Wat nodig voor upgrade?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Sutton, 23 aug 2018.

  1. Sutton

    Sutton

    Lid geworden:
    23 aug 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Tholen
    Hallo,ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik wat meer wil weten over hoe je je rc auto kunt upgraden

    Mijn zoon heeft een lrp twister,volledig origineel behalve de accu,daar is een grote capaciteit ingegaan.
    Mijn vraag is wat heb je nodig om van nimh naar lipo te gaan?
    Ga je dan altijd brushless?
    Heb je ook een andere regelaar nodig en een andere overbrenging?

    Welke onderdelen zouden er in deze auto passen en waar halen jullie je onderdelen?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De combinatie van LiPo en Brushless is geen verplichting. Alleen kunnen de snellere brushless motoren dusdanig grote vermogens ontwikkelen en dus ook van de accu vragen dat een LiPo een aanbeveling is. Bij langzamere motoren (lager dan zo'n 3200kv) kunnen veel NiMh het nog gewoon aan. Bij je brushed motor hoef je geen motor te vervangen als je naar LiPo gaat.

    In jouw geval wil je met brushed naar LiPo, dat is geen probleem. Waar kan je tegenaan lopen?
    1) accustekkers, als je kunt solderen is een stekker zo vervangen
    2) Low Voltage Cut-off, of ook wel LVC. Dit is de beveiliging in de regelaar voor LiPo accu's tegen een te lage ontlaadspanning, veel brushed motoren hebben dit niet of zijn vast ingestelt op NiMh. Daartegen heb je voor een paar euro een LiPo alarm die gaat piepen als de onderspanning bereikt wordt. Het is niet direct nodig als je dan maar tijdig stopt.
    3) Als je niet met een LiPo alarm wilt werken haal je voor 2 of 3 tientjes een moderne Hobbywing brushed regelaar
    4) Bij een LiPo hoort ook een lader, mocht je nog geen betere lader in je bezit hebben haal je voor 5 tientjes tegenwoordig al een redelijke lader. De SkyRC B6(AC) is een populaire als ook de S60 en wil je wat simpelers in gebruik kan je ook een E450 kopen.
    5) Hoewel men er nuchter over doet, doe je er verstandig aan om de accu te laden en te bewaren in een zgn LiPo zak. Kost op zijn goedkoopst een tientje maar vorkomt een hoop ellende mocht de accu ploffen.
     
  3. Sutton

    Sutton

    Lid geworden:
    23 aug 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Tholen
    Bedankt voor de info ,dat van die ploffende lipos wist ik niet

    Volgens mij zit er nu een 510 motor in,is de eerstvolgende dan de 540?
     
  4. Sutton

    Sutton

    Lid geworden:
    23 aug 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Tholen
    Ah ,s10 motor zie ik net,wat zou dan de eerstvolgende sterkere brushed motor zijn?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    LiPo's zullen bij normaal gebruik ook niet zo snel ploffen en mogelijk zal je het nooit meemaken maar een LiPo brand is lastig te blussen en kan een grote vervelende steekvlam veroorzaken dus die ene keer dat het kan gebeuren kan je beter voor zijn.

    Als het goed is zit er al een 540 motor in, it weet alleen even niet hoeveel turns die is.

    Maar over LRP Twister en andere relevante modellen is er ook een algemeen topic:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/lrp-elektro-algemeen.160734/
    Lees het eens door....
     
  6. Sutton

    Sutton

    Lid geworden:
    23 aug 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Tholen
    Dank voor de info,dat topic had ik nog niet gevonden
     
  7. Sutton

    Sutton

    Lid geworden:
    23 aug 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Tholen
    Dank voor de info,dat topic had ik nog niet gevonden
     

Deel Deze Pagina