Wat te bouwen?

Hallo mede-forumgebruikers!

Al enige tijd ben ik bezig met de vlieghobby. Ervaring met vliegen heb ik al wel wat.
Maar wat ik misschien nog wel leuker vind, is het bouwen, hoewel ik daar geen ervaring mee heb. Het repareren wel, maar echt iets "from scratch" niet.

Het lijkt mij leuk om een zwever te maken, compact (wingspan van ± 1m max), rolroeren, beetje losse pols zijn de termen. Wat ik op dit moment heb liggen is een sheet foamboard (soort depron met papierlaag erom) van 100 x 70 cm bij ongeveer 5 mm. Daarnaast nog een paar blokken piep van 100 x 60 x 6 cm. Dit is wel van dat grove piep.

Kunnen jullie mij een beetje in de goede richting helpen? Hoe zit het met vleugeloppervlak, lengte van de romp. Aandrijving laat ik voor alsnog achterwege. Heb ik op dit moment niet de spullen voor, maar kan ik in een lader stadium misschien aanpassen.

Alvast bedankt! :-)

Ik kan je zo gauw niet helpen maar waar slaat die link in je handtekening op....? Ik dacht jouw website te bezoeken maar als ik dat intik kom ik op promotions-paradise.org.....:confused:

Sorry dat ik je niet op je vraag beantwoord, maar van waar heb je dat schuim met papier vandaan gehaald. Ik ben er al enige tijd naar opzoek.

Sorry dat ik je niet op je vraag beantwoord, maar van waar heb je dat schuim met papier vandaan gehaald. Ik ben er al enige tijd naar opzoek.
Schuim met papier/karton heet "foamboard" en bij de meeste "art-supply" (kunstenaarsbenodigdheden) zaken te koop ....

één keer in Google "foamboard" intypen en je vind leveranciers bij de vleet ....

Om op de vraag van de TS terug te komen .... foamboard is niet zo geschikt voor "vliegtuigmodelbouw" .... het (ongeveer) gelijke materiaal zonder het karton/papier Depron® is meer geschikt ... uit een plaat "piepschuim" kan je een paar vleugels en eventueel een romp maken, maar dat kan eigenlijk alleen goed met een "schuimsnijder", een elektrisch verhitte draad. Het uit de hand snijden met een eenvoudige boog vergt enige handigheid, je kan natuurlijk ook CNC snijden, maar de apparatuur daarvoor kost een paar slordige centen (zelfs al je de "machine" zelf bouwt) ...

een zweefvliegtuig van ca. 1m spanwijdte heeft een vleugel met een breedte (koorde) van 10 tot 13 cm een beetje afhankelijk of je een rechte of (gedeeltelijk) tapse vleugel wilt bouwen ... zoek hierbij een goed vleugelprofiel van Martin Heppeler (b.v MH30 of MH32), Michael Selig (b.v. S3031 of S7037), Richard Eppler (b.v. E205) of een "eenvoudig" flat-botom profiel als "Aquilla" (presteert minder goed, maar is makkelijker te bouwen) ....

Romplengte zou "iets" van 80cm mogen zijn ....

Woh veel reacties ineens, en dat op zo'n mooie dag!
@PH_AJH:
Heb al een tijd niks meer gepost. Back in the days, had ik nog een website zitten onder dat domein.

@flame2:
Dat foamboard heeft mijn vader voor mij gehaald bij een kantoorartikelen winkel in Delft.

@Dirk:
Foamboard wordt wel eens vaker gebruikt, oa door die flitetest(youtube) jongens. Toegeven, het is zwaarder en minder makkelijk te buigen dan Depron. Maar in de buurt van Hilversum zijn geen leveranciers of ik moet het (duur) bij een webshop bestellen. Foamboard kost een drol.

Fijn dat je al wat maten opgeeft. Ik zat te denken om toch dat foamboard te gebruiken voor de vleugel. Profiel wilde ik flat bottom maken en boven beetje bol laten lopen door een latje in te brengen + voor stevigheid.

Hoe is een goede volgorde om het CG te bepalen? Ik heb eens gelezen dat je het best kan beginnen met de vleugel en deze op 1/3 CG te zetten. Vervolgens de rest van het vliegtuig (romp etc) eromheen bouwen met nog steeds die 1/3 CG op de vleugel. Klopt dit een beetje?

En hoe zit het met die achtervleugel/stabilizer? Die zie je de ene keer wat hoger of lager zitten en zelfs onder een hoek ten opzichte van de voorste vleugel?
Ben er nog niet uit of ik er een V-stelling in wil hebben (want rolroeren).

Back