Wat te doen met rolroer v Highlight

Hallo mensen,

Het lijkt er op dat er nu schot in de bouw vanmijn Highlight begint te komen :oops: :oops:

Nu las ik in het andere draatje van de Highlight, dat het rolroer bij sommigen nogal "zwaar"beweegt.
Nu zag ik bij de mijne dat de bekleding ook bij het einde van het rolroer gewoon doorloopt.

Vleugel%20Highlight.JPG

Wat kan ik nu het beste doen om het rolroer en goed beweeglijk t ekrijgen en een optimale werking te houden.
zoals ik het nu zie is de beweging aan het uiteinde (bij de tip) eigenlijk bijna nul.
Ik kan hierover ook niets in de bouw beschrijving terug vinden.

Wie kan mij weer een duwtje in de rug geven??

alvast bedankt!

Martin

Je kan dat laatste stukje insnijden waardoor het hele roer vrij kan bewegen. Rolsnelheid word dan een stuk groter, weerstand ook.

Zitten voor en nadelen aan.
een voordeel van vast laten is bv dat je minder snel last van flutter heb omdat hij beter ondersteund is, De rolsnelheid is echter vrij laag.
Als je hem lossnijd is het dus andersom.

Volgens mij is dit al eens langsgekomen op het forum, misschien nog ff zoeken. Er zijn in ieder geval wel wat mensen die er 1 hebben, dus die weten het in ieder geval :)

Zoeken op dit forum helpt echt.

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik weet dat het aerodynamisch beter is als de rolroeren aan het einde 'vastgeplakt' blijven. Geen hinderlijke wervelingen aan de vleugeltip.

Maar... de uitslag van het rolroer (vooral aan het einde, waar het het meeste effect heeft) wordt daardoor flink beperkt.

Ik weet dat Theo en recent ook Kuip de stoute schoenen hebben aangetrokken en bij de uiteinden de bekleding doorgesneden hebben, met een flink grotere uitslag en bijbehorend vlieggedrag tot gevolg.

Vraag het ze maar eens, maar volgens mij hebben ze geen spijt van hun beslissing.

Leon

Hallo sietse/Leon,

Ik weet t zoeken helept echt..... ik weet ook dat ik het een keer langs heb zien komen, maar ik weet echt niet meer in welk draatje :oops:

En de zoek functie maakt t er ook niet beter op........

Ik denk dat er ook geen enkel beletsel is dit op een later tijdstip alsnog te deon.
Gewoon eerst maar eens vliegen en dan besluiten of ik hem doorjas.
Die flutter kan ik me iets bij voorstellen.
Helemaal als je het smijten onder de knie krijgt.
Ik ben alleen bang voor de werpstift.
Maar we zullen zien, en anders is het volgend jaar tijd voor een andere.

Groetjes
Martin

hoi allemaal,

Ter verduidelijking:

ik heb de aileron in de richting van de koorde doorgezaagd, op het punt waar het "schanier"schuin naar de tip begint te verlopen. en het driehoekige gedeelte aan de tip gefixeerd.

Dit werkt goed, tip stalls tijdens grote uitslagen ben ik kwijt.

Maar ik zou idd zeggen eerst gewoon zo laten, en daarna kun je altijd nog besluiten te gaan zagen en snijden.

G.J

Ha, theo, ik wist ergens idd dat jij het had gedaan ja... had ik het toch goed :D.

stond vandaag op rcgroups trouwens ook wel wat interessants in het supergee topic. Het schijnt volgens mark drela zo te zijn dat een 2 delige flaperon minder efficient is als een 1 delige! Vond ik wel apart eerlijk gezegd...
Maar goed, ik vertrouw die gast wel :)

@ Crazylegscrane,

Precies werk prima.
Deze constructie is van de Turbo afgekeken.
Heel simpel.
Netjes inzagen, let wel dit moet je in het midden van de hoek doen die de scharnierlijnen maken.
Aan de boven en onderzijde lijm je dan met wat CA een 8 tot 10 mm breed stripje.
Het stripje mag maar een een van de roerdelen vast zitten.
Da's alles.

tip.jpg

tip1.jpg

tip2.jpg

tip3.jpg

Groeten
Frans

Hallo Frans,

Naar aanleiding van bovenstaand verhaal branden mij toch een paar vraagjes op de lippen

Frans Bal zei:
@ Crazylegscrane,

Precies werk prima.
Deze constructie is van de Turbo afgekeken.
Heel simpel.
Netjes inzagen, let wel dit moet je in het midden van de hoek doen die de scharnierlijnen maken.

Ok, dit snap ik, beide zijden gelijke hoek, onderste foto spreekt voor zichzelf
Aan de boven en onderzijde lijm je dan met wat CA een 8 tot 10 mm breed stripje.
Het stripje mag maar een een van de roerdelen vast zitten.
Da's alles.

Waar is dat stripje voor???? :oops: stevigheid?? :oops: en aan een van de roerdelen??, dus bijvoorbeeld niet vastlijmen aan het uiteinde??? :oops:

Zou je misschien een foto van een uitgeslagen rolroer kunnen maken en dan van d eboven en onderkant van de vleugel??
Het zal voor jullie zondermeer gesneden koek zijn, maar dit is abracadabra voor mij sorry.......

tip1.jpg

tip2.jpg

Groeten
Frans

Tja ik ben wat dit soort dingen betreft nog een nieuwkomer........ :oops:

Vandaar dat ik liever iets extra vraag, voordat ik weer iets vernaggel :wink:
Alvast bedankt weer!

Groetjes
Martin

Hallo Martin,

Waar is dat stripje voor???? stevigheid?? en aan een van de roerdelen??, dus bijvoorbeeld niet vastlijmen aan het uiteinde???

Het stripje is om de roeren te koppelen.
Op het moment dat je het aileron doorzaagt of snijdt doet uiteraard het buitenste driehoekige tipje niet meer mee als er gestuurd wordt.
Dit deeltje wordt m.b.v. de stripjes gekoppeld.
De breedte van het stripje , eerder 10 tot 12 mm.
Aan de boven- en onderzijde lijm je een stripje.
De stripjes lijm je alleen aan het grote deel.
Doordat het tipje nu (los) tussen de plaatjes zit zal het nu meebewegen met het grote deel.

(Hiervoor kan je een dun stukje doorzichtig plastic gebruiken, overheadsheet of zo'n doorzichtige kaft die wordt gebruikt bij inbinden werkt prima)

Zou je misschien een foto van een uitgeslagen rolroer kunnen maken en dan van d eboven en onderkant van de vleugel??
Het zal voor jullie zondermeer gesneden koek zijn, maar dit is abracadabra voor mij sorry.......

tip5.jpg

tip6.jpg

tip7.jpg

Back