaal bij de les, waarvoor dank. Gr. Klaas.
     
    Cliff67 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina