wat nodig voor het beginnen bouwen na ontfanst van tekening.

• Topicstarter Topicstarter kicker-honda
  • Startdatum Startdatum
K

kicker-honda

Guest
Hey,ik heb gisteren 3 plannen op de kop kunnen tikken.
1: torpedo snelboot T-42
2: M-fregat Hr. Ms. Karel Doorman schaal 1:100
3: saudi arabia oil company docking tug schaal 1:100

nu is mijn vraag.welk houd of andermateriaal is het best om deze booten temaken.dit zou de eerste keer zijn dat ik en boot van uit het niets zou maken.als er iemand deze booten al heft gemaakt of tips heeft mag deze hier ook altijd iets latenweten.

als je goede tekeningen hebt staat de materiaal keuze er wel ergens op. Of er is een materiaal lijst bij, of die staat in het tijdschrift waar die tekening ooit in gestaan heeft. Als het een tekening van een bouwdoos is dan heeft er in die bouwdoos ook een instructie/bouwbeschrijving gezeten en daar heeft dan die materiaallijst in gestaan. Als dat er niet bijzit dan moeet je nog op zoek nar die lijst.

als ik goed gekeken heb op de plannen staat er nergens wat de materiaal keuze is.deze plannen hebben ook geen materiaal lijst.denk niet dat ze uit en bouwdoos zijn.

Naar mijn menig is het vooral afhankelijk van welk type materialen je zelf makkelijk vind werken. Iets waar je prettig mee werkt is ook leuker bouwen.

Over het algemeen worden de spanten van hout gemaakt en de romp met latjes dicht gewerkt en daarna met een waterdichte laag (G4 of Epoxy) behandeld.

Het is ook mogelijk om daarna een mal van elke zeide van de romp te maken wat ik weleens ziet bij zeilboten. Van beide mallen wordt dan weer polyester romp gemaakt.

Maak je gebruik van een mal dan kan je de vorm van de romp ook uit een schuim maken.

Back