Wat te bouwen?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
H

hezik

Guest
Zoals jullie mss weten, wil ik dit jaar gaan proberen mee te doen met F3P.

Ik heb depron, carbon in veel maten en soorten, een 19 grams brushless motortje (rc technics, de 1400kV variant), een CC10 regelaar, 3 Graupner C141 servo's (na 'behandeling' iets onder de 5g) en een aantal lipo's. (3 cel 540mAh x 2, 2 cell 350 mAh x2).

Heb al vrij veel buiten gevlogen met een Ikarus Yak en heb daar een snijmal van gemaakt.

Nu heb ik de indruk dat de Yak wel redelijk universeel is, maar ook relatief groot en zwaar.

Ik heb ook een voor een clubgenoot nog te bouwen Donut models Nexus liggen, die is kleiner, maar ik vermoed dat mijn setup daar te zwaar voor is (ik zou 'm dan nasnijden).

Dus.. stel jij (ervaren F3P vlieger) moet als beginner voor het komende seizoen nu een toestel snijden.. wat zou je snijden voor bovenstaande setup?

Wat keuzes:
- Ikarus Yak
- Ikarus F3A
- Donut Nexxus
- 'blingbling'
- 'plingpling'
- nwe model van jeroen (geloof ik)

.. alle suggesties zijn welkom!

Vraag 2 is hoeveel en welk carbon te gebruiken. Voor mijn buiten yakjes gebruik ik een dunne carbon voorlijst (veel dunner dan de lijsten die Ikarus meelevert) en een dikke scharnierlijst (zelfde als Ikarus meelevert). Het kruis onder de vleugel maak ik op 'de vd. vecht manier' van 0,8mm carbon. De verstagingen op de romp volgens 'de vd vecht manier' met 0,3mm carbon. Dan nog een dunne strip carbon langs de gehele zijkant van de romp, om inscheuren te voorkomen.

Ik neem aan dat bv. die strip langs de zijkant weg mag, maar kan je bv. ook straffeloos de strips in de vleugel zelf weglaten?

Touwens: ja ik weet dat er veel over geschreven is, maar het gaat mij even om de combinatie met deze setup.. een Click zou dan ook nog goed moeten kunnen, geloof ik..

Heb zelf de vraag al eens eerder gesteld, maar het gaat nu dus om wat er nu eventueel aan nieuwe dingen beschikbaar is en dan de combo met deze setup.

Hoi Henry

Als eerste precisie model voor het C-programma is een Ikarus-F3A best een goede keus. Het model is redelijk groot, dus zelfs met standaard spul tegen de 150gram aan, kan je prima vliegen. Vraag maar aan Erik Hooijschuur.

Voor de vervolg programma's (B en A) komen er snel wat andere eisen bij je model keuze kijken.

Maar sta je niet blind om al die nieuwe ontwerpen. De eerste keren binnen valt gewoon tegen, en dan kan je met b.v. een Ikarus-Yak ook gewoon goed rondkomen. Ook gezien de wendbaarheid van de Yak is dat een prima model voor het C-programma.

Samengevat: Voor het C programma en de eerste ervaringen maakt het niet zo heel veel uit.

Succes
Winfried

Hey Henry,

De componenten die je noemt zijn goed bruikbaar maar iets aan de zwaare kant. Geeft niet! gewoon gebruiken en dan kiezen voor een iets groter model. b.v. pling-pling of de ikarus F3A
Voor het C-programma hoef je geen ultra lichte kist te hebben. Dit is in het verleden al meerdere malen bewezen;)

De koolstof verstevegingen die jij noemt zijn qau dikte iets te fragiel denk ik. Gebruik liever voor de kruis versteviging onder de vleugel van minimaal 1,2mm en voor de vesteviging van de staart 0,8mm. Wanneer je 1,2 of eventueel 1,5mm gebruikt voor de vleugel te versterken kun je het latje op de leading edge weg laten.

Je was me net voor Winfried;)

ik zou inderdaat voor de ikarus F3A gaan.
Met jou setup kan je hem redelijk licht houden zodat je niet tehard hoeft te vliegen.

Heb je inmidels al een aantal keer kunnen oefenen?

Grt,

Ik had met diezelfde 1400Kv en CC10,een 2s 300 en drie 6 grams servo's een Clik van 140 gram.Deze vloog prima.Okee,ik moet eerlijk bekennen,toen ik de Clik van Raymon gevoeld had van onder de 100 gram wilde ik ook niks anders meer maarja.

:)

Kijk.. de Ikarus F3A wordt het meest genoemd.. dat was mijn 1e model, stom dat ik daar nooit mallen van gemaakt heb :(

Bedankt voor alle tips tot zover, iets dikker carbon dus her en der en de F3A is voorlopig de beste keus.. even kijken of ik daar tekeningen of een mal van kan vinden ergens..

Het wordt sowieso het C programma, de rest is te hoog gegrepen.

Ik heb denk ik het afgelopen half jaar (al voor de laatste buitenwedstrijd) het meest gevlogen met de Yak. Ik vlieg er nu zo'n 10 vluchten per dag mee, maar wel buiten. Ik let er dan wel op dat ik vlieg 'alsof in een hal', midden voor mijn voordeur ligt een kunstgrasveld op ware grootte, die afmetingen hou ik dan aan.

Ik kan er ook in huis mee vliegen, maar door de kaler wordende planten (hoe zou dat nou komen?) mag dat niet meer :).. onze woonkamer is ongeveer 6 x 7, de cirkel in rugvlucht lukt er net in :P Dat dan wel met m'n huidige Yak, welke door ernstige mishandeling en reparaties inmiddels 180 gram weegt (met 3s lipo).

Hoveren etc oefen ik op de slaapkamer, dan kun je 'm mooi op het bed laten vallen als het misgaat :P

Henry,

Kom anders een keer deze kant op om te trainen,
Ik heb miss nog wel mallen voor de F3A liggen hier thuis

De F3A is wel weer iets groter dan de Yak-54, en daardoor voor de eerste keren indoor wat onhandiger (vond ik) Ik zou voor de Yak gaan, die is ook wendbaarder en heeft grotere roeren.

Grt.

Ik ben ook wel verstrooid, en moet mijn excuses aanbieden.. ik zat te zoeken en kwam mijn eigen topic tegen, met.. exact dezelfde vraag.. DUH.

Deze kan dus op slot of toegevoegd worden aan dat topic, met mijn excuses.. iedereen bedankt voor de antwoorden (alweer) :P

Als het goed is ga ik vrijdag mijn echte 'indoor-doop' krijgen.. op z'n minst Niek zal erbij zijn als 'afdeling gniffelen en uitlachen' :P

Als het goed is ga ik vrijdag mijn echte 'indoor-doop' krijgen.. op z'n minst Niek zal erbij zijn als 'afdeling gniffelen en uitlachen' :P
Als 'ie het waagt, dan dreig je maar met mij......:twisted:;)
Gewoon rustig beginnen met circuitjes op 1 m afstand van de muren, dan een keer door het berghok heen en weer terug de zaal in. Dan hoor je 'm echt niet meer.....:schrik:

Laatst bewerkt:
>Gewoon rustig beginnen met circuitjes op 1 m afstand van de muren, dan een keer door het berghok heen
>en weer terug de zaal in. Dan hoor je 'm echt niet meer.....

We missen jouw ook bij de wedstrijden Bruno!

Jury/coach/deelnemer (ik heb nog een oudere shok ter bruikleen over evt?)

Laatst bewerkt:
ok........

Ts lang geleden dat Bruin indoor lijn besturing deed.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back