Wat schrijf je aan de reparatiedienst?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Corrien, 11 dec 2005.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Heel herkenbaar Jan.

    Zelf heb ik ooit in de reparatie van portofoons/mobilofoons/autotelefoon/mobiele telefoons gezeten. Uiteraard ook aanverwante laders/omvormers etc, etc.

    Daarvoor heb ik computerscanners, bakkies, lineairtjes etc gedaan.

    Mobiele telefoons werden in het recente verleden (15-20 jaar geleden) gewoon gerepareerd. Net als scanners en bakkies (27Mc) Daar heb ik hetzelfde zien gebeuren. Met de komst van SMD zag het er allemaal heel netjes uit maar repareren was soms een lastig klusje.

    Veel standaard werk zoals eindtrappen van 27Mc apparatuur. Een handjevol onderdelen vervangen en de boel kon weer naar een tevreden klant. Retour importeur kon niet want daar zat ik (Samlex, Uniden). Een aantal zaken hadden zelf een reparatiedienst maar als zij er niet uit kwamen werd het naar mij gestuurd. Was best een leuke tijd. Lekker sleutelen.

    In die tijd ook veel omvormers door mijn handen gehad, takke klus want voor maar een beetje vermogen waren het enorm zware bakken. Altijd de FETS naar zijn grootje. Per dag wilde je er niet meer dan 3 doen ivm de gezondheid van je rug ;)

    En tegenwoordig is het allemaal goedkoop geproduceerd waardoor reparatie niet lonend is. Zelfs nieuw toegestuurde apparatuur uit verre landen die niet werkt wordt gewoon weggesmeten. Terug sturen is duurder :hammer:

    Maar iedereen kent het wel, het genoegen dat je een defect apparaat weer hebt hersteld, of het nu een koffiezetter is of een stofzuiger. Twee uur prutsen (meestal met uit elkaar halen) en een onderdeeltje vervangen of repareren van een paar dubbeltjes maar oh zo trots als het weer werkt. eigenschap van een modelbouwer denk ik; "kijk, zelf gemaakt en het werkt ook nog eens beter dan voorheen!"
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuk om dit weer te lezen ! ben er vaak geweest in de jaren 80, omdat de heli er weer eens vandoor ging of zwemles nam :D Mixertje hier, schakelaartje daar, vreemde rotorkop aansturen, no problem :cool:

    Een leuke bijkomstigheid was altijd de aantrekkelijke blondine die mij steeds naar Jan z`n werkplaats begeleide. Haar naam is mij even ontschoten ;)
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ? Dartpijl, parachutist of indoor heli ?
     
  4. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Zal vast de parachutist zijn :)

    De mooiste die ik ooit gekregen heb is een portofoon die echt helemaal plat was. De baldadige was een aannemer die de portofoon op een band van een shovel had gelegd. Je raad het al, vergeten en de shovel ging rijden. Deze zijn redelijk aan het gewicht ;)

    De klachtomschrijving was ongeveer:
    De portofoon kraakt nogal, graag nakijken ;)

    Nodeloos te zeggen dat er weinig meer van te maken viel (toch gezegd ;))
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zulke geintjes kom ik ook wel eens tegen. Zo stuurde een winkelier ooit een volledig verbrande brushless regelaar. Zo eentje, die dan ook helemaal verkoold is en waarbij diverse onderdelen in een kloddertje soldeer aan elkaar geplakt zitten. De mededeling was: nieuw, zat zó in de verpakking. Zoiets is dan natuurlijk een telefoontje waard, waarbij je samen even hartelijk kunt lachen.
     
  6. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    GENIAAL! :lol:
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Da's toch duidelijk, een gevalletje van burn-out bij een burn-in test ... zat zeker ook geen "ok passed" stickertje op ...
     
  8. Henk Grondman

    Henk Grondman

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Oss
    Zelf bouwen

    Hallo,
    Ik begrijp het volkomen, ook ik ben in de tijd opgegroeid dat zelf repareren bij de baas nog kon. En daar was dan ook tijd voor. Met je collega's samen iets nieuws bedenken en bouwen gebeurt niet meer helaas.
    Na 30 jaar als Systeemtechnicus en met een behoorlijke ervaring in het bouwen en repareren van van alles en nog wat maar weer begonnen met CMOS ic's. Ik moet zeggen bevalt me prima. Het project waar ik nu mee bezig ben is een servo tester maar dan voor 8 kanalen. Deze kan ik dan koppelen aan mijn FMSS ontvanger om op beurzen te laten zien wat er mogelijk is. Je kan natuurlijk ook je ( in mijn geval) boot op het droge testen of alles naar wens is. In mijn tijd op Schiphol heb ik diverse keren ook moeten zeggen, Sorry kan ik niets mee doen. Zoals de keer dat ik een Hand metaaldetector voor reparatie kreeg met de opmerking Het Wilhelmus speelt hij nog wel.
    Zo zie oude liefde voor electronica roest nooit.

    Henk
     
  9. GP64

    GP64

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Koudekerke
    Hele dagen werken is er dan ook de laatste twee jaar niet meer bij en ook een modaal inkomen is geen haalbare kaart meer. Ik besteed m'n tijd dan maar met een beetje forumen en stofzuigen. Nu hoef ik van mezelf nog maar een jaar of 7, dus ik zit m'n tijd wel uit, maar ná mij zal er geen Nederlandse/Belgische servicedienst meer zijn.

    En ik maar denken dat de servicedienst in een groot pand zit ;)

    Ooit (denk 30 jaar geleden) eens een splinternieuwe Robbe TerraTop Fmss via de winkelier retour gestuurd. (vanwege verkeerd om aansluiten van de lader :oops:)
    Duurde wel een maand voor die terug was! :?

    Altijd gedacht dat het een groot pand was met diverse kantoren en een werkplaats :eek:

    Niets van dit, nee gewoon iemand die thuis van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt.

    Wat mogen wij ons dan nog gelukkig prijzen dat wij Corrien van het servicecentrum hebben hier in Nederland.

    Corrien hartelijk dank dat jij ons die service nog kan en wil bieden.

    Mijn brief hoeft niet in dit draatje want die is veel te zakelijk :D

    Ik heb vandaag net een pakje naar je verstuurd, dan kan je dat stofzuigen een keertje overslaan ;) wel blijven forumen hoor!

    Hopelijk houden ze je nog 7 jaar bezig met repareren :thumbsup:

    Gr. Geert-Jan
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    N.a.v. herhaaldelijk gezeur van Niek toch maar een korte toevoeging: ook telefonisch kom je wel leuke dingen tegen.

    Jaaaaren geleden ooit eens een - zo te horen niet zo jeugdige - Belgische mijnheer aan de telefoon gehad. Ik weet niet eens meer wat, maar er moest iets eenvoudigs ingesteld worden op de zender en dat is wel eens telefonisch af te handelen. We waren al wat aan het converseren geweest, waarbij 't ie steeds even weg was om het advies in de praktijk te brengen. Tenslotte duurde het een hele tijd, waarna 't ie met een diepe zucht terugkwam en zei 'het is gedaan'. Je schrikt dan even en ziet al een hobbyruimte voor je vol met rook. Maar nee, het bleek dat het probleem was opgelost.

    Zojuist eentje geholpen met een snelheidsregelaar, die niet wilde programmeren. Het apparaat was al via de Duitse winkelier naar de fabriek geweest en dat had niet geholpen. Nu maar even via de telefoon en na wat heen en weer gepraat de procedure gevolgd. Aan het eind merk ik op, dat-ie het nu zou moeten doen en ja hoor, op de achtergrond is de motor te horen. Tegelijkertijd merkt de opbeller verbaasd op 'krijg nou tieten'.....

    Nou, eerlijk gezegd liever niet, want dan kom ik helemaal niet meer aan werken toe.
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Jan met tieten.. Oh my god.. Dat wil ik me niet eens gaan inbeelden.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
  13. GP64

    GP64

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Koudekerke
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zie mijn Avatar. Die lijkt meer op mij dan mijn eigen spiegelbeeld.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En de naam boven die avatar? Toch een ID crisisje?

    [komt jan nu toch uit de kast?]
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zullen we het anders eens over Avatars hebben :rolleyes:?

    Toen ik me op dit forum aanmeldde waren er nog winkelbesprekingen of liever gezegd 'winkelafbrandingen'. Om te voorkomen dat mij ditzelfde lot als servicedienst ten deel zou vallen vond ik het nodig om onder een schuilnaam te gaan posten. En ja, toen was de eerste naam die mij te binnen schoot die van mijn duifje. Dat is trouwens nog steeds zo.....([​IMG]).
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zuinig op zijn Jan.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Jan pas schreef je dacht ik dat je nog 7 jaar onze spullen mag;) repareren.
    Moet jij tot je zeventigste jaar door gaan in de gewesten van het land?
     
  19. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Erg leuk dit topic ik zit hier dubbel van het lachen bedankt Jan ,ik zit zelf ook in de service en herken een hoop van deze ''leuke'' dingen je blijft je verbazen af en toe

    gr Andre
     
  20. GP64

    GP64

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Koudekerke
    Ik denk dat Jan dat graag wil blijven doen tot zijn zeventigste ;)

    Achter de geraniums zitten kan altijd nog.:cool:
     

Deel Deze Pagina