Wat nu met F3J na het Peter Zweers, Pascal van Ool & Co tijdperk?

Discussie in 'F3J' gestart door Alpha21, 22 aug 2016.

  1. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ik open maar even met een héél provocatieve titel, want dat trekt gegarandeerd al veel aandacht.

    Eerst en vooral: dit heeft absoluut niets persoonlijks te maken met Peter, Pascal & co. Ik wil hun integendeel danken voor hun bijdrage aan het F3J gebeuren in de laatste (10-15) jaren. Twee topklasse vliegers die veel bijgedragen heb aan het NK F3J. Zonder afbreuk te doen aan anderen, maar Peter Zweers is bij mijn weten in zijn eentje al voldoende voor een decennium aan NK kampioen (kan ik ff niet exact natellen want hij heeft de NK beker in bezit).

    Peter, Pascal en Frank hebben aangegeven na het seizoen niet meer NK F3J te vliegen. Ik vrees persoonlijk dat het niet bij die 3 blijft. Bedoeling van dit draadje is om ideeën te verzamelen over hoe F3J in NL nog een toekomst kan houden. In het WK F3J Slovenië draadje kwam dit al ter sprake en om dat draadje niet verder te vervuilen bij deze een nieuwe.

    Dus: spui hier al je ideeën, breng de discussie naar boven en dan kunnen we in aanloop naar de KNVvL vergadering dit najaar mss zinnige voorstellen brengen.

    Voor alle duidelijkheid: aan het F3J reglement zelf valt niet zoveel te tornen, want dit volgt de internationale regels. Local rules kunnen, maar liefst in heel beperkte mate. Wel kan er aan de organisatie gesleuteld worden. Ik heb al ideeën gelezen om wedstrijden te combineren met RES. Als dit het aantal mogelijke velden / wedstrijden zou verruimen/vernieuwen - prima!
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het lijkt me wel zo handig eens met de betrokkenen te overleggen waarom hun F3J vaarwel zeggen. (alhoewel ik zo vermoed dat dit geen 100% vaarwel is....)
    Overleg ook eens met onze zuiderburen want daar bestaat F3 simpelweg niet meer; iedereen is geswitched naar F5. Waarom ???
    Ik denk het wel te weten, maar wie ben ik ...........
     
  3. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Dit is - door Peter Zweers - al duidelijk gesteld in het WK F3J Slovenië topic. Ik vul zelf even in: na ruim 15 jaar F3J vliegen met vrijwel steeds dezelfde deelnemers mist Peter de uitdaging in het NK en is toe aan iets nieuws. Pascal verbaast me daarentegen een beetje, alhoewel - zonder Peter wordt het ook voor Pascal een stuk minder uitdagend. Bij Frank vermoed ik dat de gezinssituatie (2 jonge kinderen) en de afstand de doorslag geven.
    Als ze willen, zullen ze zelf spoedig wel een reactie geven.

    Anderzijds trekt dit het NK F3J wel opeens helemaal open. De gevestigde orde neemt afscheid en er is ruimte voor jonge (?) wolven. Niet dat het opeens een makkie wordt want er zijn nog genoeg ervaren vliegers en voormalig NK kampioenen (Karel, Cor, Geert, Jos, ..).Waar ik me voor 2017 wel zorgen om maak is of we voldoende nieuwe aanwas vinden om nog rondes met 5 deelnemers te vliegen. Als het deelnemersaantal voor 2017 onder de 20 zakt wordt het problematisch

    Ik heb in de afgelopen jaren de Zuiderburen nog uitgenodigd tot deelname, maar F3J lijkt daar definitief afgelopen en vervangen door F5J. (in die zin ben ik nog de enige resterende F3J Zuiderbuur).
     
  4. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Nou we gaan ook zeker niet bij de pakken neerzitten, het schept ook nieuwe kansen en de mogelijkheid om de boel eens goed door elkaar te schudden.

    Kleinere teams, meer vluchten op een dag en misschien combineren met RES door een paar rondes F3J af te wisselen met een paar rondes RES, alle ideeën zijn welkom.
     
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Kleinere teams.

    Zijn we bereid naar teams van 3 of 4 man te gaan? Meer vluchten op een dag hangt volledig af van kleinere teams. Ik vind het een prima idee en wil er nog een aanvulling aan geven: team = 3 oudgedienden + 1 rookie per team. Dan bieden we nieuwkomers nog een kans om het spelletje te leren onder deskundige begeleiding.
    Hoe zie je trouwens de samenvlucht met RES?
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Persoonlijk vond en vind ik het aantal nederlandse wedstrijden te gering. 2, 3 of 4 wedstrijden per jaar met daarbij >50 % kans op kl.... weer nodigt niet echt uit.
     
  7. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    We zullen dan wel naar kleinere teams moeten, met 3 man F3J in een team moet nog te doen zijn. Je kunt een ronde F3J vliegen met 3 groepen en vervolgens een ronde RES met x groepen afhankelijk van het deelnemer aantal. Je kunt dan aan F3J en RES meedoen of aan een (1) van beide klassen.

    @Arno, hou je s.v.p. aan de feiten, we vliegen al jaren 5 wedstrijden op 5 verschillende dagen, nu dit jaar hebben we 2x 2 dagen gecombineerd in een weekend om ook ruimte te geven aan de vliegers die meedoen aan F5J. Wat het weer betreft, ja we vliegen ook als de wind meer is dan 5 m/s.
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Sorry Karel, ik wil niemand iets verwijten, maar naar mijn smaak zijn er simpelweg te weinig wedstrijden/evenementen.
    Komt vermoedelijk ook omdat ik uit een omgeving kom waar 10 - 15 wedstrijden per jaar heel gewoon was. (ben dan ook heel lang vrijgezel gebleven :) )

    Een heel jaar trainen voor een paar wedstrijdjes .....En zoals Pascal, meen ik, al opmerkte; we zitten in Nederland
    op een ongunstige plek omdat de wat grotere wedstrijden, kilometers en kilometers bij ons vandaan zijn.
     
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    * ik ben nog niet zo bekend met RES (het is 2 assen + remklep) - is er ergens een reglement/beschrijving?
    * Het leukste / meest effectieve is om combi teams te vormen (F3J en RES in 1 team). Lost gelijk het logistieke probleem op van F3J helpers (keerrol/lijnen ophalen/coaching). En vice versa natuurlijk! Hebben beide ook minder stress omdat ze om en om vliegen.

    @Arno. Afgelopen vliegersvergadering is net besloten te experimenteren met minder wedstrijden maar wel met wedstrijdweekenden (2 dagen). En wat betreft het weer: de zomer periode is voor het NK uitgesloten ivm vakanties en EK/WK/overige wedstrijden.
     
  10. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    In mijn beleving vind iedereen de 5 wedstrijddagen voor het NK voldoende. Je ziet wel dat sommige landen voor hun selectie een aantal internationale wedstrijden erbij betrekken. Dan kom je automatisch op een mooi aantal. Dat is helaas voor ons niet meer te doen. Een paar jaar geleden kon je nog een Eurotour vliegen in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Volgend jaar blijft daar waarschijnlijk alleen nog Duitsland van over. Dat is dan wel heel erg mager. Als je dan kijkt naar F5J heb je een stuk meer mogelijkheden.

    Ons hele team stopt ermee. Ik was anders wel gewoon met hun doorgegaan.
     
  11. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Bedoel je hiermee dat Jos, Danny & Geert ermee kappen in 2017? Ik kan begrijpen dat jullie het lastig hebben in Limburg wegens gebrek aan F3J vliegveld. Dan kom je toch gewoon gastvliegen op het mooiste veld van NL (Ginkelse Hei).
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    In Zuid Limburg zijn voldoende velden geschikt voor f3j, maar geen clubvelden. De terreinen die ik weet liggen helaas allemaal in de CTR van Maastricht Aken Airport, maar daar komen de grote jongens bij bepaalde windrichtingen niet, Misschien dat er dan via de KNVvL wel iets te regelen valt met de LVL NL. Ik wil best wel eens met de serieuze kopstukken die velden gaan bezoeken.....
     
  13. Dickie

    Dickie Guest

    Ben je nu aan het provoceren Johan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 aug 2016
  14. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Dat van het mooiste (zweefvlieg) veld meen ik in alle eerlijkheid. :thumbsup:. Ik ken weinig velden waar de bomen dusdanig ver zijn dat je er niet op kunt 'hellingvliegen' (en het maakt niet uit waar de wind vandaan komt). Maar ze zijn wel bepalend in waar er thermiek loskomt.

    @TC01 - meer keuze/afwisseling in velden is altijd goed voor een NK. Maar dan moet er wel ook een club achterstaan om het te (helpen) organiseren.
     
  15. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ja, als ik het goed begrepen heb.
     
  16. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    -6 dus. Oei! Ik wacht de melding van de heren wel ff af.
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ik had meer als trainingsvelden gedacht dan aan wedstrijdvelden.
     
  18. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Voor mij is dit ook het laatste seizoen F3J. Ik ga door met de F5J. Voor mij is de grootste reden dat een team niet meer afhankelijk is van mij of elkaar. Kan niet altijd met mijn werk.
    Erik
     
  19. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Misschien een non composite klasse met een spann. van max 3,0 meter.
    Is zeker nog betaalbaar !!
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    3 meter RES?
     

Deel Deze Pagina