Wat te doen met deze staart ?

Hallo, ik ben met mijn nieuwe helitje aan het testen, de Gaui EP200V2.
Ik heb een zwiebelende staart, ondanks dat ik een GY520 gyro in combinatie met een Hyperion servo van 0.06 Sec 4,8v.
Ik zit in de zender (DX6i) op 55%, lager gaat ie zwaaien maken, hoger gaat ie nog meer heen en weer bewegen.
Het berijk op de tail slider is maximaal.
Wat nu te doen ?
b.v.d.

andere blades al geprobeerd? ik had eens probs met mijn tail met de 500 en met andere mainblades was het opgelost...

ik heb hetzelfde gehad met mn 250 en 450
dit kan werkelijk overal vandaan komen, of het is een combo van meerdere dingen

checklist:
- balanceren, assen recht?
- slipt de snaar misschien?
- governor, deze moet uit. als alles goed werkt kun je hem proberen, maar nu even niet.
- delay, zet deze op 0.
- plaatsing gyro/draden. gyro mag het frame nietraken, draden mogen niet strak staan..
- speling, al zit er niet veel speling in, toch kan het de problemen veroorzaken. zeker bij die kleine krengen..
- probeer te spelen met je mechanische gain, door bv een andere maat staartbladen te proberen. of de ballink op de servo hevel naar binnen/buiten (gewoon proberen, alleen je eindpunten in de gaten houden)

als dit alles niet werkt:
- andere hoofdbladen. dan echt andere. sommige bladen zijn dik, geven meer weerstand waardoor de staart meer koppel te verwerken krijgt. heb je een set van een andere fabrikant, kan het probleem opeens weg zijn....
- klinkt raar, maar trek de kop eens uit elkaar. soms zit een lager net een haar verkeerd, waardoor er in vlucht een gekke trilling opduikt, die op zijn beurt de gyro kan misleiden

zelf heb ik toen 5 keer de staart volledig herbouwd, heli 1 keer herbouwd, miniscule speling verwijderd (heeft nu letterlijk 0 speling) en opeens was het weg
geen idee wathet precies was, maar het was weg

bij iemand op de club die hetzelfde probleem had, was een andere servo de oplossing. hij had een 420 op zijn 450 staan, toen de 9257 erop kwam was het over

veel sterkte met je zoekplaatje...

Probeer maar eens of je servohevel verlengen/verkorten helpt (wel voor de test eerst even de limits weer goed instellen, en als dat niet werkt, stel je limits eens een tikje kleiner in (dus dat je niet de volle slider-weg benut)

Die limits veranderen de "versterkingsfactor" (gain) op een andere manier dan de gain instelling doet, en dat wil nog wel eens helpen. Het verlengen of verkorten van de servohevel verandert de looptijd van de servo, en dat kan ook nog wel eens een positieve invloed hebben.

Groet, Bert

- andere hoofdbladen. dan echt andere. sommige bladen zijn dik, geven meer weerstand waardoor de staart meer koppel te verwerken krijgt. heb je een set van een andere fabrikant, kan het probleem opeens weg zijn....

Andere bladen zijn onder weg, dit zijn plastic die er nu opzitten,
ik wist niet dat dit voor gyro problem kan zorgen.
Bedankt, ik zal alles even voor de rest ook checken als dit niet gaat werken.

stel je limits eens een tikje kleiner in (dus dat je niet de volle slider-weg benut)

Die limits veranderen de "versterkingsfactor" (gain) op een andere manier dan de gain instelling doet, en dat wil nog wel eens helpen.

Hm vreemd, in het boekje staat als ie waggelt, moet je meer berijk op je tail slider krijgen.
En zoiezo stel ik liever geen limits in, liever mechanies.
Dit vanwege het aantal stappen de gyro heeft om op te staan.

Probeer maar eens of je servohevel verlengen/verkorten helpt (wel voor de test eerst even de limits weer goed instellen,

Het verlengen of verkorten van de servohevel verandert de looptijd van de servo,

Bedoel je het servo armpje ?,
dit geeft dus hetzelfde als minder limit instellen, maar dan analoog,
wat dus beter is, zo houd de gyro zijn max aantal posities.

In elk geval bedankt, ik ga het eens proberen, het servo armpje inkorten.

Dat laatste klopt niet helemaal

Door de link een tik verder naar buiten te zetten op de servohevel, gaat de servo in een kleinere slag meer cm verzetten.
Dus de limits moeten dan aangepast worden
Wat je dan doet, is dat de servo sneller zijn uitslag heeft die gevraagt wordt, dus verhoog je de mechanische gain
Alleen gebruik je dan minder servoweg, meer is meestal beter

Zet je de hevel naar binnen (dus als je hem korter maakt), gebruik je meer servoweg. Hierdoor is de servo nauwkeuriger, en gebruikt hij meer van zijn uitslag (beter voor de potmeter)
Vaak is dit de oplossing bij staartproblemen, maar andersom kan ook helpen, ligt aan de heli en wat er precies aan de hand is

Normaal moet je de volle uitslag instellen, dus zover tot hij aanloopt en dan een tikkie terug
Maar om te kijken waar het probleem zit kun je de limit een tikkie kleiner zetten
Daarmee rommel je idd wat met gain

Hey, ik heb nu het binnenste gaatje i.p.v. het buitenste gaatje geprobeert,
wat een verschil, het werkt veel beter nu.
Ik moet nog een beetje afstellen, ik ben zoiezo nog niet tevreden, maar hij is vliegbaar nu.
Geen 90 graden uitschieters meer!
Bedankt

Wijsheid die niet in het boekje staat!

Edit : Zal ik de gyro ook tegen het boekje in op normal inplaats van fast response zetten ?

Laatst bewerkt:
Voor je wat doet, kan het helpen te weten wat je precies doet

Daarom zijn mn posts vaak zo lang, ik zet er vaak bij waarom het gedaan moet worden..

Geem idee wat die fast response inhoud
Is dat een analoog/digitaal servo instelling?
Ff kijkenvwat het is voor je er aan rommelt

Sommige knoppen op een gyro kunnen je servo door laten branden (als je een analoog op digitaalstand zet bv)

Het boekje zegt voor Large helis : slow response
voor small helis : fast response.
Alleen jammer dat het slecht weer is nu!

Back