Wat te kopen?

• Topicstarter Topicstarter Olezgus
  • Startdatum Startdatum
O

Olezgus

Guest
Hallo,

Introductie: Ik ben Erik Vos, geboren 13-09-1988 (dan weet je wanneer je me een Fokker Dr.1 van Revell mag sturen ;))

Maar goed, ik wil dus ook beginnen, maar ik wil en kan niet bij een vliegclub gaan.

De EasyStar wordt aangeraden voor beginners, dat zie ik overal. Maar is het dan verstandig om het 'losse' vliegtuig te kopen. En dan 'los' de afstandbediening/motor/accu en alles erbij?
Of is het slim om gewoon de complete set te kopen.
M.a.w. Is het spul van de complete set goed om mee te beginnen, en niet zonde van het geld?

Ik zal het dus mezelf moeten aanleren, maar ik doe dat mbv realflight op de pc (nu nog de demo, maar ik hoop nog de echte versie te vinden (:P) of een andere simulator)

Ik hoop dat jullie tips hebben!

Grtz, Erik

Olezgus zei:
maar ik wil en kan niet bij een vliegclub gaan.

Mogen we dan ook weten wat hierachter de reden is.

Buiten de gevestigde clubs zijn er ook andere manieren om handson instructie te krijgen, zoals modelvliegscholen, alleen is dit dan vele malen duurder dan lid worden van een club. Ook de simulator die jij schrijft dien je eigenlijk te kopen en dan zijn ze allemaal vele malen duurder dan bij een club gaan.

Buiten dat, ja een Easystar is dan een goed beginners model. En dan idd liefst met een 4 kanaals zender en niet de 3 kanaals die meestal in de complete sets zit.

Tja, misschien is het toch wel verstandig, ik zal nog wel wat informatie zoeken, of er misschien toch ergens een clubje in de buurt zit of zo...

Het lijkt me wel leuk zo'n club, maar dan moet ik eerst ook nog even mijn brommerrijbewijs gaan halen (waar ik al een tijdje over zit te denken)

Maar goed, ik vind het moeilijk om de kosten in te schatten die ik krijg bij een 'los' vliegtuig.

- EasyStar 67 euro
- Afstandbediening (+ontvanger?) ??? euro
- Accu (lipo? sneller stuk dan gewone accu? maar wat zijn de voordelen?)
- Oplader
- Motor

Ik kan natuurlijk wel wat bedenken, maar ik weet dan niet of alles bij elkaar gebruikt kan worden en of het vliegtuig het aankan (qua gewicht en qua motorsterkte)

Misschien dat je hier nog tips voor hebt?

("gaat kijken hoeveel hij kwijt is voor een brommerrijbewijs")

MVSB modelvliegclub Son en Breugel

Die zit het dichtst bij... Ik woon in Gemert, dus dat is zo'n 30 km :(
Op de brommer wordt dat dus een uur rijden.

Trouwens, wordt het niet een beetje lastig om met zo'n vliegtuig op de brommer te karren? :roll:

Jullie hebben zeker allemaal al een auto? :evil:

Is de Graupner X-408 4kn zenderset een goede keuze voor 79 euro, of is de 6kn Graupner MX-12 dan echt veeeeel beter?

(Geven trouwens alle zenders aan wanneer je moet gaan stoppen, dus geven ze aan hoe vol de accu's nog zijn ofzo?)

Gemert is mij wel bekend, ik ben 5 jaar lang door die plaats heen gescheurd naar VLB Volkel. Volgens mij zijn in die buurt ook nog andere modelvliegclubs.Ik denk dan aan Keldonk, Uden en waarschijnlijk nog wel enkele plaatsen.

Ron van Sommeren heeft wel enkele links waar je precies kan zoeken naar modelvliegclubs in jou streek.

oke, in de gemeentegids op internet vond hij in gemert-bakel alleen deze...

Maar bedankt, dan zal ik nog eens verder zoeken! :)

ik heb et volgende een tijdje geleden aangeschaft voor men easystar:
kan wel zeggen is een dure hobby hoor om met te beginnen :D
-graupner mx-12 (zender)=180euro
-voeding ultrapower 10A voor lader=40 euro
-arf easystar=59 euro (motor inbegrepen in de doos)
-lader protech delta 10=50 euro
-accu 1150 6 cellen=27 euro
-accu 1150 8 cellen=34 euro
-regelaar multicont-x08=20euro
-uhu por lijm=4euro
-en nog wat silicon kabels en pluggen=10euro

ik hoop dat je hier al een stapje verder met bent.
EEN BELANGRIJKE TIP : koop beter een goede zender (digitaal?) waar je al een stap verder met bent dan alleen zo'n zendertje met drie kanaaltjes die je later niet meer kan gebruiken!

greets

nog véél succes toegewenst in je nieuwe hobby en prettige feesten olezgus!

:xmas: :music: :xmas:

Olezgus zei:
Is de Graupner X-408 4kn zenderset een goede keuze voor 79 euro, of is de 6kn Graupner MX-12 dan echt veeeeel beter?

(Geven trouwens alle zenders aan wanneer je moet gaan stoppen, dus geven ze aan hoe vol de accu's nog zijn ofzo?)

ik zou voor de mx-12 gaan heeft 6 kanaals dat is een voordeel en je moet hem niet meer uitbreiden zoals je bij sommige zenders wel moet doen.
er komt niet op dat je vliegaccu bijna op is wel de accu van de zender.
maar als je accu van je vliegtuig bijna leeg is merk je het wel ( hij gaat minder snel, minder wendbaar)
als ze dan uiteindelijk bijna leeg is valt de motor uit maar kan je wel nog sturen voor zacht te kunnen landen

greets

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik wil ook wel goed spul kopen natuurlijk, en de afstandbediening gaat toch niet stuk (als het goed is ;))

Maar hoe gaan jullie naar de vliegclub? iemand ervaring met het reizen per brommer met het vliegtuig in een grote tas?

Als dit wel gaat dan denk ik dat ik wel bij een club ga...

(iemand nog een leuke brommer te koop? :P)

maar kan je wel nog sturen voor zacht te kunnen landen

gelukkig maar :D

hoef ik me daar geen zorgen over te maken :)

Wat is de 'voeding voor lader' ?
(is de lader niet gewoon een adapter die je thuis in de muur steekt? :P)
(of is dit dat je in het veld kan laden?)

Wat betekent het verschil in aantal cellen van de accu's?

Waar is de regelaar voor? moet je die inbouwen in het vliegtuig?

Ik weet er echt helemaal niks vanaf, dus graag hier nog antwoorden op! :)

De voeding voor je accu is normaal gesproken een ... auto accu. ;) Dus jij zult nog een lood accu mee moeten nemen, wil je nog naarhuis kunnen. ;) Er zijn ook laders op 220v, maar daar heb je alleen thuis wat aan. Ik heb een labvoeding gekocht bij www.baco-army-goods.nl om mijn 12v laders ook thuis te kunnen gebruiken.

Et verschil in cellen betekend een hoger of lager voltage. Meer voltage betekend dat je motor harder gaat lopen, maar hoermee moet je wel rekening houden of je regelaar en motor dat aan kunnen.

Je regelaar is et stukje electronica dat in je vliegtuig zit, en dat er voor zorgt dat er meer of minder stroom naar je motor loopt, aan de hand van je gas knuppel.

En laat je niet stressen door clubgeweld hoor. :P Ik heb et mezelf helemaal alleen geleerd, en vlieg nu al lekker met "stunt" vliegtuigjes. Je moet er alleen wel op letten waar je vliegt. Eerst kijken of je niet te dicht bij een club/snelweg/bebouwing zit, dan pas vliegen.

Succes met je eerste vlieg ervaring. En pas op, tis nog verslavender dan heroine. :lol:

je hebt niet veel laders die je zomaar op het net kan aansluiten wel heb je de tamelijk goedkope ultramat 10 lader die je zomaar op het net kan steken.
een voeding zorgt dat je netstroom (220volt) wordt omgezet in 12volt.
je lader sluit je daarna aan met banaanenstekkers an op de voeding
eef picje voor duidelijkheid
bmisupply.jpg

zoals je ziet aan de afbeelding zie je een rood en een zwart input daar komen de twee rode en zwarte kabels van de lader in.

het aantal cellen:
een easystar zijn standaard motor is een speed 400 werkt op 6 volt
6 cellen = aan 7.2 volt het motortje werkt daarop optimaal 8 cellen = 9.6 volt met die aantal stroom geeft de motor flink veel kracht maar gat ie ook rapper stuk.

en regelaar zorgt ervoor dat je de motor kan aanpassen van aantal toeren dus bijvoorbeeld half gas of vol gas.
die sluit je dus aan op de ontvanger IN je vliegtuig
effe picje van mijn soort regelaar
72270.jpg

dus effe uitleg hoe de bedrading in je vlietuig loopt:
de accu gaat naar de regelaar van de regelaar loopt een kabel die naar de ontvanger moet die er dan van de eerste keer stroom aangeeft van de ontvanger lopen er ook uit de kanaal inputs servo's die je roeren bedienen effe picje van een servo
multi_tinys_65121.jpg

en dan lopen er nog twee kabels van de regelaar naar de motor bij een easystar een speed 400 6 volt standaard motor
multi.gif

voila ik hoop dat je hier iets met bent

greets

oke, bedankt! :)

wordt idd wel dure hobby, maar wel supervet :D
(ik moet nog een brommer + rijbewijs kopen ook 8O)

deze vakantie moet iig eerst mijn rc hovercraft nog af (eigen ontwerp), maar ik zal ook al eens serieus op zoek gaan naar uh... alles zo'n beetje ;)

Iedereen bedankt voor de hulp!

Jullie horen het wel als ik weer hulp nodig heb ;)!

Grtz, Erik

mijn clubgenoot Teuns heeft de doos van de easystar verbouwd en gebruikt die om zijn model op de fiets in grote fietstassen te vervoeren en dit gaat redelijk. Het makkelijkste zou een fietskar zijn en die kun je ook achter je bromfietsje hangen. Ik weet niet hoe het nu is bij verschillende verenigingen, maar vroeger in de autoloze zondag tijd hebben ze hier op de club fietskarren gemaakt speciaal om de modellen en alles wat er verder nog nodig was naar het veld te vervoeren. Helaas ken ik nu niemand meer die nog zo een kar thuis heeft staan anders kon ik jullie wel van foto's voorzien.

Goed idee, ik bedenk wel wat :)
Het maakt mij verder ook niet zo veel uit hoe belachelijk het er uit ziet, als het maar functioneel is ;)

mischien zo iets? kan je laten maken bij een schreinwerkerij denk ik

10588588.jpg

greets

Back