wat te doen met een stukje pmma

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 28 jul 2020.

1. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    zo je lost een probleem met een boot op en dan krijg je er een tweede bij
    er was een probleem om de plexy aan de pla vast te houden .
    ik had reeds verschillende soorten lijm geprobeerd maar daar er tractie op het techrek komt met het sluiten loste dit steeds weer
    dus onbetrouw baar
    nu wilde ik twee boutjes zetten door de pla in de plexy om zo de lijm naad te ontlasten
    boren van de gaten en alles verliep perfect en het tappen met M2 ook maar bij het vast draaien van het tweede boutje
    knak brak daar het techrek .
    dus ik ga een nieuw systeem frezen wat de trek kracht meer verdeeld over heel het achter deel
    en dan de twee draad stangen daar in vast schroeven en hopen dat dit een oplossing is
    ik ga dan wel plaats gebrek krijgen denk ik om alle componenten weg te werken
    dus er gaat het een en ander naar voor verplaatst moeten worden en dus maar een 2S accu pak wat de actie radius verminderd

foto's volgen
    gr raf

2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    alu stuk gemaakt en dat is nu aan het afkoelen
    het moet dus perfect in de achterkant passen en vooraan een sluiting met 3 mm O ring
    dan morgen verder draaien en frezen
    en hopelijk past alles zoals gedacht
    alleen ik ga heel de boot terug moeten uit trimmen door het meer gewicht van de alu sluiting

gr raf

3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    zo de sluiting is klaar .nu nog wegen want het gewicht van de alu moet ik aan lood weg gaan halen
    20210720_082045[1].jpg 20210720_082117[1].jpg 20210720_082210[1].jpg
    dan alles vast lijmen en testen of ik er ook nog alles in weg krijg want deze boot is niet erg groot

gr raf

Henk Freubelaer en Jinny vinden dit leuk.
  4. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    zo alle onderdelen zitten terug in de boot
    ze moeten nog aan gesloten worden maar dat is voor na de koffie
    meteen ook het probleem van de duiktank aangepakt en nu hopen dat de sensor niet meer te vroeg bedient word
    vooraan komt een contakt plaat zodat ik ook licht op de boot heb nadien
    dan hoef ik niet steeds stekkers aan te sluiten maar heb ik meteen contakt bij het dicht draaien van de boot
    heb ik proef gedaan bij een andere boot en dat werkt perfect
    hopelijk straks in het water en terug beginnen trimmen want de boot is nu zwaarder geworden aan de achter kant

5. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    vandaag de pmma in het water gehad en het ziet er goed uit wat de gewicht verdeling betreft .
    ik kan nog steeds 4 cellen (2s2p)vooraan in het accu vak leggen
    achteraan moet een paar gram lood uit de voeten gehaald worden
    maar in de pla zijn een paar lekken ontstaan die ik nu aan het dichten ben door de romp op onder druk te zetten
    zo dringt de lijm beter in de zeer kleine gaatjes
    dus zoals het er nu voorstaat is mijn bevinding met zelfs 100% infil dat pla niet geschikt is voor een duikboot romp waar druk op komt
    dit met het vervormen van de duikroeren verleden jaar van de 215 XL
    ik zie wel een toekomst dat ik de pla geprinte delen als plug zou gaan gebruiken na het plamuren en schuren
    maar de delen zelf als drukvaste romp nee raad ik dus niet aan

gr raf

6. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    vndaag wat aan het werk samen met jeroen het stuk grond wat aan het snoeien geweest
    dan begon het te regenen dus binnen met twee aan zijn boot aan het werken zodat deze klaar is voor volgende vaardag

jeroen zijn compresser hersteld want die blaasde geen lucht meer gelukkig koeltechniek gedaan vroeger en dus wist ik hoe een compresser in elkaar zit
    dus ook hersteld
    dan nog wat accu's solderen met bazlancer stekkers en nu wat aan het typen

de pmma is voor als de regen gedaan is want gisteren waren er nog steeds miniscule lekjes

gr raf

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    het geprinte gedeelte blijft een probleem
    wat ik ook doe elke keer ik een lekje dicht komen er twee bij .
    ok de pareltjes worden kleiner maar het blijft een lek .
    daarom vandaag heel de boot uitelkaar gehaald en het pla deel word vervangen door eentje in polyester
    het achterdeel van de skipjack gaat als donor dienen dus de pmma word een deel langer
    ik ben afgeweken van mijn planning door nu reeds een kist te bouwen voor de pmma voor hij klaar was
    en dus nu heb ik een kist voor iets anders in te zetten LOL want de nieuwe pmma gaat niet meer passen
    de sluiting ga ik her gebruiken dus ik moet hier en daar wat verhogen terwijl ik polyester aan het zetten ben

maar de voordelen zijn dus dat de boot dicht gaat zijn .
    gr raf

8. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    de eerste helft is reeds klaar het tweede deel zit in de mal
    dus nog een uurtje of 2 voor de andere helft er uit komt en ik de twee delen aan elkaar kan zetten
    dan weer 2 uur wachten tot alles door uitgehard is en kan er begonnen worden met het inbouwen van de stuur stangen en doorvoeren
    de as word ook verlengd maar de buis blijft even lang ;achter komt een lagerbus in de romp

gr raf

9. Henk Freubelaer

Henk Freubelaer

Lid geworden:
    8 dec 2020
    Printen met 100% infill is inderdaad niet massief.

Wat je ook kan proberen is de geprinte romp insmeren met UV resin en dan uitharden onder een UV lamp.
    Ik doe dit ook bij mijn romp.
    Mijn romp hoeft dan niet waterdicht te zijn maar de resin beschermt de PLA wel en maakt het iets harder en steviger.
    Hiermee worden wel alle lekjes gedicht.

10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Ja henk maar ik had er reeds aan de binnen kant een poging gedaan met stabilit exptress er overheen te zetten
    maar dat gaf niet het gewenste effect
    en het deel moet drukvast zijn daar het deel uitmaakt van de drukromp van de PMMA
    nu heb ik epoxy ingekleurt en die er ingezet en dan kijken wat resultaat het geeft

het achterdeel van de skipjack maakt de boot zo verszchrikkelijk lelijk niet te gebruiken

gr raf

Deel Deze Pagina