Wat te doen met deze vleugels?

knikvleugeltje

In Memoriam
Ik heb verschillende draadjes doorgelezen over schuimkernen snijden voor vleugels.
Nu ben ik nieuwschierig te weten wat ik moet doen met volgend probleem:

Ik heb een zwever (Ventus 2c) waarvan één GFK-vleugel weg / kapot is.
Degene die de zwever had, heeft 2 nieuwe vleugeldelen gemaakt van roofmate bedekt met glasmat en balsa.
Dat zier er mooi uit, en is ook stevig. Dus daar zit het probleem niet.

De vraag is nu hoe gaten er in te krijgen voor de vleugelbuizen en voor de bedrading. Want die zijn niet aanwezig. En de langste (voor bedrading) moet 120 cm. worden.

En hoe krijg je de vleugelbuis in de goede hoek er in gelijmd?
Is het niet veel beter alle 'gaten' enz. vóór het glassen aan te brengen?

......................of toch maar beter een nieuw GFK vleugeldeel bijkopen a 220 euro?

Taco.

Laatst bewerkt:
Interessante kwestie.
Ik zou de kanalen voor de bedrading inderdaad eerst hebben aangebracht alsmede de versteviging voor de vleugelbevestiging.
Achteraf hebben we allemaal gelijk dus daar heb je nu niets aan.
€ 220 lappen voor een nieuwe vleugel kan altijd nog dus ik zou een poging wagen. We zijn immers modelbouwers en geen modelkopers.
Voor het aanbrengen van een kanaal voor de bedrading zou je een 4mm houtboortje in het eind van een messing buis kunnen steken en dan met de hand een kanaal boren, bijvoorbeeld direct achter de neuslijst, daar is het makkelijker om de boor richting te geleiden. Op het punt waar je dan uitkomt maak je een gaatje in de neuslijst, van daar boor je schuin naar de plek waar je de servo wilt monteren. Daar de bekleding van de vleugel verwijderen en ruimte voor de servo maken. De draad voor de servo trek je eerst van de neuslijst naar de servo ruimte. Via het gat in de neuslijst kan je de draad aan een dun stuk verenstaal o.i.d tapen en deze naar de rompzijde trekken. Gat in de neuslijst dichten met epoxy/ glas of mircoballoons en dan is dat probleem opgelost.

Ik ga er vanuit de vleugelpen recht is en dat deze onder een hoek in de vleugel loopt. De juiste hoek kan je nameten aan de originele vleugel.
De vleugelpen kan gevat worden in een messing buis. Deze zaag je af op lengte. Vervolgens zaag je van multiplex twee delen uit die boven en onder de messing buis passen en waarmee in vooraanzicht de juist hoek is uitgezaagd. Deze constructie verstevig je door er voor en achter een deel multiplex tegenaan te lijmen. Je hebt nu een messing buis in een bekisting die onder de juiste hoek verloopt. In de lengterichting van de vleugel zaag je een sleuf waar de bekisting in past. Deze wordt dan ingeharsd. Aan de rompzijde maak je dan nog een mooi aansluitende wortelrib. Afsluitend breng je een dunne laag glasweefsel met epoxy aan over het vleugeldeel waar de pen in loopt. Door voorzichtig te schuren kan je de overgang minimaliseren.

Op deze wijze kan je de vleugel die je hebt alsnog in gebruik nemen.
Ik hoop dat je hiermee verder kan.

Groeten, Maarten

De vleugelpen zal idd wel recht zitten, dat zal ik later nameten. Ik ben eerst nog met andere zaken bezig.

Het gat maken voor de bedrading vind ik lastiger.
Ik zag trouwens dat één vleugelhelft nog geen neuslijst heeft, dus daar kan ik iets schuim weghalen om de bedrading kwijt te kunnen.
De neuslijst heeft een meervoudige knik. Wil dat gat maken niet, dan kan ik de neuslijst er ook halen, schuim weghalen, bedrading er in. En dan nieuwe neuslijsten maken.

Taco.

Het verwijderen van de neuslijst is een meer rigoreuze oplossing maar dan kan je het meteen goed doen. met een meervoudige knik door het schuim boren zal inderdaad lastig worden. Het voeren van de bedrading achter de neuslijst is overigens een methode die ik vaker ben tegengekomen, onder andere bij mijn Cosinus van Aeronaut.
Ik hoop dat mijn uitleg over de constructie voor de vleugelpennen duidelijk genoeg was.
Succes en groeten, Maarten

Achteraf een ruimte in een roofmate vleugel maken is niet zo moeilijk.
Je zou eerst een mal moeten maken zodat de pen er onder de juiste hoek in gaat.

Om het gat zelf te maken zijn een paar manieren.
Meestal maak ik zelf een stuk verenstaal heet en duw dat de kern in, roofmate smelt.
Eventueel een paar keer doen.

Wat je ook kan doen is een messingbuis nemen, dan maak je op 1 eind wat kartels, zodat het op een zaagje lijkt.
Dat zet je in een boor en je boort, via die mal, een gat in je kern.
Je hebt dan eigenlijk een hele lange dunne 7 gatenzaag.

GJ

Bedankt voor de goede ideeën die jullie me doen.
Ik kom nu een heel eind verder.
Toen ik de vleugeldelen zag, dacht ik: dat wordt niets.

Ik ga met deze ideeen aan het werk.

Taco.

Back