Wat te kiezen na Coaxiaal

Hallo ik ben hier net nieuw op deze site, en heb al wat rond gesnuffeld.
En weet er nu al wel wat van.
Ik vlieg nu zelf zo`n 1,5 jaar coaxiaal, maar daar zit geen uitdaging in.
Nu wil ik dus het echte werk gaan doen, maar nu is mijn vraag wat kan ik beter nemen.
Ik had ook al wat gelezen over simulators dat het eigenlijk gewoon af te raden is.

Maar de vraag dus. Kan ik nu beter eerst een FP nemen en dan het echte leren vliegen onder de knie te krijgen en dan een CP nemen om ook te stunten? Of gelijk CP en dan rustig opbouwen.

Het sleutelen aan zo`n ding vind ik niet erg. Het gaat dan natuurlijk om het afstellen. Uren afstellen en 1 minuut vliegen heb ik geen zin in.

Ook had ik iets gelezen over dat CP wel duur is. Maar is dat prijs verschil dan echt zo groot.
Ow en ook niet onbelangrijk binnen vliegen in huis is onmogelijk dus het wordt wel buiten wachten op windkracht <3

De Nine Eagles Solo Pro is geweldig als volgende stap na een coax. Maar buiten alleen met geen- tot matig wind te vliegen.
Hallo ik ben hier net nieuw op deze site, en heb al wat rond gesnuffeld.
En weet er nu al wel wat van.
Ik vlieg nu zelf zo`n 1,5 jaar coaxiaal, maar daar zit geen uitdaging in.
Nu wil ik dus het echte werk gaan doen, maar nu is mijn vraag wat kan ik beter nemen.
Ik had ook al wat gelezen over simulators dat het eigenlijk gewoon af te raden is.

Maar de vraag dus. Kan ik nu beter eerst een FP nemen en dan het echte leren vliegen onder de knie te krijgen en dan een CP nemen om ook te stunten? Of gelijk CP en dan rustig opbouwen.

Het sleutelen aan zo`n ding vind ik niet erg. Het gaat dan natuurlijk om het afstellen. Uren afstellen en 1 minuut vliegen heb ik geen zin in.

Ook had ik iets gelezen over dat CP wel duur is. Maar is dat prijs verschil dan echt zo groot.
Ow en ook niet onbelangrijk binnen vliegen in huis is onmogelijk dus het wordt wel buiten wachten op windkracht <3

Tja, dat blijft een hele moeilijke keuze. Geef je eerst geld uit aan een FP om het vliegen te leren of bespaar je je het geld en ga je voor een CP. De meningen hierover lopen ook flink uiteen.

Ik heb zelf eerst een FP gekocht en heb daarmee leren vliegen. De FP is goedkoop in aanschaf, zeer crashbestendig en de onderdelen kosten haast niets. Daarentegen kan je niet buiten vliegen als er meer als windkracht 3 is. Toch heb ik nog steeds het idee dat het de beste keuze was. Ik heb een paar maanden later een CP gekocht en kon er meteen mee vliegen. Ik ben er zelfs nog nooit mee gecrashed.

De kosten voor mijn FP zijn ook niet meer als 200 euro geweest. En dat vindt ik ook nog steeds geen weggegooid geld. Want vliegen met de FP blijft gewoon onwijs gaaf. Natuurlijk vliegt het niet zo strak als een CP. En met een windvlaag is het af en toe spartelen in de lucht. Maar voor mij heeft dat juist z'n charme.

Kortom, mijn advies is: koop een FP en leer jezelf echt vliegen. Daar kan je tenminste nog af en toe mee crashen waarna je de heli gewoon weer recht zet en verder gaat. En als je dan na een paar maanden kan vliegen koop je direct een goede, wat duurdere CP met metalen onderdelen in de rotorkop plus een computer-zender.

Succes! Joost

Veel... veel..... en nog eens veel oefenen op een simulator. Aan een simulator geef je idd ook een beetje geld, maar het brengt je al wel een stuk verder. En je kan binnen vliegen :)

Google eens op HK450. Dit een 'very-low-cost' CP electro heli.

Nog veel plezier.

Bart

zoveel piloten, zoveel meningen :mrgreen:

Ik ben gelijk begonnen met een CP. Maar dan wel aan de kabel bij een clubgenoot. En verder heb ik wel gebruik gemaakt van een sim. Moet zeggen dat me dat prima is bevallen.
Succes met je keuze.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie.

@bruteforce
Alleen is de Nine Eagles Solo Pro een helitje van zo`n 20cm dacht ik.

Eigenlijk zat ik meer te denken aan een wat grotere versie.
De coax die ik nu heb is 410mm. Deze kan ook beter tegen de wind.
Heb ook een coax helitje van 17cm maar daar hoef ik zowiezo niet mee buiten te vliegen.

@Joost
Zo`n idee had ik indd ook zoals je kon lezen. Dus ik ga voor de FP.
Zijn er nog heli`s die mensen aan raden of maakt dat niet zo heel veel uit.
Ik lees veel over E-sky en Lama.

Als je voor een FP gaat zou ik kiezen voor Esky of Walkera. Ik heb zelf de Esky Honeybee V1, maar er is tegenwoordig ook een V2.

Kijk voor de Esky Honeybee V2 eens op:
HoneyBee FP 2 Groen 2.4Ghz Mode2, Vliegklaar! [0002435] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

En kijk voor de Walkera helicopters eens op:
RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!

Succes!!!

Bedankt zoekt een stuk makkelijker, echt thuis kwa shops ben ik nie.

Ik heb nooit echt getimed hoe lang ik met de standaard 800 mah accu doe in mijn honey bee V2.
Zeker geen 15 minuten, eerder iets rond de 7 a 8.
De maten van de standaard accu: lengte 70mm, breedte 25mm, dikte 17mm.
Deze accu ligt vrij ruim in de heli dus je kan kwa formaat wel iets groter.
De 2100 mah is weer veel te zwaar, je hebt weliswaar veel meer capaciteit maar je moet het gewicht toch optillen. (als hij het al kan tillen)
Hiervoor is meer stroom nodig en dat geeft weer een zwaardere belasting op motor en regelaar(meer slijtage/overbelasting van de regelaar). Meer gewicht is ook harder neerkomen bij een crash.
Ik zou zelf niet veel zwaarder gaan als de standaard accu.

Inderdaard ceel te zwaar. Langer vliegen kun je ook vertalen in sneller laden. Zelf heb ik een Hyperion LiPo G3 CX–3S 11.1V-1100mAh, 25C. Die kun je daden met max. 5C mits je een goede lader hebt. Een andere optie is meerdere accu’s kopen.
Groeten
Martin

Ik ben zelf ook net 4 weken bezig met een micro FP Walkera CB100, na een paar weken een coax gevlogen te hebben voor de basics.
Het stick gevoel zit er al goed in en slinger de FP al aardig gecontroleerd door de huiskamer. Voordeel van de micro is dat deze klein genoeg is om ook echt door de huiskamer te kunnen vliegen, dus ook niet afhankelijk van een windstille dag of grote ruimte. Dat betekent dus elke dag zoveel vliegen als je wilt, en je krijgt het vliegen met een FP dus snel onder de knie.
Crashes worden niet zwaar afgestraft, en mocht je iets aan snot vliegen, dan ben je voor een paar euro weer airborn.

De CB100 komt in een erg tamme afstelling uit de doos, maar uitermate geschikt om mee te oefenen en te leren. Als je skills eenmaal groeien kan je het toestelletje nog zo afstellen dat deze wat giftiger en sneller wordt.

Een maatje groter is net iets te groot om echt in de woonkamer te vliegen en ook voor buiten moet het aardig windloos zijn om goed te kunnen vliegen. Dus afhankelijk van windstille dagen of een grote ruimte.

Mijn volgende stap zal dus iets worden wat toch wat wind moet kunnen hebben, dus een forse maat CP.
De micro FP blijft buiten een goede stap om "echte" heli´s te leren vliegen, wel erg veel fun in de huiskamer.
Dit weekend helemaal windloos dus voor het eerst eens volgas buiten boven een veldje vliegen, en kijken wat er max uit de mico te halen is.

Fer

Mega bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat ik een 2e zelfde accu mee bestel. Anders is de fun zo voor bij.
En indd hoe zwaarder hoe harder het neerkomt.

Laden van een lipo duurt ongeveer een uurtje. Ik heb 3 laders en 10 lipo´s, dus kan aardig wat vlieg uurtjes maken en heb altijd wel een volle lipo bij de hand.
Binnen een week had ik die micro FP al aardig onder de knie door de vele vlieguren. Maar met 4 a 5 lipo´s kan je ook al aardig uit de voeten.
De verslaving slaat al snel toe na je eerste stabiele hoover, en als je eenmaal de kontrole te pakken hebt met 8jes en nose in zonder je hersens kort te sluiten , wordt het alleen maar erger en pak je elke gelegenheid om even te vliegen. Extra lipo´s is dan geen overbodige luxe.

Back