Wat rustig schaalvliegen.

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Dit lijkt me wel een leuk kissie voor de schaalwedstrijden.

Weg met dat rustige tweemotorig schaalvliegen nee:mrgreen: met deze kun je lekker knallen.

Ton

Laatst bewerkt door een moderator:
ze vliegen wel op het einde van de envelop. want bij de loop kun je duidelijk zien dat de vleugels aan de tips bijna door het stress punt heen gaan.
iets harder op trekken en het is knap en dan crash.

daarom dus heel veel bewondering voor de piloot want ja hij riskeert zijn leven nog meer dan een jet piloot

Welnee naamgenoot, dat is nogal een overdreven weergave.

De C-27J demo wordt gevlogen door vliegers van de RSV (Reparto Sperimentale Volo, de test vlieg eenheid van de Italiaanse luchtmacht). Deze kerels hebben al jarenlange ervaring met het demo-vliegen van de C-27J en daarvoor de G.222 (de C-27J is een verdere ontwikkeling van de G.222).

De demo ziet er spectaculair uit, en is het ook, maar ligt nog ruim binnen de flight-envelope van de C-27, oftewel: deze kist is gewoon gemaakt om deze manoeuvres met gemak aan te kunnen. Elke manoeuvre is tot in detail van te voren gepland en doorberekend. Weinig tot geen stress en al helemaal geen kans op afbrekende vleugels. Dit zijn professionals, geen waaghalzen, en er al helemáál niet op uit om hun leven in de waagschaal te gaan stellen. De AMI (Italiaanse luchtmacht) en Alenia (de fabrikant) proberen de C-27 aan meer landen te slijten, niet door roekeloos vlieggedrag of alleen al de verhoogde kans van een crash hun toestel in een kwaad daglicht te vliegen. Just all in a day's job!

Maar mooi is het wel, ik heb zelf al heel wat G.222 en C-27J demo's gezien, het blijft een apart gezicht. Vroeger (tot in de jaren '80) deed de Nederlandse luchtmacht iets vergelijkbaars met de Fokker F-27 Troopship, en ik heb ook eens een paar Zweden met hun C-130 (de oudste Hercules'en in Europa!) dingen zien doen die ze bij Lockheed zelf nog niet uitgevogeld hebben... ;)

Groeten,
Marco
:bye:

Ik heb die jongens een keer bezig gezien, ik dacht op VLB Twenthe, tijdens de luchtmachtdagen. Buitengewoon spektaculaire demo!

ja en enige tijd later zijn ze eens door hun neuspoot gegaan meen ik me te herrinneren.
Maar goed spectaculair zijn ze wel.

Ja zeg! Als de 1:1 kisten al geen schaalgetrouw vliegbeeld vertonen, waar blijven we dan?!?!?
:wink:
Ja Henri ze maken het juryleden wel moeilijk want hiermee zou je toch niet meer dan een chandelle of een steile bocht moen maken in de wedstrijd.
Maar wat doen die mannen ze vliegen de veters uit je schoenen.

Nu nog in de Red-Bull kleuren en knallen maar door die pylons.

Eens kijken of er ook nog ergens een video is waar ze met deze kist aan het prophangen zijn moet toch ook kunnen als ik dat zo zie.

Ton

Yep,

ja en enige tijd later zijn ze eens door hun neuspoot gegaan meen ik me te herrinneren.
In 2002 tijdens de Air Tattoo op RAF Fairford, dat was nog met de G.222. Ik liep daar toen zelf ook ergens rond, hoorde een klap en zag opeens een G.222 over de baan heen schuiven! "Da's niet helemaal oké." :D

[URL="
[/URL]

Het stuiteren nèt na (de eerste) touchdown werd het neuswiel blijkbaar net even iets teveel...

Groeten,
Marco
:bye:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ton, Tks for sharing, leuke video, kende hem nog niet.
Schitterende demo. Ziet er allemaal erg profi en betrouwbaar uit, idd, geen waaghalzerij, maar wel apart zo'n gebakje zien rollen en loopen!

Back