Harry van Melick
PH-SAM
Sinds enige tijd vlieg ik met een F-15 die, volgens een Engels forum, helemaal niet te vliegen is.
Het is een toestel gebouwd volgens een gratis tekening in RCM&E.
De vleugel bestaat uit een plankje 6 mm Balsa en ook de rest is de eenvoud zelf.
Een clublid heeft hem helemaal volgens tekening gebouwd, een krant vliegt beter.
Persoonlijk heb het toestel prima aan het vliegen gekregen maar wel met een heel stel modificaties.
A: het zwaartepunt zo'n 18 a 20 millimeter meer naar achteren ,
zelf dit is nog aan de veilige kant.
B: het toepassen van Tailerons 65 diff. en 80 % Expo. bij 10 mm up en down en 12 mm op de rolroerfunctie. De Ailerons heb ik dus weggelaten.
C: afgewerkt met dun bespanpapier, dit geeft een wat ruwer oppervlak waardoor het toestel wat goedmoediger wordt.
De aandrijving is een Speed 400, onder water laten inlopen 5 minuten op een 7 cellen pakket en een timing toegepast van 5,5 millimeter naar rechts, Prop 'Gunter', Accu 500AR 8 cellen. Het vlieggewicht is 487 gram.
Nog steeds is het bij de start goed opletten want hij rolt vrij sterk naar L,
daarna is het geen probleem meer mits je kleine snelle toestellen bent gewend.
Het landen is een makkie, bijna 'full up'
Hopelijk heeft iemand iets aan mijn verhaal want bouwen voor de vuilnisbak wil niemand.
Groetjes uit Spanje, Harry van Melick
Het is een toestel gebouwd volgens een gratis tekening in RCM&E.
De vleugel bestaat uit een plankje 6 mm Balsa en ook de rest is de eenvoud zelf.
Een clublid heeft hem helemaal volgens tekening gebouwd, een krant vliegt beter.
Persoonlijk heb het toestel prima aan het vliegen gekregen maar wel met een heel stel modificaties.
A: het zwaartepunt zo'n 18 a 20 millimeter meer naar achteren ,
zelf dit is nog aan de veilige kant.
B: het toepassen van Tailerons 65 diff. en 80 % Expo. bij 10 mm up en down en 12 mm op de rolroerfunctie. De Ailerons heb ik dus weggelaten.
C: afgewerkt met dun bespanpapier, dit geeft een wat ruwer oppervlak waardoor het toestel wat goedmoediger wordt.
De aandrijving is een Speed 400, onder water laten inlopen 5 minuten op een 7 cellen pakket en een timing toegepast van 5,5 millimeter naar rechts, Prop 'Gunter', Accu 500AR 8 cellen. Het vlieggewicht is 487 gram.
Nog steeds is het bij de start goed opletten want hij rolt vrij sterk naar L,
daarna is het geen probleem meer mits je kleine snelle toestellen bent gewend.
Het landen is een makkie, bijna 'full up'
Hopelijk heeft iemand iets aan mijn verhaal want bouwen voor de vuilnisbak wil niemand.
Groetjes uit Spanje, Harry van Melick